Gå til innhold

Det værste du har opplevd i trafikken


Biler

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har to situasjoner som innebærer misting av hjul.

 

Den første var for en 4-5 år siden da jeg satt på med pappa på E18 i Grimstad. Vi kjørte i normal fart bak en bil og holdt god avstand. Dette var i en slak venstresving. Det kommer en trailer i mot, og den mister hjulet. Når kjøretøy mister hjul så akselererer det. Dette trailerhjulet traff bilen foran oss i fronten, før noen hadde rukket å reagere. Tror ikke han rakk å bremse mye, han foran oss, kanskje litt. Heldigvis treffer hjulet han i fronten av bilen og ikke i frontruta. Det var mye energi med i bildet, for det hjulet fløy mange, mange meter opp i lufta, og de hjula veier ikke lite. Dette var på våren, og traileren hadde nok byttet til sommerdekk og ikke stramma mutterene ordentlig. Det gikk veldig bra for sjåføren av bilen, han gikk ut selv og var ikke omtåket eller noe.

BILDE: http://apimg.no.publicus.com/apps/pbcsi.dll/bilde?Avis=AP&Dato=20080428&Kategori=LOKAL8&Lopenr=848990182&Ref=AR&Profile=1001

 

 

Den andre opplevelsen min i trafikken var dagen etter jeg fikk lappen, faktisk. Hadde en avtale om å kjøre Arendal-Porsgrunn for å hente mamma der. Jeg kjørte litt rundt i Arendal først, og kjørte blant annet noen til en fest. På vei inn igjen mot byen fikk jeg en ubehagelig dunkelyd i bilen. Jeg har ikke peiling på bil og ringer pappa som kommer og ser på det. Han kjører en tur og sjekker alle dekka blant annet. Han mente at det kun var et hjullager som var gåent og at en tur til Porsgrunn og tilbake ikke burde være farlig. Jeg kommer meg til Brokelandsheia og lyden har blitt en del verre/høyere. Jeg ringer pappa og han sier at det er sånn ødelagte hjullagre oppfører seg (at lyden blir verre og høyere).

 

Jeg tenker at han har rett og kjører til Porsgrunn og plukker opp mamma. Vi kjører nedover igjen mot Arendal og lyden er fortsatt veldig til stede. Vi stopper ved Fianesvingen (litt etter Tvedestrand når vi kjører mot Arendal). Vi stikker ut og kikker på bilen, alt ser greit ut, og vi tenker ikke på at det skal være noe i veien for å kjøre videre. Kjører noen kilometer og plutselig i en utforbakke (bakken med fotoboks i bunnen ikke lenge etter Fiansvingen) kommer et helsikkes smell og gnistregn og bilen ligger plutselig helt rart på veien og drar mot venstre. Jeg hiver meg selvfølgelig på bremsa og svinger så godt som mulig ut mot høyre. Hopper ut og ser at venstre forhjul er borte.

 

Mamma går vel i sjokk og begynner å grine. Ho får karra seg og ringer pappa som kjørte taxi den kvelden. Nå var klokka rundt midnatt. Han sier at han skal komme så fort som mulig. Vi ringer også Falck. Jeg er forøvrig helt rolig når det skjer. Jeg går og henter hjulet (i grøfta på andre sida av veien) og går deretter oppover og setter ut varseltrekant og pisser. Falck sier at det kan ta opp til en halvtime for de å komme med en bil, og at de skal ringe når det nærmer seg. Etter bare noen få minutter ser vi Falck-bilen komme med gule lys. (Pluss i boka for Falck, de kom FORT). Han ser på bilen og sier at ingenting er ødelagt annet enn skjermen rundt hjulet. I tillegg er hjulet som satt på deformert, så Falck-mannen satt på reservehjulet. Så kommer pappa også. Han bekrefter at Falck-bilen må ha vært i nærheten. Det er litt under 2 mil fra Arendal til der vi stod, og pappa sier at han kjørte FORT oppover.

