Gå til innhold

Den store iPad tråden.


Sisyphus

iPadilicious?   

570 stemmer

  1. 1. Skal du kjøpe / har du kjøpt én iPad?

    • Ja! Har syntes denne var fantastisk fra dag 1!
      202
    • Var skeptisk først, men har tenk å kjøpe én!
      79
    • Nja.. kanskje litt senere.
      88
    • Venter på en annen tablet.
      60
    • Ser ikke helt bruksområdet .
      141


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere misser begge "poenget" fordi dere prøver å gjøre forskjellige poenger.

 

Rettelse, PL610 skjønner tilsynelatende ikke poenget mitt. Han snakker om noe annet, jeg har forsøkt å svare på dette noe andre. (men han virker jo ikke til å ta innover seg at det er fordeler og ulemper med en tablet også innenfor det en tablet dekker av bruksområder heller).

 

AtW

 

Det er ingen vits i å ha både en iPad og en ultraportabel hvis en iPad dekker behovet man har når man reiser.

Da kan man heller ha en stasjonær eller en laptop som maskin hjemme.

 

Mener du at man heller bør gå for en tungvinn og knotete ultraportabel istedetfor en iPad hvis en iPad likevel dekker behovet? ;)

 

Greit nok, det er ingen vits å ha begge deler, men poenget er at man heller burde hatt enn ultraportabel, enn en 15-tommer. Hvorfor kjøpte du en 15-tommers bærbar om du aldri bruker den på reise?

 

AtW

Lenke til kommentar

Greit nok, det er ingen vits å ha begge deler, men poenget er at man heller burde hatt enn ultraportabel, enn en 15-tommer. Hvorfor kjøpte du en 15-tommers bærbar om du aldri bruker den på reise?

 

AtW

 

Reise er for min del ikke hovedbruksområdet til maskinen, derimot brukes den mye hjemme og på kontoret. En ultraportabel er ikke aktuell til mitt arbeid.

 

Francis

Lenke til kommentar

Flere jeg kjenner har, etter de fikk iPad latt sin bærbare samle støv.

De klarer seg som jeg også gjør helt fint med en stasjonær maskin hjemme og iPad på reise.

 

Men jeg forstår at noen er imot iPad, og heller vil fremme en mer tradisjonell, ikke nødvendigvis bedre løsning i en iPad tråd. Dette synes jeg ligner trolling ;)

Lenke til kommentar

Flere jeg kjenner har, etter de fikk iPad latt sin bærbare samle støv.

De klarer seg som jeg også gjør helt fint med en stasjonær maskin hjemme og iPad på reise.

 

Men jeg forstår at noen er imot iPad, og heller vil fremme en mer tradisjonell, ikke nødvendigvis bedre løsning i en iPad tråd. Dette synes jeg ligner trolling ;)

Det stemmer sikkert, det har jeg heller ikke betvilt? Men du svarer ikke på spørsmålet mitt.

 

Poenget er ikke å fremme en ultraportabel over en tablet, poenget er å få folk til å tenke seg litt om. Om man synes det eneste poenget med en tråd er å møte folk som er enig med seg selv, og kun snakke om et produkts postive sider, så er kanskje ikke det så passende. Personlig synes jeg ikke det er noen god måte å gjøre ting på. (og noen har kanskje godt av å høre det også? Det virker jo fortsatt som du benekter at det finnes fordeler overhodet med ultraportable, innenfor områdene som en tablet også dekker). For å skissere opp poenget mitt ytterligere. Om en person har følgende valg for bærbar enhet 1. Kraftig 15-tommer, 2 ultraportabel 3. Tablet. Og det er en rekkefølge på hvor bra disse enhetene passer ens bruk, så har man disse mulighetene

A

1. 15-tommer

2. Tablet

3. Ultraportabel

B

1. 15-tommer

2. Tablet

3. Ultraportabel

C

1 Tablet.

2. Ultraportabel

3. 15-tommer.

D

1. Ultraportabel

2. Tablet

3. 15.tommer

 

Legg merke til at jeg har tatt vekk alternativene med 15-tommer i midten, det er fordi jeg mener ultraportable og tablets er såpass like i bruksområder, at disse to enten vil være i toppen sammen, eller i bunnen sammen.

