Gå til innhold

HD-TV som PC-Skjerm? Hvordan er det egentlig.


morten_s

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vanlig HD oppløsning. Skal du ha høyere oppløsning må du gå for Full HD som er 1920x1080, disse koster noen kroner ekstra.

 

Og skal du bruke TV-en som pc skjerm? Er det video du snakker om så holder det, er det vanlig pc bruk bør du gå for en vanlig pc-skjerm.

Lenke til kommentar
Det er vanlig HD oppløsning. Skal du ha høyere oppløsning må du gå for Full HD som er 1920x1080, disse koster noen kroner ekstra.

 

Og skal du bruke TV-en som pc skjerm? Er det video du snakker om så holder det, er det vanlig pc bruk bør du gå for en vanlig pc-skjerm.

Jeg skjønner.. men.. Ja det er der jeg har tatt feil.. disse skjermene dukker jo opp under prisguiden under "PC-Skjermer".. så da regnet jeg liksom med at det var PC-skjermer..

Derfor jeg reagerte på oppløsninga.. men men... hva er største PC-skjermen en får tak i om da'n a?

 

Takk for kjapp reply btw..

Endret av morten_s
Lenke til kommentar

Største PC-skjermer som er mulig å få tak i for mannen i gata er:

 

HPs 3065

Apples 30"

Dells 3008WFP

alle med 2560x1600.

Dett finnes nok større pc-skjermer med høgare oppløysning men desse er ikkje i kommersielt salg.

Ein må ha dual-DVI eller Displayport for å kunne drive desse skjermene. F.eks 3008WFP nedskalere seg til 1920x1200 viss ein bruker VGA-kabel eller singel-DVI på den.

Lenke til kommentar

Jeg prøver å finne store skjermer billigst mulig.. og ser at enkelte TV-skjermer er mye billigere enn PC-skjermer.. selv når de er 10" større enn PC-skjermen.. som den 40" jeg viste til.. Også, hvis jeg går for en med full HD lurer jeg nesten på om det holder jeg altså.. på 19 tommeren jeg har nå er det jo 1024 i høyden.. og med full HD blir det 1080 i høyden.. og de er vel ikke så mye høyere enn en vanlig 19" er de det? Prater jeg tull nå? Blir ting uleselig og helt uklart om man bruker en full HD skjerm på 40" som PC-skjerm?

Endret av morten_s
Lenke til kommentar

Bildet blir ikke nødvendigvis uklart så lenge skjermen evner å vise bildet skikkelig (såkalt 1:1 pixel-mapping, noe man skulle tro var en selvfølge, men det er ikke alltid det gjøres korrekt på TV-er). Men 40" er jo alt for stort for bruk som vanlig PC-skjerm. Du må nok heller sitte på TV-avstand for at det skal bli behagelig, og da ser jeg ikke helt poenget. Så nært jeg sitter min 30" PC-skjerm (2560x1600) så ville jeg vel kunne telle piksler på en 40" TV. Jeg sitter ca. 30-40 cm fra skjermen, og det gir et mye større bilde enn man får på f.eks. kino hvis man ser på vinkelstørrelsen.

 

Når det kommer til å bruke TV som PC-skjerm kan det være smart å faktisk ha testet TV-en til dette bruket (evt. ha gode returmuligheter). Skjermen kan både ha dårlig støtte (1:1 pixelmapping), eller være alt for lyssterk for avstanden du planlegger å bruke den på.

Lenke til kommentar

Angående 30" vil jeg dele min erfaring. Jeg har en Dell 3008 jeg gav 14 000,- for og det varierer mellom å være det smarteste og dummeste kjøpet jeg har gjort. Noen ganger er den ekstra oppløsningen perfekt hvor jeg kan ha fire vinduer i 1280x800 og andre ganger ser jeg hvor mye bedre det hadde vært med 3x24" som jeg kunne fått for samme prisen.

