Gå til innhold

mac vs pc?


Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir tregere ja, men om du defragmenterer en gang i uka eller noe holder PC'n seg som ny. Er mye billigere enn Mac også. Du kan få windows til å kjøre defrag 3 på natta også...

Det kan du gjøre med snurredisker ja.

 

 

Nå har det blitt vanlig å sette OS'et på en SSD.

Det er strengt forbudt å defragmentere en SSD.

Ytelsen vil i såfall gå rett i dass, og det sliter på cellene.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Du betaler kanskje mer for en Mac enn for en Windows PC, men fy faen så mye mer maskin du får for pengene! :D

 

Mac er best, end of disussion.

 

Du får en museknapp mindre, et funky design og et ubrukelig operativsystem.

 

Bare det at du konkluderer en hel industri over ditt facebook-bruk sier alt om hvor mye matnyttig du har å legge inn i denne diskusjonen.

 

Kom tilbake når du har noen konkrete argumenter.

Lenke til kommentar

Du betaler kanskje mer for en Mac enn for en Windows PC, men fy faen så mye mer maskin du får for pengene! :D

 

Mac er best, end of disussion.

 

Du får en museknapp mindre, et funky design og et ubrukelig operativsystem.

 

Bare det at du konkluderer en hel industri over ditt facebook-bruk sier alt om hvor mye matnyttig du har å legge inn i denne diskusjonen.

 

Kom tilbake når du har noen konkrete argumenter.

 

 

Windows suger.

 

-Det kræsjer (relativt) ofte.

-Du får uttallige feilmeldinger.

-Det er treeeeeegt.

-Det er ustabilt.

-Det er mye virus og malware (ja jeg vet at det bare er å skaffe seg et descent antivirus).

 

Vet hvordan dere stakkars Windows-brukere har det. Jeg var også en hardcore Windows-fanboy for ett år siden. Nå er det kun fine bilder og damer med stor rumpe på meg :w00t:

Lenke til kommentar

Du betaler kanskje mer for en Mac enn for en Windows PC, men fy faen så mye mer maskin du får for pengene! :D

 

Mac er best, end of disussion.

 

Du får en museknapp mindre, et funky design og et ubrukelig operativsystem.

 

Bare det at du konkluderer en hel industri over ditt facebook-bruk sier alt om hvor mye matnyttig du har å legge inn i denne diskusjonen.

 

Kom tilbake når du har noen konkrete argumenter.

Ubrukelig operativsystem? LOL

Du har neppe prøvd OSX. Det er bedre enn Windows noen gang har vært, og det kan brukes til MYE mer.

Lenke til kommentar

Blir tregere ja, men om du defragmenterer en gang i uka eller noe holder PC'n seg som ny. Er mye billigere enn Mac også. Du kan få windows til å kjøre defrag 3 på natta også...

Det kan du gjøre med snurredisker ja.

 

 

Nå har det blitt vanlig å sette OS'et på en SSD.

Det er strengt forbudt å defragmentere en SSD.

Ytelsen vil i såfall gå rett i dass, og det sliter på cellene.

 

Hvorfor vil du i det hele tatt defragmentere en SSD-HDD?

Lenke til kommentar

når jeg leser diskusjonen så må en lure på hvor mac folket her det fra at det liksom ikke skal finnes programmer som gjør at en Windows pc også kan bli raskere ( de gir nå det inntrykket).

Det er nettopp slike programmer man bruker når maskinen blir treg

 

 

nå nå nok sannheten at både os pc (mac) og Windows pc finnes i alle prisklasser , og i alle kvaliteter.

begge har sine problemer

Lenke til kommentar

Du betaler kanskje mer for en Mac enn for en Windows PC, men fy faen så mye mer maskin du får for pengene! :D

 

Mac er best, end of disussion.

 

Du får en museknapp mindre, et funky design og et ubrukelig operativsystem.

 

Bare det at du konkluderer en hel industri over ditt facebook-bruk sier alt om hvor mye matnyttig du har å legge inn i denne diskusjonen.

 

Kom tilbake når du har noen konkrete argumenter.

 

 

Windows suger.

 

-Det kræsjer (relativt) ofte.

-Du får uttallige feilmeldinger.

-Det er treeeeeegt.

-Det er ustabilt.

-Det er mye virus og malware (ja jeg vet at det bare er å skaffe seg et descent antivirus).

