Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny driftsikker bil...kanskje diesel...noen tips?


axelh

Anbefalte innlegg

Ja, diesel pumpe er svimlende dyrt og tar ofte kvelden.)

 

Du aner ikke hva du prater om, bortsett fra at det er svinedyrt vel å merke.

 

(Er forøverig ikke umulig å få tak i overhalte til en rimelig penge, hender det dukker opp slikt på finn og ebay, men kan alltids kjøpe en eldre brukt en fra en delemotor, da blir det ikke dyrt.)

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er dyrt å ha bil. Du kan ikke peke ut at dieselbiler er dyrere utgiftsmessig på reprasjoner for du veit ALDRI hva som kan skje. Du kan fort vekk kjøpe deg en 15år gammel dieselbil som har gått 400k og går som ei klokke enda, og kommer til å gjøre det de neste 15 åra også, mens du kan kjøpe deg en splitter ny bil og ha problemer med den fra første stund.

 

Du veit aldri ;) Det er det som er "moro" med bil :p

Lenke til kommentar
Men siden man ALDRI veit.. så må man gå ut fra ting som man faktisk KAN forutse til en viss grad, og det er jo det som blir gjort ved bilkjøp i dag.

Det er sant, men eldre dieselbiler er like uforutsigbare som eldre bensinbiler. Da snakker jeg om >20år gamle biler.

Dem er like uforutsigbare når man tenker på hva man ALDRI vet hva som kan skje, ja...

 

Men skulle jeg kjøpt en 20 år gammel bil, så ville jeg nok ikke valgt diesel nei. Det er bare noe magefølelsen min sier.

Men snakker man ny bil i dag så tror jeg det er hipp som happ hva man velger.

Lenke til kommentar

 

Men siden man ALDRI veit.. så må man gå ut fra ting som man faktisk KAN forutse til en viss grad, og det er jo det som blir gjort ved bilkjøp i dag.

Det er sant, men eldre dieselbiler er like uforutsigbare som eldre bensinbiler. Da snakker jeg om >20år gamle biler.

Dem er like uforutsigbare når man tenker på hva man ALDRI vet hva som kan skje, ja...

 

Men skulle jeg kjøpt en 20 år gammel bil, så ville jeg nok ikke valgt diesel nei. Det er bare noe magefølelsen min sier.

Men snakker man ny bil i dag så tror jeg det er hipp som happ hva man velger.

 

 

Tror dette kommer fra person til person :)

 

Jeg selv hadde valgt diesel like mye framfor bensin.

Lenke til kommentar
Kan føye til en billig Toyota til >20k. Selv om de kanskje har gått langt så er bilene dems driftsikre selv om de er 20år gamle ;)

 

Selv om det står Toyota eller Mercedes på bagasjelokket er det ikke dermed sagt at det er driftsikkert. En rævkjørt bil som aldri har blitt vedlikeholdt da hjelper det ikke hvilket merke det er. Kanskje spesielt oppmerksom på dette på Toyota, siden alle tror at de bilene er totalt udødelige og bare å kjøre med...

Lenke til kommentar
Kan føye til en billig Toyota til >20k. Selv om de kanskje har gått langt så er bilene dems driftsikre selv om de er 20år gamle ;)

 

Selv om det står Toyota eller Mercedes på bagasjelokket er det ikke dermed sagt at det er driftsikkert. En rævkjørt bil som aldri har blitt vedlikeholdt da hjelper det ikke hvilket merke det er. Kanskje spesielt oppmerksom på dette på Toyota, siden alle tror at de bilene er totalt udødelige og bare å kjøre med...

Det stemmer, ville heller ha satset på en bil som du vet er pent behandlet.

Samme hvor bra folk sier at bilene er, så kommer det litt på hvordan den er behandlet.

En pent brukt Lada kan være mye bedre enn, en chabby corolla.

Lenke til kommentar

 

Kan føye til en billig Toyota til >20k. Selv om de kanskje har gått langt så er bilene dems driftsikre selv om de er 20år gamle ;)

 

Selv om det står Toyota eller Mercedes på bagasjelokket er det ikke dermed sagt at det er driftsikkert. En rævkjørt bil som aldri har blitt vedlikeholdt da hjelper det ikke hvilket merke det er. Kanskje spesielt oppmerksom på dette på Toyota, siden alle tror at de bilene er totalt udødelige og bare å kjøre med...

Det stemmer, ville heller ha satset på en bil som du vet er pent behandlet.

Samme hvor bra folk sier at bilene er, så kommer det litt på hvordan den er behandlet.

En pent brukt Lada kan være mye bedre enn, en chabby corolla.

 

 

Japp, det er sant. Menn toyopta er kjent for å være en bra merke så tåler det julig.

Men det er sant som david_almli sier, du vet aldri va du får ;)M

Lenke til kommentar

Sånn sett, kan det være greit å luke ut alle de som ikke har beholdt kvitteringene sine etter diverse vedlikehold, men er sjeldent folk sparer på slik i Norge tror jeg.

 

Jeg fører logg på Oljeskift og har beholdt hver eneste kvittering hittil på vedlikehold, dokumentert endel med bilder også. Kommer jo sikkert til å selge bilen en eller annen gang så er greit å ha stell på slikt.

Lenke til kommentar
..gammel bil..med avansert diselmotor -kan vel ikke stemme helt d

 

jo, iforhold til en gammel bensin motor stemmer det meget godt.

 

Hvordan? En gammel sugediesel på f.eks. 90 hester er jo nærmest evighetsmaskiner.

