Gå til innhold

fyllekjoring, hvilke konsekvenser?


Morten21

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har en kamerat som var dum nok til å kjøre i fylla, han er ikke kameraten min nå lenger. Ved ettertanke så mister du nok lappen i to år, pluss at det kommer på rullebladet ditt. Håper du lærer noe!

 

Har laert.

 

Har sjekka litt rundt hvor lenge jeg mister lappen, og det nok mest sannsynelig mellom 12-18mnd, men er ikke det som er problemet.

probelemet er rullebladet mitt, da det skulle vaert ganske saa tomt, ettersom jeg skal jobbe i militaeret hvor vandel har en del aa si.

 

Heldigvis jobber jeg ikke, saa jeg faar vel neppe en stor bot(?) da det skal regnes med maanedslQnn eller noe?

Lenke til kommentar
Nekter å tro at du var overbevist om at du var edru, hvis du hadde 1,0 i promille. Har du promille oppimot det du ble målt til føler du deg i hvert fall ikke 100% edru.

 

Edru var kanskje litt aa ta i, men følte meg saapass fin at jeg trodde jeg var egna til aa kjøre.

Saa ogsaa at politiet ble overasket naar de saa at det var 1 jeg hadde, de hadde ikke tenkt til aa ta promilletest paa meg en gang, men saa begynte han ene aa studere pupillene mine like før dem skulle dra, og da var jeg fuckd.

 

Er kjedelig aa miste lappen uansett, hadde bare hatt den 4mnd.

 

Det jeg undrer mest over er hvor stor bot jeg kan forvente aa faa? jeg har ingen fast inntekt, jobb eller noe for tiden.

Lenke til kommentar

Husk at et promilleapperat ikke måler 100 % nøyaktig. Blodprøven vil avgjøre hva som skjer med deg. Dersom Politiet ble overrasket da det stod 1 i promille på apparatet, kan dette tyde på at det viste for mye. Brukte du spylervæske, tannkrem eller spiste du sjokolade før det ble målt? Dette er noe av det som kan påvirke en promillemåling.

 

Godt å høre at du har lært at man ikke skal kjøre med alkohol i blodet.

Lenke til kommentar
Har en kamerat som var dum nok til å kjøre i fylla, han er ikke kameraten min nå lenger. Ved ettertanke så mister du nok lappen i to år, pluss at det kommer på rullebladet ditt. Håper du lærer noe!

 

Har laert.

 

Har sjekka litt rundt hvor lenge jeg mister lappen, og det nok mest sannsynelig mellom 12-18mnd, men er ikke det som er problemet.

probelemet er rullebladet mitt, da det skulle vaert ganske saa tomt, ettersom jeg skal jobbe i militaeret hvor vandel har en del aa si.

Fyllekjøring er ikke akkurat det beste du kan ha på rullebladet... Det kan fort avslutte en militær karriere.

Lenke til kommentar

Litt off topic, men: Om jeg har drukket 7 Ql (0,33cl) 5,4% - 3 shots med 40% og 2 shots med 15%, hvor hQy promille vil en normal person ha etter dette?(rettere sagt, meg) har en vekt paa 60kg.

 

Naar starter promillen aa synke, etter hvor mange timer kan du si at du har en "synkende promille"? og hvor hQy burde promillen min vaere klokka 04.00 og 05.00 om jeg sluttet aa drikke klokka 23.30?

 

Takk for svar.

Endret av Morten21
Lenke til kommentar
Du drakk altså:

 

2,3 liter øl (5,4%)

0,12 liter brennevin (40,0%)

0,08 liter likør (15,0 %)

 

..... og du veier kun 60 kg?

 

OG SÅ TROR DU AT DU KAN KJØRE SENERE SAMME KVELD :realmad:

 

Tenkte ikke akkurat over mengden, da jeg satte meg inn i bilen.

Visste jo at det jeg drev med, var fyfy, saa jeg konsa hele tiden paa veien utrolig nQye og passa paa saa jeg ikke vingla, sa ogsaa til meg selv, at om jeg starter aa vingle eller blir en fare for trafikken, skal jeg kjQre inn til siden med en gang.

Jeg sier ikke naa at det var greit at jeg kjorte forde, bare saann at det er sagt.

 

Ja, det du nevnte der stemmer ganske greit, saa jeg hadde en relativt lav promille iforhold til inntaket av alkohol, kan ha noe med at jeg har en _utrolig_ hurtig forbrenning.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet så forbrenner leveren alkohol i noen lunde jevn rate.

 

Fra vinmonopolet:

Alkoholforbrenninga begynner så snart den første alkoholen er absorbert og passerer levra. Alkoholpromillen i blodet minkar gjennomsnittleg med 0,15 promille per time for begge kjønn. Så fort – eller sakte – går forbrenninga, same kva du gjer. Å drikke sterk kaffi, ta badstove eller ta seg ut fysisk gjer ingen forskjell.

