Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny driftsikker bil...kanskje diesel...noen tips?


axelh

Anbefalte innlegg

Har da hatt min første bil en god stund og er på tide å oppgradere fra en liten colt med 1,3 liters motor.

 

Først og fremst vil jeg ha en litt større bil, men det skal jo ikke mye til.

krav:

 

- helst diesel (med tanke på billig drift)

- god plass

- driftsikker

- ikke rosa eller noe sånn space farge

 

legger til hvis jeg kommer på mer...

 

de fleste biler med diesel er jo sånne typiske arbeidsbiler, med to seter og bagasje. tenker det kanskje er en fordel med 5 seter.

 

pris...litt usikker her. rundt 40-50k. kanskje mer hvis det er et bra kjøp. men tenker å heller investere i en bedre og dyrere bil når jeg har bedre råd enn som skoleelev:P

 

Galant er for eksempel en bil som hadde blitt godkjent, men vanskelig å finne med diesel.

 

Mekker også det meste på bil selv!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
..gammel bil..med avansert diselmotor -kan vel ikke stemme helt d

 

jo, iforhold til en gammel bensin motor stemmer det meget godt.

 

Hvordan? En gammel sugediesel på f.eks. 90 hester er jo nærmest evighetsmaskiner.

 

Ja ok, greit at disse 3l merce motoren går langt. Med latterlig hvor dårlig de går(og bruker mer enn diesel-turbo) og det ville være en stor nedgradering fra 1,3l colten effektmessig. Kanskje ikke så all verdens avansert, men ihvertfall mye dyrere deler på en diesel bil(feks diesel pumpe) kontra bensin bil.

Lenke til kommentar

Kan vi konkludere her at det anbefales bensin og ikke diesel når det er snakk om litt eldre biler?

 

Er bare lei av å fylle en tank på 30 liter og så etter noen hundre KM må jeg fylle igjen:P

 

Men har veldig lyst på mitsu galant...kanskje jeg heller skal strekke budsjettet litt.

Lenke til kommentar

Uten at jeg vet noe om eldre dieselbiler, så sier magefølelsen at du bør gå for en bensiner når vi snakker eldre biler...

 

Helst også uten turbo ville jeg sagt, da dette er en del som kan være svært kostbar og reparere/bytte.

 

Da ville jeg heller kanskje gått for en bil med en større sugemotor...

 

Enten det eller en bil med en litt kjip motor, ala Toyota Corolla 1.6l eller noe. Sistnevnte er dog for deg som ikke er ute etter fart og spenning, men en bil som går og går, men ikke så fort.

Lenke til kommentar

Skal du ha en gammel diesel, så anbefaler jeg en Astra F eller Vectra A/B med en TC4EE1-motor fra izusu, de bruker ikke diesel og runder lett 500000km hvis du tar litt var på de.

Det er en 1,7 med hele 82hk men det er ikke problem å presse ut 90-95hk fra de:)

Har selv en Astra med denne motoren, å den runder snart 400000km og bruker fortsatt ikke olje også er de veldig enkle å justere turbotrykk og diesel-mengde på.

Men for all del ikke kjøp en Opel diesel som er gammlere en 98 med så fremt det ikke er isuzu-motor, opel har ikke klart å lage brae dieselmotorer før 98.

2,0 diesel-motoren som kom i vectra b og den kan du presse helt ned i 0,3-0,4 på mila.

Brukte 1/3 tank fra trondheim til oslo med en slik.

Lenke til kommentar

Kjøp en Bmw 320i. Da får du den minste rekke sekseren til Bmw på 2l. Den tåler mye juling, og går langt. Min 320 har gått 327 000km, går enda som ei klokke :love: Er man nøye med olje og filter skift (helst hver 10-15 tusen km) så går den lenge :)

 

Kjører man rolig så bruker den heller ikke noe særlig på mila.

Lenke til kommentar

Egentlig så forstår jeg ikke hvorfor bensin/dieselforbruket får så veldig mye oppmerksomhet ved kjøp av bil...

 

Hvis det kniper såpass økonomisk at bensinforbruket er avgjørende, så synes jeg kanskje man bør tenke seg om før man kjøper bil i det hele tatt...

 

Joda.. fornuftig og tenke på forbruket... men hvis det er forbruket som tydelig er veldig viktig, så ville jeg valgt en Toyota (siden du nevner japansk) Corolla eller noe i den duren med liten bensinmotor i.

