Gå til innhold

Hvordan gjøre bildekritikken bedre?


L4ffen

Anbefalte innlegg

BK er noe jeg har meldt meg omtrent totalt ut av. Litt pga. tid, men mest fordi hele opplegget bare har falt sammen som presidentpalasset i Haiti. Et turningpoint for min del var når pmNormal sluttet å poste. Til slutt ble sjangrene for tilbakekritikk alt for vagre. (HDR, og dårlige portrettbilder). Ingen som kunne sette pris på absurde, surrealistiske, noir-aktige, dadisthyllende bilder lenger (Ikke at jeg skal innsinuere at jeg leverer noe særlig av slikt et slag, men alikevel.)

 

Det er nå en gang min mening. Dette blandet med at jeg rett og slett aldri fikk noe særlig med kritikk, til tross for at jeg spydde ut (som regel) velgjennontenkte og ihelkontemplerte kommentarer, fylte meg med en grad av bitterhet som endte med: "Jeg ber hele faenskapet dra til helvete, mens jeg legger ut et gigantisk bilde av kuken min".

 

Valgte heldigvis den mer diplomatiske og kjedelige løsningen: nemlig trekke meg ut i stillhet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gode og dårlige bilder da ;)

 

Gode bilder kan få kreativ kritikk, men dårlige bilder kan få kritikk om de helt grunnleggende normene ved bilder, dersom de mangler det, som de bør gjøre dersom dette blir en kategori.

 

Mange som klager over de bildene som mangler det grunnleggende her, derfor burde de plasseres for seg selv. Du tenker kanskje: Dem kan jo bare lese guide, vi kan jo ikke gjenta fakta hele tiden! Men egentlig bør de få en egen kategori, for fakta er at man lærer mye mer av å bli evaluert på et bilde man har tatt istedenfor disse guidene med generelle regler. Man ser feilene for seg i praksis...

 

"Gode bilder" for meg behøver ikke være "gode bilder" for deg, og visa versa etc. Blir litt som nonfig kunst - noen får fnatt av et maleri, andre synes det er bare rot, noen elsker det.. F.eks synes jeg ofte at modellbilder er dønn kjedelige og kunstige, mens andre synes det motsatte. Inntrykk deles og forstås ulikt blant mennesker, og man kan ikke lære seg det som er noe naturlig unikt i oss.

 

"Grunnleggende normene" - mye av problemene starter jo nettopp der. For det er derfra hele feiltolkingen så får utvikle seg, tankegangen. Greit at en fotografskole har sine bøker, sitt pensum som skal gjennom og bestås, men dette er jo ingen skole, ingen her som skal ta eksamen. Derfor må en grunnleggende tenke annerledes her som jeg prøvde å si i første kommentaren.

 

Og nei, ikke alle tar en "evalurering" - kritikk, som noe positivt, for dette er ikke en skole hvor slike ting er endel av det man er forberedet på og møter daglig. Og igjen er det vanskelig når andre kanskje ikke evner å se utover de normene du nevner selv, ikke har vidsyn nok til å tenke annerledes og nytt.

 

Skal man absolutt ha slike forum, så bør en som jeg nevnte tenke totalt nytt om dette og alt det innebærer. Ellers vil en antagelig kun stampe i samme bakken. Man må ta mest hensyn til der flertallet kommer til å ligge, og ikke hos kanskje noen få proffe, de kan sikkert få evaluering andre steder hvor lista kanksje passer de bedre.

 

Og tilbakemeldinger bør gis i lett og ledig trav, helst med en dose humor fremfor belæringstone. Men først det grunnleggende..

 

Tor

Lenke til kommentar

Det er en del å ta tak i her.

 

Jeg er redd for at vi mangler nok ildsjeler (ala PMnormal) som orker å gå over bildene og komme med fornuftige innspill. Og det er kanskje det største problemet.

 

Jeg er enig i at det blir feil å dele opp bildekritikken i kategorier. Det er umulig å kunne klassifisere gode fotgrafer kontra amatører. Når slutter du å være det ene og går over til det andre.

