Gå til innhold

Japan Photos ikke-eksisterende kundeservice


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle dele en ugrei erfaring med dere andre her på forumet så dere slipper å kaste bort tid og penger (og kunder).

 

Bestilte noen utskrifter på canvas fra Japan Photo i slutten av november - alle bildene skulle videreselges, de fleste som julegaver og det var derfor viktig at de var klare i god tid før jul.

 

Ordren går på rundt 10 dager, men da jeg skal hente bildene den 7. desember viser det seg at en av de to pakkene i ordren har blitt borte på veien og butikken ringer opp hovedkontoret for å få etterbestilt de to bildene som mangler.

 

På ettermiddagen den 8. desember får jeg bekreftelsesmail på at de to manglende bildene skal bli produsert opp på nytt og at det vil ta ca. 10 dager. Så langt er alt greit; feil kan skje og jeg vil sannsynligvis få de i hende før jul uansett, noe jeg videreformidler til de to som skal ha bildene.

 

Tiden går, og i mellomtiden har jeg og samboeren min lagt inn 2 ordre (også canvas - de har dermed sannsynligvis samme produksjonsflyt som den tapte ordren) som begge er bestilt etter 8. desember (den ene er bestilt den 16. desember!) og faktisk blir klare til avhenting før jul...

 

Den opprinnelige etterbestillingen uteblir dog - jeg går innom butikken et par dager før jul og får de til å bla igjennom det de har stående av canvas for å sjekke om det kanskje kan ha vært svikt i meldingsrutinene slik at jeg ikke har fått beskjed om at de har ankommet, men de finner ingenting.

 

Julen er rett rundt hjørnet, kundene mine er dritsure og ringer meg flere ganger med spørsmål om hvor bildene - som ble bestilt nær en måned før jul - blir av. Jeg prøver å redde situasjonen ved å bestille to vanlige print i samme størrelse hos Aker Foto (som leverer på dagen men til en helt annen pris enn Japan Photo tar såklart) som de ihvertfall kan legge under juletreet med beskjed om at de får de 'ordentlige' bildene på canvas i romjula eller på nyåret.

 

Sender så en litt irritert purring via e-post til Japan Photo sin kundeservice den 23. desember med spørsmål om hvor ting blir av.

 

Er i romjula inne og henter ordren som ble bestilt 16. desember og ber nok en gang folka i butikken se om de finner min 'tapte' ordre, men heller ikke denne gangen har den fysisk til stede, så jeg må bare beklage overfor de som skulle ha bildene og si at de forhåpentligvis kommer tidlig på nyåret.

 

Det er idag 6. januar - over 5 uker siden ordren opprinnelig ble lagt inn og straks 4 uker siden de to manglende bildene skulle ha blitt satt opp til 'ny' produksjon. Og jeg har fremdeles ikke hverken fått bildene eller fått noe svar angående henvendelsen jeg sendte til kundeservice lille julaften. I mellomtiden har altså to tilsvarende ordre gått igjennom hele systemet og blitt levert. I tillegg har mottakeren av det ene bildet nå ombestemt seg siden avtalen var at ting skulle være på plass før jul, og jeg ender dermed opp med å gå i minus på hele greia.

 

Så jeg advarer på det sterkeste; Japan Photo har helt grei kvalitet i forhold til pris, men når noe går galt er de helt uten evne til å få rettet opp i det, så det er ganske tydelig at kundeservice/oppfølging er noe de nedprioriterer.

Endret av Transponder79
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du bestiller noe på nett såpass nærme jul og forventer å få det innen normal tid? du må påregne at det er større pågang på nettbutikker før jul. hvis ting blir borte i posten er det vel strengt tatt posten du skal legge skylden på og ikke Japan Photo.

 

jeg har handlet endel der og er strålende fornøyd.

Lenke til kommentar
du bestiller noe på nett såpass nærme jul og forventer å få det innen normal tid?

Nei, jeg bestilte det i slutten av november for å få det i god tid før jul.

 

Er det virkelig for mye å forlange - at de skal klare å levere før jul når de selv hadde 'siste bestillingsfrist før jul' satt til 10. desember eller noe på nettsiden sin? Jeg var faktisk nærmer 14 dager tidligere ute enn det nettopp for å være 100% sikker.

