Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilforsikringsspørsmål, hva skjer hvis man kjører for langt?


sull

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så lenge motparten har all skyld er du nok reddet.

 

Forøvrig er prinsippet slik jeg har fått det forklart at om du har skyld vil du få en avkortning i forhold til det du egentlig skulle betalt i premie. Hvis du har betalt for 8000km i året, og det viser seg du har kjørt 16000 så får du en avkortning på 50%. Hvis da motpartens krav er på 1 mill så skal du selv betale 500 000.

 

 

OLe

Lenke til kommentar

Vil bare rette opp noe jeg tok feil i:

 

Han som har bilen hadde 8000 km til gode i 2008 og da var bilen kjørt 170 000km og da vi nå er i 2010 har jo lov å kjøre til 170 000 + 16000 = 186 000km. Han har kjørt til 200 000km da ulykken skjedde så det var "bare" 14 000km" over, men fortsatt. Er det noen som med sikkerhet kan si hva som skjer hvis det er 100% motparten sin feil?

Lenke til kommentar

Min erfaring:

 

6-7000km over, 100% motparten sin skyld. Skrev rett kmstand i skademeldingsskjemaet og takstmannen skrev også ned korrekt kmstand. Ble ikke engang nevnt av forsikringsselskapet, og jeg fikk utbetalt hele summen som taksten kom fram til.

 

Ole3: høres ut som du har en elendig forsikringsavtale dersom dette er vilkår som faktisk står i avtalen din.

Lenke til kommentar
Ole3: høres ut som du har en elendig forsikringsavtale dersom dette er vilkår som faktisk står i avtalen din.

 

Nei det står ikke i avtalen min, men det var beskjeden jeg fikk fra en nabo som driver med forsikringsoppgjør for et stort norsk forsikringsselskap.

 

EDIT: Det var feil av meg å referere kilometer. Poenget hans var at selskapet betaler ut erstatning i forhold til det BELØPET du skulle betalt i premie. Hvis du med reell kjørelende skulle betalt 10 000 kr i premie pr år, men bare har betalt 5000 (fordi du har oppgitt for lav kjørelengde) så erstatter bare selskapet halvparten av skaden. Fremdeles vil dermed en skade hos motparten på 1 mill medføre at du må ut med den nette sum av 500 000.

 

 

 

Ole.

Endret av Ole3
Lenke til kommentar

En grunn til at jeg har fri km. Uansett, ring selskapet og få avtalen fikset opp i. Bare si at du har kjørt litt lenger enn det du skulle, og du oppdaget dette når du gikk igjennom avtalen din. Det skal ikke være noe problem egentlig.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei,

 

Hva skjer hvis man kræsjer med en annen bil pga han bryter vikeplikten. Han tar all skyld og tar d på forsikringen sin, men du finner seinere ut at bilen din er gått for langt i forhold til det du har avtalt med forsikringsselskapet ditt?

 

Dette har skjedd med meg nå, eller dvs han rygget på meg :-s Ikke engang tenkt på å sjekke km på bilen ettersom jeg sjelden bruker bilen. Men var vist blitt 2500 km for mye på 3 år

 

Hva skjedde? Fikk du det dekket?

Endret av lene2004
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...