Gå til innhold

Den store iPad tråden.


Sisyphus

iPadilicious?   

570 stemmer

  1. 1. Skal du kjøpe / har du kjøpt én iPad?

    • Ja! Har syntes denne var fantastisk fra dag 1!
      202
    • Var skeptisk først, men har tenk å kjøpe én!
      79
    • Nja.. kanskje litt senere.
      88
    • Venter på en annen tablet.
      60
    • Ser ikke helt bruksområdet .
      141


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jepp, men nå ser jeg ikke bruksområdet til noen nettbrett enten det er ipad eller ei.

Det samme sa kona da hun fikk iPad, men etter noen dager var laptopen parkert for godt. iPad'en brukes til alt hele tiden, den er lett å ta med (selv om det ikke er en mini), og varer lenge på hver lading. Alle i familien har nå hvert sitt nettbrett (alle har iPad, men det er nok mer tilfeldig), og de brukes mye mer enn PCene våre.Tror det kan være vanskelig å se bruksområdet for et nettbrett uten å ha brukt det en stund, men de er til stor nytte og glede hos oss.

Lenke til kommentar

Jakoozie: Det kan jeg prøve.. Det jeg vil er å se ting jeg har på PC-en på brettet, når det er sent og bare jeg er våken, og kan smugkikke på pad, istedet for å ha TV-en på.. :)

 

Men, hva heter programmet? Plex? Finner jeg det både på AppStore og installasjonsfil til Windows?

 

XBMC sa meg ingenting, dessverre! :(

 

 

Takk! :)

 

 

Jeg tror Plex vil være perfekt for den bruken du beskriver :)

 

XBMC = Xbox Media Center. Dette er et program som begynte som en slags hack av den originale Xboxen. I dag er det det mest funksjonsrike medieprogrammet som finnes antakelig. Xbmc kategoriserer alt du har av TV-serier og filmer automatisk, og henter ned beskrivelser av episoder og filmer, kategoriserer det i sesonger, henter IMDB-ratinger og lignende, og presenterer det til deg på en svært tiltalende måte med posters og logoer. (Tenk iTunes store, eller Netflix, bare ditt eget innhold, helt automatisert.)

 

I tillegg er selvsagt XBMC en fantastisk medieavspiller i seg selv, som takler stort sett alt av formater.

 

Plex er en avart av XBMC. Det er litt enklere å bruke, og du har noe færre muligheter for å skreddersy ting. Til gjengjeld har Plex fantastisk støtte for både iOS, android, Windows og forsåvidt Mac. Du kan til og med se seriene/filmene dine i nettleseren! En annen veldig kjekk ting er at Plex synkroniserer mellom enhetene dine, så du kan f.eks begynne på en episode med Breaking Bad på bussen hjem, og når du trykker play på PC-en din hjemme så fortsetter den akkurat der den slapp.

 

Se på det som din egen personlige Netflix.

 

Sånn Plex fungerer er at du først og fremst laster ned serverprorgramvaren, helt gratis. Når du har installert det velger du hvor seriene dine ligger lagret, og hvor filmene dine ligger (fordel å ha hver enkelt film/TV-serie i en egen mappe, men det har du sikkert allerede). Etterpå går programmet i gang med å søke opp informasjon om seriene og filmene dine. Veldig enkelt, du trenger egentlig ikke gjøre noe mer.

 

Når du så har gjort dette er det bare å laste ned Plex-appen på iPaden din (koster vel 27 kroner, vel verdt det etter min mening) og så vil serveren din (altså PC-en som kjører serverprogramvaren) dukke opp i Plex-appen på iPaden. Da er det bare å velge det du vil se på i det som basically er et Netflix-interface, trykke på play, og PC-en din vil konvertere mediefilen til et Apple-vennlig format og streame det til ipaden din mens du ser på videoen. Etter min erfaring uten noe som helst ventetid.

 

 

Nå må du være klar over at det stilles visse minimumskrav til PC-en som skal kjøre serverprogramvaren. Det er ikke rare greiene, men jo raskere maskinen er jo raskere vil transcodingen og overføringen skje. I tillegg vil jo hastigheten på intranettet ditt spillet inn. Sjekk ut nettsidene deres for mer info.

 

Hvis du vil streame fra PC-en din til enheter som ikke er tilkoblet samme nett som PC-en din er det også svært enkelt å fikse. Jeg ble ganske gira når jeg fant ut at jeg har tilgang til hver eneste film, TV-serie og musikkfil jeg har fra enhver pc, mobil og nettbrett i verden ...! Men det kan du ta etterhvert.