 

Vet hvordan dere stakkars Windows-brukere har det. Jeg var også en hardcore Windows-fanboy for ett år siden. Nå er det kun fine bilder og damer med stor rumpe på meg :w00t:

 

A-haa! Da kan jeg endelig konkludere at du ikke har peiling.

 

-Det kræsjer (relativt) ofte.

Nei. Kom med kilder.

-Du får uttallige feilmeldinger.

Nei. Kom med kilder.

-Det er treeeeeegt.

Nei. Kom med kilder.

-Det er ustabilt.

Delvis uenig. Windows 7 kan være mer ustabilt i systemet fordi det er mer komplekst, men siden de fleste applikasjoner baserer seg i Microsoft sin kernel så vil programmer som Google Chrome, Flash ect være mye mer ustabilt i OSX.

-Det er mye virus og malware (ja jeg vet at det bare er å skaffe seg et descent antivirus).

http://www.hardware.no/artikler/rapport_om_mac-virus/79608

Nå har selskapet offentliggjort statistikk etter bruk av denne programvaren. Rundt 150 000 aktive brukere skal ha blitt registrert i perioden fra 2. til 16. november, og av disse skal 50 000 datamaskiner ha vært infisert.
Lenke til kommentar

For å si det som det er; Windows TRENGER den maskinkraften den har, for å greie å holde hodet over vannet under virusangrep, spionprogramangrep, for å kunne klare å finne alle dll-filene som ligger spredd over hele harddisken.. Det er rett og slett foreldet os med nytt skall. Regelen for windows ER at det blir tregere over tid. Ikke unntaket. Mac blir også litt tregere over tid, men det rydder onyx opp i, eller opprydningsskriptet som kjører kl 3 om natta hvis maskinen står på.

 

Jeg går ikke over til windows, ikke faen om :)

 

Mac er for de med lav IQ. Du trenger ikke tenke på masse ting, sant det. Men folk som har evne til å tenke bittelitt, tror jeg liker Windows veldig godt. Trenger ikke veldig god hardware, alt etter hva du faktisk skal bruke maskinen til. Virus er det, ja. Men er du litt forsiktig (og går ikke inn på virus.org) vil du klare deg. Antivirus og kanskje brannmur er lurt, men bruker du rett program er dette veldig enkelt.

 

Dll-filer er det vel ikke noe galt med..?

 

Blir tregere ja, men om du defragmenterer en gang i uka eller noe holder PC'n seg som ny. Er mye billigere enn Mac også. Du kan få windows til å kjøre defrag 3 på natta også...

 

http://www.hardware.no/artikler/rapport_om_mac-virus/79608

 

Tror snart du må vurdere antivirus gutt!

 

Og, håper du ser at min tidligere post er tull. Men du er mac bruker, så går greit om du ikke ser det.

 

De med lav IQ? Basert på formuleringsevnen din tør man nesten å anta at du har et lite svin på skogen selv? Det er den dummeste forklaringen ihvertfall jeg har hørt og lest på år og dag. Og videre, måtte du google lenge for å finne noe om virus på Mac? Les da i såfall denne; http://www.idg.no/pcworld/article185747.ece

 

En PC holder seg ikke som ny så veldig lenge. Hvis du ikke installerer masse programmer, så ja, men om du installerer og avinstallerer, så er windows så dum at det klarer ikke å få med seg søpla. Resultatet er registeroppføringer som ikke brukes i tusentalls, og filer som ikke brukes i hundretusentalls. Og resultatet er en treg maskin enten du vil innrømme det eller ei.. Det er en grunn til at Mac har lavest administrasjonskostnader enn windows..

 

Hørt om CCleaner? Det er et program som fjerner det problemet.

 

Å diskutere med mac-noobs er ikke lett, for dere nekter å forstå. Riktignok derfor dere bruker mac. Ser ut til at apple desverre ikke blir blakke med det første :(

Lenke til kommentar

For å si det som det er; Windows TRENGER den maskinkraften den har, for å greie å holde hodet over vannet under virusangrep, spionprogramangrep, for å kunne klare å finne alle dll-filene som ligger spredd over hele harddisken.. Det er rett og slett foreldet os med nytt skall. Regelen for windows ER at det blir tregere over tid. Ikke unntaket. Mac blir også litt tregere over tid, men det rydder onyx opp i, eller opprydningsskriptet som kjører kl 3 om natta hvis maskinen står på.