 

Fra noabuse:

Alkoholforbrenningen

Kroppen kvitter seg med alkoholen ved å omdanne den først til et stoff som heter acetaldehyd, og deretter omdannes dette til eddiksyre. Eddiksyre er et produkt som også dannes fra de fleste matvarer vi tar inn. Det er således et stoff som kroppen er vant til å håndtere, og som antakelig har få uttalte skadelige virkninger. Omdanningen av alkohol til eddiksyre foregår i leveren. Denne prosessen kalles alkoholforbrenningen. Det tar meget kort tid fra alkoholen er tatt opp i blodet til den når leveren, og alkoholforbrenningen starter derfor nesten umiddelbart etter alkoholinntaket. Så lenge absorpsjonen av alkohol er høy, vil mer alkohol suges opp til blodet per tidsenhet enn det leveren greier å forbrenne, slik at alkoholpromillen i blodet øker. Forbrenningen kommer derfor klarere til syne når all alkohol er absorbert og fordelt, ved at alkoholkonsentrasjonen synker med tiden. Alkoholforbrenningen foregår stort sett med konstant hastighet slik at alkoholpromillen i blodet synker med rundt 0,15 promille per time hos de aller fleste. Det kan være litt forskjell fra person til person. Hos folk som drikker mye, kan alkoholforbrenningen gå noe raskere. Men for de fleste vil det være slik at alkoholkonsentrasjonen i blodet vil øke, så lenge en har et høyere inntak av alkohol i timen enn den mengden som gir en promille på 0,15. For en mann som veier 80 kg, vil en slik mengde grovt svare til 1/4 liter pilsnerøl, 1/2 glass svakvin med 10-12 volumprosent alkoholstyrke eller 2-3 cl 40 prosentig brennevin per time. Lettere personer kan ikke drikke så mye, og tyngre personer kan drikke litt mer.

 

Ved helt lave promiller, under 0,2, kan forbrenningen gå noe saktere, men alkoholen blir forbrent ned til et nivå langt under 0,1 promille. Det er en utbredt misforståelse at vi uten alkoholinntak har en liten promille som kan overskride 0,1. Dette forekommer i praksis aldri, men alkoholmengder på tiendeparten og hundredeparten av 0,1 promille kan sees uten alkoholinntak. Det er også en utbredt misforståelse at kraftig mosjon, badstubad, svart kaffe og mer drastiske tiltak kan øke alkoholforbrenningen. Intet av dette holder stikk, og vi kjenner per i dag intet virkningsfullt middel som øker forbrenningshastigheten.

 

Det er forbrenningen i leveren som er hovedansvarlig for at alkoholen forsvinner ut av kroppen. Vi skiller også ut alkohol i utåndingsluft og i urin, men disse alkoholmengdene betyr lite i forhold til det som omdannes i leveren.

 

Beregning av alkoholkonsentrasjon i blodet

For å beregne størrelsen av alkoholinntak, har man innført begrepet standardenhet. Et stort glass øl (30 el), et glass vin eller et glass utblandet brennevin vil stort sett representere en slik enhet og vil inneholde 10 til 15 gram alkohol. Den alkoholmengden vi inntar, vil fordele seg i 60 til 70 prosent av vår kroppsvekt, nemlig den delen av kroppen som utgjøres av vann. Hos kvinner er fordelingsvolumet vanligvis 50-70% av kroppsvekten, hos menn 60-80%. Således vil en person på 70 kg ha fra 40 til 50 kg vann til fortynning av den alkoholmengden som tas inn. Tidsrommet inntaket skjer over, betyr også noe. Drikker en person på 70 kg 5 standardenheter (75 gram) i løpet av kort tid, vil han få en blodalkoholkonsentrasjon på noe over 1,5 promille. Drikkes den samme mengde over 4 timer, vil alkoholkonsentrasjonen i blodet bli lavere, fordi vi også må ta hensyn til forbrenningen som starter så å si umiddelbart etter første inntak av alkohol. I løpet av de 4 timene som vil være gått siden drikkingen begynte, vil 0,60 promille (4 x 0,15 promille) være forbrent. Personen vil derfor etter 4 timer ha en blodalkoholkonsentrasjon rundt 1 promille. Disse eksemplene viser at det går an å beregne alkoholkonsentrasjonen man oppnår etter et alkoholinntak, nokså grovt etter formelen nedenfor. Det tidsrommet et alkoholinntak skjer over, har selvsagt betydning for alkoholkonsentrasjonen i blodet.

 

Alkoholinntak i gram delt på 65% av kroppsvekten i kg .- 0,15 x timer siden første alkoholinntak = aktuell promille.)

 

Jeg skjønner ikke hvorfor du fortsatt prøver å forsvare promillen din og det at du kjørte.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...