Gå til innhold

Hva gjenspeiler ratioen på IMDB?


sdf123

Anbefalte innlegg

Så tilbake til topic, når man ser gjennom IMDB(er vel den største film siden på nettet?) sin top250 og da kommer over slike filmer som Samurai så tviler jeg at det er mannen i gata som fikk den fram, men heller en som har en form for sett seg lei på nye filmer eller en nostalgiker.

Som det er sagt et tosifra antall ganger i denne tråden så er det først og fremst filminteresserte som har stemt frem filmer på IMDb, da det er disse folka som er aktive brukere der. Ja, det er mulig at average-joe ikke vil være enig i denne listen, med en del unntak da selvfølgelig.

Ser man heller på en All time box-office top-liste vil dette kanskje samsvare bedre med "smaken" til en vanlig filmtitter.

 

Men slutter man i stedet å bare se mainstream-filmene eller bare de nye filmene som går på kino, vil man som oftest etter hvert utvikle smaken, utvide horisonten og bli mer åpen for det meste av det som er. Man får et litt annet syn på film, finner andre typer kvaliteter, osv.

 

Så jeg vil heller si at IMDb kan brukes som et verktøy for de fleste til å utvikle filmsmaken, og det er veldig lite sannynlig at en person vil like alle filmene som finnes på topplista.

Endret av Levaiathan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at jeg ikke skjønner hva Samurai gjør på top250, samme om den er en klassiker eller hva den er. Og jeg kan fortsatt ikke forstå hva som gjør den filmen så bra i dag, og det virker som det ikke er så mange av dem som liker den heller som kan. Eneste må være at det var en revolusjon i 1954, samme som matrix var i 1999.

 

@Lord, hvorfor er Revenge of the fallen en så forferdelig dårlig film, du skal slippe å måtte sammenligne den med noen.

Jeg sier ikke det er en fantastisk film, men jeg skjønner ikke hvordan du kan si at det er den dårligste filmen du så i 2009? Så forklar gjerne :)

Lenke til kommentar

For en ungdom, så er filmen en frisk pust med eksplosjoner og babes.

 

For en som har sett hundrevis av filmer før, er ikke det sikkert det er det han er ute etter.

Jo mer du driver med noe, jo bedre blir du i det. Jo mer du ser film, jo mer forstår du meningen bak filmen og hva den prøver å vise. ELler ikke vise.

Lenke til kommentar

Dette begynner å bli en merkelig diskusjon. Greit at du mener det, da vet vi det. Akkurat som jeg mener at Rear Window absolutt ikke burde ligget på listen i det hele tatt! Da blir mange her inne oppgitte, men sånn er det bare. Alle liker forskjellig film.

 

Så hele tråden ble egentlig opprettet fordi du ikke syns den fortjener en plass der oppe?

Lenke til kommentar
Problemet er at jeg ikke skjønner hva Samurai gjør på top250, samme om den er en klassiker eller hva den er. Og jeg kan fortsatt ikke forstå hva som gjør den filmen så bra i dag, og det virker som det ikke er så mange av dem som liker den heller som kan. Eneste må være at det var en revolusjon i 1954, samme som matrix var i 1999.

 

Nei, du må berre slå deg til ro med at du ikkje liker den. Eg forstår ikkje kvifor Cypheron er så glad i Forbidden Zone, og då får det vera slik. Eg fattar ikkje at folk ler så mykje av Anchorman heller. Eg tykte ein gong i tida at LotR var seig og keisam. Det var ikkje før tredje gongen eg såg Fellowship at eg endeleg let meg riva med, og såg heile trilogien på rappen.

 

@Lord, hvorfor er Revenge of the fallen en så forferdelig dårlig film, du skal slippe å måtte sammenligne den med noen.

Jeg sier ikke det er en fantastisk film, men jeg skjønner ikke hvordan du kan si at det er den dårligste filmen du så i 2009? Så forklar gjerne :)

 

Eg likte TF RotF godt, mest pga nostalgiske grunnar for ein som vaks opp med Transformers-teiknefilm og -leiketøy.

Lenke til kommentar
@Lord, hvorfor er Revenge of the fallen en så forferdelig dårlig film, du skal slippe å måtte sammenligne den med noen.

Jeg sier ikke det er en fantastisk film, men jeg skjønner ikke hvordan du kan si at det er den dårligste filmen du så i 2009? Så forklar gjerne :)

Jeg synes filmen var underholdende der og da, men ikke en spesielt god film. Den spiller hele tiden på klisjeer, endimensjonale karakterer, overfladiskhet og patetisk humor, noe som for meg gjør den til en forglemmelig affære. En elendig film er den dog ikke.

Lenke til kommentar

Det er vel et diskusjons forum, hvor vi alle må ha lov til å ha forskjellige meninger:) Og hadde dette ikke vært en "interessant" tråd så hadde den vel daua ut etter noen poster, ikke det at dette er en informasjonsrik post.

