Gå til innhold

mac vs pc?


Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

Anbefalte innlegg

@ Hestekølle: Kalle meg gjerne fanboy om du vil, men grunnen til at jeg liker PC over Mac er fordi jeg liker å gjøre ting selv å ikke få alt sammen i teskje. Jeg spiller også en god del så jeg har egentlig ingen grunn til å skaffe meg Mac. Photoshop og Vegas Pro har jeg alt så disse flotte programmene som er med Mac trenger jeg heller ikke.

Jeg har aldri sagt at Mac er dårlig, eneste jeg sier er at jeg kan bruke Mac til mye mindre enn en PC. Bildet jeg postet er så klart en overdrivelse, så ikke kall meg fanboy på grunnlag av bare det. :new_woot:

Endret av Lexiboij
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I alle mine PC - Mac diskusjoner trekker jeg fram dette bilde.

 

3244.jpg

 

 

Mhm...typisk PC-fanboy argument :thumbdown:

90% av argumentene i en diskusjon som denne er vanligvis det du kan kalle fanboy argumenter. now som kanskje hører med i en diskusjon, siden det er subjektivt hva man liker og ikke liker.

 

Ja, men hva som faktisk er best kan avgjøres.

 

Dere hardbarka Windows-brukere som nekter å gå over til Mac; kan dere ikke bare være litt åpne for nye ting? Er dere ikke dritlei av å kjøre de gamle, treike traktorene deres som stadig bryter sammen? :whistle:

 

når da ?

 

En Apple fanboy nekter altså å godta at et Apple produkt kan ikke brukes til alt .

En Windows bruker føler langt bedre fleksibilitet med Windows en gjør med Apple osx.

 

så i stedet for å ha både sportsbil, traktor og lastebil så holder vi oss til stasjonsvogn med firehjulsstrekk og stor motor

Lenke til kommentar

når da ?

 

En Apple fanboy nekter altså å godta at et Apple produkt kan ikke brukes til alt .

En Windows bruker føler langt bedre fleksibilitet med Windows en gjør med Apple osx.

 

så i stedet for å ha både sportsbil, traktor og lastebil så holder vi oss til stasjonsvogn med firehjulsstrekk og stor motor

 

Hva er det Mac'en ikke kan gjøre som PC kan da? Skjønner ikke helt det jeg...

Lenke til kommentar

Må bare le her jeg sitter.. Kan vi ikke enes om at begge systemene gjør jobben like godt på hver sin måte? Jeg kommer fra windows og sitter nå på en Mac Pro. Og jeg går aldri tilbake fordi DETTE systemet fungerer for MEG!! Fungerer windows for DEG? Behold systemet, hold kjeft, og ikke bry deg om hva andre sier!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

poenget mit var at når en Windows pc ikke kan brukes til alt så kan helle ikke en osx pc ( mac) gjøre det.

man bruker det til til det passer til.

 

begge kan brukes til det samme , det ar bare det ast noen ønsker å gjøre tingen på Apple måten ander på Microsoft måten.

 

etter hvert som tiden går finner Apple ut at den funksjonen var kjekt å ha ( og "stjeler " den fra Microsoft ) .

Microsoft gjør selvfølgelig det samme ,- å "stjeler" funksjoner fra Apple programvare.

Lenke til kommentar

Han sa Mac Pro.. ikke Mac Book Pro.. Mac Pro er lettere å bytte prosessor på enn i en vanlig PC faktisk.. Her er det et eget prosessorkort som kan tas ut..

Aha, er så vant til MBP, så leste feil. Da er i hvert fall han en av de som har betalt for mye, såser jeg fem til eksemplene på hvordan Macbooks er så mye bedre enn tilsvarende spesifiserte PCer at den fysiske enheten kan forsvare den økte prisen.

At den ikke faller sammen, at touchpaden er overlegen alt annet, at tastaturet er behagelig å skrive på, at den er solid, at jeg enkelt kan løfte opp skjermen med en finger, magsafe, OS X.

