Gå til innhold

Kina uten kvinner, snart


Juden

Anbefalte innlegg

Ja nei det stod i kæreboken min for lenge siden, kan prøve å finne noe på internett om det er ønskelig. Om det i det hele tatt er noe faktum som er vits i å betvile.

 

edit: Ok ta en titt her: http://www.globalis.no/Land/USA

 

I følge globalis måtte vi hatt 5,3 jordkloder hvis alle skulle hatt samme forbruk som amerikanerne. Vi kommer lenger nede, på 3,2.

Likefullt, en skremmende utvikling.

Endret av aluxez
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet at det finnes kilder for de utsagnet, det fylte opp ungdomskolebøkene mine selv om bevisbyrden ligger på dere. Allikavel, det er forsatt en veldig tåpelig tankegang, fordi den antar en statisk økonomi. I virkeligheten har vi prismekanismer. Hadde alle i vesten vært rike ville selvfølgelig etterspørselen økt drastisk. Dette ville drive prisene oppover sånn at det var lønnsomt å ha åkere i f.eks. Norge og overalt i Russland. I tileg vil forbruket, spesielt av plasskrevende matvarer gå drastisk opp sånn at vi forbruker mindre plasskrevende matvarer. Tror de fleste vil holde seg unna biff på hverdager hvis det koster 500 kr kiloen.

Lenke til kommentar

Hvis alle var like produktive og effektive som amerikanere ville vi ha klart oss med 1/5 av jordkloden (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(nominal)_per_capita) og ha samme levestandard. Det er resten av verden som skal skjerpe seg og starte å produsere mer effektivt, ikke dra amerikanere ned bare fordi de vet hvordan en skal utnytte ressurser effektivt!

 

/ironi

 

Kina og Inda ville aldri hatt 2mrd+ mennesker hvis de hadde den samme hisotriske økonomiske utviklingen som USA. Det blir derfor helt feil å tegne et bilde om at det er så forferdelig hvor mye amerikanere bruker og at vi trenger 10 jordkloder for at alle skulle hatt et forbruk som de. Økonomien er ikke statisk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...