 

Anbefaler alle som er interessert å lese om Plex på deres hjemmeside:

http://www.plexapp.com/

 

Beklager at dette ble langt, men synes Plex er den beste appen jeg noensinne har brukt, og folka bak fortjener hver bit av PR de kan få. :love:

 

Jeg betaler også for Plexpass, ca 22 kr måneden, for å få tilgang til deres utrolig praktiske plexsync-funksjon. (Tenk Spotify offline playlist, bare for videoinnhold, perfekt for enhver flyreise)

Endret av Jakoozie
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det samme sa kona da hun fikk iPad, men etter noen dager var laptopen parkert for godt. iPad'en brukes til alt hele tiden, den er lett å ta med (selv om det ikke er en mini), og varer lenge på hver lading. Alle i familien har nå hvert sitt nettbrett (alle har iPad, men det er nok mer tilfeldig), og de brukes mye mer enn PCene våre.Tror det kan være vanskelig å se bruksområdet for et nettbrett uten å ha brukt det en stund, men de er til stor nytte og glede hos oss.

For meg er en Pc og ett nettbrett eller Ipad forøvrig så langt unna hverandre som det kan gå! Ja. Ipad fungerer kanskje til å surfe litt på nettet, se på film og drive med appene dine, men fortsett langt unna Pc. Det eneste jeg har sett nyttig med en i pad er at det går an å se på film hvor man vil. Dette er bra, men da betaler jeg heller for en samsung tab i stedet for i pad.

 

Generelt sett... I pad brukes ikke til noe. I hvert fall ikke hos meg.

Lenke til kommentar

Så du er i tråden her for å fortelle oss at du ikke ser nytten i nettbrett? ok.

 

Personlig bruker jeg iPad til undervisning når jeg har elever, pluss at jeg har alle lærebøkerne på den for min egen del når jeg trenger å refreshe egen kunnskap. Ganske mye lettere å drasse med seg enn 50kg bøker, eller en stor laptop.

Endret av Apox
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Jeg tror Plex vil være perfekt for den bruken du beskriver :)

 

 

 

XBMC = Xbox Media Center. Dette er et program som begynte som en slags hack av den originale Xboxen. I dag er det det mest funksjonsrike medieprogrammet som finnes antakelig. Xbmc kategoriserer alt du har av TV-serier og filmer automatisk, og henter ned beskrivelser av episoder og filmer, kategoriserer det i sesonger, henter IMDB-ratinger og lignende, og presenterer det til deg på en svært tiltalende måte med posters og logoer. (Tenk iTunes store, eller Netflix, bare ditt eget innhold, helt automatisert.)

 

I tillegg er selvsagt XBMC en fantastisk medieavspiller i seg selv, som takler stort sett alt av formater.

 

Plex er en avart av XBMC. Det er litt enklere å bruke, og du har noe færre muligheter for å skreddersy ting. Til gjengjeld har Plex fantastisk støtte for både iOS, android, Windows og forsåvidt Mac. Du kan til og med se seriene/filmene dine i nettleseren! En annen veldig kjekk ting er at Plex synkroniserer mellom enhetene dine, så du kan f.eks begynne på en episode med Breaking Bad på bussen hjem, og når du trykker play på PC-en din hjemme så fortsetter den akkurat der den slapp.

 

Se på det som din egen personlige Netflix.

 

Sånn Plex fungerer er at du først og fremst laster ned serverprorgramvaren, helt gratis. Når du har installert det velger du hvor seriene dine ligger lagret, og hvor filmene dine ligger (fordel å ha hver enkelt film/TV-serie i en egen mappe, men det har du sikkert allerede). Etterpå går programmet i gang med å søke opp informasjon om seriene og filmene dine. Veldig enkelt, du trenger egentlig ikke gjøre noe mer.

 

Når du så har gjort dette er det bare å laste ned Plex-appen på iPaden din (koster vel 27 kroner, vel verdt det etter min mening) og så vil serveren din (altså PC-en som kjører serverprogramvaren) dukke opp i Plex-appen på iPaden. Da er det bare å velge det du vil se på i det som basically er et Netflix-interface, trykke på play, og PC-en din vil konvertere mediefilen til et Apple-vennlig format og streame det til ipaden din mens du ser på videoen. Etter min erfaring uten noe som helst ventetid.

 

 

Nå må du være klar over at det stilles visse minimumskrav til PC-en som skal kjøre serverprogramvaren. Det er ikke rare greiene, men jo raskere maskinen er jo raskere vil transcodingen og overføringen skje. I tillegg vil jo hastigheten på intranettet ditt spillet inn. Sjekk ut nettsidene deres for mer info.

