Gå til innhold

Når starter som regel førstegangstjenesten?


Gumpen

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg lurer bare litt på (etter å ha søkt på google/forsvaret.no) når det er vanlig å bli innkalt til forsvaret?

 

Saken er den at jeg var på sesjon i fjor, men kom ikke inn før jeg fikk årdnet med dokumentasjon på at jeg har briller. Jeg sente inn dokumentasjonen i år, å fikk et brev om at de hadde mottatt dokumentasjonen og at jeg ville bli innkalt til førstegangstjeneste, men det sto ikke noe om hvor eller når.

 

Siden jeg er den eneste i vennegjengen min som skal i forsvaret før jeg stikker til tr.heim for å studere (de andre drar året jeg drar i forsvaret,) så fant vi ut at vi skulle ta en 2 ukers ferie til syden. Men for at alle skal ha fri og muligheten til å bli med så må vi dra 24 juli, å da kommer vi hjem 6 august. Å siden jeg regner med at førstegangstjenesten starter i august så ville det vert greit å vite sån ca, for at det skal komme overens med sydenturen osv. Når dro dere? tidlig august, eller litt utti?

Endret av xitto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Det spørs hvilken avdeling du skal inn i. Hvilken er det? Har selv sendt inn søknad, og blir kalt inn i august. Selv skal jeg inn i garden, og de har fire innrykk i året.

 

 

Du kan lese mer om foreløpig innrykksplan for 2010 her:

http://www.mil.no/felles/vpv/start/fgt/art...&source=ftd

 

Selveste innkallingen kommer senest 3mnder før du skal inn.

 

Forøvrig kan du sjekke denne nyheten fra vernepliktsverket:

http://www.mil.no/felles/vpv/start/article...rticleID=192862

 

Hovedfordelingen skjer i februar, og innkallelsen kommer vel da rundt mars.

Lenke til kommentar

Jeg hadde innrykk 12. august. GSV hadde det året rundt 30. juli, det samme hadde sjø/luft på madla. De andre hærbataljonene hadde ca. samtidig som oss, pluss minus en uke. Dette var sommeren 08. I fjor var innrykket ca. en uke senere, så vidt jeg husker. Andre år har det også vært tidligere i måneden.

Jeg ville ventet til innrykksdato var fastsatt med å bestille tur. Hvordan vet du forresten at du blir innkalt i sommer?

Lenke til kommentar
Jeg hadde innrykk 12. august. GSV hadde det året rundt 30. juli, det samme hadde sjø/luft på madla. De andre hærbataljonene hadde ca. samtidig som oss, pluss minus en uke. Dette var sommeren 08. I fjor var innrykket ca. en uke senere, så vidt jeg husker. Andre år har det også vært tidligere i måneden.

Jeg ville ventet til innrykksdato var fastsatt med å bestille tur. Hvordan vet du forresten at du blir innkalt i sommer?

 

Er det meg du sikter til?

Det gikk desverre dårlig på sesjon, så jeg sendte inn ekstra ordinær søknad til VPV. Der var blant annet karakterene for VG2 lagt med. Fikk svar etter en mnd om at jeg hadde fått tildelt plass, og at innkallingen kommer senest 3 mnder før oppmøte.

Lenke til kommentar
Sikter til trådstarter. Hvordan vet han at han blir innkalt i sommer (og ikke i september eller januar neste år)

Skjønner!

Som tidligere nevnt, har man jo forskjellige tider for innrykk. Trådstarter har sikkert fått beskjed om at han vil bli innkalt.

 

Det er jo bare å se på tidspunkt for innrykk. Man blir vel tatt inn i kullet som har tidligst innrykk da.

Lenke til kommentar
De som skal inn i juli, august, september, oktober dette året samt januar, mars og april neste år blir fordelt samtidig. Og det er slettes ikke sikkert at han har havnet blant sommer-kvota her. Selv om han har bedt om det.

 

Sant nok.

 

Ellers gjør trådstarter det enkelt!

Ring 03003 eller send en mail til [email protected]. Husk å legg ved fødsels/personnr ved kontakt over mail.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Takker for svar begge to. Jeg vet selvfølgelig ikke at jeg vil komme inn i sommer perioden, men tidligste innkalling er i juli, så da er det ingen tvil, da vil jeg bare avbestille turen, men om det er i august hadde det vert greit å vite sån ca når i august det er normalt å komme inn (derfor spurte jeg om august). Om jeg blir innkalt i september eller utover så gjør det lite. Gjør egentlig veldig lite om jeg blir innkalt 1-2 uker etter at jeg har kommet hjem fra syden også, men hadde vert fint å få greie på.

 

Edit: Søkte meg inn på Infanteri og inn i garden

Endret av xitto
Lenke til kommentar
Husk å legg ved fødsels/personnr ved kontakt over mail.

 

Hva i h...! Sier VPV at man skal sende fødselsnummer på mail?

Om de skal kunne lete opp informasjon som er registrert på DEG, så MÅ du legge ved fødselsnummer på mail.

 

Dette stemmer vel ganske greit. Sendte akkurat en mail til vpv å de skrev litt lenger ned på "auto-message"

 

"I mange tilfeller trenger vi å vite hvem du er. Har du glemt å fortelle hvem du er, send svar på denne e-posten med fødselsnummer (11 siffer) og fullt navn. Behold emnefeltet."

Lenke til kommentar
De er ikke er blitt mindre dysfunksjonelle med årene nei. Jeg vet det finnes noen oppegående mennesker i VPV, men de blir åpenbart ikke plassert i maktposisjoner. Til og med ellers utskjelte NAV har fått med seg at fødselsnummer ikke skal sendes i epost.

And why is that so?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564
De er ikke er blitt mindre dysfunksjonelle med årene nei. Jeg vet det finnes noen oppegående mennesker i VPV, men de blir åpenbart ikke plassert i maktposisjoner. Til og med ellers utskjelte NAV har fått med seg at fødselsnummer ikke skal sendes i epost.

And why is that so?

 

Antageligvis fordi det er ganske lett for en tredje part å få med seg sendte og mottatte mailer fra PC'en til vanlige folk. (For de som kan hacking og slikt, da. Så klart)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564
jaha? person nr er da ingen hemmelighet..hver gang jeg kjøper røyk/øl så vil de i kassen se på dette person nr..mange andre tilfeller jeg bruker person nr også.

 

Får man skrevet ned et personnummer er det ikke så vanskelig å lage et falskt id-kort og vips har du blitt rana identiteten din, hvis man går inn for det, såklart.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet var personnummer en sak mellom den enkelte og myndighetene, og ingen andre skulle ha tilgang til den. Etterhvert bortfalt regelen, og i dag bruker man personnummer til bank, mobilabonnement, webordre, studentportaler, alt mulig. Jeg kjenner ikke til noen arenaer der personnummeret alene skal kunne legitimere deg. Kanskje noen her har lyst å tipse meg? For selv om personnummer generelt er en personlig sak, så er det neppe verdens undergang om det kommer på avveie - noe datasnoker allerede har sørget for.

 

Men det er vel ikke det tråden handler om :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...