 

Og nei; jeg tror ikke Japan Photo bruker posten for å levere varer til sine butikker, så postgangen i seg selv har ikke noe med dette å gjøre.

 

Som du vil se hvis du leser hele mitt innlegg så er ikke problemet at varene ble borte - det har jeg forståelse for at kan skje, men at de ikke klarer å levere 'på nytt' mens andre og langt nyere ordre går sin gang - ref. de to bestillingene jeg nevner - hvorav en er bestilt EN HEL UKE ETTER at jeg fikk mail om at de manglende bildene mine skulle bli satt i produksjon snarest og alikevel blir levert før jeg har sett snurten - eller hørt noe som helst mer - angående de to manglende bildene.

Endret av Transponder79
Lenke til kommentar

Synd å høre, men du er ikke alene om dette. Dette skjer i samtlige butikker og kjeder i julemåneden, men det er en ting som likevel burde påpekes. Mange av kjedene prioriterer tilsynelatende nye ordrer fremfor reklamasjoner (reprints). Om dette har med arbeidsflyt å gjøre eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, men det burde da være satt av både tid og kapasitet ifb. med reklamasjoner i årets mest krevende periode.

 

Det jeg har gjort (og flere jeg kjenner) er å bli selvstendige med slik produksjon. Det koster litt, men jeg har full kontroll fra bildeopptak til levert produkt. Foto.no nærmest kryr av billigere storformatprintere for tiden. Kolonihaven(.no) solgte nettopp Epson 7600 (24") til skarve 4500,- :)

Lenke til kommentar
Mange av kjedene prioriterer tilsynelatende nye ordrer fremfor reklamasjoner (reprints).

Jepp, det er ganske tydelig her - men da burde jo de faktisk bare ha sagt det til meg der og da så jeg kunne bruke to minutter på å legge inn en ny ordre istedet for å sitte å vente på noe som bare blir liggende bak i køen til de gidder å gjøre noe med det.

 

Forøvrig enig i at det er en fordel å kjøre ut selv. Utfordringen i forhold til de nevnte bildene er at de er på canvas og dermed er det en del styr både å skrive ut selv og med å montere på blindramme kontra det å få noen andre til å gjøre det.

Lenke til kommentar

Jeg handler stadig med Japan Photo, og problemer oppstår nesten aldri!

Men når det en sjelden gang er en eller annen bagatell, så går det alltid helt greit.

En sak har alltid 2 sider, så det kan jo være litt deg óg vel? Misforståelser kan oppstå når det er mennesker det er snakk om vettu :blush:

Lenke til kommentar
En sak har alltid 2 sider, så det kan jo være litt deg óg vel?

Helt klart - jeg var jo idiotisk nok til å tro at når fyren bak kassa brukte 10 min til å snakke med kundeservice mens jeg ventet så ville de manglende to bildene ankomme ihvertfall minimum like raskt som om jeg la inn en helt ny ordre.

 

Like idiotisk var det å tro på kundeservice når de mailet meg dagen etterpå med bekreftelse på at ordren blir restartet i produksjonen og jeg kan vente at de ankommer om ca. 10 arbeidsdager - forhåpentligvis raskere.

 

Istedet opplever jeg altså at ordren jeg la inn på noen andre bilder *en uke senere* på akkurat samme typer print ankommer butikk uten at jeg har fått eller hørt noe om de to som mangler. Og dette er nå to uker siden disse ankom. Samboeren min har også lagt inn en bestilling etter at mine forsvunne bilder ble restartet i produksjonen og denne har hun fått.

 

Og jeg har fremdeles ikke sett noe til mine to bilder.

 

Jadda, så dette er helt klart min feil....

 

Jeg handler stadig med Japan Photo, og problemer oppstår nesten aldri!

Men når det en sjelden gang er en eller annen bagatell, så går det alltid helt greit.

Jeg har handlet mye på Japan Photo selv - både privat og for jobben min. Totalt har jeg vel kjøpt 5 eller 6 kamerahus og 10+ objektiver der i løpet av de siste 3-4 årene.

