Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lov å vaske bilen i maskin EN gang?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Svaret er JA. Om du bruker en vaskemaskin med børster. Men du kan fortsatt kjøre børsteløs vask, koster 135 kr hos shell, eller kr 69 etter klokken 22.00 fram til 06.00, da er det HAPPY HOUR og halv pris på alle vask! =) Fordelen med maskinvask er at det er underspyling, så man får spylt vekk litt salt under bilen, kombinert med at det ikke er børster inne i bildet og halv pris, er det en rimelig vask :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg vaska bilen min i en automatisk vaskehall for en mnd siden ca..

ALDRI MER!!!

 

Det ble sinnsykt mye vaskeriper og swirls i lakken!

Var forøvrig en flunkende ny Turtle wax vaskehall på en shell stasjon..

 

 

Så nå vasker jeg bilen selv eller i selvvask uansett vær og vind!

Må også ta en skikkelig runde med polering ++ når snøen blir borte for å få frem finishen i lakken igjen!

Lenke til kommentar

Tja, biler jo jo bruksgjenstander og biler får riper, blir skadet av steinsprut, bildører og handlekurver samt mine biler blir alltid skadet av noen som føler for og rygge i dem, stort sett uten og bry seg om og legge igjen navn. Og holde biler strøkne er en håpløs hobby har jeg funnet ut.

Hvis bilen ikke er 110% strøken tviler jeg på at en automatvask gjør så mye fra heller til på verdien av kjøretøyet.

Lenke til kommentar

Automatiske vaskehaller med børster skyr jeg unna som pesten!

Jeg flirer hver gang de på stasjonen spør meg: "Vil du ha med polering?"

 

Unskyld uttrykket.... men POLERING for faen!!?

Hvem i heiteste h**** er det som har funnet ut at dette skulle fungere så bra??

 

Kjør en møkkete og nedsaltet bil inn i en vaskehall og start programmet. Når vasken tilsynelatende er ferdig, så kjører du ut og tar en grundig sjekk om saltet og eller ALL møkk er borte. Du vil ALDRI oppleve at absolutt ALL møkk/salt er borte.

 

Så hva er det som er så smart og gjøre da?

Joda... sprut "polish" over møkka og saltet og foregle det skikkelig, slik at det ikke kommer noen vei. Da kan det ligge og godgjøre seg til neste maskinvask, hvor det igjen blir "polert" over. KJEMPESMART!

 

Jeg kjører gjerne en støvete bil en varm sommerdag inn i en børsteløs vask hvis jeg føler meg lat, men for å få bort vintersaltet/møkka skikkelig, så er det god gammeldags håndvask hjemme på tunet som gjelder. Enten det eller så kan man levere bilen til ett bilpleiefirma.

 

Sist jeg kjørte bilen inn i en vaskehall (for å ta en børsteløs vask) så tok jeg tak i de gummitrådene som børsten besto av og dro fingrene over. Ble ikke overasket når jeg ble møkkete på fingrene. Er jo veldig smart og la møkkete børster smøre "polishen" utover bilen etter at de samme børstene har rotert i møkka.

 

Helt talentløst spør du meg.

Lenke til kommentar

Jeg kan vel kanskje gå så langt som å påstå at den som kjører bilen sin inn en automatvask med børster er langt under middels forsiktig med bilen sin.

 

En børsteløs vask er jo harmløs, men desverre også uhyre lite effektiv. Vertfall på min bil. Man får liksom av det overfladiske, men lakken er like stygg etter avspylingen, og den såkalte asfaltfjerningen mange tilbyr på disse vaskene er jo værdens største bløff.

 

Bruker man ca. 200kr. i en selvvask-hall kontra en automat, så får man MYE såpe og vann for pengene. Det er også stor sjanse for at man får fjernet desto mer skitt fra bilen.

 

Joda.. det resulterer jo i at man må bevege seg litt... men det klarer vel de fleste av oss.. selv etter en slitsom arbeidsdag.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd en runde gjennom maskin med tre forskjellige biler. Børsteløs gullvask.

 

88 BMW 325i:

Da den begynte å spyle taket, var det så kraftig trykk at vannet fant veien mellom taklukepakning og taket. Resultatet var at VG som jeg fikk med på kjøpet måtte brukes som paraply.

Underspylingen rev løs frontspoileren. (Jeg har i etterkant sett på når en annen bil ble vasket og fant ut at underspylingen er fjærbelastede stenger som blir ført under bilen. Når de treffer hjulene blir de bøyd ut til siden og slept langs felgkanten før de spretter inn under bilen igjen. Disse har tydeligvis stemt bra med høyden på frontleppa mi.)

 

Sluttresultatet var dårligere enn man får for 40kr i selvvasken. (Jeg spyler kun av med såpevann og så ferskvann. Ripebørsten får være i fred.)

