Gå til innhold

8 dagers uke


Gjest Slettet+132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+132

Hei,

 

her forleden så ble jeg skadet på grunn av overtrening, et velkjent fenomen som forekommer når man trener så mye at kroppen ikke klarer å restituere seg. Jeg satte meg ned med min ukeplan, og prøvde å lage et nytt treningsskjema som tillater nok hvile, men samme mengde trening som før. Desverre var det strengt tatt umulig, fordi det bare er 7 dager i uken.

 

 

 

 

Hva om man hadde utvidet uken til 8 dager, og samtidig kortet ned hver dag til 21 timer, slik at antallet timer per uke blir likt? 

 

Tanker om emnet? Vil det la seg gjøre?

 

 

 

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du helt stokk... Hvorfor gjøre døgnet 21 timer langt slik at man må være våken når det er mørkt halvparten av året, og ikke bare utvide uka til å vare 8 dager siden det er helt vilkårlig fra før av? Jeg håper for din del at det bare var en spøk.

 

Det er jo ingenting i veien for at du kan holde treningsprogrammet ditt slik som det er nå, med 7 dager i uka. Alt du må gjøre er å forskyve det med 1 dag hver uke...

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om 8 dagers uken er prøvd noe sted - men den metriske uken, med 10 dager i seg, ble jo prøvd under den franske revolusjonen.

 

3 uker hver måned, 10 dager i hver uke, 10 timer hver dag, a 100 minutter hver, med 100 sekunder i seg. De endret definisjonen av sekund for å få dette til å funke.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/French_Republican_Calendar

Hvor ellers enn Frankrike? :roll:

Dog har jeg alltid iritert meg over at vi ikke har desimal tid, og synst dermed det er synd at det ble en fiasko.

 

Som så mange andre sier så vil 21-timers "dager" ikke fungere så bra siden dag/natt syklusen til kloden vi bor på er ~24 timer, og vi vil dermed oppleve å ha "dag" når det er virkelig er natt. Dessuten vil 21 timer lede til flere andre uvanlige mønstre hvis vi ikke endrer hele tilværelsen. Du vil med en jobb på 8 timer oppleve at du må jobbe når du egentlig skulle ha sovet osv. Alt kommer til å gå i stå hvis man ikke forandrer alt.

I tillegg kommer kostnaden for å gjennomføre et slikt prosjekt. Den tør jeg ikke å tenke på engang.

Lenke til kommentar

Realistisk sett så burde man ta den omveltningen av samfunnet først som sist. A-menneskene styrer verden, og B-menneskene lider.

 

Det er ikke naturlig for alle å stå opp i 6-7-8-tiden. De potensielle besparelsene ved å innføre muligheter for å la B-mennesker være B-mennesker er store - man får fordelt belastningen på infrastruktur, man får større effektivitet hos B-menneskene som får jobbe på den tiden av døgnet de trives best.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Chronotype

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...