Gå til innhold

Japan Photos ikke-eksisterende kundeservice


Anbefalte innlegg

Jeg synes det blir feil å plage andre forumbrukere på fritiden deres bare fordi arbeidsgiveren de er ansatt hos er underbemannet. Men takk for tips :)

nå er vel JPStoney arbeidsgiveren i dette tilfellet hvis jeg ikke tar heeelt feil...

 

JPStoney = Stephan Stein = Administrerende direktør for Japan Photo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg synes det blir feil å plage andre forumbrukere på fritiden deres bare fordi arbeidsgiveren de er ansatt hos er underbemannet. Men takk for tips :)

nå er vel JPStoney arbeidsgiveren i dette tilfellet hvis jeg ikke tar heeelt feil...

 

JPStoney = Stephan Stein = Administrerende direktør for Japan Photo

Så fint for han da. Da kan han sikkert lage et brev som forklarer situasjonen så jeg har mulighet til å få tilbake kunden som jeg sannsynligvis har mistet på grunn av rotet. En kunde som via sine kjøpte fototjenester sto for nær 10% av inntekten min i fjor...

Lenke til kommentar
Lurt å ettersøke bildene om man ikke hører noe, for de har sannsynligvis ligget og ventet på deg siden før jul, men systemet som skal sende ut mail når bildene har kommet blir fort overbelastet i desember ;)

Dette systemet er visst ikke bare "overbelastet" i desember. Jeg har i flere ganger opplevd at bildene som jeg venter på faktisk ligger klare butikken, uten at jeg har mottatt noen beskjed. Dette gjelder butikken i Byporten. Ganske så irriterende! Kan ikke skjønne at det skal være så utrolig vanskelig å få til?! Ellers er jeg vel stort sett fornøyd.

Lenke til kommentar

Lokal produksjon er nok mye mer stabilt, levering på dagen hvis det er krise, men sikkert noen hundrelapper dyrere, hvis man ikke får ordnet seg en avtale..

 

 

Og kjipt med en misfornøyd kunde, ikke alltid de klarer å forstå situasjonen.

Sånn for å redde det, kunne du jo bestilt bildene lokalt når det nærmet seg fristen

Lenke til kommentar
Dette systemet er visst ikke bare "overbelastet" i desember. Jeg har i flere ganger opplevd at bildene som jeg venter på faktisk ligger klare butikken, uten at jeg har mottatt noen beskjed. Dette gjelder butikken i Byporten. Ganske så irriterende! Kan ikke skjønne at det skal være så utrolig vanskelig å få til?! Ellers er jeg vel stort sett fornøyd.

Dette har skjedd med meg i Bergen også.

Lenke til kommentar
Og kjipt med en misfornøyd kunde, ikke alltid de klarer å forstå situasjonen.

Nettopp, og det gjorde det jo ikke bedre når jeg meldte videre til kunden at bildet 'helt sikkert var rett rundt hjørnet nå' når jeg fikk hentebekreftelse på en annen ordre som jeg hadde lagt inn lenge etterpå. Jeg trodde jo naturligvis at de 'tapte bildene' var i samme produksjonsflyt som nye ordre og ikke hadde (sannsynligvis) blitt lagt bakerst i køen.

 

Forøvrig enig i at lokal produksjon har store fordeler; greia med denne batchen med bilder som jeg bestilte til jul var at det skulle være et hyggelig - og veldig rimelig - tilbud til enkelte kollegaer på hovedarbeidsplassen min og noen utvalgte fotokunder av meg. Så dette er ting jeg solgte videre til nær kostpris i den anledning, og ikke noe jeg hadde planer om å faktisk tjene noe særlig på. Kall det gjerne en slags 'julegave' fra meg til utvalgte mennesker - derfor var også prisen avgjørende.

 

Men når jeg ser hvor mye stress og søvnløse netter dette har ført til så tror jeg jammen at jeg heller kjøper en mer standard kjip firmagave til noen hundrelapper neste år som ikke kan kødde til eventuelle kundeforhold.

Endret av Transponder79
Lenke til kommentar
... jeg meldte videre til kunden at bildet 'helt sikkert var rett rundt hjørnet nå'...

Bruker du Japanphoto når du selger bilder til kunder? Hvem gjør sånt? Jeg haddde ikke brukt deg som fotograf igjen hvis du hadde fortalt meg at bildene var forsinket p.g.a. Japanphoto.

 

...dette er ting jeg solgte videre til nær kostpris i den anledning, og ikke noe jeg hadde planer om å faktisk tjene noe særlig på. Kall det gjerne en slags 'julegave' fra meg...

Julegave der mottaker må betale kostpris :hmm: Den har jeg ikke hørt om, må være noe nytt. :roll:

Sikkert Evil Santa som holder tilbake "gavene" dine.