 

Det var en forholdsvis ubehagelig opplevelse. Jeg er glad det ikke kom noen biler i motgående kjørefelt. Hjulet vårt kunne truffet den bilen ganske godt. Jeg kjørte også en god del under fartsgrensa, fordi lyden ble verre ved høye hastigheter. Det kan også ha hjulpet på. Jeg vet nå at neste gang jeg får en sånn lyd og klarer å "lokalisere" den til et av hjørnene på bilen, så sjekker jeg hjulboltene. Det var nok dessverre boltene som løsnet, selv om han som skifta hjula strammet veldig godt. Husk å etterstramme, folkens! ;)

Lenke til kommentar

Det var nok dessverre boltene som løsnet, selv om han som skifta hjula strammet veldig godt. Husk å etterstramme, folkens! ;)

 

 

Jeg tviler på at vedkommende som skiftet hjulene har strammet særlig godt til. Det skal veldig mye til at 4 (eller 5) bolter løsner og skrur seg ut hvis man strammer.

Jeg har aldri opplevd at en eneste bolt har vært løs ved neste hjulskift...og jeg pleier aldri å etterstramme. Har utført ca 80 hjulskift, dvs godt over 1000 bolter.

For mange av de som mister hjul har nok følgende skjedd. De har bilen på jekken, sette på nytt hjul og skrur boltene svakt til for hånd (evt med nøkkel). Man skal jo aldri stramme boltene når bilen står på jekken. Deretter senker de bilen og glemmer strammingen.

Lenke til kommentar

Det var nok dessverre boltene som løsnet, selv om han som skifta hjula strammet veldig godt. Husk å etterstramme, folkens! ;)

 

 

Jeg tviler på at vedkommende som skiftet hjulene har strammet særlig godt til. Det skal veldig mye til at 4 (eller 5) bolter løsner og skrur seg ut hvis man strammer.

Jeg har aldri opplevd at en eneste bolt har vært løs ved neste hjulskift...og jeg pleier aldri å etterstramme. Har utført ca 80 hjulskift, dvs godt over 1000 bolter.

For mange av de som mister hjul har nok følgende skjedd. De har bilen på jekken, sette på nytt hjul og skrur boltene svakt til for hånd (evt med nøkkel). Man skal jo aldri stramme boltene når bilen står på jekken. Deretter senker de bilen og glemmer strammingen.

 

Vel, jeg tror han som skiftet hjulene strammet særlig godt til. Han har skifta sikkert like mange hjul som deg, om ikke fler, og jeg tror han vet åssen han gjør det. Han er også stor og forholdsvis sterk. Så jeg vet ikke hva som har skjedd.

Lenke til kommentar

Vel, jeg tror han som skiftet hjulene strammet særlig godt til.

 

Vel, hvis boltene løsnet så gjorde han vel ikke det.

 

Vel, nå gidder jeg ikke bry meg mer med hva du sier, du er bare en irriterende kverulant. Jeg vet han strammet bra, og han sa det etterpå også. Selvfølgelig gjorde han det, hvorfor skulle han gjøre no anna, tror du han ønsket oss død? Jeg har sett han skifte hjul en anna gang, og da så jeg jo at han stramma ordentlig.

Lenke til kommentar

Vel, jeg tror han som skiftet hjulene strammet særlig godt til.

 

Vel, hvis boltene løsnet så gjorde han vel ikke det.

 

Vel, nå gidder jeg ikke bry meg mer med hva du sier, du er bare en irriterende kverulant. Jeg vet han strammet bra, og han sa det etterpå også. Selvfølgelig gjorde han det, hvorfor skulle han gjøre no anna, tror du han ønsket oss død? Jeg har sett han skifte hjul en anna gang, og da så jeg jo at han stramma ordentlig.

 

Vel, jeg bruker nå bare sunn fornuft...noe du tydeligvis mangler :thumbdown:

 

Selvfølgelig sa han at han strammet bra :tease:

Lenke til kommentar

Vel, jeg tror han som skiftet hjulene strammet særlig godt til.

 

Vel, hvis boltene løsnet så gjorde han vel ikke det.

 

Vel, nå gidder jeg ikke bry meg mer med hva du sier, du er bare en irriterende kverulant. Jeg vet han strammet bra, og han sa det etterpå også. Selvfølgelig gjorde han det, hvorfor skulle han gjøre no anna, tror du han ønsket oss død? Jeg har sett han skifte hjul en anna gang, og da så jeg jo at han stramma ordentlig.

 

Vel, jeg bruker nå bare sunn fornuft...noe du tydeligvis mangler :thumbdown:

 

Selvfølgelig sa han at han strammet bra :tease:

 

Hvorfor mangler jeg sunn fornuft?