Lenke til kommentar

Jeg vil absolutt anbefale en 30", og tror du vil bli veldig fornøyd. Jeg har hatt min HP LP3065 i 2.5 år, og den har sunket kanskje 1000 kr i pris siden jeg kjøpte den. 30" er jo stort sett kvalitetsskjermer (S-IPS er vel det vanligste), mye bedre enn de billige TN-skjermene som er vanlig på lavere størrelser disse dager.

 

I motsetning til 24" skjermer med 1920x1200 eller (*grøss*) 1920x1080-oppløsning er det faktisk plass til to vinduer ved siden av hverandre på en 30". I tillegg får man jo en bildestørrelse i spill som kun eyefinity kan slå.

Lenke til kommentar

Har ein plass til 3x24 og ikkje minst kontakter nok til å drive dei så kan 3x24 vere ein stor fordel (spesielt satt på høykant)

 

30"eren er genial ut frå at den har 1600 i høgden og tar ikkje så mykje meir plass enn andre mindre skjermer. Likevel har ein masse plass på skjermen grunna den høge oppløysninga.

 

Skal du ha 1 skjerm er 30"eren overlegen, skal du ha fleirskjermsløysning blir 24"erene bedre. men 24"erene kan finnes med TN-paneler noko som definitivt ikkje er bra for ei fleirskjermsløysning.

 

Sitter med dell sin 3008 og har vel hatt den i over 3 år no. Testa også HP sin 3065 når den var heilt ny. I tillegg til å ha brukt litt apple sin 30"er på gamlejobben.

 

Når ein setter seg ned med ein 30"er

Første gang så tenker ein: Faen kor stor.

Etter nokre dager: den kan ikkje vere mindre,

Etter ei veke, hadde gått ann med to.

Lenke til kommentar
Sitter med dell sin 3008 og har vel hatt den i over 3 år no. Testa også HP sin 3065 når den var heilt ny. I tillegg til å ha brukt litt apple sin 30"er på gamlejobben.
Litt over to år mener du tror jeg.

 

Det store problemet med 3065 og 3007 (samt minst én av Apples) som bruker samme innmat er at den bare støtter full og kvart oppløsning, altså 2560x1600 og 1280x800. 3008 har mye kraftigere prosessor til bildeskalering som gjør at du kan koble til ting over kompositt, komponent, HDMI og mye annet med forskjellig oppløsning. Jeg har mange ganger spilt Playstation over komponent med picture-by-picture en film fra DVI.

 

Etter ei veke, hadde gått ann med to.

Som du sikkert fikk med deg et par dager siden vurderte jeg godt og lenge to 3008 ved siden av hverandre. :)

Lenke til kommentar

Jeg vurderer sterkt å kjøpe denne, ettersom TV'er er så mye billigere enn data-skjermer i denne størrelsen. Hva skjer om en kjører høyere oppløsning enn det som støttes av skjermen, er det skadelig for skjermen?

 

Det står at den støtter 1200 i høyden når det er 1600 i bredden, men kun 1080 i høyden når det er 1920 i bredden. Altså et kompromiss, men betyr ikke dette at det egentlig er 1200px i høyden? Hvorfor kan ikke dette utnyttes?

 

https://prisguiden.no/produkt/114352

 

http://www.consumer.philips.com/c/tver/500...604h_12/prd/no/

 

Hvordan finner jeg ut om den har 1:1 pixelmapping? Står ikke i spesifikasjonene..

 

 

Jeg sitter med 2 og 3 19" ved siden av hverandre her btw så vet åssen det er, men er ikke særlig fornøyd med skilleveggene.. Det er greit når en har ulike ting på hver skjerm men jeg produserer musikk så da er det utrolig kjekt med et stort vindu til sequenceren. Dessuten vil jeg gjerne ha mer flate i høyden også, det får en ikke ved å sette de ved siden av hverandre. :)

Endret av morten_s
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...