 

Men nå er det slik at normer, kategorier og sjangre - det er noe som kunstverdenen har vært, og fortsatt er, opptatt av. Også fotografien; det gjelder også de fotografer som ikke anser seg som kunstnere. Det øyeblikket du blir bevisst din egen fotografi og finner en stil, så har du plassert deg et sted i terrenget. Det vil da prege hvordan du ser på din egne sjanger og de andre.

 

Det er ikke nødvendigvis et problem; så lenge du klarer å heve deg over din egen greie. Men det har en tendens til å bli at like barn leker best og man ender opp med å kun kommentere sine leke-kamerater. Det gjelder aller sjangre - dyr, fugler, modell/studio, street eller rusten skrot.

 

En annen villfarelse, som jeg har nevnt før, er at man trenger faktisk ikke tung fotografisk ballast for å komme med god kritikk på et bilde. Det er bare snakk om å sette seg ned og bruke litt tid på å se på bildet. Se på hva som fenger deg, og hva som ikke gjør det. Prøv å formulere noen ord ruindt det; og si det du mener på en høflig måte.

 

Vi vil alltid oppleve at ferskinger med nytt kamera kommer med dagens fangst; gjerne tatt så fort batteriet er oppladet og lenge før manualen er pakket ut av plasten. De må vi leve med, men de er egentlig ikke et problem, så lenge vi sier ifra på en hyggelig måte.

 

Jeg tror at for å få bildekritikken ut av sottesengen, er at vi alle (også undertegnede) tar oss tid til å se på bilder i bildekritikken og kommer med kommentarer. Ta med ris og ros. Dette kan vi gjøre med en gang, uten noen endringer i dagens oppsett. Så kan vi fortsette diskusjonen om hvordan forbedre enkelte ting underveis.

Lenke til kommentar

Å dele bildene inne i "proffe" og " amatører" blir i hvert fall teit etter min mening. Er flere her inne som kan ta like bra bilder som mange proffe. Proff betyr bare at man lever av foto, betyr ikke at man er best for det...går litt på andre faktorer også:) (sett noen proffe natur fotografer som ligger under nivået til mange flinke amatører)

 

Fotografi kan egentlig være en litt urettferdig "bransje" noen ganger, siden de som har klart å skape et seg et godt rykte(ved at de har hatt noen blinkskudd her og der) ofte får bra kritkk på bilder som de presenterer, selv om de kanskje ikke er så topp klasse alikevel!

Endret av dan83
Lenke til kommentar

Årets kritiker eller det å velge noen kritikere som liksom bærer en tittel blir litt drøyt. I dag vil mange av de som legger ut bilder ha kritikk fra ungdom til pensjonerte fotografer. Meg selv syns det er artig å få kommentarer fra både unge og de litt eldre og kanskje mer erfarne. Da er det mye mer å lære, og de som er yngre lærer seg også å formidle og utrykke sin mening om noe. Så en ting jeg heller ville inført er "takkeknapp". Kommer noen med en god kommentar og andre liker den/vil at den skal få litt oppmerksomhet er en "takke/bra gjort" knapp noe jeg heller syntes å være et bedre alternativ, ;)

Lenke til kommentar

Får lyst til å dele noen tanker jeg gjrø meg når jeg leser denne tråden.

 

For det første. Årsaken til problemet er ikke at PMnormal og andre viktige ildsjeler er vekk. Det er mer et symptom. Det at de forsvinner forsterker kanskje problemene, det bare synliggjør dem, etter mitt syn.

 

Videre tror jeg ikke løsniga ligger i å splitte opp kritikken i separate forum.

 

Et aktivt billedkritikkforum er avhengig av et visst volum for at det skal være interessant. For få bilder gjør det kjedelig, rett og slett.

Ved å splitte opp vil volumet i de enkelte kategoriene gå ned, og det vil trolig bare forsterke problemene ytterligere.

 

En annen ting er at høyt volum er ikke nødvendigvis bare en fordel, med for stor bildestrøm risikere vi at enkeltbilder forsvinner i glemselen før de blir kommentert. Ikke for mange, og ikke for få, er det ideelle. Spørsmålet er bare hva som er passe, men det blir kanskje en annen debatt.