 

 

Du nevnte at 10% av inntekten din kom fra fotografering og disse bildene var til kunder/videresalg. Har du startet et foretak?

Dette ligner ikke en forbrukersak. Du er ikke forbrukeren, dine kunder er det.

Lenke til kommentar
Bruker du Japanphoto når du selger bilder til kunder?

Vanligvis ikke og garantert aldri mer etter dette.

 

Julegave der mottaker må betale kostpris :hmm: Den har jeg ikke hørt om, må være noe nytt. :roll:

Selvfølgelig ikke 'julegave-julegave' - mer et tilbud til noen utvalgte mennesker jeg har jobbet med/for og som var priset langt under det de vet jeg jeg normalt tar for slike ting.

 

Du nevnte at 10% av inntekten din kom fra fotografering og disse bildene var til kunder/videresalg. Har du startet et foretak?

Selvfølgelig driver jeg et foretak på den delen av fototjenestene mine som er utover vanlige lønnede (altså som ansatt) oppdrag. Det er dog ikke foto jeg har som hovedinntektskilde.

 

Nær 10% av totalen min i fjor (ikke av totalen for foto) var fra den *ene* kunden som nå er dritsur på meg. Jeg har selvfølgelig flere jeg jobber for med fotorelaterte ting enn denne ene.

 

Dette ligner ikke en forbrukersak. Du er ikke forbrukeren, dine kunder er det.

Hva i all verden har det med Japan Photos sommel og manglende rutiner å gjøre???

 

Vanligvis ikke og garantert aldri mer etter dette.

Bare sånn for ordens skyld; dette har ikke noe med kvaliteten å gjøre når det gjelder print på canvas fra Japan Photo - den er helt ok.

 

Jeg testet samme bilde/fil i 30x30cm på canvas hos 3 forskjellige leverandører for et halvt års tid siden (1 butikk i Oslo og to nettbutikker) og Japan Photo var ikke den dårligste - men med god margin den rimeligste, faktisk nær halv pris av det den dyreste tok.

 

Kvaliteten var mer enn bra nok til at jeg bestilte flere 80x60 (som også endte opp med å være i god kvalitet) til å ha på veggen i stua.

 

 

## dobbelpost slått sammen av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
... jeg meldte videre til kunden at bildet 'helt sikkert var rett rundt hjørnet nå'...

Bruker du Japanphoto når du selger bilder til kunder? Hvem gjør sånt? Jeg haddde ikke brukt deg som fotograf igjen hvis du hadde fortalt meg at bildene var forsinket p.g.a. Japanphoto.

 

...dette er ting jeg solgte videre til nær kostpris i den anledning, og ikke noe jeg hadde planer om å faktisk tjene noe særlig på. Kall det gjerne en slags 'julegave' fra meg...

Julegave der mottaker må betale kostpris :hmm: Den har jeg ikke hørt om, må være noe nytt. :roll:

Sikkert Evil Santa som holder tilbake "gavene" dine.

 

 

Du nevnte at 10% av inntekten din kom fra fotografering og disse bildene var til kunder/videresalg. Har du startet et foretak?

Dette ligner ikke en forbrukersak. Du er ikke forbrukeren, dine kunder er det.

 

Hans rettigheter ved kontraktsbrudd (les; forsinkelse som gjør kjøpet vesentlig forfeilet) er ikke viden innskrenket pga det. Meget mulig JP har vilkår for næring, men eventuelle avtalevilkår som innskrenker en erstatningsrett for dekningskjøp feks vil måtte vurderes, og ikke automatisk kunne legges til grunn.

 

 

Men slik jeg leser kunden så er jo frustrasjonen rettet mot glippen mer enn å ønske kompensasjon. (Slik jeg leser det)

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

uiuiui,

 

det er virkelig ingen hyggelig lesning...men hvis vi har fortjent pepper så har vi fortjent pepper...

 

For å sier det først, jeg vil på ingen måte bortsnakke utfordringer vi hadde i November/Desember og å ødelegger julegaver (uansett privat kunde eller bedriftskunde) er omtrent det verste hva vi kan gjør - kanskje med unntak av å ødelegge/bortrydde originaler/negativer.

 

Så det er ingenting annet enn å legge oss flatt på gulvet og gir pengene tilbake og (ikke ellers) gir hele pakke gratis til kunde - som vi altid gjør som noe går galt.

