Gå til innhold

hjælp får nedsat karakter i opførsel hva skal jeg gjøre?


fsx

Anbefalte innlegg

fsx: Ser du her også nevner at du vil bli flyver. Du har også en annen tråd der du lurer på karakter for å ta småflylappen. Dét trenger du ikke å tenke på - du trenger ikke engang å fullføre ungdomsskolen for å ta småflylappen, da det er noe du tar på privatskole. Der ser de ikke på tidligere karakterer. Men det er klart at du må ha lese- og skriveferdigheter for å kunne lese deg opp til å klare å ta småflylappen.

Hvis du vil kjøre passasjerfly eller jetfly, så må du ordne dette via forsvaret. Og da trenger du også gode lese- og skriveferdigheter, samt at du må oppnå forsvarets krav for å bli transportfly- eller jagerflypilot.

 

Kan på det sterkeste anbefale deg å lese en hel bråte gode bøker. Finn et emne som interesserer deg, og les masse bøker for å øke kunnskap i tillegg til leseferdigheter. Lykke til! :)

Det stemmer at man kun må ha gjennomført grunnskolen for å kunne ta PPL-A (Private pilot license) Men du må likevell ha OK lese- og skriveferdigheter for å kunne klare prøvene og kunne lese deg opp til dem.

"Privatflyger" er heller ingenting du kan bli av yrke. Det er bare forbundet utgifter og man har ikke etter norsk lov å tjene penger på å frakte personer eller gods med PPL-A. Man kan spleise på utgiftene, men aldri motta betaling for frakt av personer eller gods.

 

Dersom man ønsker ATPL må man gjennom et langt mer omfattende program som ikke kan måle seg med PPL.

Har du den minste svakhet så stryker forsvaret deg lett. Det er ikke en veg for de som bare vil fly et fly, men for personer som virkelig er kvalifisert til oppgaven - ikke bare som flyger, men også som en soldat i et luftrom. Du blir kjørt gjennom en rekke tester, og her ryker de fleste ut. Noen ryker ut på de psykiske testene, andre ryker ut på de medisinske testene.

Dersom du kun ønsker å føre fly, så må du nok gå den sivile vegen slik som de fleste andre. Her krever som sagt ikke noe annet enn mye penger til rådighet, en generell studiekompetanse, en enorm "stå-på-vilje" og et stort pågangsmot. Forbered deg på mye lesing. Jeppesen sine ATPL-bøker er på engelsk. Altså her må du kunne engelsk godt, og engelsk er også det språket man prater i alle lufrom - både som yrkesflyger og privat småflyger.

 

Jeg har selv sett i onkel sine Jeppesen ATPL-bøker, og det er ikke ungdomsskole engelsk i de for å si det slik. Det er veldig mange fagord og ord som du aldri før har lest omtrent. Ikke det at det setter en stopper, for man har jo som regel med seg en bok hvor de fleste fagord er oversatt til norsk.. så dette lærer man etterhvert ganske fort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ok. hvorfor det?

Fordi sakene omhandler samfunnsrelaterte problemer, og siden du spurte etter tips til å bli mer strukturert kan det hjelpe deg til å lære deg å forstå tekster og tolkning.

Kanskje du har noe å bidra med og?

jeg veit ikke!?.

Lenke til kommentar

Mitt første tips til deg er å lese en artikkel om ett emne du synes er interessant. Legg merke til hvordan teksten er bygd opp, spesielt på Stor forbokstav, komma, punktum og avsnitt.

 

Dette kan kanskje være en start på bedre skriveferdigheter: http://www.korrekturavdelingen.no/

 

Anbefaler selvsagt at du tar tak i dette gjennom skolearbeidet ditt og i det daglige, og ikke bare på internett.

 

Leksjon 1: Start alle setninger med stor bokstav, og avslutt setninger med punktum.

 

Eks: "Jeg skriver bedre enn tidligere."

 

Her er "J" i "Jeg" med stor bokstav fordi det er en ny setning. Setningen avsluttes av ett punktum (.)

