Gå til innhold

Riktig vei for å bli programmerer?


Mortis747

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en 16år gammel gutt som går på VG1 nå. Jeg har lenge drømt om å bli spillprogrammerer eller 3D-Designer, men lurer nå på om jeg har tatt feil vei. Jeg går på Elektrofag nå, så jeg lurer på hva jeg skal ta neste år (VG2) har tenkt på enten Data og Elektronikk eller på IKT. Men om noen kunne være så snill å si hvilken av disse to utdanningene jeg burde ta neste år så hadde det vert kjempe flott. Foresten så liker jeg godt og programmere, har lagd noen små spill til Xbox via XNA og har også litt erfaring innen 3D :) Så om noen kan fortelle meg hva jeg bør gå videre for å bli programmerer så hadde jeg satt stor pris på det. Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og start å lær deg programmering i dag.

 

Regner med du bruker windows, så last ned notepad+ eller annen enkel teksteditor med syntax highlightning(de mer avanserte kan du ta etterhvert). Så laster du ned python og installerer det.

 

Så går du til http://wiki.python.org/moin/BeginnersGuide, der finner du det du trenger for å starte med programmeringen. Og ja, like greit å starte med engelsk med det samme. Det er ikke til å unngå.

 

Ørjan...

Lenke til kommentar
Hei. Jeg er en 16år gammel gutt som går på VG1 nå. Jeg har lenge drømt om å bli spillprogrammerer eller 3D-Designer, men lurer nå på om jeg har tatt feil vei. Jeg går på Elektrofag nå, så jeg lurer på hva jeg skal ta neste år (VG2) har tenkt på enten Data og Elektronikk eller på IKT. Men om noen kunne være så snill å si hvilken av disse to utdanningene jeg burde ta neste år så hadde det vert kjempe flott. Foresten så liker jeg godt og programmere, har lagd noen små spill til Xbox via XNA og har også litt erfaring innen 3D :) Så om noen kan fortelle meg hva jeg bør gå videre for å bli programmerer så hadde jeg satt stor pris på det. Takk!

Hvis du har lyst til dette vil jeg anbefale deg å bli dataingeniør. Du bør dog enten være sterk i matte og fysikk eller like disse fagene og jobbe mye med dem. Den enkleste veien er å gjøre ferdig VG2 helt etter interesse, og deretter gå ett-årig forkurs for ingeniørutdanning -> Dataingeniør.

Lenke til kommentar
Hei. Jeg er en 16år gammel gutt som går på VG1 nå. Jeg har lenge drømt om å bli spillprogrammerer eller 3D-Designer, men lurer nå på om jeg har tatt feil vei. Jeg går på Elektrofag nå, så jeg lurer på hva jeg skal ta neste år (VG2) har tenkt på enten Data og Elektronikk eller på IKT. Men om noen kunne være så snill å si hvilken av disse to utdanningene jeg burde ta neste år så hadde det vert kjempe flott. Foresten så liker jeg godt og programmere, har lagd noen små spill til Xbox via XNA og har også litt erfaring innen 3D :) Så om noen kan fortelle meg hva jeg bør gå videre for å bli programmerer så hadde jeg satt stor pris på det. Takk!

Hvis du har lyst til dette vil jeg anbefale deg å bli dataingeniør. Du bør dog enten være sterk i matte og fysikk eller like disse fagene og jobbe mye med dem. Den enkleste veien er å gjøre ferdig VG2 helt etter interesse, og deretter gå ett-årig forkurs for ingeniørutdanning -> Dataingeniør.

 

Ikke dårlig lønn heller om jeg ikke tar feil :) ca, 41k i måneden?

Lenke til kommentar

Det varierer nok veldig hvor mye lønn man får. For det første om man velger å ta master eller ikke, og deretter på personlige egenskaper og evt. karakterer.

 

Ser fra teknas lønnsstatistikk at de anbefaler for nyutdannede masterstudenter i 2010 en startlønn på 435 000 kr i privat sektor.