 

Ja ok, greit at disse 3l merce motoren går langt. Med latterlig hvor dårlig de går(og bruker mer enn diesel-turbo) og det ville være en stor nedgradering fra 1,3l colten effektmessig. Kanskje ikke så all verdens avansert, men ihvertfall mye dyrere deler på en diesel bil(feks diesel pumpe) kontra bensin bil.

 

Dieselpumpe... fordi den går ofte ikke sant?

Snakk ihvertfall litt ordentlig og ikke tull. Rent mekanisk er det en av de billigste bilene å kjøpe.

Om615 200D-220D, Om616 240D, Om617 300D er super solide. Bråker gjør de, men de bruker ikke mye drivstoff, vil nok ligge på rundt 0.7 blandet om du ikke kjører gris og så lenge motoren er i noenlunde god stand. Kan også lage drivstoffet selv om du er gira nok. En 300D med dyser som er god stand går ganske pent, liker godt den lyden. ^^

Det eneste ankepunktet på disse bilene er rust! og registerkjede, har det ikke vært byttet før rundt 3-500000 så bør det gjøres snarest og det er veldig dyrt på verksted. Derfor er en motor med reim lønnsomt. Ellers er deler til disse bilene ganske rimelige og mekanikken er super enkel så du kan gjøre mye hjemme i garasjen selv. Spesielt fra utlandet, feks Tyskland, men hverken Mekonomen eller Autrotrio er helt håpløse, et tips er å holde seg unna Bosch verksted, der blir det fort dyrt...

Sist, men ikke minst, de er litt late, but that is nothing but charm :love:

 

Skulle jeg bare hatt et eller annet super enkelt å kjøre med over korte avstander så hadde jeg vurdert en enkel bil med en liten bensinmotor. Det er mindre komplikasjoner av den enkle grunn at de stort sett har gått mye kortere og har reim.

 

Ja, diesel pumpe er svimlende dyrt og tar ofte kvelden. Jeg ville ihvertfall valgt bensin tvert med de kriteriene TS har satt opp. Gleder meg å se du finner en bra diesel bil til 40-50k... :)

 

Tar dieselpumpe ofte kvelden? Min 93' Toyota Carina E 2,0 D XL har gått 377 000 km og har aldri byttet dieselpumpa! Bilen er helt konge og bruker ned mot 0,5 på mila på langkjøring. Til småkjøring og mye tomgang (avisbud) bruker den mellom 0,65 og 0,7 liter på mila. Alternativ, eller for gammel?

Lenke til kommentar

Kjøp for Guds skyld ikke Hyundai Elantra, blir slaktet av de fleste biljournalister og bil-programmer. Er et mobbeoffer der. Let etter et driftssikkert merke som er tatt godt vare på. Og se deg litt om før du bestemmer deg. Og bensin vs. diesel bør du ikke se så mye på drivstoffkostnadene. Undersøk heller hvordan henholdsvis bensin- og dieselmotorer hos samme merke/bilmodell har funket.

Lenke til kommentar
Sånn sett, kan det være greit å luke ut alle de som ikke har beholdt kvitteringene sine etter diverse vedlikehold, men er sjeldent folk sparer på slik i Norge tror jeg.

 

Jeg fører logg på Oljeskift og har beholdt hver eneste kvittering hittil på vedlikehold, dokumentert endel med bilder også. Kommer jo sikkert til å selge bilen en eller annen gang så er greit å ha stell på slikt.

Loggføre kan være en kjekk ting når du ikke setter bilen inn til service. Jeg for min del bytter det som trengs på bilen selv, og det er stort sett alt ;)

Lenke til kommentar

hmmm, er så mange forslag og meninger at jeg blir jo bare mer forvirret:P

 

Kan rette litt på kravene da...

 

- driftsikker (ikke så dyrt med deler osv.)

- ikke så kjent for rust

- god plass (egentlig 4 dører sånn at man slipper å gå ut for å få flere enn 2 personer med)

- ikke altfor gammel (har lyst at bilen skal vare en stund)

- den må se grei ut

- den må ikke sluke 2 liter bensin på milen:P

 

rett og slett en grei bil som varer en del år til jeg har fått en fast inntekt og kan bruke mer penger på det.

 

Har tenkt litt på noen biler...

 

- Volkswagen Golf 4 gen.

- Mitsu galant

 

Golf er jo en veldig grei bil som kan fåes til rundt 50k for et bra eksemplar.

Noen meninger her?

 

Takk for all hjelp så langt!

Lenke til kommentar
- Mitsu galant

 

Hvis det er snakk om syvende generasjons Galant (93-96), så ville jeg holdt meg unna den. Kjenner to stykker som har hatt en slik, den ene kjøpte en slik ny og den andre brukt for noen år siden. Begge bilene har vært bare sorgen hva gjelder pålitelighet.

 

snakker heller om noe rundt år 2000:)

 

hva ville vært beste valget av en litt eldre bil som har gått relativt lite eller en nyere bil som har gått langt? for eks:

 

1998 mod som har gått 100000

eller

2001 mod som har gått 200000

Lenke til kommentar
hva ville vært beste valget av en litt eldre bil som har gått relativt lite eller en nyere bil som har gått langt? for eks:

 

1998 mod som har gått 100000

eller

2001 mod som har gått 200000

 

Den som er oppfulgt med service og stell, og det må være dokumentert fordi endel mener ett oljeskift på 100000km er regelmessig vedlikehold......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...