 

Jeg tror altså at hovedmålet bør være å øke kvalititeten på kritikken. Jeg presiserer at jeg mener kvaliteten på kritikken, ikke bildene.

Når det er presisert at jeg mener kvaliteten på kritikken ikke på bildene, så vil jeg kaste en liten brannfakkel.

 

Hovedansvaret for god kritikk ligger på author (fotografen)!!!

Med det meiner jeg to ting.

 

For det første så legges det ut en del halvferdig arbeid. Det være seg skeive horisonter, bilder med støvflekker, osv. Ingen problem så lenge author ikke veit hvordan man fjerner støv, men når kompetente fotografer slenger ut sånt, så opplever jeg det som den hån mot kritikerne og deres tidsbruk. Totalt unødvendig, og en del tilfeller ganske provoserende.

 

Videre så er ikke de som kommenterer tankelesere. Når et bilde legges ut, uten utdyping, så er det ofte umulig å vite hvilken form for kritikk author ønsker. Dette gir en del problemer:

A. Kritikken bommer nivåmessig. Nybegynnere får ufortjent slakt, og erfarne fotografer får kommentarer som de ikke kan gjøre seg særlig nytte av.

B. Kritikken bommer i forhold til intensjonene med bildet.

C. Kritikken blir så generell at den blir tilnærma innholdsløs.

 

Et forsøk på å konkretisere:

Jeg lurer på om løsninga ligger i å utvikle et system som gjør det lettere for author å hjelpe kritikeren med å gi den kritikken som author trenger og ønsker.

Altså en eller annen form for mal for førstepost, i et forsøk på å heve kvaliteten på selve kritikken.

 

Jeg har noen tanker om hva en slik mal kunne inneholde, de tar jeg eventuelt etterhvert.

Lenke til kommentar

Jeg er forholdsvis ny på bildekritikken og fotoforumet her inne, og mine meninger om dette er kanskje tatt opp før eller helt på trynet, men her er hva jeg ser fra "utsiden".

 

- Jeg synes ikke det er rart bildekritikken blir veldig lite brukt når det finnes så mange andre ting dere har gående og bruker langt mer flittig enn bildekritikken til enhver tid.

Dere har månedstråder for bilder, utfordinger i mange slag, konkuranser osv. som tydeligvis mange av dere setter mer pris på å bruke enn bildekrikken.

Synd for oss nye synes jeg ofte, da man om man tar månedstråden som eksempel gjerne ikke lærer noe særlig, og hvor de fleste kommentarer som blir gitt går i, strøkent bilde, det var nydelig osv.

Er du heldig finner du kanskje exif til noen av bildene slik at du i beste fall vet innstillingene brukt, men det er i det store og hele det. Mye pent å se, men lite å lære fra for andre.

 

-De som legger ut bildene i bildekritikken legger ofte ikke ut noen tekst om hva de håpte å få til med bildet de legger ut, eller hva de har gjort for å klare å få til et bilde slik sluttresultatet blir fremvist, og for meg i hvertfall blir det da vanskelig å komme med noe konstruktivt når man ikke har god trening i å se detaljer og teknikkene i bildene.

Jeg synes ofte det er ting jeg har lyst til å si, men forsiktig og litt feig som jeg er i det virkelige liv, tør jeg ofte ikke hoppe ut i det da den jeg kommenterer kan vite alt jeg sier fra før av, og ta det jeg sier som bortkastet tull.

Her er nok veldig mye på meg som da er feig og unnvikende, men hadde man hatt noen tanker om hva den som la ut bildet ville oppnå og hva som er gjort, kan flere komme med tilbakemeldinger på alt fra hva de synes funket, til hva som ikke funket i deres øyne.

 

-Så får jeg inntrykk av at endel på forumet føler seg "for gode" for en bildekritikk hvor mange (de fleste) er amtører eller i startgropa for sin fotohobby, og at deres kommentarer ikke gir den som legger ut bildene noe.