 

Når det er sagt så finnes det PC-er som er tilsvarende til samme pris, de er også overlegen 3990,- søppla på Elkjøp selv om laptopen til 3990,- tilfeldigvis skulle hatt bedre maskinvare.

Lenke til kommentar

Dreier ikke denne debatten seg om hva man liker og ikke liker ?

 

Noen liker mac , andre liker Windows pcer. det er noe vi bare må akseptere.

grunnene er ganske mange , men det går mest på at man ikke helt for til det man ønsker med det andre systemet (med Mac blir det andre systemet Windows, med Windows blir det andre systemet osx).

Lenke til kommentar

Er dere ikke dritlei av å kjøre de gamle, treike traktorene deres som stadig bryter sammen?

De er ikke gamle, de er ikke treige traktorer, og de bryter ikke stadig sammen.

Min MacBook Air fungerer ypperlig som Windows-maskin, men det har også min forrige bærbare (en Toshiba) gjort siden 2007, og med en nylig installert SSD er den like kvikk som eple-maskinen. Jeg kjører dual-boot på den for å se om jeg kan få noen "magiske" opplevelser med Mac OS X, men så langt har de glimret med sitt fravær.

 

Skjermen på Toshibaen kan jeg åpne med én finger - jeg ser at det aspektet er nevneverdig når man snakker om Mac laptops -, men forsøker jeg det samme med MacBook Air følger resten av maskinen med ...(I'm probably just "holding it wrong".)

 

Jeg har andre Windows-maskiner også (XP, Vista, 7) som bare går og går. Det har ikke vært nødvendig å reparare eller reinstallere OS'et på noen av dem. Selv da harddisken gikk føyka var det bare å reinstallere et image på en ny disk, og så var den i gang igjen.

 

PC'er og Mac'er bruker de samme diskene, de samme CPU'ene, de samme RAM-modulene, osv., så hvis PC'er er treige så er Mac'ene det også. Vil du bruke MacOS X har du kun et lite utvalg modeller å velge mellom. Vil du kjøre Windows er utvalget enormt mye større og det kan være mer å sette seg inn i. (Og det er også noen som ikke liker å være i den situasjonen.)

 

En annen forskjell mellom PC og Mac er at jeg aldri har opplevd at en kunde som har kjøpt seg en PC får applaus fra betjeningen når han forlater butikken. Men det har jeg sannelig sett i en Apple Store ...

Hvordan skal man tolke noe sånt?

"Wow, der går det en modig mann som har tenkt å bruke Mac i en verden dominert av Windows-PC'er."?

Eller: "Enda en sjel har blitt frelst i Steve's navn!" ??? (Velkommen til Apple-sekten! ....)

Eller er det mer som den applausen deltakerne i ViVil-lekene får?

(Dette slipper man selvsagt i nettbutikken. Jeg bare nevner det.)

 

MacOS X er så mye bedre enn de versjonene av MacOS jeg brukte på 8090-tallet, men jeg ser ærlig talt ingen grunn til å switche over fra Windows 7. Hvorfor lære seg å gjøre alt på en ny og alternativ måte? En datamaskin er jo ikke et mål i seg selv - den er et middel.

 

edit: Feil tiår.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar
Vil du bruke MacOS X har du kun et lite utvalg modeller å velge mellom. Vil du kjøre Windows er utvalget enormt mye større og det kan være mer å sette seg inn i. (Og det er også noen som ikke liker å være i den situasjonen.)

Det er deilig. Jeg slipper å forholde meg til en uendelig myriade av mer eller mindre like maskiner. Om jeg skal ha meg en ny mac så trenger jeg hovedsaklig å forholde meg til to spørsmål: Vil jeg ha en stasjonær eller en bærbar? Hvor stor skjerm vil jeg ha? Som du sier, en datamaskin er et verktøy, ikke et mål i seg selv. :)

Lenke til kommentar

Jo flere modeller man kan velge mellom jo mere skreddersydd blir maskinen man velger.

Da har man også en mulighet å velge en som er litt billigere utgave som er mindre designet

( man kan f.eks betale lit mere for større harddisk) .