 

Du kan også begynne med å skrive så bra du kan på dette forumet. Det er bedre å ta seg litt god tid og skrive bedre, enn å skrive fort og uten tegnsetting som punktum osv.

 

Lykke til!

 

Om du er villig til å gjøre en skikkelig innsats med dette vil du lykkes, og andre mer krevende utfordringer vil du da kunne takle bedre.

 

Om du ikke er villig til å gjøre en innsats, så vil du dessverre ikke forbedre deg heller. Det skjer ikke av seg selv.

 

Anbefaler deg å se TV-Serien "Blanke ark", som gikk på TV Norge. Satt igjen med inntrykket av at de som var villige til å gjøre en skikkelig innsats for å bli flinkere på skolen, ble det. Mens de som ikke en gang gjorde leksene sine forble på akkurat samme nivå. I serien fulgte alle elevene ett spesialtilpasset opplegg sammen med skolen og foreldrene. Dessverre har ikke mange denne muligheten på skolen sin, men hvordan dere velger å jobbe hjemme med å lære er jo helt opp til deg og dine foresatte.

 

Ble langt dette, så til slutt sier jeg igjen: Lykke til!

Lenke til kommentar
Mitt første tips til deg er å lese en artikkel om ett emne du synes er interessant. Legg merke til hvordan teksten er bygd opp, spesielt på Stor forbokstav, komma, punktum og avsnitt.

 

Dette kan kanskje være en start på bedre skriveferdigheter: http://www.korrekturavdelingen.no/

 

Anbefaler selvsagt at du tar tak i dette gjennom skolearbeidet ditt og i det daglige, og ikke bare på internett.

 

Leksjon 1: Start alle setninger med stor bokstav, og avslutt setninger med punktum.

 

Eks: "Jeg skriver bedre enn tidligere."

 

Her er "J" i "Jeg" med stor bokstav fordi det er en ny setning. Setningen avsluttes av ett punktum (.)

 

Du kan også begynne med å skrive så bra du kan på dette forumet. Det er bedre å ta seg litt god tid og skrive bedre, enn å skrive fort og uten tegnsetting som punktum osv.

 

Lykke til!

 

 

Om du er villig til å gjøre en skikkelig innsats med dette vil du lykkes, og andre mer krevende utfordringer vil du da kunne takle bedre.

 

Om du ikke er villig til å gjøre en innsats, så vil du dessverre ikke forbedre deg heller. Det skjer ikke av seg selv.

 

Anbefaler deg å se TV-Serien "Blanke ark", som gikk på TV Norge. Satt igjen med inntrykket av at de som var villige til å gjøre en skikkelig innsats for å bli flinkere på skolen, ble det. Mens de som ikke en gang gjorde leksene sine forble på akkurat samme nivå. I serien fulgte alle elevene ett spesialtilpasset opplegg sammen med skolen og foreldrene. Dessverre har ikke mange denne muligheten på skolen sin, men hvordan dere velger å jobbe hjemme med å lære er jo helt opp til deg og dine foresatte.

 

Ble langt dette, så til slutt sier jeg igjen: Lykke til!

takk for svaret :)

Lenke til kommentar

Og, selv om det er blitt veldig vanlig i dag, ikke fall for fristelsen med å kutte ut grammatikkregler selv om du sender meldinger(SMS/MSN) eller er på internett. Dette er en stygg uvane og vil fort spre seg til oppgaver, tekster og prøver du leverer inn på skolen. Noe som igjen fører til dårligere skriftspråk med tilhørende dårlig karakter.

 

Eg er rimelig sikker på at om du hadde levert inn en stil på skolen så hadde du brukt stor forbokstav på nye setninger, og sikkert vært mye bedre på tegnsetting generelt.

 

Eg får ofte spørsmål om hvorfor eg bruker store bokstaver og punktum etter setninger på MSN. Noe som egentlig er tåpelig.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Mitt første tips til deg er å lese en artikkel om ett emne du synes er interessant. Legg merke til hvordan teksten er bygd opp, spesielt på Stor forbokstav, komma, punktum og avsnitt.