 

Bare som forklaring (ikke som unnskyldning) vil jeg fortelle litt om bakgrunn:

 

1.) Markedet for fotoarbeideprodukter (fremkalling, føtobøker, julejort, lerret etc etc) er omtrent +- null i Norge i 2009. Japan Photo har godt økning og derfor busjetterte vi med + 25% til fjoråret. For sikkerhets skuld har vi bemannet kundeservice med + 40% til fjoråret. Også butikkene hadde i gjenomsnitt mye mer personal enn ifjor. Men så hadde vi faktisk enn vekst av + 66% (!) i November og + 72% (!) i Desember. det var på ingen måte å forventer og så var både, butikkansatte og kundeservice og logistikk fullstendig "under vann". Vi har fullstendig frigitt busjett til kundeservice og butikker, alle som kunne har arbeitet masse overtid. Jeg er ti år i bransjen nå, men så enn julehandel på fotoarbeidsbiten har jeg aldri opplevd. det kalles voksesmerte og der er vi på ingen måte stolte av, det skal koste mye tid og reklamepenger for å hente kunder tilbake som har oplevd samme som trådstarter. Heldigvis er det sikkert 98% av kundene som ikke hadde probleme med oss og som fikk fine julegaver, men det er bare til å beklager att det har skjedd i det hele tatt.

 

2.) Midt i julerushet har vårt leverandør Cewe klart å sende to store sendinger (vi snakker hundrevis kunder) med feil tollpapierer fra labben i tyskland. Det tok over to uker (!) å finne ut hva som har skjedd og å frigjøre varene. Dette var selvfølgelig helt unødvendig. Det gjelder produksjonsdager 8. og 9. Januar.

 

3.) Omtrent den 7. Januar gikk vårt automatiske mail- og SMS service ("dine bilder har ankommet butikken - de er klar for henting") i stykke. Melding kunne ikke sendes ut. Som resultat ringte nå (naturligvis!) (ti-) tusendvis kunder i butikkene og på kundeservice og spurte hvis bildene ikke hadde kommet? Og hvis de ikke har fått svar so sendte de selvfølgelig en e-post og nok enn hvis vi ikke svarte etter kort tid. Resultat var ett håpeløst situasjon i kundeservice og jeg kan ikke sier hvor takknemlig jeg er att våre medearbeider hår prøvd og prøvd å takle situasjonen.

 

Hvem har skyld på det? Åner ikke, men selvfølgelig er det meg som er til slutt ansvårlig og så må jeg ber om unnskyldning enn gang til...og for dere som kunder spiller det selvfølgelig ikke noe rolle hvorfor vi har bommet med ett relativt liten men alt for høyt antall kunder i julen...vi kan bare lover att vi skal gjør alt for å blir mye bedre til neste jul..og å dobbeltsjekke alle systemer...anders så taper vi ikke bare kunder men også våre ansatte, det er sikkert.

 

Godt nytt år :)

 

Stephan

Endret av JPstoney
Lenke til kommentar
2.) Midt i julerushet har vårt leverandør Cewe klart å sende to store sendinger (vi snakker hundrevis kunder) med feil tollpapierer fra labben i tyskland. Det tok over to uker (!) å finne ut hva som har skjedd og å frigjøre varene. Dette var selvfølgelig helt unødvendig. Det gjelder produksjonsdager 8. og 9. Januar.

 

3.) Omtrent den 7. Januar gikk vårt automatiske mail- og SMS service ("dine bilder har ankommet butikken - de er klar for henting") i stykke. Melding kunne ikke sendes ut. Som resultat ringte nå (naturligvis!) (ti-) tusendvis kunder i butikkene og på kundeservice og spurte hvis bildene ikke hadde kommet? Og hvis de ikke har fått svar so sendte de selvfølgelig en e-post og nok enn hvis vi ikke svarte etter kort tid. Resultat var ett håpeløst situasjon i kundeservice og jeg kan ikke sier hvor takknemlig jeg er att våre medearbeider hår prøvd og prøvd å takle situasjonen.

 

Du mener desember :)

Lenke til kommentar
2.) Midt i julerushet har vårt leverandør Cewe klart å sende to store sendinger (vi snakker hundrevis kunder) med feil tollpapierer fra labben i tyskland. Det tok over to uker (!) å finne ut hva som har skjedd og å frigjøre varene. Dette var selvfølgelig helt unødvendig. Det gjelder produksjonsdager 8. og 9. Januar.

 

3.) Omtrent den 7. Januar gikk vårt automatiske mail- og SMS service ("dine bilder har ankommet butikken - de er klar for henting") i stykke. Melding kunne ikke sendes ut. Som resultat ringte nå (naturligvis!) (ti-) tusendvis kunder i butikkene og på kundeservice og spurte hvis bildene ikke hadde kommet? Og hvis de ikke har fått svar so sendte de selvfølgelig en e-post og nok enn hvis vi ikke svarte etter kort tid. Resultat var ett håpeløst situasjon i kundeservice og jeg kan ikke sier hvor takknemlig jeg er att våre medearbeider hår prøvd og prøvd å takle situasjonen.

 

Du mener desember :)

jepp...det er definitivt på tid å tar litt ferie nå .-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...