Gå til innhold

Test: Cooler Master Hyper TX3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
På en slik type kjøler kan man ikke trekke for støy, da man jo kan sette på akkurat hvilken vifte man vil. Til den prisen virker den som et supert alternativ til de crappy stock-kjølerne.

 

Prisen er jo super, lurer på hvordan kjøleren hadde gjort det med 2 vifter montert?

Som mange kanskje har lest så yter feks Noctua sin siste bedre med en ekstra vifte.

 

Hva er forresten top-of-the-line kjøleren nå om dagen?

Best mulig luftkjøling, blås i pris.

Lenke til kommentar

Litt underlig vektlegging av "folk flest", særlig fordi de vil bruke stock kjøler uansett.

Derimot har jo denne kjøleren snillere mål som gjør den aktuell for en lang rekke maskiner som ikke har dype tower kabinetter der de vanlige moster-kjølerene så vidt får plass. Kan tenke meg den er aktuell i en del HTPC systemer bla.

Endret av Babelfisken
Lenke til kommentar

Dette er altså en kjøler for de som godtar høyere støynivå for å få bedre kjøling enn stock kjølere. Ytelseforskjellen (støy/temperatur) i forhold til stock kjølerne er ganske liten. Den største forskjellen er at maks hastighet både støyer mer og kjøler bedre enn stock kjølerne.

Lenke til kommentar
Dette er altså en kjøler for de som godtar høyere støynivå for å få bedre kjøling enn stock kjølere.

 

Trenger jo ikke nødvendigvis være det. Setter man på en stillegående vifte blir det jo en god del bedre ytelsesmessig (ift stock), og mye stillere.

 

Hva er forresten top-of-the-line kjøleren nå om dagen?

Best mulig luftkjøling, blås i pris.

 

Sado-kjøleren til Noctua.

Lenke til kommentar

Fin pris på denne kjøleren, men for min del faller den litt mellom to stoler mtp pris i forhold til termiske egenskaper, sokkelstøtte og festeanordning. Føler Noctua NH-U12P med low noise adapter er en uslåelig bundle. Når de 2 medfølgeende viftene og den termiske pastaen hasr en verdi på 500 kr får man praktisk talt kjøleren med på kjøpet.

 

Antakelig et godt alternativ til boxed-kjøleren men er den god nok til at det er verd å velge denne over boxed-kjøleren, det er spørsmålet.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Hvis jeg leser resultatene riktig, er jo dette en kongekjøler til prisen. Ved 1000 RPM, holder den 71,7 grader men holder støynivået så lavt som 26,9 dbA. Sammenlignet med Intel/AMD stock er det 11,4/15,1 grader kaldere og 9,1/6,5 dbA lavere. Noctuas monster NH-D14 klarer bare 7,8 grader kaldere enn denne ved 0,2 dbA mindre. For 164 kroner hos den billigste seriøse forhandleren, vil jeg si det er veldig god valuta for pengene. Virker som et kjempegodt produkt, og skjønner ikke hvorfor denne ikek får "anbefales"-stempel, eller i det minste "mye for pengene" eller noe sånt, spesielt tatt i betraktning at dere anbefalte monsteret V10 som yter likt med NH-D14 selv om den er større, styggere, dyrere og støyer mer.

Lenke til kommentar

Jeg brukte lenge på min nåværende PC en Hyper TX2, og med tanke på pris/støy/ytelse ville den vært å anbefale.

 

Kjøleren hadde midlertidig et stort problem for intel-brukere,som det ser ut som om denne også kan ha, og det er festemekanismen. Plastskruene er av samme type som på en standarkjøleren, men forskjellig fra standarkjøleren er at denne er stor og tung, og plastskruene blir utsatt for en mye høyere belastning.

 

For min kjøler medførte dette at skruene i overkant var nedslitte og sluttet helt å fungere etter ett år, og jeg måtte skaffe en ny kjøler.

Lenke til kommentar
Hva er forresten top-of-the-line kjøleren nå om dagen?

Best mulig luftkjøling, blås i pris.

 

Sado-kjøleren til Noctua.

 

Henger ikke helt med her. Hva legger du i ordet Sado? Ser det er andre kjølere også som omtales som sado eller S&M kjølere. Om noen kan forklare begrepet er det topp.

 

Sado-kjøleren er det Noctua NH-D14 eller er det en annen kjøler?

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

Her synes jeg HW bommer totalt på testen sin. Jeg har selv samme kjøler, og aldri hatt

en bedre kjøler for den prisen der.

Og si at den kommer opp i 80 grader viser bare at testbenken er feil. Min har aldri vært

over 55 grader, og det er bare på 1400 rpm. Selv på full load, både ved spilling og

syntetiske benchmarks. Prime95 stod på full guffe på begge kjernene i 30 minutter,

og den viste knapt 55 grader.