 

Jeg går ikke over til windows, ikke faen om :)

 

Mac er for de med lav IQ. Du trenger ikke tenke på masse ting, sant det. Men folk som har evne til å tenke bittelitt, tror jeg liker Windows veldig godt. Trenger ikke veldig god hardware, alt etter hva du faktisk skal bruke maskinen til. Virus er det, ja. Men er du litt forsiktig (og går ikke inn på virus.org) vil du klare deg. Antivirus og kanskje brannmur er lurt, men bruker du rett program er dette veldig enkelt.

 

Dll-filer er det vel ikke noe galt med..?

 

Blir tregere ja, men om du defragmenterer en gang i uka eller noe holder PC'n seg som ny. Er mye billigere enn Mac også. Du kan få windows til å kjøre defrag 3 på natta også...

 

http://www.hardware....mac-virus/79608

 

Tror snart du må vurdere antivirus gutt!

 

Og, håper du ser at min tidligere post er tull. Men du er mac bruker, så går greit om du ikke ser det.

 

De med lav IQ? Basert på formuleringsevnen din tør man nesten å anta at du har et lite svin på skogen selv? Det er den dummeste forklaringen ihvertfall jeg har hørt og lest på år og dag. Og videre, måtte du google lenge for å finne noe om virus på Mac? Les da i såfall denne; http://www.idg.no/pc...ticle185747.ece

 

En PC holder seg ikke som ny så veldig lenge. Hvis du ikke installerer masse programmer, så ja, men om du installerer og avinstallerer, så er windows så dum at det klarer ikke å få med seg søpla. Resultatet er registeroppføringer som ikke brukes i tusentalls, og filer som ikke brukes i hundretusentalls. Og resultatet er en treg maskin enten du vil innrømme det eller ei.. Det er en grunn til at Mac har lavest administrasjonskostnader enn windows..

 

Hørt om CCleaner? Det er et program som fjerner det problemet.

 

Å diskutere med mac-noobs er ikke lett, for dere nekter å forstå. Riktignok derfor dere bruker mac. Ser ut til at apple desverre ikke blir blakke med det første :(

 

Når brukere som patience begynner med personangrep så er det umulig å ta han seriøst. Det er nesten flaut at en eks-moderator kan skrive noe slik.

For det første så bruker ikke anti-virus noe særlig med ressurser. Du lever i steinalderen og Norton 2000 støttes ikke lenger.

Windows 7 er ei heller et gammelt OS i et nytt skall. Windows 7 sin kernel er en meget forbedret versjon av Vista (Windows 7 beta, som det ofte kalles) sin kernel.

Windows 7 blir tregere over tid fordi brukere installerer programmer som må initialiseres ved oppstart og under bruk. Om du holder din kopi like ryddig og ubrukelig som OSX så blir det ikke treigere. Resten av tregheten består av cache, indexing og temp-filer, noe som slettes over tid eller ved programmer som CCleaner.

Defragmentering gjøres automatisk av Windows, eller om du selv ønsker å gjøre det.

 

At det ligger døde filer på disken din gjør ikke datamaskinen din treig.

Lenke til kommentar

For å si det som det er; Windows TRENGER den maskinkraften den har, for å greie å holde hodet over vannet under virusangrep, spionprogramangrep, for å kunne klare å finne alle dll-filene som ligger spredd over hele harddisken.. Det er rett og slett foreldet os med nytt skall. Regelen for windows ER at det blir tregere over tid. Ikke unntaket. Mac blir også litt tregere over tid, men det rydder onyx opp i, eller opprydningsskriptet som kjører kl 3 om natta hvis maskinen står på.

 

Jeg går ikke over til windows, ikke faen om :)

 

Mac er for de med lav IQ. Du trenger ikke tenke på masse ting, sant det. Men folk som har evne til å tenke bittelitt, tror jeg liker Windows veldig godt. Trenger ikke veldig god hardware, alt etter hva du faktisk skal bruke maskinen til. Virus er det, ja. Men er du litt forsiktig (og går ikke inn på virus.org) vil du klare deg. Antivirus og kanskje brannmur er lurt, men bruker du rett program er dette veldig enkelt.

 

Dll-filer er det vel ikke noe galt med..?