Her må jeg nesten skuffe og si at jeg synes det er svært svært få som egentlig kan kalle seg for så gode her inne, og de som er så gode lærte vel ikke alt av seg selv de heller, og bør i stedenfor å sitte å tenke man er for dyktig, kanskje se på hva de bidrar med for å lære andre ting de ellers kanskje ikke ville lært på et norsk nettsted.

Er det virkelig så plagsomt at en glad amatør kommer og kritiserer bildene du har tatt, om du selv er fornøyd med resultatet?

En god kommunikasjon mellom den som legger ut bildet og de som gir kritikk bidrar til at mange kan lære ting og tang, og det å lære ting er kanskje den største grunnen til at jeg daglig er innom og ser igjennom alle nye tråder i bildekritikken.

 

Så mine håp for bildekritkken i fremtiden er vel at flere kommer ned fra sin litt høye hest, og ser nytten andre har av kunnskapen de besitter, og at det blir lagt større vekt på at den som legger ut bildene må gi en litt mer grundig forklaring på hva som var målet og hva man gjorde for å komme dit man kom.

Månedstråder, konkuranser osv skal jeg ikke sette meg i mot, men at de alle bidrar til en mindre aktiv bildekritikk er i mine øyne ganske klar, og man kan kanskje oppfordre flere til å legge ut bildene begge steder, hvor i bildekritikken må man da forklare litt mer inngående enn man må i de andre trådene.

 

Dette ble langt, og for mange kanskje bare masse vås, men slik ser jeg bildekritikken som en forholdsvis ny leser her inne.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Jeg syns ikke det er vås. Jeg er enig i mye, men syns ikke de andre trådene tar brukere fra kritikken. Før dette ble opprettet var ikke kritikken aktiv da heller.

 

Noen tanker..

 

Hvordan få tilbakemeldinger i BK.

 

1) Ikke følg reglene om størrelse, da vil alltid noen påpeke at reglene er brutt.

 

2) Pass på å alltid ha minst en opplagt feil i bildet. Eks. Skjev horisont eller utbrente områder.

 

3) La gjerne bakgrunnen være rotete på bildet, og ikke nevn det selv i åpningsposten.

 

4) Når de første kommentarene omkring disse opplagte feilene er påpekt så postes det bildet du egentlig vil ha kritikk på. Da med korrekt størrelse og uten utbrente områder eller rotete bakgrunn.

 

5) Du vil nå få masse kommentarer som "Mye bedre", "Versjon 2 er best" osv. Innimellom alt dette vil du forhåpentligvis finne skikkelig kritikk fordi tråder med flere svar tiltrekker de gode kommentatorene. De poster aldri først, og nesten aldri før de kan påpeke feil i andres kommentarer.

 

Er spøk dette.. eller kanskje "forum-selvmord".

 

 

 

Lenke til kommentar
Noen tanker..

 

Hvordan få tilbakemeldinger i BK.

 

1) Ikke følg reglene om størrelse, da vil alltid noen påpeke at reglene er brutt.

 

2) Pass på å alltid ha minst en opplagt feil i bildet. Eks. Skjev horisont eller utbrente områder.

 

3) La gjerne bakgrunnen være rotete på bildet, og ikke nevn det selv i åpningsposten.

 

4) Når de første kommentarene omkring disse opplagte feilene er påpekt så postes det bildet du egentlig vil ha kritikk på. Da med korrekt størrelse og uten utbrente områder eller rotete bakgrunn.

 

5) Du vil nå få masse kommentarer som "Mye bedre", "Versjon 2 er best" osv. Innimellom alt dette vil du forhåpentligvis finne skikkelig kritikk fordi tråder med flere svar tiltrekker de gode kommentatorene. De poster aldri først, og nesten aldri før de kan påpeke feil i andres kommentarer.

 

Er spøk dette.. eller kanskje "forum-selvmord".

 

 

Desverre, så har du delvis rett - ofte så virker det som bk er slik i dag ...

