Gå til innhold

HD-TV som PC-Skjerm? Hvordan er det egentlig.


morten_s

Anbefalte innlegg

En slik TV vil maks ha 1080 piksler i høyden, så noe særlig mer arbeidsflate i høyden får du ikke ved å kjøpe den (regner med skjermene du har er 1280x1024). Den har (så godt som) garantert ikke 1200 piksler i høyden. For å støtte 1600x1200 må den nok skalere ned bildet vertikalt, noe som vil føre til et helt forferdelig bilde.

 

1:1 pixelmapping er ikke noe man alltid vil finne noe om fra produsenten. Må nok ty til forum og brukererfaringer for å vite det sikkert hvis det ikke er oppgitt.

 

JohndoeMAKT: Skaleringsbrikkene kan være en ulempe også, siden de gjerne fører til litt mer forsinkelse i signalveien (såkalt input lag). Anandtech har visstnok aldri testet en LCD som er like kjapp som LP3065, antageligvis pga. at denne (og enkelte andre 30") er en av få skjermer på markedet uten mye fancy bildebehandling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En slik TV vil maks ha 1080 piksler i høyden, så noe særlig mer arbeidsflate i høyden får du ikke ved å kjøpe den (regner med skjermene du har er 1280x1024). Den har (så godt som) garantert ikke 1200 piksler i høyden. For å støtte 1600x1200 må den nok skalere ned bildet vertikalt, noe som vil føre til et helt forferdelig bilde.

 

1:1 pixelmapping er ikke noe man alltid vil finne noe om fra produsenten. Må nok ty til forum og brukererfaringer for å vite det sikkert hvis det ikke er oppgitt.

 

JohndoeMAKT: Skaleringsbrikkene kan være en ulempe også, siden de gjerne fører til litt mer forsinkelse i signalveien (såkalt input lag). Anandtech har visstnok aldri testet en LCD som er like kjapp som LP3065, antageligvis pga. at denne (og enkelte andre 30") er en av få skjermer på markedet uten mye fancy bildebehandling.

Men en kan vel kjøre høyere oppløsning i Windows selvom skjermen ikke støtter det, dermed få større arbeidsflate? Eller er det skadelig for skjermen? Blir selvsagt ikke like bra bilde, men jeg har sett flere nå som bruker TV som monitor og sier det funker helt fint.. til og med en med 46" og 1080 i høyden.

Endret av morten_s
Lenke til kommentar

Kan ikke forstå at de skal funke fint nei. Film og kanskje spill vil nok gå greit, men så snart du snakker om tekst eller annen informasjon som ikke er så alt for stort så vil det bli veldig grumsete hvis TV-en skulle skalere dette, uansett om det er opp eller nedskalering det er snakk om.

 

En god 1080p-TV burde levere like skarpt og godt bilde som en PC-skjerm av samme oppløsning ville gi, men TV-en vil ikke kunne gi deg noen større arbeidsflate heller. Maks brukbar oppløsning vil være begrenset til 1080 vertikalt og 1920 horisontalt.

 

Selv ville jeg helt klart valgt en 30" PC-skjerm med 2560x1600 piksler enn en 60" TV med 1920x1080, da PC-skjermen har ca. dobbelt så stor arbeidsflate (dvs. ca. dobbelt så mange piksler). Skal du bruke skjermen til arbeid/surfing/tekstbehandling osv. så er en 30" PC-skjerm alltid overlegen en TV. Til film og spill derimot avhenger det av egne preferanser, og hvor langt unna du planlegger å sitte.

Endret av dravisher
Lenke til kommentar

Nå fant jeg en god forklaring på hvorfor jeg uansett ikke kan få større arbeidsflate enn med en 30" skjerm.. Det finnes jo ikke et grafikkort som støtter mer enn 2560x1600px (Dual link DVI).

 

... Eller kanskje det gjør det, men det er hvertfall det maksimale på mitt. Kanskje en kan få større hvis en kjøper et grafikkort til, men det har jeg ikke særlig lyst til for øyeblikket. Så da ble valget enkelt.

Endret av morten_s
Lenke til kommentar

De fleste Quadro-kort støtter høyere ved å senke frekvensen. I stedet for 60 oppdateringer i sekundet som vanlige skjermer sender de gjerne 30 og får dermed dobbelt båndbredde. Det er også mulig å legge inn høyere blanking rate som gir deg mulighet for enda høyere oppløsning.

 

Jeg tror både Comapaq og IBM har skjermer med over 4000 pixler horisontal oppløsning.

 

Men ja, for normale mennesker er 30" den typen med høyest oppløsning du får ved bruk av én skjerm.

Lenke til kommentar

Da er den i hus.. Massive.. Alt jeg har å si.. Jawdropping.

 

Helt fantastisk skjerm.. 19 tommeren ser ut som en knøttliten skjerm fra 1980 i forhold nå, utrolig at det har gått an å holde ut med sånne. Ingen vei tilbake.. Å spille CSS ble bare helt ubeskrivelig.. Trenger ikke myse særlig for å sette crosshair på huet nå for å si det sånn.

Endret av morten_s
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...