Gå til innhold

Test: Google Nexus One


Anbefalte innlegg

Litt merkelig hvordan HTC Touch HD2 får 6-er og Nexus One "bare" får 5-er, ettersom de to mobiltelefonene er så og si identiske bortsett fra noen få områder, hvor Nexus One har hvert fall en soleklar fordel?

 

De er vell faktisk helt identiske på maskinvare med unntak av at Nexus One har N-nettverk på den trådløse biten, som naturligvis er en fordel, og bortsett fra det så er det vell bare skjermen og operativsystemet som skiller dem? Touch HD2 har en flott og stor skjerm, men Nexus One har en mindre men strengt tatt mer imponerende skjerm når det kommer til piksel-tetthet og det faktum at det er AMOLED kontra Touch HD2 sin LCD? Så det blir vell smak og behag om du vil ha en stor skjerm med antatt svakere panel, eller om du vil ha en litt mindre skjerm (men fremdeles stor) med et antatt bedre panel?

 

Hva operativsystemet angår så er det vell ingen som med hånden på hjertet vil foretrekke Windows Mobile fremfor Android på det nåværende tidspunkt? Hadde til og med en kar fra Microsoft innom jobben som flesket med sin Touch HD2, som måtte bite i det sure eplet når jeg dro frem min Nexus One og innrømte at Android per dags dato rett og slett er et bedre operativsystem enn Windows Mobile, men at han riktignok mente at Windows Mobile begynte å ta steg i riktig retning da hvert fall.

 

Eneste negative med Android kontra Windows Mobile må vell være kalenderen sync via Exchange? For min del er ikke det noe stress, da jeg bare fikser alt igjennom Gmail, men ser jo at det kan være en stor hake for flere proff-brukere, men de vil vell uansett vente på Nexus Two med fysisk tastatur vil jeg tro? Og bedre Exchange støtte skal vell komme alt med Android 2.2?

 

 

 

Nå har jeg lekt med med min Nexus One i noen uker og er strålende fornøyd utenom noen få haker (det er alltids noen haker, uansett telefon):

 

- Ufattelig lavt maks volum på både melding og ringe lyd.. Selv med alt skrudd på maks så har jeg smått problemer med å høre telefonen når jeg har den i den fine lommen sin liggende i bukselomma mi, har nå funnet den lengste meldingslyden som var på den for å sørge for at jeg normalt alltid vil få med meg når jeg mottar e-post og tekstmeldinger, men jeg syntes volumnivået på høyttalerne er noe av det laveste jeg har hørt på noen mobiltelefon jeg har eid noengang, virker som det er en eller annen kunstig begrensing som er satt for å holde volumet nede? Noe som er for meg utrolig snodig, til sammenligning så hørte jeg min iPhone 3G på halvt volum tydeligere enn hva jeg hører min Nexus One på maks ringe volum!

 

 

- Mangel på FLAC støtte ut av boksen, skulle tro at en open source operativsystem som Android skulle støtte FLAC fra starten av, men det gjør det altså ikke, eneste lossless lydformatet som er på plass er WAV(E) noe som mildt sagt var en liten skuffelse, men de av oss som er litt geeky legger jo inn forbedrede custom roms uansett og da er FLAC på plass!

 

 

- Selv om det stadig dukker opp flere applikasjoner på Android Market og via andre kanaler hver eneste dag, så må jeg jo innrømme at det å gå fra iPhone OS til Android var og er en liten nedtur når det gjelder utvalget, vil ikke si at det er så alt for mange applikasjoner jeg savner, har Trafikanten og det meste jeg benytter meg av til daglig, så ikke noe voldsomt savn der, men jeg finner ingen IM programmer som helt når opp til hva jeg fikk tak i med iPhone, og når det kommer til underholdning så er utvalget utrolig snevert, det er jo knapt et eneste skikkelig spill å oppdrive, hvert fall om du sammenligner med iPhone 3G hvor jeg kunne sitte å kose meg med fantastisk gode Tower Defense spill, Spore osv.. Det kommer seg forhåpentligvis etter hvert, men må nok bite i det sure eple og påstå at som underholdnings telefon så faller Nexus One litt bak min tidligere iPhone 3G, hvert fall enn så lenge! Men det er fantastisk deilig med drag-n-drop, null avhengighet av iTunes og endelig FLAC støtte på en mobiltelefon!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For Tower Defence, prøv Robo Defence.

 

Ellers er det flust med gode spill, prøv f.eks Diner Dash 2, Farm Frenzy, Flying Aces, Raging Thunder, SimCity Metropolis, The Settlers og Tiger Woods.