Lenke til kommentar

At mange kommer her inne med disse komentarene som de gjør, om at bildekritkken burde være ditt og datt er egentlig litt sånn mentalitet som vi egentlig ikke burde ha for mye av da. Det er nemlig en "mentalitet" som tilsier at de som skriver disse komentarene(inkludert meg selv noen ganger må jeg ærlig innrømme) tror de er bedre en mange av de andre som legger inn bilder her.

 

Det er sikkert tilfelle i mange situasjoner, men ting kan sikkert misforstås litt innimellom og det er sikkert lett for mange å miste litt motivasjonen når man kun får et par setninger om ditt og datt.Kunne med andre ord vært litt mer hyggelig å poste bilder her inne. Tror de fleste er glade for å få kritikk, men det er åssen kritikken blir "servert" som er greia her :cool:

Endret av dan83
Lenke til kommentar
Noen tanker..

 

Hvordan få tilbakemeldinger i BK.

 

1) Ikke følg reglene om størrelse, da vil alltid noen påpeke at reglene er brutt.

 

2) Pass på å alltid ha minst en opplagt feil i bildet. Eks. Skjev horisont eller utbrente områder.

 

3) La gjerne bakgrunnen være rotete på bildet, og ikke nevn det selv i åpningsposten.

 

4) Når de første kommentarene omkring disse opplagte feilene er påpekt så postes det bildet du egentlig vil ha kritikk på. Da med korrekt størrelse og uten utbrente områder eller rotete bakgrunn.

 

5) Du vil nå få masse kommentarer som "Mye bedre", "Versjon 2 er best" osv. Innimellom alt dette vil du forhåpentligvis finne skikkelig kritikk fordi tråder med flere svar tiltrekker de gode kommentatorene. De poster aldri først, og nesten aldri før de kan påpeke feil i andres kommentarer.

 

Er spøk dette.. eller kanskje "forum-selvmord".

 

 

Desverre, så har du delvis rett - ofte så virker det som bk er slik i dag ...

 

 

Kan skjønne det jeg òg, og er delvis enig. Men klarer man få oppmerksomheten fra de gode kritikerne, som ofte også dessverre henger seg opp i andres meninger om bildet er det iallefall litt oppmerksomhet.

 

Det verste -syns jeg- er at så mange ignorer bilder totalt, selv om man faktisk spør i tråden om andres meninger enn man allerede har fått.

(Dette syns jeg selv hjelper om jeg ser på et bilde og lurer på å gi kritikk men er på vei ut av bildet fordi jeg kan finne på å tenke at kanskje author er fornøyd med det han har fått)

 

Men man kan ikke kommentere alt, og noen -som meg- føler at noen kategorier er slike man selv ikke føler man kan nok om og er redd for å si noe som ville se teit ut for de som faktisk kan dette.

Men jeg vet med meg selv iallefall at jeg nå framover skal ta meg skikkelig sammen å kommentere på iallefall et par bilder hver gang jeg er innom forumet.

Det burde jo egentlig være det minste man kan forlange syns jeg...

 

Kanskje en idè med at man skal kommentere et visst antall bilder før man kan re-poste...? Eller vil dette føre til mer fokus på sitt eget neste bilde :hmm:

Lenke til kommentar
På en side jeg henger, må fotografen definere hva han vil ha kritikk / lurer på, og om det ikke er noe slikt så blir posten bare stengt asap. Det funker ganske greit =)

 

En slik ordning hadde jeg likt. Det hadde sikkert også gjort at jeg hadde blitt mer aktiv i den delen av forumet. Når jeg oppdaget dette forumet for en stund siden sånt cirka samtidig som jeg begynte å interessere meg for foto følget jeg med litt i bildekritikkdelen. Jeg la til og med ut et par bilder, men fant fort ut at det ikke var noe for meg. Enkelt og greit fordi jeg syntes kritikken var for lite spesifikk samt det var en haug med bilder uten noe særlig info.

