Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvilke identitetskort finnes?


Slipstream

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har ikke førerkort eller bankkort med bildet. Jeg bruker kun nettbanker (Skandiabanken ol.) som ikke tilbyr dette.

 

Det jeg har i steden er Postens ID-kort. Problemet er at overalt hvor jeg bruker det så får jeg høre at det er et "tullekort". Selv på Posten mener de at kortet ikke er godt nok. (Selv om de er utsteder, og at i deres broskyre Legitimasjon og fullmakter står det at man kan bruke det som legitimasjon.)

 

Hvordan kan jeg unngå dette annenrangs kortet? Hvilke alternativer finnes det?

Endret av Slipstream
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er noe info:

http://www.lovdata.no/for/sf/fd/td-20090313-0302-002.html#5

 

Ingen "oppramsing" av gyldige kort, men en generell regel for hva som er gyldig og ikke. Postens ID-kort vil nok havne innenfor dette. Det er nok likevel opp til hver aktør hva de velger å akseptere som legitimasjon og ikke. Pass er jo alltid greit, men upraktisk å ha med seg..

 

Forøvrig er det rett og slett for dårlig at norske myndigheter ikke har innført et standard nasjonalt ID-kort (i et mer hendig format enn passet).

Lenke til kommentar
Er du født etter et bestemt årstall, er det bare å møte opp på biltilsynet og be om førerkort for moped.

Det er som et førerkort, men det gir deg kun rett til å føre moped.

 

I militæret får man et vernepliktskort. Det er grønt, men minner mye om et førerkort.

 

Vernepliktskortene må man lever tilbake etter endt tjeneste, pga. at disse også er inngangskort til de fleste militærbasene i Norge.

Lenke til kommentar
Er du født etter et bestemt årstall, er det bare å møte opp på biltilsynet og be om førerkort for moped.

Det er som et førerkort, men det gir deg kun rett til å føre moped.

 

I militæret får man et vernepliktskort. Det er grønt, men minner mye om et førerkort.

 

Vernepliktskortene må man lever tilbake etter endt tjeneste, pga. at disse også er inngangskort til de fleste militærbasene i Norge.

Nei, man må ikke det. Disse skal fungere som ID-kort ved innkalling til HV-tjænest osv.

Det har vært mye fram og tilbake om disse skal leveres inn eller ikke. Siste jeg hørte var at nei, det skal de ikke. Det var da jeg dimma i juli.

Lenke til kommentar
Er du født etter et bestemt årstall, er det bare å møte opp på biltilsynet og be om førerkort for moped.

Det er som et førerkort, men det gir deg kun rett til å føre moped.

 

I militæret får man et vernepliktskort. Det er grønt, men minner mye om et førerkort.

 

Vernepliktskortene må man lever tilbake etter endt tjeneste, pga. at disse også er inngangskort til de fleste militærbasene i Norge.

Nei, man må ikke det. Disse skal fungere som ID-kort ved innkalling til HV-tjænest osv.

Det har vært mye fram og tilbake om disse skal leveres inn eller ikke. Siste jeg hørte var at nei, det skal de ikke. Det var da jeg dimma i juli.

 

Godt mulig dette er forandret på, men da jeg dimmet julen 08 ble vi bedt om å levere inn kortene våre..

Lenke til kommentar

Hvor er det de nekter å godta dette? Posten har en fin brosjyre om hviilke legitimasjon som er godkjent etter hvitvaskingsforskriften, som er det nærmeste vi kommer en regulering av dette. Postens ID-kort oppfyller disse kravene. Den burde i hvert fall holde til å overbevise de på Posten. (Men det jobber jo dessverre mange idioter der, særlig i Post-i-butikk.)

Lenke til kommentar

Hvor er det de nekter å godta dette? Posten har en fin brosjyre om hviilke legitimasjon som er godkjent etter hvitvaskingsforskriften, som er det nærmeste vi kommer en regulering av dette. Postens ID-kort oppfyller disse kravene. Den burde i hvert fall holde til å overbevise de på Posten. (Men det jobber jo dessverre mange idioter der, særlig i Post-i-butikk.)

De krangler på at det ikke er godkjent på Posten, i butikker, og utesteder.

Lenke til kommentar

Du får printe ut hvitvaskingsforskrifen og klaske i hodet på dem, og nekte å flytte deg før politiet kommer, dersom de ikke gir seg. De bør i hvert fall kunne fortelle neket bak disken at det er gyldig legitimasjon. :p

 

Om det skjer på Posten, vil jeg anbefale deg å notere navnet på personen bak disken og sende en mail til Postens kundeservice - eller enda bedre: forlang at de ringer opp Posten sentralt og sjekker. Så kan du få en god og varm følgelse inni deg i det de blir bra lange i trynet.

 

Aldri hørt om noen som har hatt problmer med Postens ID-kort før.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det stemmer ikke helt det forrige bruker sier. Dette er hentet fra "hvitvaskingsnytt" (nyhetsbrev fra Økokrim) mai 2005:

 

Norske banker utsteder ikke bankkort til personer

som kun legitimerer seg med ID-kort for asylsøkere. Dessverre er det enkelt å omgå dette ved å ta en tur på det lokale postkontoret før man går i banken. Bankene er nemlig pliktig til å godta visse typer identifikasjon, som pass, førerkort og postens identifikasjonskort. Vanlig rutine blant asylsøkere er derfor å anskaffe seg postens identitetskort på bakgrunn av ID-kort for asylsøkere. Deretter går de til banken og får opprettet bankkonto, og deretter utlevert bankkort. PU har opplysninger som tilsier at asylsøkere som blir uttransportert velger å ”gi” sin identitet og bankkonto til en annen utlending. Dermed kan fiktive kontoer brukes til hvitvasking uten at man har mulighet til å spore innehaveren.

Lenke til kommentar

Må rette litt på meg selv. Det er ikke lenger mulig å bruke asylsøkerbevis for å få Postens ID-kort. Hvertfall er det det man sier. Samtidig sier finansministeren i en henvendelse fra mars 2009 at Asylsøkerbevis er å anse som gyldig legitimasjon for å etablere "grunnleggende" bankforpliktelser. Dvs som å få lån. så jeg er litt usikker. Men fra 2007 ble kravene til Postens ID-kort endret og kortet ble laget slik at det ikke lenger lett kan forfalskes. Konklusjonen er at det fortsatt hersker litt usikkerhet, og man kan nekte å godta Postens ID-kort så vidt jeg vet. Hensikten med dette faller imidlertid litt vekk hvis banker lar folk med asylsøkerbevis opprette bankkonto, for de får dermed et bankkort.

 

Grunnen til at jeg nevner asylsøkerbevis er fordi det på politiets egne sider står at dette ikke er å anse som et gyldig legitimasjonsdokument. Det er kun en bekreftelse på at vedkommende er registrert som asylsøker i Norge og er lovlig i landet. Asylsøkerbevis skal fornyes hver 6. mnd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...