Gå til innhold

Pisk og sporer


Anbefalte innlegg

Hallo alle sammen :)

 

Har dere noen meninger om bruk av sporer og pisk på hest ? Skriv det dere mener !

 

Selv bruker jeg aldri sporer, men pisk hvis det er nødvendig. har ikke trengt pisk siden jeg gikk på rideskole som er en stund siden nå. jeg hater når jeg ser folk som overdriver veldig med pisk. sitter og pisker hesten hardt hele tiden... Hvis hesten jeg rir er treg, bare legger jeg pisken mot halsen eller på rompa sånn at hesten vet at jeg har pisk liksom :) jeg bruker den også hvis hesten er rampete, f.eks bukker, steiler

 

her var mine meninger, så skriv hva dere mener ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har i utgangspunktet ikke noe i mot pisk og sporer, men har fått litt avsmak for begge etter å ha sett nok uvettig bruk som rapp, konstant masing o.l.

 

Jeg bruker som regel pisk under dressur, og av og til sporer, men det kommer an på hesten. Er den litt "døv" for sjenklene kan det være nyttig å ha sporer å pirke litt ekstra med. Pisken blir selvsagt kun brukt som forlengelse av hjelperne. Til tur/mer avslappet ridning bruker jeg aldri verken pisk eller sporer.

 

Om hesten skjerper seg når man "viser" at man har pisk har hesten dessverre fått smake pisken feil.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har ingenting imot pisk da jeg ser på det som en forlengelse av hjelperne. Men den skal selvfølgelig brukes riktig. Når jeg var yngre og dummere pleide jeg å løfte pisken og late som det skulle komme et lite "smekk" og hesten ville vanligvis skjerpe seg uten at jeg trenge å faktisk gjøre det. Men som Penance sa, det er alt for mange hester som har opplevd feil bruk av pisk.

 

Jeg synes ikke pisk eller sporer bør tillates på rideskoler før man er erfaren og vet hvordan man skal bruke de riktig.

 

Litt OT, jeg er heller ikke så stor fan av martingal.

Lenke til kommentar

Både pisk og sporer er veldig store hjelpere innen ridesporten, så lenge det brukes riktig!

Det du sier om at du bruker pisken når hesten steiler etc må jeg si er veldig dumt. For pisken skal aldri brukes som straff på hesten, derfor er det i dag veldig mange hester som skyr (er redd) pisken. Desverre lærer mange at det er slik man skal gjøre hvis hesten eventuelt bukker eller steiler, men det ender til slutt at den bukker/steiler PÅ GRUNN AV pisken til slutt.

 

Pisk skal kun brukes som en forsterkning på hjelperne. Hvis du trykker lett med sjenklene får hesten et signal på å gå forover, late hester vil trenge litt mer trøkk i trykket med sjenklene og mulig et lite dult med pisken for å våkne opp. Pisken brukes også ved sideførende øvelser for at hesten skal få med seg bakparten og bakbeina.

 

Sporer er en fantastisk oppfinnelse. Men de (MANGE) rytterne som sitter å kakker i vei på hesten med tærne utover kan bare ta de av, for all del! Helt fra cowboyenes tid er jo sporer mye brukt, men da var det nok heller for å få hesten til å løpe fortere. Nå brukes det i dressur for å løfte hestens rygg og få hesten i riktig form. Den nedre sjenkelen til rytteren er for svak til å kunne løfte hestens rygg alene, men sporene gir en oppkvikking uten at hesten må sparkes i sidene, men den løfter seg automatisk fra magen og opp i ryggen og får en fin overlinje, noe som er det viktigste innen dressurridning. Dere har kanskje lagt merke til at alle dressurryttere har sporer ?

Det brukes jo også i sprang, men da oftest for å kvikke opp de late hestene. Men sporer skal brukes pent, med ingen unntak. Hesten skal lære seg å vike for de ved minste berøring.

 

Å ha noe imot martingal, hjelpetøyler og lignende er det mange som har, men ofte fordi de ikke helt vet så mye om det? Ofte fordi de har sett folk ri feil med det og det ser ut som hesten "lider" eller tvinges. og det er veldig sant, men disse er laget som hjelpere for å få hesten til å gå i form under rytter og skal kun brukes av ryttere som kan håndtere det.

 

Håper dette var litt å tenke på!

 

-Mari, ridelærer og berider

Lenke til kommentar

Tja, du har jo de hestene som er veldig tungridde og "sjenkeldøve". Og det er kjedelig å drive en tung hest uten feks en pisk. Du slår jo ikke nesten med den.