 

på en måtte kan man si at Apple i større grad setter folk i bås ( sammen lignet med Windows pcer og linux pcer ) .

om det er negativt eller positiv må en nesten selv bedømme

Lenke til kommentar

Brukte Windowsmaskiner hele livet før jeg skiftet til Mac for 1 år siden.

 

Den gamle stasjonære Windows XP pcen jeg hadde fungerte som regel ok, måtte formatere 1 gang per 2 år ca, og på slutten begynte den å slå seg vrang og låse seg til tider, sikkert fordi jeg hadde proppa den full av alt mulig forskjellige programmer etc.

 

Kjøpte meg en Acer med windows vista, bærbar. Siden dag 1 ca var det kun et helvete, og etter 6 mnd var det helt vanlig at den kræsjet ca 2 ganger om dagen, spesielt når jeg spillte av film (via media player). Jeg kunne sikkert ha instalert Windows 7 og andre mediaavspiller etc så kanskje det hadde ordnet seg, men orket ikke mer windows da, så kjøpte meg Macbook pro 2009 mod.

 

Den hadde faktisk 2GB MINDRE ram enn en 1,5 år eldre Acer pc til 9000kr, Macbook pro kostet vell ca 10k.

 

Det som er fint med Mac er at jeg ikke trenger å instalere og prøve ut forskjellig programvare for å få den til å funke som den skal, og alt "just works", neesten. Nå bruker jeg den nesten kun til internett, musikk, film og chatting. Jeg har instalert windows 7 (som funker veldig bra) hvor jeg spiller Heroes 3, så ikke akkurat heavy grafikk. :p

 

Men ellers når jeg bruker den så, fks som nå, har jeg oppe ca 8 internettsider på en gang, itunes/spotify + msn, og da går det veldig treigt, og til tider må jeg bare sitte og vente i 10 sekunder på at den skal fks åpne en internettside. Dette er veldig skuffende at en maskin ikke klarer å kjøre det lille greiene der, når den koster 10000kr. Den har jo kun 2GB ram, og en 5400rpm HDD, og ellers ganske lavt spesifisert, og den er jo bare ca 10 mnd gammel. :(

 

 

Men Mac funker for meg siden jeg ikke spiller nyere spill er bruker heftige program, og slik er det for de fleste Mac-brukere.

 

Dere som synest Mac er å kaste penger ut av vinduet pga at dem er så dyre, er fordi dere ikke er Apple sin kundegruppe da dere krever mer power for pengene. Da bruker jeg heller litt ekstra penger på at den holder seg bra og ikke trenges å skiftes ut før mange år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bruker du macen og Windows pc på helt like måte ( i den grad det er mulig ) ?

 

jeg får det inntrykket av at alle som tar i bruk en mac endrer lit på måten de gjør tingene noe som gir fordeler til for macen

 

nå finnes det nok også en del lapptopper som er dårlig satt sammen eller der operativsystemet er installert med mange feil ( ikke minst alle reklame programmene) . det skaper mange problemer.

 

Så å gi Windows skyld for alle feilene ville jeg ikke være ening i.

 

 

jeg vil jo tro at hvis man lærer å bruke maskinen sin ( enten den bruker Windows,linux eller OSX) burde være alfa omega .

mange gjør den feilen at de vil bruke maskinen sin til alt mulig før de har seg det grunnlegende. Da må det bare gå galt.

for ikke å snakke om at de ordner bildene sine på en veldig dårlig måte.

alle bør lære seg å bruke maskinen sin før de tar den i bruk.

Lenke til kommentar

Jeg opplever at flere som går til mac, og som ikke er helt fornøyde, aldri har satt seg ordentlig inn i maskinen, og tatt i bruk de fordelene/enkelhetene som en mac gir. De bruker gjerne kun maskinen til standard ting som surfing, og word, og da mener jeg man ikke får tatt i bruk de programmene som også ofte er grunnen til at folk ofte kjøper mac.

Lenke til kommentar

Jeg opplever at flere som går til mac, og som ikke er helt fornøyde, aldri har satt seg ordentlig inn i maskinen, og tatt i bruk de fordelene/enkelhetene som en mac gir. De bruker gjerne kun maskinen til standard ting som surfing, og word, og da mener jeg man ikke får tatt i bruk de programmene som også ofte er grunnen til at folk ofte kjøper mac.