 

Stort sett har det gått greit. Denne gangen derimot har det gått katastrofalt dårlig for å si det mildt. De har tydeligvis NULL RUTINER for å følge opp ting som ikke er som det skal.

 

Eller (kanskje mer sannsynlig) - de gir faen.

 

 

## dobbelpost slått sammen av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Vi har skjønt du er missfornøyd med rutinene og oppfølgingen til Japan Photo i denne saken, men jeg synes du skyter litt vel skarpt når du utbasunerer at de faktisk gir faen i kundene sine. Du får ROPE HØYT til vår kjære JPstoney her på forumet i en PM. Du får nok sikkert ordnet saken ASAP..... og et plaster på såret for hylingen. :)

Lenke til kommentar

Ser ut som om ting har gått litt fort for seg hos JP IFBM jul. Jeg bestilte noen bilder som jeg skulle gi bort til jul. De ble bestilt den dagen JP sa var den siste de kunne garantere at jeg hadde bildene til jul.

Fikk ordrebekreftelse og produksjonsbekreftelse, men etter det ble det tyst. Det skal riktignok sies at jeg ikke har etterlyst dem heller, da jeg ikke hadde dem til jul var poenget borte.

Lenke til kommentar
Ser ut som om ting har gått litt fort for seg hos JP IFBM jul. Jeg bestilte noen bilder som jeg skulle gi bort til jul. De ble bestilt den dagen JP sa var den siste de kunne garantere at jeg hadde bildene til jul.

Fikk ordrebekreftelse og produksjonsbekreftelse, men etter det ble det tyst. Det skal riktignok sies at jeg ikke har etterlyst dem heller, da jeg ikke hadde dem til jul var poenget borte.

 

Lurt å ettersøke bildene om man ikke hører noe, for de har sannsynligvis ligget og ventet på deg siden før jul, men systemet som skal sende ut mail når bildene har kommet blir fort overbelastet i desember ;)

Lenke til kommentar
du bestiller noe på nett såpass nærme jul og forventer å få det innen normal tid? du må påregne at det er større pågang på nettbutikker før jul. hvis ting blir borte i posten er det vel strengt tatt posten du skal legge skylden på og ikke Japan Photo.

 

jeg har handlet endel der og er strålende fornøyd.

 

Jeg vil vel si meg uenig - når hensikten med kjøpet er å få det før jul, og med slik jeg leser nærmest 4 uker bestillingstid på vare som skal ta 10 dager å ordne, så har en rimelig god margin, selv om en skulle være uheldig.

Hva angår hvem som gjør hva så velger JP sine leverandører for leveranse, kunden skal ikke klage på posten hvis det var JP som brukte dem til å levere.

 

 

Her har det tydeligvis skjedd en glipp, ja. Men jeg vil ikke gå så langt som å si at JP sin kundeservice er ikke-eksisterende.

 

Tja - det må sies at fra kundens ståsted så forstår jeg utsagnet - det er jo tale om en transaksjon som normalt skal ta rundt 10 dager, men som tilsynelatende har tatt 2 måneder nærmest, selv om en ser i sammenheng med fridager m.m. så virker det for meg forståelig at kunden opplever det slik.

 

Jeg handler stadig med Japan Photo, og problemer oppstår nesten aldri!

Men når det en sjelden gang er en eller annen bagatell, så går det alltid helt greit.

Jeg har handlet mye på Japan Photo selv - både privat og for jobben min. Totalt har jeg vel kjøpt 5 eller 6 kamerahus og 10+ objektiver der i løpet av de siste 3-4 årene.

 

Stort sett har det gått greit. Denne gangen derimot har det gått katastrofalt dårlig for å si det mildt. De har tydeligvis NULL RUTINER for å følge opp ting som ikke er som det skal.

 

Eller (kanskje mer sannsynlig) - de gir faen.

 

Nja - tror nok ikke de gjør det. Minnes jeg korrekt var det problemer med dette og massiv pågang før jul. Jeg bestilte min 70-200 vr 18. desember tror jeg, og satt 30 min i kø uten svar, så la bare bestillingen og krysset fingeren for at jeg fikk varen. Forklaringen etterpå var faktisk en ekstrem pågang fra nordmenn som tok ting på siste spark (fikk jeg følelsen av da)

Lenke til kommentar

Som JP-ansatt kan jeg jo svare raskt.