 

Dette kan kanskje være en start på bedre skriveferdigheter: http://www.korrekturavdelingen.no/

 

Anbefaler selvsagt at du tar tak i dette gjennom skolearbeidet ditt og i det daglige, og ikke bare på internett.

 

Leksjon 1: Start alle setninger med stor bokstav, og avslutt setninger med punktum.

 

Eks: "Jeg skriver bedre enn tidligere."

 

Her er "J" i "Jeg" med stor bokstav fordi det er en ny setning. Setningen avsluttes av ett punktum (.)

 

*snip*

takk for svaret :)

 

Klarte ikke å holde meg, men seriøst.

Her fikk du en glimrende forklaring på hvordan du bør skrive og så kommer du med dette svaret.

"takk for svaret :)"

Du er klar over at du bommet på stor bokstav + punktum?

Jeg er klar over at det er en liten fillesak men kom igjen, leste du i det hele tatt hva han skrev?

 

OT:

Så kanskje du burde få deg en psykolog du kunne snakket med om alle fustrasjonene dine, og en måte for å få mer kontroll på sinnet ditt.

Tror du hadde hatt godt av det.

Endret av Léon_
Lenke til kommentar
Eg får ofte spørsmål om hvorfor eg bruker store bokstaver og punktum etter setninger på MSN. Noe som egentlig er tåpelig.

Det er sant!

 

På IRC så starter jeg ofte med stor forbokstav, men avslutter ofte setningen uten punktum.

På MSN noe av det samme, men kan oftere sette et punktum. Som regel er punktum overflødig i chat. Hvertfall i one-liners. Da skjønner mottakeren fint at setningen er avsluttet. Samme når det begynner, sånn sett, men det ser bedre ut om man starter med stor bokstav.

Lenke til kommentar

Har du tatt en dysleksitest? Prøver på ingen måte å være frekk, men hvis går i 8. klasse og skriver slik som du gjør så tyder det enten på at du har dysleksi eller at du har gitt f**n i skole (noe 25 anmerkninger hinter om).

 

Hvis du får påvist dysleksi vil du få en skolehverdag som er bedre tilpasset en med skrivevansker =)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg ønsker først å ta opp problemet du har med anmerkninger. I åttende klasse er det mange som sliter med å oppføre seg og mange får faktisk nedsatt i oppførsel. Det jeg anbefaler deg å gjøre er å ha en felles samtale med lærer og forelder, i det minste med en lærer hvor dere kan snakke litt om hvorfor du har så mange anmerkninger som du har, og hva dere kan gjøre for å bedre dette. Min erfaring som 9.klassing er at veldig mange forbedrer seg i løpet av et par år på ungdomsskolen. Du må på ingen måte tenke at resten av utdanningen din nå er ødelagt, det er den på ingen måte! Du har god tid på deg til å mestre det du sliter med, og du skal huske at alt du lærer i 8 og 9 er trening til eksamen i 10.ende. Det vil også si at det ikke betyr fryktelig mye hvordan du gjør det det første året, men det er viktig at du ikke begynner å slappe av og tenke at du i 10 skal begynne med lekser og å virkelig gjøre en innsats. Innsatsen må skje allerede nå!

 

Som sagt anbefaler jeg deg å ta en prat med lærer og de hjemme, og eventuelt prate med helsesøster for å lære å beherske temperamentet ditt. Dette kan hjelpe mye!

 

Når det gjelder rettskriving som jeg ser er et problem du også sliter med bør du også prate med skolen og de hjemme hvordan du kan bli bedre. Det kan godt hende det er alternative timer, læring på andre måter som gjelder og som du trenger. På ungdomskolen skal det være mulig for de som sliter å ha time utenfor klassen hvor du og en lærer går gjennom stoff. På denne måten kan man lære mye bedre, og jeg kan selv vise til en kamerat som i 8. slet mye med norsk og staving. Etter et år med et slikt opplegg har han forbedret seg kraftig og tok før jul tentamen med resten av klassen, og han fikk en femmer i norsk skriftlig. Dette er en person som hadde de samme vanskene som deg, men som gikk inn for å endre på dette!