 

Jeg merket meg på univ at en del ikke var så glad på å havne foran en mac. Selv var jeg særs glad. De har pc'er i andre rom, men i det ene undervisningsrommet kunne jeg følge undervisningen uten å dra fram min egen. Så det er tydeligvis ganske vanskelig å "omstille seg" for noen, spesielt når de ikke ønsker det.

 

Men for de som lærer seg Mac, så virker det være vanskelig å gå tilbake til noe annet. Men dette er ofte folk som ikke spiller så mye på PC, og som ikke har behov for å bygge sine egne pcer.

Lenke til kommentar

ryktene går ut på at bruker man en mac så Må man gjøre tingene slik og slik. Da går det uten problemer , men hvis man gjør det annerledes så blir det problemer.

er dere i ferd med å bekrefte det ?

 

Når det gjelder Windows pc så virker det som om man har lit flere valg på måten man kan gjøre tingene på.

 

man har menyvalg , hurtigtaster , hurtigmeny tilknyttet høyre musetast og mus med mage (hurtig)taster.

Lenke til kommentar

ryktene går ut på at bruker man en mac så Må man gjøre tingene slik og slik. Da går det uten problemer , men hvis man gjør det annerledes så blir det problemer.

er dere i ferd med å bekrefte det ?

 

Når det gjelder Windows pc så virker det som om man har lit flere valg på måten man kan gjøre tingene på.

 

man har menyvalg , hurtigtaster , hurtigmeny tilknyttet høyre musetast og mus med mage (hurtig)taster.

 

Kommer veldig tydelig frem at du ikke har vært noe særlig borti Mac. Mac og Windows lærer mye av hverandre. Og i dag med Snow Leopard og Windows 7, er det mye den ene har kopiert av den andre. Begge operativsystemene fungerer utvilsomt. Det er derfor man har dem som sverger til det. Beviset foreligger jo på dette forumet og i denne tråden.

 

Nå er det slik at Apple er ikke så dumme at de ikke ser litt over gjerdet til konkurrenten. Dum er ikke Microsoft heller. Saken er nå den at uten Apple hadde vi ikke hatt windows, og uten Microsoft hadde vi ikke hatt Apple slik vi kjenner dem i dag.

 

Tastatursnarveier er ikke noe som kom med Windows. Det var ikke de som oppfant den muligheten. Det minst 20 år siden det ble vanlig. Følgelig har Mac tastatursnarveier i fleng.

 

Mac har også høyre og venstre museknapp de som Windows. Og det fungerer veldig likt og ikke minst like bra. Mac os har også endel innebygde funksjoner som windows ikke har. Windows, har også funksjoner som OSX ikke har.

 

Men felles for dem begge er at de er utbyggbare og alle funksjoner finnes som regel hos en tredjepart.

 

Det som er med Mac, er at om du skal teste dette systemet, om det er noe for deg, så må du selvsagt følge oppbygningen til operativsystemet. Du kan ikke bruke en Mac som om det var en PC. Eller omvendt. Skal du få en god brukeropplevelse av Mac, eller av hvilken som helst annen ny maskin med nytt os - så må du sette deg inn i hvordan denne nye saken fungerer.

 

Skal man teste en Mac, så må man gå inn for det også. Gå inn for å bruke systemet slik det er tiltenkt, og man må våge å kopiere filene sine over for å regne med at der skal de få være..

 

Min erfaring ved overgang fra Windows 7 til Mac Pro (stasjonær) har vært veldig god. Og det har vært en bemerkelsesverdig smertefri prosess. Jeg hadde bestemt meg for at dette systemet skulle jeg stole på nå. Og gi det en full komplett sjanse. Så jeg kopierte alle mine 100.000 filer over på maskinen, og begynte å legge opp filarkivet slik at jeg følte jeg hadde oversikt. Satte så opp en fullverdig backupløsning med time machine i spissen, og kjørte på.