 

93 BMW 520i:

Her gikk det bra helt til den kom til frontlyktene. Jeg hadde folie på lyktene (vinyl), denne fikk flerrer etter høytrykkspylingen.

 

99 BMW 530D:

Denne kjørte jeg i selvvask for å få bort hard snø som hadde ligget for lenge på taket og for å få spylt bort salt under.

 

Nok en gang ble frontspoileren revet løs av underspylingen. Det var fremdeles spor etter snø på taket og bilen ble langt ifra ren.

 

Heretter lar jeg heller være å vaske enn å kjøre inn i en vaskeautomat.

Lenke til kommentar

Hehe, morsomt når det spruter vann inn i bilen ja :p

 

Opplevde det samme på en '04 A3 jeg hadde, men i stedet for å klage til Statoil gikk jeg til Møller bil og sa fra.. de tettet lekkasjen uten at jeg måtte betale :)

 

Ellers har jeg brukt børsteløs vask noen hundre ganger ifm tidligere jobber, og tilfellet med Audi'n er faktisk den eneste gangen noe "galt" har skjedd.

 

Selvvask er utvilsomt det beste, men av og til har man ikke tid, og det er heller ikke å anbefale når det er bikkjekaldt med mindre man har varm garasje å tørke i. Er det kaldt nok er det forsåvidt håpløst å vaske uansett uten oppvarmede lokaler, men tørkefunksjonen i maskinene gjør at man blir kvitt det meste av vannet før man beveger seg ut i kulda igjen.

 

Forsåvidt merkelig at det ikke har kommet noen bedre tørkemaskiner/funksjoner på selvvask.. det hadde jo vært gull! Eller kanskje dette finnes noen steder?

 

Det påstås at en børsteløs vask er "uhyre lite effektiv," og det er en sannhet med meget store modifikasjoner. Noen vaskemaskiner har vanvittig sterk avfetting og sinnsykt høytrykk, så ille at det faktisk stripper bilen for LSP (voks/sealer.) Andre vaskemaskiner har veldig milde kjemikalier og lavt trykk på vannet, og disse er selvfølgelig shait med mindre du kjører lite og vasker ofte. Jeg for min del bruker ikke vaskemaskiner mye lengre, men hvis jeg absolutt MÅ ha ren bil på kort tid når det er ti minus ute, prøver jeg å finne de som har passe trykk og lite kjemikalier. Jeg har alltid liggende en god avfetting (prickbort) i bilen, slik at jeg kan spraye det på de nederste panelene hvis det er nødvendig før vask ;)

Endret av kazzper
Lenke til kommentar

Det påstås at en børsteløs vask er "uhyre lite effektiv," og det er en sannhet med meget store modifikasjoner. Noen vaskemaskiner har vanvittig sterk avfetting og sinnsykt høytrykk, så ille at det faktisk stripper bilen for LSP (voks/sealer.) Andre vaskemaskiner har veldig milde kjemikalier og lavt trykk på vannet, og disse er selvfølgelig shait med mindre du kjører lite og vasker ofte. Jeg for min del bruker ikke vaskemaskiner mye lengre, men hvis jeg absolutt MÅ ha ren bil på kort tid når det er ti minus ute, prøver jeg å finne de som har passe trykk og lite kjemikalier. Jeg har alltid liggende en god avfetting (prickbort) i bilen, slik at jeg kan spraye det på de nederste panelene hvis det er nødvendig før vask ;)

 

At de bruker alt for kraftige kjemikaljer hjelper ikke når spyletiden er for kort.

Pga liten vannmengde og at vannstråla blir flyttet for raskt langs bilen, løsner man dritten og spyler den litt lenger bortover panelet.

Til slutt kommer tørkefunksjonen og blåser restene bortover lakken og gir sånne fine saltrenninger.

 

Jeg trives bedre med dette utstyret. ;)

IMG_1119.jpg

Bilde138.jpg

Lenke til kommentar

Konklusjonen er vel da ganske enkel:

Så sant bilen din faktisk tåler vann samt at du føler deg UTROLIG LAT en dag og bruker børsteløs vask på en lett støvete bil en varm sommerdag så er det OK å kjøre bilen i automat...

 

Alternativt vil du få like godt eller bedre resultat for ne brøkdel av summen ved å gjøre dette i en selvvask. Da forbrenner man også ett par kalorier...

 

MEN!

INGENTING er jo som å stå hjemme på gårdsplassen en varm sommerdag (gjerne lørdag morgen) og vaske bilen. Dra frem høytrykkspyleren og vaskebøttene, samt microfiberklutene og polishen og kos deg.

Vask litt... ta deg en kaffe... vask litt til... ta deg litt kaffe...

