Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

19 år gammel og mister mye hår, hva kan være grunnen?


femftifem

Anbefalte innlegg

Jeg er 19 år gammel, og mister veldig mye hår på huet. Jeg kan ta hånden min i håret, å rive litt, så ligger det mye hår igjen på hånden. Sengeputen min er full av hår, det samme på dusjgolvet etter jeg har vært ferdig å dusje. Dette begynner å bli irriterende, og jeg lurer også på om, hvis dette fortsetter, så kan det da ikke være mye hår igjen på huet?

 

En ting jeg kan tilføye, er at jeg har farget håret mitt hver gang siden jeg var 16-17, og at jeg bruker ofte hårvoks.

Endret av Redusert
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er ofte genetisk betinget og hopper over et ledd på morsiden. jeg lurer derfor på om morfaren din er tynn i hyssingen og han ble dette i ung alder.

Trenger da ikke å bare være på morsiden. Har noen andre i familien din. Som f.eks Onkler, besteforeldre, eldre søsken, eldre søskenbarn også begynt å miste hår?

Lenke til kommentar
Kan være eksem eller sopp. Allergi/overfølsomhet mot hårfarge/såpe f eks.

 

Ved mindre det er snakk om andre ubehag, som f.eks. kløe, svie eller betenthet, er det vel lite sannsynlig at sopp eller eksem er årsaken.

 

Å miste håret i din alder, er faktisk ikke helt uvanlig. Jeg har flere venner som allerede i 17-18 årsalderen begynte å utvikle viker og måne. Men som ilpostino spør om, hvordan ser/så morfaren din ut i hyssingen? Selv om det ofte arves fra morssiden, er det veldig vanlig at far/sønn er nokså like i toppen. Hvordan er det med far, bestefar, onkler osv. ?

Lenke til kommentar
Trenger da ikke å bare være på morsiden. Har noen andre i familien din. Som f.eks Onkler, besteforeldre, eldre søsken, eldre søskenbarn også begynt å miste hår?

 

en kompis av meg ble tynn i hyssingen som 20-åring og i en alder av 22 så han slik ut. da jeg snakket med han om dette ble jeg iallefall forklart at det går i arv fra morssiden. om dette også gjelder for TS er uvisst fra min side men det kan være en mulig årsak til at han mister hår.

Lenke til kommentar
en kompis av meg ble tynn i hyssingen som 20-åring og i en alder av 22 så han slik ut. da jeg snakket med han om dette ble jeg iallefall forklart at det går i arv fra morssiden. om dette også gjelder for TS er uvisst fra min side men det kan være en mulig årsak til at han mister hår.

For min del håper jeg at det er sant, siden fars side av familien har lite hår og morssiden min har hår. Men genetisk tror jeg ikke på det. Du arver jo 50% av genene av faren og 50% av moren din. Nå vet ikke jeg om hvilket gen det er snakk om du beholder hår eller ikke. Om det er dominant eller ikke. Men jeg er ikke biolog eller lege så ikke spør meg om det. Har bare naturfagen fra førsteklasse på vgs hvor jeg lærte noe om genetikk.(Så for all del, du kan ha rett.)

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Hei!

 

 

SLUTT MED SNUS

 

Kan ikke gi ett bedre råd enn følgende. Sliter du med håravfall og snuser. Slutt med snusen. :)

Det fungerte for meg. Mistet masse hår og var veldig  frustrert da jeg var 24 år. En måned etter at jeg sluttet med snusen, stoppet håravfallet.10 år senerer har jeg like mye hår som den gang jeg sluttet.

 

Jeg gjorde forøvrig nettopp ett ekperiment, og startet med snus igjen. Gikk ikke mange uker før håret begynte å falle, som det gjorde 10 år tidligere. Vet ikke hva i snusen som forårsaker dette og hvorfor det skjedde med meg og ikke andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...