 

Om man da er av typen som aldri bruker en 15-tommer på reise om man har en tablet, så er det 2 mulige sannsynlige alternativer, ikke bare ett, nemlig alternativ C og D. Mao en ultraportabel kan være ditt beste valg. Det er viktig å være klar over. Videre så burde man i de fleste tilfeller ha kjøpt en ultraportabel når man kjøpte 15-tommeren, uansett. Fordi selv om en tablet er ditt beste valg, så er en ultraportabel mye likere enn tablet enn en 15-tommer, ditt nest beste valg var dermed en ultraportabel. Om du på tidspunktet du kjøpte ikke hadde tablets tilgjengelig, så hadde en ultraportabel vært det beste valget. Det er essensen jeg prøver å poentere. At en tablet passer bedre enn en 15-tommer betyr ikke at en tablet er ditt beste valg. (men det betyr selvsagt ikke heller ikke at en ultraportabel er det). Hele poenget er nettopp å ikke fremme en konkret løsning, men poengtere at det finnes flere, og at hvilken som er best ikke nødvendigvis er gitt i det scenarioet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Poenget MITT er at dere driter dere ut begge to.

 

Nå er jeg ikke helt med.

 

Jeg driter meg ut fordi jeg poengterte at du misforstod utgangspunktet ?

 

Dere misser begge "poenget" fordi dere prøver å gjøre forskjellige poenger.

 

Nå har jeg vel strengt tatt ikke prøvd å lage noe poeng, kun å påpeke at dere snakket forbi hverandre.

Lenke til kommentar

Gidder ikke sitere hele innlegget til ATW, men argumentet mot ultraportable er fremdeles at de ikke gir samme brukeropplevelsen en iPad gir.

De er bare små, knotete laptoper med små skjermer, og kan slett ikke sidestilles selv om de dekker samme bruksområdene ;)

 

Dekker iPad behovene man har på reisen er den det beste valget såfremt man ikke allerede har en ultraportabel liggende.

På den annen side trenger man jo en maskin hjemme til å synkronisere iPad med, så der er det jo et bruksområde for den vil jeg tro.

 

Selv byttet jeg ut min Mac mini med en 13,3 tommers MacBook i 2009, altså før iPad ble presentert. Maskinen er relativt liten og lett, men tungvinn å ha med på reise. Den er også uaktuell å dra opp på flyet.

Jeg kan likegodt legge den ut for salg, ingen vits i å bare ha den liggende :)

Lenke til kommentar

Om man har to produkter, en Ipad og en 15-tommers bærbar, og ikke bruker sistnevnte. Så er det grunn til å anta at god ytelse ikke er spesielt viktig, at maskinen ikke brukes til tung arbeid, at størrelse vekt og betterilevetid er viktig.

 

 

Duktig pojk!

 

En annen måte å gjøre denne antakelsen er å lese hva folk skriver. I dette tilfellet ble det nevnt å bruke iPaden på toget. Lokaltoget! At det å ikke sette krav til ytelse når man sitter på toget og ønsker å lese en e-bok skulle implementere fravær av ytelseskrav når man kommer fram til jobben må man visst være deg for å forstå.

 

Jeg husker deg da du trolla rundt på nam også. Du dro stadig spørsmål vedrørende mopeden din på et MC-forum, men du var kanskje ikke så opptatt av ytelse på den tida. :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om man har to produkter, en Ipad og en 15-tommers bærbar, og ikke bruker sistnevnte. Så er det grunn til å anta at god ytelse ikke er spesielt viktig, at maskinen ikke brukes til tung arbeid, at størrelse vekt og betterilevetid er viktig.

 

 

Duktig pojk!

 

En annen måte å gjøre denne antakelsen er å lese hva folk skriver. I dette tilfellet ble det nevnt å bruke iPaden på toget. Lokaltoget! At det å ikke sette krav til ytelse når man sitter på toget og ønsker å lese en e-bok skulle implementere fravær av ytelseskrav når man kommer fram til jobben må man visst være deg for å forstå.