 

Fullversjoner krever ofte adgang til kjøpe-delen av Market, men titlene kan ofte kjøpes andre steder på nett, eller telefonen kan rootes for adgang til paid apps.

Lenke til kommentar

@thklinge

 

Engadget var ærlige med denne telefonen. De sa det var en vanlig Android-telefon, bareat de slapp lagging (i det minste det jeg husker å ha lest).

 

Jeg synes ikke Android er noe å hoppe i taket for, og hadde lett hoppet tilbake til en min gamle dumbphone om jeg ikke trengte trådet SMS, og å spille Robo Defense på dass.

Lenke til kommentar

Det sier vell mer om deg som mobiltelefon bruker, ikke noe større om verken mobiltelefonen eller dets operativsystem?

Om jeg skulle hatt en telefon utelukkende for å ring og sende sms med, så klarer jeg meg nok fint med mobiltelefon fra flere år tilbake, de har gjerne sabla god batteri levetid også, men det betyr jo ikke at den nødvendigvis er bedre enn hva som leveres i dag for det?

 

Det at du selv er en svært lite avansert bruker, betyr jo ikke at operativsystemer med utbredt funksjonalitet er meningsløst av den grunn, må klare å se utenfor sin egen lille boble ;)

Lenke til kommentar
<snip>

- Ufattelig lavt maks volum på både melding og ringe lyd.. Selv med alt skrudd på maks så har jeg smått problemer med å høre telefonen når jeg har den i den fine lommen sin liggende i bukselomma mi, har nå funnet den lengste meldingslyden som var på den for å sørge for at jeg normalt alltid vil få med meg når jeg mottar e-post og tekstmeldinger, men jeg syntes volumnivået på høyttalerne er noe av det laveste jeg har hørt på noen mobiltelefon jeg har eid noengang, virker som det er en eller annen kunstig begrensing som er satt for å holde volumet nede? Noe som er for meg utrolig snodig, til sammenligning så hørte jeg min iPhone 3G på halvt volum tydeligere enn hva jeg hører min Nexus One på maks ringe volum!

<snip>

 

Hvordan er det med viberasjon på den da? Blir det noe bedre med det på? Merket aldri at HTC Cruisen min ringte når jeg sto på serverrommet, selv med max volume og vibrasjon.

Lenke til kommentar

Vibrasjonen er bra, men umulig å merke om man har teleofnen i den medfølgende taske saken. Helt enig det med volum greiene, sliter med det samme selv. Hører ikke telefonen når jeg har den i lomma.

 

En annen ting jeg fant ut når jeg stod opp nå. Hvis man har telefonen i den medfølgende taske saken når man lader den, så blir telefonen så varm at den ikke går ann å holde i.

Dette kan umulig være bra over tid..

Lenke til kommentar
Men lurer på om all tredjeparts programvare styres av Google gjennom Google Market? Sånn som på iPhone? Eller kan mann laste ned applikasjoner fra hvor som helst på nettet og kjøre/legge de inn som mann ville gjort med en hvilken som helst pc?

 

Selv om Android Market ikke tilbyr betalte programmer for norske brukere ennå, kan du som oftest kjøpe programmet direkte fra personen/selskapet som har laget det hvis du vet hva du er ute etter. Jeg har akkurat kjøpt SplashID og installert den selv, du må ta omveien via PCen med det er som regel ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Push-mail? Exchange??

 

Er det noen som kan fortelle meg om denne kan synkroniseres mot exchange (og om den takler telenor pushmail)???

vi har det på jobben, og det må jeg nesten ha dersom denne - som er så kongebra - kan være et alternativ...

 

Ja, men sykroniseringen er mangelfull. Den synker ikke kalender, tasks eller notes. Men det får du enkelt til med Nitrodesk (http://www.nitrodesk.com)

Lenke til kommentar
Men lurer på om all tredjeparts programvare styres av Google gjennom Google Market? Sånn som på iPhone? Eller kan mann laste ned applikasjoner fra hvor som helst på nettet og kjøre/legge de inn som mann ville gjort med en hvilken som helst pc?

 

Selv om Android Market ikke tilbyr betalte programmer for norske brukere ennå, kan du som oftest kjøpe programmet direkte fra personen/selskapet som har laget det hvis du vet hva du er ute etter. Jeg har akkurat kjøpt SplashID og installert den selv, du må ta omveien via PCen med det er som regel ikke noe problem.

 

Last ned og legg inn Marked Enabler og du kan kjøpe programmer.

Kan fint laste ned programmer som en .apk fil, legge de inn på minne kortet og åpne fila igjennom en fil manger så den installeres via app installer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...