 

Blir tregere ja, men om du defragmenterer en gang i uka eller noe holder PC'n seg som ny. Er mye billigere enn Mac også. Du kan få windows til å kjøre defrag 3 på natta også...

 

http://www.hardware....mac-virus/79608

 

Tror snart du må vurdere antivirus gutt!

 

Og, håper du ser at min tidligere post er tull. Men du er mac bruker, så går greit om du ikke ser det.

 

De med lav IQ? Basert på formuleringsevnen din tør man nesten å anta at du har et lite svin på skogen selv? Det er den dummeste forklaringen ihvertfall jeg har hørt og lest på år og dag. Og videre, måtte du google lenge for å finne noe om virus på Mac? Les da i såfall denne; http://www.idg.no/pc...ticle185747.ece

 

En PC holder seg ikke som ny så veldig lenge. Hvis du ikke installerer masse programmer, så ja, men om du installerer og avinstallerer, så er windows så dum at det klarer ikke å få med seg søpla. Resultatet er registeroppføringer som ikke brukes i tusentalls, og filer som ikke brukes i hundretusentalls. Og resultatet er en treg maskin enten du vil innrømme det eller ei.. Det er en grunn til at Mac har lavest administrasjonskostnader enn windows..

 

Hørt om CCleaner? Det er et program som fjerner det problemet.

 

Å diskutere med mac-noobs er ikke lett, for dere nekter å forstå. Riktignok derfor dere bruker mac. Ser ut til at apple desverre ikke blir blakke med det første :(

 

så du tror virkelig at alle som bruker OS X er noobs som ikke har peiling på datamaksiner? Jeg gikk fra vista, som gikk sørpe tregt på HP laptoppen min, netopp fordi HP "Fikk ned prisen" (tjente mer penger ved å legge ved en del reklame, som jeg kaller det), uten å sende med en OS disk, men heller en partisjon med alt skrotet på. Jeg gikk over til Ubuntu, men ble lei det etter hvert også, pga. diverse problemer med 9.10, pluss at det også gikk ganske tregt, jeg gikk deretter direkte til Slackware, og til jeg trengte ny laptop brukte jeg bare det. Jeg kjøpte en Macbook for min nyeste maskin, og jeg er fornøyd med den, ikke fordi det er apple som ahr laget den, men fordi jeg liker å bruke systemet og ville prøve noe nytt. Det gamle argumentet om at alle som bruker OS X er noobs (og praktisk talt idioter) er rett og slett ikke gyldig når Microsoft tapte markedsandeler fordi vista var så bedritent. Jeg trente aldri å reinstallere Slackware eller ubuntu fordi jeg installerte og avinstallerte mange programmer, men jeg reinstallerte Slackware en del, rett og slett fordi jeg koste meg med å utforske systemet, og siden det ikke var et viktig system så prøvde jeg noen tricks her og der, og innimellom ble det noen feil jeg ikke kunne fikse der og da, men det var ikke OSet sin feil, men brukerfeil...

 

kanskje jeg bare har et mer naturlig forhold til POSIX systemer enn windows, men jeg føler at det er et mer solid system, og et miljø jeg liker meg bedre i enn Windows.

 

Kanskje du burde slutte å rakke ned på Apple, og heller spørre deg selv hvorfor Microsoft har begynt å miste markedsandeler til systemer som Linux og OS X?

Lenke til kommentar

Kanskje du burde slutte å rakke ned på Apple, og heller spørre deg selv hvorfor Microsoft har begynt å miste markedsandeler til systemer som Linux og OS X?

Det er en myte at Windows taper markedsandeler til Linux og OS X.

 

Som f.eks. vist her viser både Windows, Mac og Linux en tilbakegang i forhold til iOS, Java ME, og 'Other'.

 

(Linux = "Linux-basert operativsystem".)

Lenke til kommentar

Etter et helt liv bak tastaturet på en maskin med windows innstallert, tok jeg turen over til mac osx med en macbook. Overgangen var rimlig enkel, og jeg har litt problemer med å forstå folk som klager over at overgangen er vanskelig, avansert og tung. Jeg var veldig usikker på mac osc, men etter få uker var jeg forelsket, og mine fremtidlige datakjøp kommer mest trolig til å ha et eple på seg. Sannheten er at de fleste som bytter fra windows til mac osx ender opp med en fremtid innenfor sistnevnte. Unntak er det jo, slik er det med alt. Mange verger seg for å bytte og er veldig usikre på overgangen, men har du først byttet til mac, går du aldri tilbake. Med en skolepc med windows får jeg det beste fra to verdener, og jeg føler at mac er spesialisert for meg, mens windows er mer generell. Det er også derfor jeg videre vil velge mac osx. Det er mindre, men også enklere, renere og ikke minst, mer koselig.