 

Jeg husker deg da du trolla rundt på nam også. Du dro stadig spørsmål vedrørende mopeden din på et MC-forum, men du var kanskje ikke så opptatt av ytelse på den tida. :D

 

Selvfølgelig finnes det unntak, men de fleste som har et ytelsesbehov på jobben får en maskin som er egnet dekket av jobben uansett. Poenget er at når man (som feks i pl610 tilfelle), har en stasjonær, og en bærbar, og man plutselig ikke bruker den bærbare når man får en tablet, så er det ofte slik at en ultraportabel hadde vært et bedre valg. Er det virkelig en veldig sensjonelt å komme med en slik påstand? Legg forøvrig merke til hva jeg har sagt til Fracais etter det framkom at hans tidligere bærbare var en PC han fikk av jobben.

 

Ellers er det rikitg at jeg hadde en scooter før, og har stilt spørsmål på scooterdelen av Norsk Mc-forum, men hva er relevansen med det?

 

AtW

Lenke til kommentar

Gidder ikke sitere hele innlegget til ATW, men argumentet mot ultraportable er fremdeles at de ikke gir samme brukeropplevelsen en iPad gir.

De er bare små, knotete laptoper med små skjermer, og kan slett ikke sidestilles selv om de dekker samme bruksområdene ;)

 

Dekker iPad behovene man har på reisen er den det beste valget såfremt man ikke allerede har en ultraportabel liggende.

På den annen side trenger man jo en maskin hjemme til å synkronisere iPad med, så der er det jo et bruksområde for den vil jeg tro.

 

Selv byttet jeg ut min Mac mini med en 13,3 tommers MacBook i 2009, altså før iPad ble presentert. Maskinen er relativt liten og lett, men tungvinn å ha med på reise. Den er også uaktuell å dra opp på flyet.

Jeg kan likegodt legge den ut for salg, ingen vits i å bare ha den liggende :)

 

Som nevnt, begge typer enheter har sine fordeler og ulemper, ipad er mer kontente på noe, ultraportable er mer knotete på noe annet. Hva som passer best for den enkelte vil variere.

 

Ellers så er jo poenget mitt fortsatt det samme, utifra hvordan du bruker din bærbare, så ser det ut til at et bedre valg for deg når du kjøpte din bærbare hadde vært en ultraportabel. Det kan godt hende en tablet passer bedre enn en ultraportabel for deg. Det har jeg ikke protestert på. Jeg forsøker bare å bevisstgjøre litt når det gjelder valgmulighetene, og poengtere at bare fordi en tablet passer bedre enn en stor bærbar, så betyr ikke det nødvendigvis at den passer bedre enn en ultraportabel.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nei, en ultraportabel hadde aldeles ikke vært et bedre valg for meg da jeg kjøpte meg MacBook.

Såfremt du da ikke mener MacBook Air, men prismessig var den uegnet og ikke så mye mer portabel at det var verdt det.

 

Jeg kjøpte den for å fikle med Xcode, altså ville ikke en ultraportabel fungert for meg.

Lenke til kommentar

Gidder ikke sitere hele innlegget til ATW, men argumentet mot ultraportable er fremdeles at de ikke gir samme brukeropplevelsen en iPad gir.

De er bare små, knotete laptoper med små skjermer, og kan slett ikke sidestilles selv om de dekker samme bruksområdene ;)

 

Dekker iPad behovene man har på reisen er den det beste valget såfremt man ikke allerede har en ultraportabel liggende.

På den annen side trenger man jo en maskin hjemme til å synkronisere iPad med, så der er det jo et bruksområde for den vil jeg tro.

 

Selv byttet jeg ut min Mac mini med en 13,3 tommers MacBook i 2009, altså før iPad ble presentert. Maskinen er relativt liten og lett, men tungvinn å ha med på reise. Den er også uaktuell å dra opp på flyet.

Jeg kan likegodt legge den ut for salg, ingen vits i å bare ha den liggende :)

Flott for deg, men er noen som faktisk bruker mac/pc til mer enn angry birds.

 

iPad er for begrenset til editing, jobb osv, til å erstatte en laptop sånn som det er nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...