 

Du kjenner verken meg eller han som byttet hjul, så du bør jo uttale deg med litt forsiktighet.

Lenke til kommentar

http://www.dinside.no/869188/sjekk-strammingen-naa

 

 

"

Andre tar for hardt i ...

Det er imidlertid ikke bare de som strammer for lite som får trøbbel med bolter og muttere. 85 bilister måtte i samme periode få hjelp fra NAF på grunn av for hardt tiltrekte bolter, noe som også kan føre til at hjulet løsner.

- For hardt tiltrekte bolter kan føre til at hjulboltene kan knekke og i verste fall hjulet løsne, sier Engebretsen, som anbefaler bilister som bestiller hjulskift om å forsikre seg om at hjulbolter eller muttere er skrudd til med riktig moment."

 

Ikke lurt å stramme for hardt heller :)

Uansett bør man etterstramme som sagt.

Lenke til kommentar

Men siden dette er en tråd om det verste jeg har opplevd i trafikken, så vil jeg si at det verste jeg vet er når alle skal forbikjøre biler som øvelseskjører! Det er FRYKTELIG irriterende når man sitter med tusen ting i hodet og blir konstant forbikjørt av drittsekker, uansett om du holder fartsgrensen så forbikjører de.

Det skal egentlig ikke ha noen betydning for deg om du blir forbikjørt, de som kjører forbi har ansvaret så lenge du holder deg i riktig kjørefelt og ikke veiver.

 

OT: Verste opplevelsen jeg har hatt er vel da en "daredevil" lekte chicken med meg. Altså kjørte i en utrolig høy hastighet (200km/t+ vil jeg tippe) rett imot meg i mitt kjørefelt. Jeg stoppa helt opp og la meg helt på veiskuldra men han trakk ikke unna før et sek før det hadde smellt.

 

 

Jeg er litt treig med å svar nå.

 

Jeg vet at det ikke er mitt ansvar, men jeg har uansett ikke lyst til å krasje. Når du øvelseskjører så er det ikke noe behagelig å måtte konsentrere seg om dem som forbikjører deg hele tiden, og du mister fort fokuset grunnet stress. Det er fryktelig irriterende, unødvendig og farlig, ihvertfall når man kjører på trange veier.

 

 

Lenke til kommentar

Den dagen jeg ble forbikjørt av en gutt i tjueårene ville jeg tippe på motorveien fra Tønsberg mot Larvik. Han lå vel i stødige 120 siden jeg selv lå i 110. Han satt i singlet og shorts på sin moped som jeg vil anta var noe trimmet. Den følelsen av å bli forbikjørt av han idet han vrenger inn foran meg igjen 30-40 meter før han ville malt fronten på en motgående trailer i rød.rosa nyanser var ganske så fæl. Men måtte le litt av hele fyren etterpå. Ikke det at han holdt på å krasje selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Vel, jeg tror han som skiftet hjulene strammet særlig godt til.

 

Vel, hvis boltene løsnet så gjorde han vel ikke det.

 

Vel, nå gidder jeg ikke bry meg mer med hva du sier, du er bare en irriterende kverulant. Jeg vet han strammet bra, og han sa det etterpå også. Selvfølgelig gjorde han det, hvorfor skulle han gjøre no anna, tror du han ønsket oss død? Jeg har sett han skifte hjul en anna gang, og da så jeg jo at han stramma ordentlig.

 

Vel, jeg bruker nå bare sunn fornuft...noe du tydeligvis mangler :thumbdown:

 

Selvfølgelig sa han at han strammet bra :tease:

 

Hvorfor mangler jeg sunn fornuft?

 

Du kjenner verken meg eller han som byttet hjul, så du bør jo uttale deg med litt forsiktighet.

 

Jeg har selv jobbet et par år på dekkverksted, og eneste gangen jeg har hørt om at noen har mista et hjul var når tilogmed lærlingen på plassen sa han hadde glemt å stramme boltene før han sendte bilen ut av porten..

Jeg prøvde å løpe etter for å si ifra til bileier, men slapp å løpe så langt før bilen sto med to hjul for lite.

 

Om ingen av de andre hjula var løse vil også jeg henge meg på den at han sannsynligvis har glemt å stramme ettnhjul...