Hvis det derimot hadde det vært en standardinnledning til hvert innlegg så hadde jeg måtte ta hensyn til det, samt jeg kunne lest det samme på bildene jeg kikket på. Hvis vi ser litt utenfor bildekritikken så ser vi at det er noe lignende i utfordringstrådene. Jeg synes man bør ta stilling til en del ting før man legger ut et bilde til kritikk og hvis man ikke gidder det så synes jeg innleggene burde bli slettet. Det er rett og slett for enkelt å slenge ut bilder i bildekritikken i dag. Det behøver ikke være så mye man bør ta stilling til men litt er det, så jeg kan gi et eksempel på hva jeg mener.

 

Ønsket kritikk på:

(Hva man ønsker kritikk på og her kan godt være noen predefinerte kategorier som også speiles i emnetittelen)

 

Bilde:

(Navn på bilde)

 

Hva jeg liker og ikke liker med bilde:

(Skriv noe hva du som bruker liker med bilde, samt noe man ikke liker)

 

Utstyr:

(En liten oppsummering av utstyr brukt)

 

Bildeinformasjon:

(Exif og mer informasjon hvis det er relevant)

 

Etterarbeid utført:

(En kort oppsummering av utført etterarbeid)

 

Kommentarer:

(hvis man har mer kommentarer)

 

Bilde:

(Selve bilde)

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke man skal forlange at de som legger ut bildet skal forklare for mye om meningen og hva de ønsket å oppnå og hvordann i første omgang. Årsaken til dette er at dette sansynligvis vil binde betraktere for mye og demed begrense kommentare som kan vær verdifulle. Da er det bedre at dette kommer fram etter de første kritikkene?

 

Selv har jeg fått aha opplevelser av kritikker netopp fordi kritikere har sett bildet på en helt annet måte enn det jeg hadde tenkt.

 

Jeg synes heller ikke det skal være opp til den som legger ut bildet å bestemme hva betrakter ønsker å kommentere. Eksempelvis synes jeg at de som kommeneter bør si noe om kompisisjon og om bildet gleder/vekker noen følelser / forteller noe.

 

Det er svært mye fokus på utstyr, til tider for mye. Derfor synes jeg ikke de som legger ut bilde skal si noe om utstyr. Faktisk synes jeg slik informasjon skulle vært fjernet for å få fokus på det som betyr noe - bildet.

Lenke til kommentar
Jeg synes ikke man skal forlange at de som legger ut bildet skal forklare for mye om meningen og hva de ønsket å oppnå og hvordann i første omgang. Årsaken til dette er at dette sansynligvis vil binde betraktere for mye og demed begrense kommentare som kan vær verdifulle.
Jeg ser absolutt poenget ditt.

 

Å legge for sterke føringer kan bli å slå barnet ut med vaskevannet.

 

Men. Det å oppfordre author til å si noe om bildet og intensjonene med å legge det ut (eventuelt kreve det av author), behøver ikke å være ensbetydende med å legge sterke føringer på kommentarene.

 

Ønsker author mer fri kritikk, så kan h*n si nettopp det. F.eks ved oppfordre kritikere til å si hva de ser i eller opplever med bildet.

Lenke til kommentar

Jeg har lest litt i tråden, og tenkt litt for meg selv. Jeg tror ikke det er så mye poeng i å forlange at TS gjør det ene eller det andre for at andre skal gi kritikk. Det blir liksom litt sånn at man da må gjøre seg fortjent til kritikk ved å vise at man har kunnskap nok om fotografering til å beskrive valg man gjør i tillegg til å fotografere. Personlig har jeg ingen av kunnskapene, jeg kan ikke beskrive egne bilder ... hverken resultatet eller prosessen da jeg tok dem. Og om jeg sidestiller egne bilder med det jeg ser andre gjør så ser jeg at jeg ikke rekker opp. Det er sjelden jeg tar bilder der jeg på forhånd tenker gjennom alt, det er fordi jeg enda er i en læringsprosess der jeg heller ser på resultatene i ettertid enn å forestille meg hvordan det blir på forhånd. Altså på kameraskjermen i felt. Også jobber jeg meg inn mot noe jeg syns ser bra ut. Jeg forstår selvfølgelig at mange av dere andre har kunnskap og forståelse til å kunne se et motiv og forestille dere resultatet på forhånd, for så å ta dette ene bildet. Dere kan skrive om det i åpningsposten. Om jeg skrev at f.eks. "jeg valgte å bruke blender x og lukkertid y for å forsterke effekten av Z i bildet" så ville det vært løgn. For meg ville det vært mer naturlig å skrive "fordi jeg valgte lukkertid x og blender y så fikk bildet en kul effekt jeg likte." eller noe sånt. Men helst ville jeg ikke nevnt det, men heller kanskje skrevet litt om turen jeg var på og situasjonen da bildet ble tatt. Jeg vet egentlig ikke helt.