 

Hvis du vil streame fra PC-en din til enheter som ikke er tilkoblet samme nett som PC-en din er det også svært enkelt å fikse. Jeg ble ganske gira når jeg fant ut at jeg har tilgang til hver eneste film, TV-serie og musikkfil jeg har fra enhver pc, mobil og nettbrett i verden ...! Men det kan du ta etterhvert.

 

Anbefaler alle som er interessert å lese om Plex på deres hjemmeside:

http://www.plexapp.com/

 

Beklager at dette ble langt, men synes Plex er den beste appen jeg noensinne har brukt, og folka bak fortjener hver bit av PR de kan få. :love:

 

Jeg betaler også for Plexpass, ca 22 kr måneden, for å få tilgang til deres utrolig praktiske plexsync-funksjon. (Tenk Spotify offline playlist, bare for videoinnhold, perfekt for enhver flyreise)

 

 

 

 

Man håper på et lite svar, og får en knall god og godt beskrevet forklaring! Takk! :love:

 

 

Plex er jo sykt genialt! Verdt hver krone! :D

 

Men, et par spørsmål:

 

Jeg valgte en folder jeg har kalt "Filmer og TV-serier" som TV-shows-katalogen min. I den katalogen har jeg kataloger for hver serie, også har jeg noen filmer som da ligger "usortert" uten katalog (strengt tatt er det bare én der).. Uansett.. Den syntes ikke, så jeg antar at den sorterer og finner ut hva som er filmer og hva som er serier, siden man måtte velge katalog for hver..

 

Men.

 

1) Jeg har også WSOP (World Series of Poker) der, i en katalog.. Den vises ikke i hele tatt.. Hvordan får jeg sett den?

 

2) For å få sett den ene filmen som ligger der, så bør jeg lage en egen "Filmer"-katalog og legge den til der?

 

 

Takk, takk :)

Endret av Bone
Lenke til kommentar

Hei. Du bør ha en egen mappe for bare TV-serier, og en annen mappe for film. Dette er vel det eneste kravet som både Xbmc og plex stiller. Ellers vet ikke programmet hva det skal lete etter.

 

1. Pokervideoer og andre ting som ikke har en egen side på tvdb for serier, og moviedb for film kategoriserer du som "home videos" i Plex. Da prøver ikke programmet å lete opp info, men lar deg se se filmen/serien akkurat slik den er lagret. Dette er bare nødvendig for svært spesielle ting, omtrent alt jeg har vært borti er ting som Plex finner informasjon om.

 

2. Du bør ha en egen "filmer"-mappe ja. Det er enklest for deg, og enklest for tv-programmet.

Merk at ved tv-serier trenger du ikke sortere ting i sesonger. Så lenge alt breaking bad ligger i breaking bad-mappen under TV-serier så fikser programmet sorteringen for deg :)

 

3. Tekst fungerer jo, du må gå inn på serverprogtamvaren og velge preferanser der :)

 

Det finnes en detaljert wiki på hjemmesiden deres som har svar på alt dette. Send meg fjerne en pm hvis du lurer på noe mer.

 

Plex er det programmet som gjør at jeg elsker ipaden min. Jeg slipper iTunes, jeg slipper konvertering og jeg slipper kabeloverføring :D

Endret av Jakoozie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har et problem med iPad 2en min etter ja la inn iOS7 den suger batteri konstant. Funket helt fint under iOS 7 beta men nå tømmes den neste i løpet av en dag i standby :/ prøvd soft reset et par ganger. Må vel kjøre full wipe på den å se om det hjelper. Ellers synes jeg at iOS7 generelt sett bringer lite nyttig til iPad og er generelt sett treigt på iPad 2 (hadde vel i grunn forventet det). Ser fram til å se hva iPad 5 bringer, men tror nok at jeg er moden for en tablet med Windows.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

MIn iPad 2 fungerer helt fint med iOS 7, og bruker ikke mer strøm enn før.

Prøv en hardreset, dvs. hold inne power og hjemknappene til eplelogoen dukker opp.

 

Edit, det var kanskje det du mente med softreset?

I såfall kan man prøve å gjenopprette enheten ja :)

Endret av PL610
Lenke til kommentar

etter ios 7 er ipad mini ustabil. chrome og safari luggger og lukker seg med for mye info på sidenn

 

Min ipad 3 lagger også mye mer i safari med ios 7. I tillegg så kobler den seg ikke opp på wifi etter å ha vært i standby en stund. Må skru den helt av og på igjen for at wifi skal virke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...