Gå til innhold

91-Årgang, innkalling 2010


Armador

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg fikk innkalling til sesjon i mai.

 

Hva skjer på sesjon egentlig?

Jeg skal gå skole neste år, og skal studere etter dette...

Det er ikke sånn at de tvinger deg inn i førstegangstjeneste på sesjon? Jeg aaaner ikke hvordan dette fungerer.

 

Hei!

Når du møter opp på sesjon, får du en kort innføring i hva forsvaret har å by på. På sesjon får du figurtester, testing av matte, og ordlikhetstester. Du vil også bli testet helsemessig, altså om syn/hørsel osv. er i orden. Videre vil du få en samtale med lege og sesjonsoffiser. Så er det ingen vits å gjøre seg dum for å slippe unna forsvaret. Testene krever god konsentrasjon.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Lykke til!

Tusen takk :)

Høres jo greit nok ut, det.

Men hvis jeg sier at jeg skal studere og sånt, blir jeg sendt hjem igjen uten noe behov for tjeneste? Det jeg helst vil skal skje.

Du trenger ikke å fortelle at du skal studere. Om du mottar innkalling til forsvaret, kan du søke om utsettelse på grunn av dine studier :) Evt. så kan du faktisk på mange studier, få holdt av skoleplassen din til året etter. Ting ordner seg uansett!

Lenke til kommentar

Sesjonsordningen er i endring. Slik det var da jeg var på sesjon, så funka det slik at så lenge du ikke var tjenesteudyktig av medisinske årsaker, så var det helt tilfeldig om du ble kalt inn eller ikke. Med ny sesjonsordning skal man også ha fysisk testing, samt at motivasjon og lignende skal telle (sesjonsordningen er todelt, og bare de motiverte kalles inn til del to eller lignende).

Lenke til kommentar

Sesjonsordningen er i endring. Slik det var da jeg var på sesjon, så funka det slik at så lenge du ikke var tjenesteudyktig av medisinske årsaker, så var det helt tilfeldig om du ble kalt inn eller ikke. Med ny sesjonsordning skal man også ha fysisk testing, samt at motivasjon og lignende skal telle (sesjonsordningen er todelt, og bare de motiverte kalles inn til del to eller lignende).

 

Tenkte det bare var i tankeboksen, men da lærte jeg noe nytt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...