 

Om jeg skulle ønske meg noe nytt i forumet så ville det vært å kunne trykke på navnet til en bruker og i tillegg til å få opp disse alternativene med "Se profil" og "Se brukerens tråder/Innlegg" så ville jeg gjerne hatt valget om å se brukerens aktivitet i akkurat det underforumet man er inne i. Og da oppdelt i aktivitet (innlegg) i "egne tråder" og "andres tråder". På den måten kunne man valgt bort å svare i trådene til de brukerne som kun er aktive i egne tråder, og som "for syns skyld" slenger inn en kommentar i andres tråder en sjelden gang.

 

Jeg tror ikke det ville hjelpe noe at enkelte brukere med kunnskap brukte tiden sin på å "redde" bildekritikken ved å skrive lange utdypende svar. Det ville vært underholdende for oss andre, og mange ville nok vært enig i det som ble sagt. Men hvem skulle skrevet svar i trådene til disse brukerne? De selv kanskje, i åpningsposten? Så kunne vi andre være enige der også? Aktivitet skapes ved at man gir og får, ikke ved at enkelte gjør en jobb for andre.

Endret av B@L2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b
Jeg er redd for at vi mangler nok ildsjeler (ala PMnormal) som orker å gå over bildene og komme med fornuftige innspill. Og det er kanskje det største problemet.

 

Jeg som akkurat skulle til å spørre hvor det ble av han. Så hvor ble han av?

Lenke til kommentar

Enig i at vi mangler ildsjeler. Men hvordan får vi dem hit?

Kanskje må vi virke mer seriøse, men personlig synes jeg det i det siste har blitt mye bedre når det gjelder kommentarene "kult bilde" og "fint portret", ser ikke så mye av det lenger, og det er bra.

 

Kanskje vi allikevel skal ha en sticky; "Les her før du gir kritikk", hvor vi samler opp innspill fra denne tråden som skal gjøre kritikerne litt mer bevisste før de gir kritikk.

 

Selv synes jeg bl a at folk i større grad bør prøve å se forbedringspotensiale i alle bilder som kommer inn, stille seg selv noen spørsmål:

- Kunne en annen vinkel gjort dette bildet kulere?

- Kunne det gitt en kulere effekt å hatt en lengre lukkertid?

Syns at kritikerne bør komme med kreative innspill som ikke nødvendigvis hadde gjort bildet bedre, men det kunne blitt bedre. Man trenger ikke å være sikker på at DET hadde gjort bildet bedre for å gi kritikk.

 

Også syns jeg vi bør bli flinkere til å forklare hvorden et bilde kan forbedres i Photoshop, ikke bare legge ut et bilde, men også si hva man har gjort, steg for steg. Siden man har forskjellige syn på bildebbehandling, bør fotografen skrive om han ønsker bildet redigert eller ikke.

 

Også bør vi ikke glemme bort å lage en reklameannonse på akam.no, kanskje vi skal lage en egen tråd for dette, så alle kan komme med innspill til annonsen?

Lenke til kommentar
På en side jeg henger, må fotografen definere hva han vil ha kritikk / lurer på, og om det ikke er noe slikt så blir posten bare stengt asap. Det funker ganske greit =)

 

Fornuftig. Som oftest er det en (eller flere) konkrete årsaker til at noen vil ha andres mening. Ellers kan man bare la det være.

 

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...