 

De tipsene jeg kan gi og som også kan hjelpe deg er enkle, men effektive. Jeg vil anbefale deg å ta deg god tid til hvert innlegg du skriver på forumet eller i en samtale. Bruk god tid til å se på det du skriver, og tenk hele tiden over hva som kan endres. På f.eks msn bør du også gjøre dette og prøve å skrive ordentlig. Unngå forkortelser og setninger uten punktum og unngå å skrive ord som "oxo, lizzom, snx", bruk heller de riktige stavingene som "også, liksom, snakkes". Gjør dette når du skriver på forumet og i samtaler. Ikke bry deg om enkelte kaller deg vekslevoksen, om et par år er det de som sliter med stavingen. Les innlegg på forum og se på setningene og hvordan de er skrevet. Her kan du lære mye, og bruk litt tid på å lese i kategorier som du liker. Er du interessert i spill, les innlegg i en tråd som handler om et spill du liker. Her er det mye å hente!

 

Du bør også begynne å lese bøker. Finn det et tema du syntes er spennende og finn en passende bok. Om du ønsker å bli pilot, finn deg en bok om piloter og les denne. Etterhvert som du har lest mye, kan du gå over til litt vanskeligere skjønnlitterære bøker. Her kan man lære en masse, og jo mer en leser, jo bedre blir man til å skrive. Under lesingen, ta deg god tid og slå opp de ordene du ikke forstår, eller les videre i setningen for å finne ord som kan hjelpe deg. Det er viktig at du forstår det du leser og ikke bare leser for å bli ferdig.

 

Med dette ønsker jeg deg lykke til og jeg håper virkelig det blir bedre for deg. Prøv allerede nå og svar i denne tråden med setninger som begynner med stor forbokstav og avslutt med punktum. Dette er to fine regler du bør begynne å lære deg og ha med i hvert innlegg. Eksempel på et slikt innlegg er følgende: "Dette var nyttig."

Lykke til og om det er noe du lurer på eller trenger hjelp til må du skrike ut!

 

Fredrik

Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg ønsker først å ta opp problemet du har med anmerkninger. I åttende klasse er det mange som sliter med å oppføre seg og mange får faktisk nedsatt i oppførsel. Det jeg anbefaler deg å gjøre er å ha en felles samtale med lærer og forelder, i det minste med en lærer hvor dere kan snakke litt om hvorfor du har så mange anmerkninger som du har, og hva dere kan gjøre for å bedre dette. Min erfaring som 9.klassing er at veldig mange forbedrer seg i løpet av et par år på ungdomsskolen. Du må på ingen måte tenke at resten av utdanningen din nå er ødelagt, det er den på ingen måte! Du har god tid på deg til å mestre det du sliter med, og du skal huske at alt du lærer i 8 og 9 er trening til eksamen i 10.ende. Det vil også si at det ikke betyr fryktelig mye hvordan du gjør det det første året, men det er viktig at du ikke begynner å slappe av og tenke at du i 10 skal begynne med lekser og å virkelig gjøre en innsats. Innsatsen må skje allerede nå!

 

Som sagt anbefaler jeg deg å ta en prat med lærer og de hjemme, og eventuelt prate med helsesøster for å lære å beherske temperamentet ditt. Dette kan hjelpe mye!

 

Når det gjelder rettskriving som jeg ser er et problem du også sliter med bør du også prate med skolen og de hjemme hvordan du kan bli bedre. Det kan godt hende det er alternative timer, læring på andre måter som gjelder og som du trenger. På ungdomskolen skal det være mulig for de som sliter å ha time utenfor klassen hvor du og en lærer går gjennom stoff. På denne måten kan man lære mye bedre, og jeg kan selv vise til en kamerat som i 8. slet mye med norsk og staving. Etter et år med et slikt opplegg har han forbedret seg kraftig og tok før jul tentamen med resten av klassen, og han fikk en femmer i norsk skriftlig. Dette er en person som hadde de samme vanskene som deg, men som gikk inn for å endre på dette!