 

Jeg vet ikke hva som har skjedd i "transponder" sitt tilfelle, men det virker som noe har gått veldig galt to ganger. Det skjer dessverre en sjelden gang i blant at ordre blir borte i systemet. At det har skjedd to ganger for samme kunde har jeg selv aldri opplevd. Her har du vært maks uheldig. Men hvis du bestiller på nytt og forteller butikken hva som har skjedd så får du sikkert den ordren uten kostnad. Jeg har ihvertfall ingen problemer med å tilby kunder som har hatt problemer det.

 

"siramp" - Dine bilder har mest sannsynlig kommet frem til butikken hvis du valgte henting i butikk, men på grunn av uventet stor pågang og dataproblemer har en del av kundene ikke fått e-post når ordren var ferdig til avhenting. De kom mest sannsynlig frem til butikken før jul. Ringer du butikken så kan de fort sjekke med ordrenummeret om de har fått den.

Lenke til kommentar

Må bare legge inn min egen erfaring med Japan Photo.

 

La inn to bestillinger før julefristen som stod på Japan Photo sine websider. Dvs. det var 1 bestilling, men den ble delt i 2; en for kanvas og en for alt annet.

 

Etter noen dager fikk jeg mail i fra JP om at den ene bestillingen ("alt det andre") var ferdig produsert i Tyskland og ville bli sendt til min lokale JP for avhenting.

 

Det varte og det rakk, og julaften nærmet seg så jeg sendte en mail til JP kundeservice og lurte på hva som skjer. Jeg får en autmatisk generert mail tilbake om at det er mye å gjøre blabla. Jaja, jeg får vente så dukker det nok opp tenker jeg.

 

Kl. 12:20 på Julaften dukker det opp en mail i fra min lokale JP om at ordren kan hentes hos dem. Altså kun 1 av de 2 jeg venter på. Jeg sjekker jo ikke mail veldig ofte på selveste julaften, så selv om de teknisk sett var tilgjengelig for meg "før julaften" så hjalp ikke det meg noe.

 

Og i går (06 januar) får jeg mail om at den andre ordren (kanvas) er ferdig produsert i Tyskland og vil bli sendt til min lokale JP butikk.

 

Jeg er IKKE imponert over Japan Photo, og kommer neppe til å benytte meg av dem i fremtiden.

Lenke til kommentar
Vi har skjønt du er missfornøyd med rutinene og oppfølgingen til Japan Photo i denne saken, men jeg synes du skyter litt vel skarpt når du utbasunerer at de faktisk gir faen i kundene sine. Du får ROPE HØYT til vår kjære JPstoney her på forumet i en PM. Du får nok sikkert ordnet saken ASAP..... og et plaster på såret for hylingen. :)

Jeg synes det blir feil å plage andre forumbrukere på fritiden deres bare fordi arbeidsgiveren de er ansatt hos er underbemannet. Men takk for tips :)

 

Jeg synes forøvrig jeg har gjort det som kan forventes av meg som kunde her for å få fortgang i saken - to mailer til kundeservice (en før jul og en 4. januar) og i tillegg ha vært i kontakt med butikken to ganger. Altså fire henvendelser angående den savnede ordren uten at noe har løst seg.

 

Mailene til kundeservice har jeg ikke engang fått noe svar på. Mye pes for en ordre til under en tusenlapp. Men det er vel her feilen ligger; det er for lite penger til at de gidder å bry seg.

Endret av Transponder79
Lenke til kommentar

Slik går det når man skal drive og bestille bilder som blir laget i utlandet. Jeg betaler gjerne litt ekstra for å få bildene produsert lokalt i god kvalitet på kort tid. Jeg liker å støtte opp om den lokale fotobutikken!

 

Du sier at JP skylder på Posten. Jeg har selv sendt hundrevis av pakker med posten og aldri har en eneste kommet bort. Jeg tror nok mange ansatte rundt om i landet finner det veldig lett å skylde på en tredjepart når feilen egentlig ligger hos dem. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...