 

Nå i dag, snart ett år senere, sitter jeg her med en maskin som har erstattet Windows komplett og mer enn det. Jeg føler av OsX har gitt meg troen tilbake på at det er ikke nødvendig med fresh install slik man må på windows. Her føles det som om filene ligger trygt. Og at jeg kan tørre å legge dem der de skal, uten å måtte være redd for at de skal bli borte når jeg må reformatere som i windows.

 

Videre er det slik, at med slik sikkerhetskopieringen fungerer, både med MacOS så vel som med iPhone, så er det veldig lett, og gjort i en håndvending å få tilbake maskinen slik den var etter en reinstallering eller om man skulle fått seg en ny maskin. Her har jeg rett og slett fått hakeslepp. Jeg var uheldig med min første Mac som var en iMac 27" med skjermproblemet "Yellow Tint". Ja, dette var ikke noe bra, så jeg gikk bort fra iMac mens problemet vedvarte og kjøpte meg en Mac Pro. Nå var det nemlig slik at jeg hadde satsa 100% på iMac og hadde brukt mye ressurser på å legge alt til rette for meg selv der. Basert på tidligere erfaringer var det med et stort sukk at jeg så for meg denne jobben en gang til som i windows. Men nei, den gang ei. Startet opp maskinen, time machine koblet inn. Jeg fikk noen kjappe spørsmål, og plutselig var iMac'en på vei inn i Mac Pro'en. ALT ble gjenopprettet og jeg hadde jammen ikke gjort jobben forgjeves. Jeg hadde fått alt tilbake 100% slik det var. Rett og slett imponerende.. Og slik har det bare fortsatt..

 

Nå er det mange som sier at Mac er så enkle, og at de mangler funksjoner. Hva de mener med det vet jeg ærlig talt ikke. Inntrykket jeg sitter igjen med er at Mac TILFØRER funksjoner. Og de de tilfører er ting som virker 100%. Det er en deilig følelse å bli vant til. Programmene er lagt opp til å være oversiktlige, og det er "standardisering" på brukerflatene. Har du blitt kjent med Mac, så vet du som oftest hvor du finner ting, og hvordan de fungerer. Rett og slett genialt.

 

Jeg er kommet dit, at jeg anbefaler Mac til alle jeg kjenner. Med unntak av de som gamer. Der er ikke Mac kommet.. ENNÅ! Men de er på vei dit.

 

Jeg har hatt mange datamaskiner i mitt 36-årige liv. Jeg har nok vært borti det meste. Jeg har også bygd flere datamaskiner, og vært gjennom den biten der. Jeg er av den oppfatning at skal man uttale seg om hva som er best, i enhver setting, så skal man ha relevant bakgrunn for å kunne uttale seg. Man bør rett og slett ha erfaring for å uttale seg. Det glimrer med sitt fravær her i denne tråden. Det er åpenbart tilhengere av begge sider som skjuler det faktum, men påstår likevel hardnakket at det ene systemet overgår det andre. Feilaktig. Begge fungerer..

Endret av Patience
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det stemmer at jeg ikke har bruk noen mac .

Det er også jeg bruker betegnelsen rykter når påstanden kommer.

 

nå er det heller ikke så alt for mange år siden at musen var i bruk til mac kun hadde en eneste knapp, mens Windows allerede hadde tatt i bruk høyre knappen.

 

mens Microsoft har hentet hurtigtastene fra mac eller wodperfekt ( husker ikke hvem som står bak dette programmet ) så har nok Apple hentet høyre tasten fra Windows og Microsoft. jeg vil jo også tro at Aero i windows er inspirert av mac os

 

 

 

Nå er det slik med oss mennesker at skal vi gjøre en ting så vil vi gjøre det på vår egen måte.

Så her er nok ingen av operativsystemene helt 100 % etter ønsket.

Da bruker man det systemet man mener passer best.

 

Da er det slik at noen mener at OS X passer best mens andre mener at Windows passer best.

Før var det noen som likte OS2 best , men det er borte

 

hvor man velger slik man gjør kommer nok av at man følger hvilke fordeler og ulemper de forskjellig systemene har

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...