En eldre Galant 2-liter vil naturlighvis mest sannsynlig bruke betydelig mer drivstoff enn en liten Toyota med mindre motor. Jeg tror ikke akkurat en liten Toyota med 80-90 Hk'ers 1.4-1.6l bør gå noe dårligere enn en Galant heller. (uten at jeg kan dokumentere det på stående fot)

 

Man får liksom ikke i både pose og sekk her.

 

Hvis du heller gir oss informasjon om hva bilen MAKS kan bruke pr.mil av drivstoff før lommeboken din revner og velger en bil som bruker oppunder det forbruket, så blir det letere for oss og finne en bil til deg.

 

Hva en gammel Galant med 2-liter bruker på mila er umulig å svare på. Hva den brukte når den var ny er en ting, men en eldre Galant er jo ikke ny...

 

Blir bare gjetting fra min side... men en eldre Galant med 2-liters motor bruker nok lett 1-liter på mila ved blandet kjøring. Kanskje også mer.

Du må også tenke på gjennkjøpsverdien på bilen. En Toyota Corolla er mye mer lettsolgt enn en Galant og dermed så øker sjansen for at du får mer for bilen ved salg enn hva du får for Galanten.

 

En 2-liter er nok muligens LITT dyrere og forsikre også... uten at dette er noe svimlende beløp, så virker det som om det kniper såpass at dette bør tas med i beregningen din.

 

En eldre BMW 320i med seks'er bruker nok ikke direkte lite drivstoff den heller... og forsikringen på denne er nok betydelig høyere enn på både en Toyota og en Galant. Til gjenngjeld så får man altså en tilsynelatende "tøffere" bil med litt mer "show-faktor"

Lenke til kommentar
..gammel bil..med avansert diselmotor -kan vel ikke stemme helt d

 

jo, iforhold til en gammel bensin motor stemmer det meget godt.

 

Hvordan? En gammel sugediesel på f.eks. 90 hester er jo nærmest evighetsmaskiner.

 

Ja ok, greit at disse 3l merce motoren går langt. Med latterlig hvor dårlig de går(og bruker mer enn diesel-turbo) og det ville være en stor nedgradering fra 1,3l colten effektmessig. Kanskje ikke så all verdens avansert, men ihvertfall mye dyrere deler på en diesel bil(feks diesel pumpe) kontra bensin bil.

 

Dieselpumpe... fordi den går ofte ikke sant?

Snakk ihvertfall litt ordentlig og ikke tull. Rent mekanisk er det en av de billigste bilene å kjøpe.

Om615 200D-220D, Om616 240D, Om617 300D er super solide. Bråker gjør de, men de bruker ikke mye drivstoff, vil nok ligge på rundt 0.7 blandet om du ikke kjører gris og så lenge motoren er i noenlunde god stand. Kan også lage drivstoffet selv om du er gira nok. En 300D med dyser som er god stand går ganske pent, liker godt den lyden. ^^

Det eneste ankepunktet på disse bilene er rust! og registerkjede, har det ikke vært byttet før rundt 3-500000 så bør det gjøres snarest og det er veldig dyrt på verksted. Derfor er en motor med reim lønnsomt. Ellers er deler til disse bilene ganske rimelige og mekanikken er super enkel så du kan gjøre mye hjemme i garasjen selv. Spesielt fra utlandet, feks Tyskland, men hverken Mekonomen eller Autrotrio er helt håpløse, et tips er å holde seg unna Bosch verksted, der blir det fort dyrt...

Sist, men ikke minst, de er litt late, but that is nothing but charm :love:

 

Skulle jeg bare hatt et eller annet super enkelt å kjøre med over korte avstander så hadde jeg vurdert en enkel bil med en liten bensinmotor. Det er mindre komplikasjoner av den enkle grunn at de stort sett har gått mye kortere og har reim.

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar

Takk for masse gode svar!

 

Det er ikke det at det kniper med penger for å fylle bensin, men trodde det var naturlig å tenke på en bil som bruker lite drivstoff. I lengden vil vel det lønne seg uansett?

 

Har jo en colt med liten 1,3 liter og det er dette jeg har lyst å forbedre litt. Vil ha en bil som er større (ala galant) og med litt større motor. 1,6 holder sikkert i massevis.