Utrolig deilig og holde på med bilen når været er fint og det er varmt i luften.

 

Men vinterstid, så annbefaler jeg altså selvvasken og automatvask KUN i nødstilfeller.

Lenke til kommentar

Jeg vil legge til litt på den konklusjonen:

Hvis du har senket bil og lavprofildekk, bør du velge børsteløs vask uten underspyling for å unngå riper i felger og skader på karosseri/plast.

 

Det tar toppen 10 minutter å utføre en like god vask i selvvasken som man får av en børsteløs maskinvask. I en oppvarmet selvvask kan man gjøre det i t-skjorte og shorts uten å fryse. ;)

 

Men så lenge temperaturen er korrekt, tar jeg gjerne en 10 timers økt med vask og påfølgende maskinpolering. ;)

Lenke til kommentar
Jeg vil legge til litt på den konklusjonen:

Hvis du har senket bil og lavprofildekk, bør du velge børsteløs vask uten underspyling for å unngå riper i felger og skader på karosseri/plast.

Har ikke hatt problemer med det selv...

Men jeg forstår at noen andre kan ha det dog...

 

Uansett så er mitt svar her i tråden at automatvask med børste er for dem som ikke ønsker det beste for bilen sin hva rengjøring angår og i mange tilfeller kan bilen få mer eller mindre direkte skader i automatvask.

 

Enten ved at bilen får såkalte swirls (små lakkriper som kommer av skitne børster) eller ved at deler faktisk rives av bilen.

 

Trådstarter er nå advart og ønsker han/hun fortsatt og sette bilen i automatvask så er han/hun vertfall advart.

 

Grunner til å IKKE velge automatvask fremfor selvvask:

 

1. DYRT!

2. Bilen blir ALDRI skikkelig ren.

3. Stor fare får at bilen får skader. Enten at lakken får såkalte swirls og eller at deler slites av bilen i værste tilfelle.

 

Punkter for selvask i vaskehall i samme rekkefølge:

 

1. Billig. (Ca 40kr.)

2. Renere bil

3. Eneste grunnen til at bilen skulle få skader er hvis du kommer borti den med ting og tang.

 

De 150,- du sparer ved å ta en selvvask kan du bruke på avfetting/svamp/såpe/polish etc.

Dermed så blir resultatet perfekt ved riktig fremgangsmåte for den samme summen spm en automatvask koster.

 

Men som sagt... det krever ett par kalorier.

Lenke til kommentar

40,- for selvvask? Hvor får du dette til. Har vasket bilen på 123 stasjonene til Statoil og vaskesenteret til Texaco uten å komme under 60,- Da har jeg tatt en enkel vask. Man må fort opp i 100++ på selvvask for å få ren bil.

 

Sleng på 10kr, bruk skumbørsten til å dryppe skum utover bilen (ikke finn på å ta den borti lakken, da får du riper). La såpen jobbe noen minutt.

Bruk en 10er på avfetting til felgene hvis det trengs.

Etterpå kan du bruke resten av pengene til renspyling.

 

Ordentlig vask:

Ta med 2 bøtter, vaskehanske, shampo, såpe og felgrens.

 

Spray felgene med felgrens, såpelegg bilen (10kr) og fyll bøttene. (Som regel er de greie på å fylle dem inne på stasjonen).

Benytt renspyling for å spyle bort såpe og felgrens.

 

Ha bilshampo i den ene bøtten og rent vann i den andre.

Vask bilen ved å dyppe hansken i såpebøtta, vaske et panel, skylle av den i den bøtten med rent vann, ny såpe, videre vasking...

 

Når du har vasket over hele bilen, bruk renspyling. (10-20kr)

Etterpå bruker du microfiberhåndkle til å tørke av bilen.

 

Resultatet er en renere bil enn noen automatvask kan gi for 30-40kr + litt kjemikaljer.

Lenke til kommentar

Å få en komplett vask, med forvask, høytrykkrengjøring med såpe, skumbørste, renspyling, voks og glansvoks, trenger ikke å koste mer enn 40 kr om man velger riktig selvvask. Statoil sine selvvasker er råååådyre, ender opp med å betale 80-150 kr hver gang jeg vasker bilen min hos dem. Hos ESSO derimot bruker jeg kun 2 polletter til kun 25 kr per stykk(kostet 20 per stykk før nyttår), og da får jeg så mye tid, at jeg pleier å gi den til nestemann i køen!

 

Har bare hatt erfaring med en ESSO; ESSO Holmilia, da det er den som er nærmest meg. Men jeg tror alle Esso stasjoner skal ha lik pris, har prøvd flere av Statoils og de koster det samme.

Statoilpriser: 5 kr = 15 sekunder med forvask (avfetting), og på resten av programmene varer 5 kr i 60 sekunder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...