 

Til den prisen, og hvis man stiller viften på 12-1400 rpm, så er dette Et Godt Kjøp!

Endret av Jon Ivar
Lenke til kommentar
Her synes jeg HW bommer totalt på testen sin. Jeg har selv samme kjøler, og aldri hatt

en bedre kjøler for den prisen der.

Og si at den kommer opp i 80 grader viser bare at testbenken er feil. Min har aldri vært

over 55 grader, og det er bare på 1400 rpm. Selv på full load, både ved spilling og

syntetiske benchmarks. Prime95 stod på full guffe på begge kjernene i 30 minutter,

og den viste knapt 55 grader.

 

Til den prisen, og hvis man stiller viften på 12-1400 rpm, så er dette Et Godt Kjøp!

 

Dette er selvfølgelig totalt avhengig av kabinett, hvilken prosessor du har, hvilke vifter du bruker osv. Temperaturene HW får kan brukes til en ting, og en ting alene. Sammenligne direkte mot andre tester HW har gjort.

 

Du kan jo ikke si at det er feil, bare fordi temperaturen en syntetisk testbenk får ikke stemmer med temperaturen du får hos deg, i din maskin, med dine komponenter, og din romtemperatur.

Lenke til kommentar
På en slik type kjøler kan man ikke trekke for støy, da man jo kan sette på akkurat hvilken vifte man vil. Til den prisen virker den som et supert alternativ til de crappy stock-kjølerne.

 

Prisen er jo super, lurer på hvordan kjøleren hadde gjort det med 2 vifter montert?

Som mange kanskje har lest så yter feks Noctua sin siste bedre med en ekstra vifte.

 

Hva er forresten top-of-the-line kjøleren nå om dagen?

Best mulig luftkjøling, blås i pris.

 

Hvilket turtall vil du kjøre? Mao prioriterer du best som i adekvat kjøling stille, eller heftig kjøling bråkete? Prolima Megahalems er blant de beste sånn jevnt over.

 

AtW

Lenke til kommentar
Dette er selvfølgelig totalt avhengig av kabinett, hvilken prosessor du har, hvilke vifter du bruker osv. Temperaturene HW får kan brukes til en ting, og en ting alene. Sammenligne direkte mot andre tester HW har gjort.

 

Er forsåvidt klar over dette, men har siden begynnelsen ment at det er helt feil

fremgangsmåte for å lage en basetest. Det er de reelle temperaturene man er intressert

i, ikke en sammenligning i den forstand.

 

Du kan jo ikke si at det er feil, bare fordi temperaturen en syntetisk testbenk får ikke stemmer med temperaturen du får hos deg, i din maskin, med dine komponenter, og din romtemperatur.

 

Men å komme med en konklusjon om et produkt uten å teste den i vestentlige omgivelser

er riktig? Litt av poenget mitt er at disse testene gir bare en pekepin,

under ekstreme tilfeller, og gir derfor den "vanlige" leser et litt feilaktig

intrykk av produktet.

 

En annen ting er at kjølere har alle en "peak" der de kjøler best under en viss

temperatur. Hos en del kjølere ligger ytelsespunktet så langt ute at straks

man overskriver denne terskelen, så skyter tempen i været, mer en under en gitt terskel.

Derfor mener jeg at slike tester bør gjøres under mest mulige normale forhold,

f.eks to maskiner, en intel, en amd, ved tung spilling, ved surfing av enkelte

tunge sider, osv osv. Ikke bare sette opp en varmeplate og see hvor mye varme

som "forsvinner". (skal sies at jeg har siden denne testmetoden kom, vært litt irritert,

så ta min holdning med en klype salt ;) )

Endret av Jon Ivar
Lenke til kommentar

Å bruke "normale" arbeidsmønstre som spilling og surfing blir jo totalt meningsløst, det er veldig lite vitenskapelig. Man må isåfall kjøre prime95 eller tilsvarende programmer i x minutter om man ønsker å få den samme loaden når man tester de forskjellige kjølerne

Lenke til kommentar
Hvilket turtall vil du kjøre? Mao prioriterer du best som i adekvat kjøling stille, eller heftig kjøling bråkete? Prolima Megahalems er blant de beste sånn jevnt over.

 

AtW

 

Tja må vel gå for jatakk begge deler.

Kan jo være greit å ha alternativer så både adekvat kjøling stille og et litt mer bråkete alternativ.

 

Hva er forresten sado-kjøler? Ble referert til Sado-Noctua tidligere i tråden.

Skjønner ikke hva som menes med begrepet. Etter at jeg googlet så fant jeg ut at også andre kjølere omtales som Sado og eller S&M.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...