 

De tipsene jeg kan gi og som også kan hjelpe deg er enkle, men effektive. Jeg vil anbefale deg å ta deg god tid til hvert innlegg du skriver på forumet eller i en samtale. Bruk god tid til å se på det du skriver, og tenk hele tiden over hva som kan endres. På f.eks msn bør du også gjøre dette og prøve å skrive ordentlig. Unngå forkortelser og setninger uten punktum og unngå å skrive ord som "oxo, lizzom, snx", bruk heller de riktige stavingene som "også, liksom, snakkes". Gjør dette når du skriver på forumet og i samtaler. Ikke bry deg om enkelte kaller deg vekslevoksen, om et par år er det de som sliter med stavingen. Les innlegg på forum og se på setningene og hvordan de er skrevet. Her kan du lære mye, og bruk litt tid på å lese i kategorier som du liker. Er du interessert i spill, les innlegg i en tråd som handler om et spill du liker. Her er det mye å hente!

 

Du bør også begynne å lese bøker. Finn det et tema du syntes er spennende og finn en passende bok. Om du ønsker å bli pilot, finn deg en bok om piloter og les denne. Etterhvert som du har lest mye, kan du gå over til litt vanskeligere skjønnlitterære bøker. Her kan man lære en masse, og jo mer en leser, jo bedre blir man til å skrive. Under lesingen, ta deg god tid og slå opp de ordene du ikke forstår, eller les videre i setningen for å finne ord som kan hjelpe deg. Det er viktig at du forstår det du leser og ikke bare leser for å bli ferdig.

 

Med dette ønsker jeg deg lykke til og jeg håper virkelig det blir bedre for deg. Prøv allerede nå og svar i denne tråden med setninger som begynner med stor forbokstav og avslutt med punktum. Dette er to fine regler du bør begynne å lære deg og ha med i hvert innlegg. Eksempel på et slikt innlegg er følgende: "Dette var nyttig."

Lykke til og om det er noe du lurer på eller trenger hjelp til må du skrike ut!

 

Fredrik

Dette var nyttig! Jeg fik en 3 i karakterer i dag :) Er veldig fornøyd, Men skal ut nå hade

Lenke til kommentar
På IRC så starter jeg ofte med stor forbokstav, men avslutter ofte setningen uten punktum.

På MSN noe av det samme, men kan oftere sette et punktum. Som regel er punktum overflødig i chat. Hvertfall i one-liners. Da skjønner mottakeren fint at setningen er avsluttet. Samme når det begynner, sånn sett, men det ser bedre ut om man starter med stor bokstav.

Vel, nå bruker eg ikke rettskrivingsregler fordi det skal se fint ut, men for å unngå en uvane hvor eg ender opp med mange skriveleifer. :)

Lenke til kommentar

Tråden ble litt kortere etter at den tydeligvis uungåelige flammekastingen ble slettet. For noen var det andre gang de var med på slikt. La det være.

 

Mener dere folk troller så rapporter det. Hvis de da fortsetter å poste så er det fordi vi vurderte det anderledes eller valgte å gi dem en ny sjanse.

 

Husk at flaming er like forbudt som trolling på dette forumet, og når flammekasterne blir mange mot en kan det fort tenkes at jeg tar trollets parti...

 

Reaksjoner tas på PM, ikke i tråden.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Som alle andre sier, du trenger ikke å bekymre deg for jobb og den slags om du skjerper deg.

 

Du har 8., 9. og 10. klasse å bevise at du faktisk er en good kid. Du har krav på ekstra hjelp med skrivevanskene dine, noe min bror fikk for både lese- og skrivevansker.

 

Sinnet ditt må du gjøre noe med, dette er noe som faktisk kan ødelegge veldig mye for deg. Tenk hvilket rykte du får på deg om du begynner å dra til medelever? Ingen vil henge med deg, og du havner i en vennegjeng som bare gjør deg verre.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...