 

Tror dog at man ikke vil trives som dataingeniør om man gjør det kun for pengene og ikke fordi man har interesse for faget. :)

Endret av BrokenTomato
Lenke til kommentar

De fleste spille firmaer bryr seg egentlig veldig lite om utdannelsen din, de bryr seg egentlig bare om at du har en.

Mest av alt vil de se en bra demo og noe som viser at du liker det du driver med.

 

På mine intervjuer så var det veldig lite prat om skole/fag/karakterer. Var mere prat om hvordan jeg ville løst et problem, hva jeg har gjort før, hva jeg synes var bra/dårlig med demoen min osv.

 

Der jeg jobber så har de fleste en batchler grad, men veldig få har master/phd.

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar til nå! Joda, jeg er glad i slike ting som dette her. Jeg driver med 3D og litt C+ programmering på fritiden min og synes det er veldig kjekt, dog litt vanskelig men en utfordring kan man ikke syte over. Men da kan jeg bara ta hva som helst på VG2, og så ta Påbygging til Generellstudiekompetanse på VG3, for så å gå på høyskole? :)

Lenke til kommentar
Tusen takk for alle svar til nå! Joda, jeg er glad i slike ting som dette her. Jeg driver med 3D og litt C+ programmering på fritiden min og synes det er veldig kjekt, dog litt vanskelig men en utfordring kan man ikke syte over. Men da kan jeg bara ta hva som helst på VG2, og så ta Påbygging til Generellstudiekompetanse på VG3, for så å gå på høyskole? :)

 

Vil du bli dataingeniør? så tar du forkurs 1 år på høyskole, istedenfor allmenn påbygg. Med fult bestått forkurs kvaliserer deg til ingeniør studier. Ta forkurs om du er matteflink, og er motivert til å jobbe mye med stoffet ;) så går det nok fint.

Lenke til kommentar

Tror kanskje jeg i dette tilfellet ville fått studiekompetanse på et eller annet vis og så søke seg inn på NITH. Der har de egne spillinjer og slikt.

 

Selv går jeg systemutvikling (informatikk) ved UiO og er meget fornøyd med det. Det er ikke spillprogrammering dog, mer programmering og systemutvikling generelt. Dette er jo en noe bredere utdannelse og dersom du skulle finne ut at spillprogrammering ikke er noe for deg når du blir eldre (ser for meg at det er svært vanskelig å få seg jobb innen dette feltet i Norge) så anbefaler jeg absolutt dette løpet.

 

Evt Dataingeniør som de andre anbefaler. Dette krever nok mer matte og fysikk enn Informatikk gjør.

Lenke til kommentar
Tror kanskje jeg i dette tilfellet ville fått studiekompetanse på et eller annet vis og så søke seg inn på NITH. Der har de egne spillinjer og slikt.

 

Selv går jeg systemutvikling (informatikk) ved UiO og er meget fornøyd med det. Det er ikke spillprogrammering dog, mer programmering og systemutvikling generelt. Dette er jo en noe bredere utdannelse og dersom du skulle finne ut at spillprogrammering ikke er noe for deg når du blir eldre (ser for meg at det er svært vanskelig å få seg jobb innen dette feltet i Norge) så anbefaler jeg absolutt dette løpet.

 

Evt Dataingeniør som de andre anbefaler. Dette krever nok mer matte og fysikk enn Informatikk gjør.

 

1+

 

Systemutvikler... spiller det noe rolle hvis man utdanner seg som systemutvikler gjennom informatikk, eller på dataingeniør? altså er det helt det samme emne? samme lønn? samme stilling?

Endret av DJ-Stigma
Lenke til kommentar
.. spiller det noe rolle hvis man utdanner seg som systemutvikler gjennom informatikk, eller på dataingeniør? altså er det helt det samme emne? samme lønn? samme stilling?

Spiller ikke så stor rolle for de som ansetter deg om du har gått informatikk (uni) eller ingeniørlinje (høgskole), men karakterer, fordypningsfag og valg av hovedoppgave kan ha betydning i begynnelsen. Som nyutdannet har man gjerne ikke så mye annet enn skolen å vise til. Om man har bachelor eller master virker også å ha betydning for endel arbeidsgivere.

Endret av tickinghd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...