Lenke til kommentar

Mopeden min nektet plutselig å slutte og gasse en gang, så når jeg skulle bremse ned før en sving, holdt den full gass i stedet. Jeg klarte selvfølgelig ikke å tenke på å ta av tenningen, så jeg bremste alt jeg kunne, mens scooter holdt full gass (den går i mer en 45), i nedoverbakke mens det regner og er mørkt og kaldt. Endte med trynings selvfølgelig. Bilene som kjørte bak meg var heldigvis så greie at de bremste ned og kjørte sakte rundt meg mens jeg lå der.. :ermm:

Lenke til kommentar

10. juni hadde jeg oppkjøring på lett motorsykkel. Kjørelæreren min og jeg skulle kjøre fra kjøreskolen og opp til biltilsynet. Han er stor og bred med en god mage, og veier nok noen kilo over tillat nyttelast (103 kg på sykkelen). På kjøretimer har han kjørt etter på egen sykkel, men i dag måtte han sitte på opp til biltilsynet, siden han av en eller annen grunn hadde sykkelen han bruker parkert der fra før. Så jo, vi kjørte da med den store karen ulovlig bak på 125 ccm'en. Vi tok en liten runde i byen på vei til biltilsynet, og vi har forkjørsvei. En tulling som sitter i mobilen mens han kjører (bil) kommer fra høyre. Han kikker til høyre for seg, men driter i å sjekke venstre (hvor vi kommer fra). Jeg ser at han kommer, men han bremset jo litt for å sjekke sin høyre side. Jeg regner jo da med at han ser til sin venstre og oppdager at vi kommer der, men neida. Han kjører trynet uti veien, og jeg må bråbremse med en diger bjørn i ryggen. Ikke mye om å gjøre at begge hjulene sto (men det gjorde de ikke, så jeg bremset jo bra hvertfall). Fikk stoppet et par meter fra idioten, og jeg fikk meg et skikkelig støkk, ettersom jeg aldri har opplevd lignende før (ikke engang som passasjer). Farten var kun rundt 40-50 km/h, men siden det var bykjøring var det ikke mange meterne frem til faren, så det kunne fort smelt. Svinger så rundt fronten hans og fortsetter videre, jeg måtte trossalt rekke oppkjøringa mi.

 

Forresten så bestod jeg også førerprøva etterpå :)

Lenke til kommentar

Det var nok dessverre boltene som løsnet, selv om han som skifta hjula strammet veldig godt. Husk å etterstramme, folkens! ;)

 

 

Jeg tviler på at vedkommende som skiftet hjulene har strammet særlig godt til. Det skal veldig mye til at 4 (eller 5) bolter løsner og skrur seg ut hvis man strammer.

Jeg har aldri opplevd at en eneste bolt har vært løs ved neste hjulskift...og jeg pleier aldri å etterstramme. Har utført ca 80 hjulskift, dvs godt over 1000 bolter.

For mange av de som mister hjul har nok følgende skjedd. De har bilen på jekken, sette på nytt hjul og skrur boltene svakt til for hånd (evt med nøkkel). Man skal jo aldri stramme boltene når bilen står på jekken. Deretter senker de bilen og glemmer strammingen.

 

Opplevde dette for noen uker siden, kjørte mot Oslo og plutselig så stor politiet, amublanse på andre siden av veien mens en politibil står på min side bak en eldre lastebil. Hjulet hadde bare detti av og flydd på andre siden av skulderen og knust fronten på en bil. Utrolig, det kan være at boltene er sikkelige men når andre ting ryker så forsvinner hjulet da også :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dette er ikke selvopplevd men forklart av min far, han er yrkessjåfør, han kjørte som vanlig på en veg som er ganske oversiktlig og har en slakk sving, han såg det kom en bil imot som han tenkte ikke så mye over før han såg den begynte og vingle litt, 20-30 m ca før de passerte hverandre så kom passasjer bilen over på motsatt kjørebane, dette såg min far og han bremset og prøvde å svinge unna. det gjekk ikke like bra som han håpet på. etter det min far såg så satt sjåføren i passasjer bilen med mobiltelefon i begge armene oppå rattet og følgte overhode ikke med. som bildet viser så ser dere hvordan det gikk! sjåføren i passasjer bilen omkom med hode klemt mellom tak og nakkestøtte.

 

 

post-104560-0-04975800-1311111589_thumb.jpg

post-104560-0-61623600-1311111567_thumb.jpg

 

så folkens vær forsiktig med bruk av Mobil etc under kjøring!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...