Lenke til kommentar
..gammel bil..med avansert diselmotor -kan vel ikke stemme helt d

 

jo, iforhold til en gammel bensin motor stemmer det meget godt.

 

Hvordan? En gammel sugediesel på f.eks. 90 hester er jo nærmest evighetsmaskiner.

 

Ja ok, greit at disse 3l merce motoren går langt. Med latterlig hvor dårlig de går(og bruker mer enn diesel-turbo) og det ville være en stor nedgradering fra 1,3l colten effektmessig. Kanskje ikke så all verdens avansert, men ihvertfall mye dyrere deler på en diesel bil(feks diesel pumpe) kontra bensin bil.

 

Dieselpumpe... fordi den går ofte ikke sant?

Snakk ihvertfall litt ordentlig og ikke tull. Rent mekanisk er det en av de billigste bilene å kjøpe.

Om615 200D-220D, Om616 240D, Om617 300D er super solide. Bråker gjør de, men de bruker ikke mye drivstoff, vil nok ligge på rundt 0.7 blandet om du ikke kjører gris og så lenge motoren er i noenlunde god stand. Kan også lage drivstoffet selv om du er gira nok. En 300D med dyser som er god stand går ganske pent, liker godt den lyden. ^^

Det eneste ankepunktet på disse bilene er rust! og registerkjede, har det ikke vært byttet før rundt 3-500000 så bør det gjøres snarest og det er veldig dyrt på verksted. Derfor er en motor med reim lønnsomt. Ellers er deler til disse bilene ganske rimelige og mekanikken er super enkel så du kan gjøre mye hjemme i garasjen selv. Spesielt fra utlandet, feks Tyskland, men hverken Mekonomen eller Autrotrio er helt håpløse, et tips er å holde seg unna Bosch verksted, der blir det fort dyrt...

Sist, men ikke minst, de er litt late, but that is nothing but charm :love:

 

Skulle jeg bare hatt et eller annet super enkelt å kjøre med over korte avstander så hadde jeg vurdert en enkel bil med en liten bensinmotor. Det er mindre komplikasjoner av den enkle grunn at de stort sett har gått mye kortere og har reim.

 

Ja, diesel pumpe er svimlende dyrt og tar ofte kvelden. Jeg ville ihvertfall valgt bensin tvert med de kriteriene TS har satt opp. Gleder meg å se du finner en bra diesel bil til 40-50k... :)

Lenke til kommentar
Det er ikke det at det kniper med penger for å fylle bensin, men trodde det var naturlig å tenke på en bil som bruker lite drivstoff. I lengden vil vel det lønne seg uansett?

 

Ikke alltid. Generelt i dagens marked ligger diesel biler noe høyere enn bensin biler. Det skal noe til for å inntjene denne differansen. Og som nevnt tidligere blir disse ekstra kronene i drivstoff kostnader småtteri om det skulle komme uforutsigbare verksted regninger. Pluss at bensin årsavgiften er 500kr billgere enn bil uten diesel partikkel filter :p

 

Det viktigste er at du finner en bil du liker og som har blitt tatt vare på :)

Lenke til kommentar
Ikke tro diesel blir så mye billigere enn bensin om du ikke kjører mer enn 30k km +. I den lave prisklassen du har satt, så må du fort over på gammel eller bil med høy kilometerstand = dyrere kostnader pga avansert diesel motor..!

Om en dieselbil bruker like mye som en bensinbil vinner du vel litt i forhold til prisen på drivstoffet?!!

 

Klart; prisklassen fører til noe eldre modeller, men MYE brukbart til den prisen. Dessuten, det gjelder å holde øya oppe. Min onkel kjøpte nettopp en VW Passat 98'mod diesel automat til 23 000kr. Den hadde jo gått langt, men siden den var en pensjonert sivilpurke-tralle så hadde fulgt service helt fram til 300k og den har nå gått 336k km.

 

Div ting jeg kan legge til:

- Angel-eyes

- 3 uker gamle piggfrie dekk på mye alu felger

- Senkesett godkjent i vognkort

- "Nytt" skinn interiør (2 år gammelt)

 

Og mye mer. Nevner bare dette at du kan få mye for penga bare du holder øya oppe. Det finnes nok av dumme folk der ute som prøver å selge bil ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...