Jeg ser ikke at det er slemt å bruke hjelpemiddel, så lenge de brukes fornuftig.

 

Pisken er egentlig bare en forlenget hånd.

Lenke til kommentar

Jeg bruker pisk og sporer på min hest, men det betyr absolutt ikke at jeg bruker dem mye. Så lenge de blir brukt skånsomt og på riktig måte ser jeg ikke problemet. Man bruker jo ikke verken pisken eller sporene til straff(med mindre man har missforstått hele prinsippet) men som en forlengelse av hjelperne, og ikke minst en liten oppkvikker når hesten mister piffen. Jeg mener det er bedre å bruke sporer enn å sitte og sparke og mase på hesten hele rideøkten. Når det er sagt er det mye stygg ridning, og mye feil bruk av hjelpemidlene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

for å kansje forklare litt bedre..

 

har holdt på meg hest i 14 år nå å har lagt meg opp div. meninger om det meste og hva som fungerer best.

 

f.eks så synest jeg at det er bedre å bruke et litt sterkere bitt på en hest som er sterk i munnen enn å være hardhendt. for det er bedre å sitte å ri med lillefingeren enn å hale og dra med hele kroppen som jeg ser andre må gjøre for di plent vil at deres hest skal gå på trinse for det er så "bra" for hesten.

 

samme med sporer, vet du hvordan det skal brukes så er det bedre å legge sporene intill enn å sparke til med hælen som du ser mange spes nybegynnere gjør. men nybegynnere skal jo aldri serveres sporer heller.

 

min hest ble ridd med legg, for fremgang og støtte. sporene ble en sjelden gang brukt som et forsterka (tydeligere) signal ved sjansemang og sideføring, piruetter, versade osv.

 

sitter du å klemmer å bruker sporene gjennom rideøkten med hesten vil jeg si at du har missforstått. gjennom en rideøkt med hun hadde jeg kansje komt med dem 2-3 ganger.

 

men hun her var veldig fintfølende og ærlig, gjore altid det hun fikk beskjed om. jeg har og ridd hester som trenger litt hardere tak. som kansje ikke har blitt "ridd igjennom" på bakken osv. da er d kansje litt mer aktivt. men du skal alikevell ikke sette deg oppå hesten å stappe sporene i til du går av igjenn ..:p

 

sjønte du mer nå? :)

Lenke til kommentar

Helt klart, jeg pleier å si at flertallet av de som har hund ikke burde hatt det, for de vet ikke hva de har fått seg. Men likevel er mitt inntrykk at hester er enda mer misforstått. Jeg kan jo selvsagt ta feil. Men hvor mange hester er det ikke som står alene? Eller som tilbringer mye tid på bås? Som blir utsatt for rykking, napping, pisk, sporing fordi den anses som "lat" og ikke gjør det som ungjenta vil den skal gjøre akkurat da. Er det noe respekt for hesten som individ, for hva den ønsker og har behov for? Den er jo ikke en robot som man kan forvente skal gjøre hva man vil når man vil. Hvorfor skal en hest tvinges til å ri så kort/langt som eier ønsker med alle mulige midler, og blir ansett som "lat" eller "vanskelig" om den ikke gjør det? For ikke å snakke om hester på leir og festivaler som dag ut og dag inn går i ring rundt den samme fotballbanen fordi småbarn vil sitte på den. Travhester som blir tynt til de går i pølsa når de får slitasjesymptomer er jo også en heller diskutabel form for "sport".

 

Men nå går jeg vel kanskje litt off-topic her...

Lenke til kommentar

Litt OT ja, Tabris, men jeg er helt enig med deg! Jeg mener hester er forferdelig misforståtte. Jeg synes det typiske hesteholdet (særlig) innen ridesporten er helt på trynet. Satt litt på spissen her så nevner jeg; hesten står på boks 20 timer i døgnet, får gå ute i en liten luftegård et par timer, blir trent. Klippet og barbert, og står konstant med dekken, gjerne 4 bobledekken om vinteren. Blir ridd/trent med alskens inn-retninger/spenninger for å "hjelpe" den til å gå "på tøylen", roes ned/kvikkes opp eller for å holde resten av utstyret på plass.

 

Blir helt matt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest medlem-1432

Er mange hester som har det bra også, og det blir bare mer og mer populært med såkalt naturlig hestehold.

 

Men ja, er mye stygt som foregår også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...