Gå til innhold

91-Årgang, innkalling 2010


Armador

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er 91-modell, fikk innkallelse til sesjon nå. :cry: ALT for å ikke bli tjenestedyktig!

 

 

Da går du nok glipp av et flott år

Eller så går han glipp av et bortkastet år. Det kommer helt an på hvem du spør. Jeg ville ikke vært året i førstegangstjenesten foruten, men det er jaggu mange som vil det. Du har ikke vært inne enda, så du vet ikke hva du prater om.

Dog er det en dårlig idé å jobbe for å bli ikke tjenestedyktig. Plutselig finner du ut at forsvaret er en ganske spennende bedrift, og at f. eks. befalsskole kan være veldig spennende og er verdt et forsøk. Men neida, du løy på deg ryggproblemer på sesjon, så den døren er lukket.

Lenke til kommentar

Hvorfor vil ikke folk inn i militæret egentlig? :)

Mange som sier at det er på grunn av at de kaster bort ett år, men det virker jo som du lærer utrolig mye der inne.

Du lærer mye av det aller meste. Spørsmålet er om det du lærer er noe du faktisk har bruk for. Det kommer helt an på hva du har tenkt å gjøre med livet ditt.

Og jeg lærte ikke særlig mye i militæret.

Lenke til kommentar

Herr Brun, jeg er helt ærlig, gidder ikke lyve. Men har allergi, nedsatt syn, fargeblindhet og tålig dårlig kondis, så jeg har et håp :p

 

Leste akkurat gjennom de valgene man har, hvor man kan utføre førstegangstjenesten. Jeg kan bare ikke fatte og begripe hva som er moro med å løpe rundt og leke helt med en AG i hendene. Jeg er glad i skyting og våpen, jakting er min store lidenskap, men dette militær-greiene tror jeg ikke jeg hadde hatt motivasjon til å gjennomføre. Hva er det som frister dere andre så inni granskauen mye?

 

Jeg skal på folkehøgskole neste år, på jakt og fiske-linje, og kose meg ute i naturen og ha masse flotte opplevelser der, uten at jeg trenger å føle at jeg kaster bort et år av livet mitt, som jeg ville gjort i militæret. Hadde det vært penger jeg var ute etter, hadde jeg holdt meg hjemme og tatt et jobbår heller.

Lenke til kommentar

Jeg kan bare ikke fatte og begripe hva som er moro med å løpe rundt og leke helt med en AG i hendene. Hva er det som frister dere andre så inni granskauen mye?

 

Det er det vel heller ytterst få som gjør også. Mange anser militæret som et år for å få personlig vekst og erfaring, en spennende opplevelse, en "smakebit" av hvordan det er i Forsvaret fordi de vurderer en karriere der eller rett og slett bare er nysgjerrige, at man er interessert i Forsvaret, at man får trening slik at man bidra til å forsvare landet sitt dersom nødvendig, eller at man rett og slett ser det som en utfordring.

 

Jeg vil inn både fordi jeg ønsker en karriere i Forsvaret, men også fordi jeg har hørt mange gode anbefalinger og historier fra militæret, og ingen jeg har møtt hittil har følt at de har "kastet bort" ett år (selv om det er en del som føler det også). Kommer an på hva du ønsker ut av livet ditt, som Herr Brun nevnte.

 

Føler du ikke at Forsvaret er noe for deg, så får du heller bare prøve å slippe førstegangstjenesten. Men folk er forskjellige. :)

Lenke til kommentar

Huff eg blir litt frustrert over måten forsvaret fungerer. Eg var på sesjon for ein månad sidan og fekk varsel om innkalling til Hans Majestet Kongens Garde i januar 2011 i går. På sesjon informerte eg om at eg ikkje kunne vere i forsvaret neste skuleår grunna folkehøgsskule. Samstundes informerte eg om at eg hadde planar om å søke meg inn på fallskjermjeger i 2011. Likevel blir eg altså kalt inn i garden i januar 2011. Eg kjenner til fleire i klassa som også har blitt kalt inn våren 2011, sjølv om dei oppgjer at dei er opptekne då. Eg berre forstår ikkje kvifor forsvaret ikkje kan ha ein meir effektiv måte å kalle inn folk på? Forresten er det nokon som veit om dette let seg ordne ved å ringe 03003, eg greidde nemleg ikkje å få ringt innanfor åpningstida i dag.

Lenke til kommentar

Noen som vet hva som skjer vis man får "statusen"; Ikke tjenestedyktig? Er dette noe som vil følge deg videre, eller er det ikke noe problem? Sliter med sterk allergi og litt dårlig syn, og tenkte at det må være kjipt vis det følger meg i framtiden at jeg ikke var "god nok" for militæret :p

Endret av Bister
Lenke til kommentar

Mange vil si at et år i miliræet er bortkastet, men jeg er ihvertfall glad for at jeg får oppleve det året. Har gjort sinnsykt mye som jeg aldri vil gjøre i det sivile liv. Og pushet meg så hardt som jeg aldri har gjort før.

Selve opplevelsen er verdt det, selv om det ofte kan føles som meningsløst.

Desuten er det greit å ha på CV'en fremfor "Ikke fulført pga ikke-tjenestedyktig"

Tror ikke arbeidsgivere ser så positivt på det.

 

Uansett.. Jeg gleder meg til å dimme, men jeg anbefaler alle å ta et år i militæret.

Du får gjort mye fett og du opplever et sykt bra samhold mellom soldatene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...