Jeg kunne sikkert fått en dobbelt så bra maskin som den jeg har i dag med windows innstalert, men jeg føler at min mac holder for meg, er for meg, og når jeg er fornyød med den bryr det meg i katta at jeg kunne fått en større og bedre maskin for samme pris.

 

Kaster bare min erfaring og min mening ut der

Lenke til kommentar

Er også i samme båt som "Paisley", dvs emigrerte fra Windows til Mac. Gikk fra en relativt potent maskin til en Mac Pro (Stasjonær). Var veldig i tvil om hva det ville innebære at spesifikasjonene var lavere enn tilsvarende windows. Men jeg skjønner det i dag at min Mac som er en i7-serverversjon kommer til å være funksjonell mye lenger enn noen windowsmaskin jeg har hatt tidligere. Slipper det oppgraderingsmaset.

 

Et triks som imponerte meg, var å velge samtlige programmer på Mac'en og starte opp ALLE samtidig, for så å switche mellom dem. Her går Mac windows en høy gang. For måten maskinen håndterer flere programmer uten å sløve ned maskinen er virkelig imponerende. Jeg tror ikke windows-gutta er klar over endringen som har skjedd nå med Mac og OSX. Nå kommer de i strupen på windows for alvor. :)

Lenke til kommentar

Er også i samme båt som "Paisley", dvs emigrerte fra Windows til Mac. Gikk fra en relativt potent maskin til en Mac Pro (Stasjonær). Var veldig i tvil om hva det ville innebære at spesifikasjonene var lavere enn tilsvarende windows. Men jeg skjønner det i dag at min Mac som er en i7-serverversjon kommer til å være funksjonell mye lenger enn noen windowsmaskin jeg har hatt tidligere. Slipper det oppgraderingsmaset.

Ja, hvis du er forberedt på å bruke din nåværende versjon (+ evt. neste versjon) av OS X hele tiden, så. For Apple er flinke til å gjøre nye OS X-versjoner inkompatible med eldre hardware. Ikke supporter de eldre versjoner av OS X så veldig lenge heller.

edit: OK, dette er å ta litt hardt i.

 

Hvor mange bruker fortsatt en Mac fra 2001 med et OS fra 2001?

Det kan du gjøre om du har en PC med Windows XP. Med SP3 får du fortsatt support.

Hvor mange "masete" oppgraderinger har en Mac-bruker måttet gå gjennom i løpet av den tiden?

 

Hadde du kjøpt en i7-basert PC ville du kunne ha brukt den like lenge som Mac Pro'en din. Hvorfor skulle det være noe annerledes om du kjørte Windows på den? Gjør et eksperiment: Installer Windows 7 i Boot Camp og se om det er OS X eller Windows 7 som "holder lengst" på maskinen din!

 

Et triks som imponerte meg, var å velge samtlige programmer på Mac'en og starte opp ALLE samtidig, for så å switche mellom dem. Her går Mac windows en høy gang. For måten maskinen håndterer flere programmer uten å sløve ned maskinen er virkelig imponerende. Jeg tror ikke windows-gutta er klar over endringen som har skjedd nå med Mac og OSX.

Jeg har aldri hatt behov for å kjøre alle programmene mine samtidig og jeg har aldri kommet på ideen å teste det heller. (Verken på Mac eller PC.) Men jeg føler aldri at maskinen blir treg når jeg har mange programmer aktive samtidig, slik at jeg må begynne å lukke programmer osv. - uansett om jeg kjører Windows på Apple-hardware eller annen hardware.

 

Nå kommer de i strupen på windows for alvor. :)

Det er ikke første gang noen har sagt det ...

Hør her, hvis Apple ikke klarte å kapre en anstendig andel av markedet mens Microsoft ikke hadde noe bedre enn Vista å legge fram, så klarer de det ikke nå som Windows 7 har kommet opp i marsjfart.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...