 

Hele poenget mitt med tråden var å få svar på¨hva som egentlig er bak top250, men jeg har skjønt såpass at diverse filmer har fanklubber og at dem derfor ligger veldig høyt oppe, om jeg noen gang kommer til å komme i en slik klubb for vel tiden vise:)

 

Men igjen, nei jeg skjønner ikke hvordan samurai kan ligge så høyt, kommer noe aldri til å forstå det heller annet enn at jeg tipper at 90% bak stemmene av slike "spesielle" filmer ligger så høyt oppe. Hadde det vært feks. The Shining så hadde jeg forstått det bedre:)

 

@Lord, hvorfor er Revenge of the fallen en så forferdelig dårlig film, du skal slippe å måtte sammenligne den med noen.

Jeg sier ikke det er en fantastisk film, men jeg skjønner ikke hvordan du kan si at det er den dårligste filmen du så i 2009? Så forklar gjerne :)

Jeg synes filmen var underholdende der og da, men ikke en spesielt god film. Den spiller hele tiden på klisjeer, endimensjonale karakterer, overfladiskhet og patetisk humor, noe som for meg gjør den til en forglemmelig affære. En elendig film er den dog ikke.

Liker du Samurai? Isåfall, hva er det som gjør den så mye bedre enn feks Revenge Of The Fallen?

Lenke til kommentar

Ribbe, gjør meg mett og smaker godt, noe mat skal gjøre..

 

Samme som Revenge of fallen, gir meg masse moro, noe en action film skal gjøre. Mens Samurai gir meg noen dårlig scener, jalla karakterer(mulig bra på 50 tallet) og lite interesse av å se den ferdig..

Endret av everlong
Lenke til kommentar
@Lord, hvorfor er Revenge of the fallen en så forferdelig dårlig film, du skal slippe å måtte sammenligne den med noen.

Jeg sier ikke det er en fantastisk film, men jeg skjønner ikke hvordan du kan si at det er den dårligste filmen du så i 2009? Så forklar gjerne :)

Plottet er ubegripelig og robotene er forferdig designet -- de ser ut som noe fra det søppeldyngeprogrammet på Discovery Channel -- og ter seg som rablende idioter. (Og hvorfor snakker roboter fra det ytre rom med alle slags mulige aksenter?) Megan Fox og Shia LaBeouf gjør ingenting annet enn å være dørgende kjedelige og endimensjonale. Så lenge de ikke løper fra eksplosjoner, selvfølgelig. Dette gjør det umulig å bry seg om dem, og det igjen gjør det umulig å bli engasjert, for av en eller annen grunn er det menneskene som spiller hovedrollene i Transformers. Actionscenene, som ærlig talt var det eneste som kunne redde filmen fra å ende opp som et absolutt makkverk, er også elendig utført. Kampene mellom robotene ender opp som komplette clusterfucks hvor det er umulig å skille det ene fra det andre, og det ser ut som om hver bidige kameramann, forståelig nok, er midt i et særdeles kraftig epilepsianfall. Og om det er en millimeter med ledig plass på lerretet, så kan du banne på at Bay har puttet noe militærutstyr der, uten at militæret ser ut til å være i stand til å på noen måte skade noen av robotene.

 

Det er som om en fireåring i et sukkerrush har fått lage drømmefilmen sin (soundtracket ordnet han enkelt selv med ting han fant på kjøkkenet), så har to talentløse tekstforfattere fått fylle de resterende 100 minuttene (herregud, så altfor lang den er) med en non sequitur romantisk komedie.

Endret av Lord Britishface
Lenke til kommentar

Det er utrolig irriterende at du bare kaller filmen for "Samurai", everlong :p

 

Tror bare du må akseptere at det finnes folk som har peiling på film og kan peke ut kvaliteter ved filmene de ser. Top250-listen er en indikator på hva filmkjennere anser som gode filmer, det beste du kan gjøre er å se på det som en inspirasjon :)

Lenke til kommentar
Hele poenget mitt med tråden var å få svar på¨hva som egentlig er bak top250, men jeg har skjønt såpass at diverse filmer har fanklubber og at dem derfor ligger veldig høyt oppe, om jeg noen gang kommer til å komme i en slik klubb for vel tiden vise:)

 

Spørsmålet er vel heller hvor mye du har skjønt? Seven Samurai er ikke der den er pga. en fanklubb, akkurat som LOTR-filmene ikke er der hvor de er pga. fanklubber. Det er så enkelt som at folk som har sett de nevnte filmer, har avgitt stemmer og deretter har et snitt oppstått.

 

Og til din store overraskelse liker ikke du alle de 250 filmene som er der. Tenk det!

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar

Alle har forskjellig smak, men ikke alle kan argumentere for sine syn :whistle:

 

Jeg har enda ikke hørt et eneste argument på hvorfor Shichinin no samurai er en dårlig film. Er det tempoet, skuespillet, historien, mangelen av eksplosjoner og farger?

 

Som mr. Bacon sier vil en etter all sannsynlighet ikke like alle filmene på IMDB top 250. Jeg er eksempelvis ikke noe stor fan av LOTR (siden du merkelig nok velger å sammenligne de to). LOTR var for meg en eneste lang visuell gåtur med litt sverd innimellom - satt veldig på spissen. Selvfølgelig ser jeg kvalitetene også; som nydelig kameraføring, heftig CGI og fantastisk musikk, men jeg ble ikke like fenget som mange andre.

Endret av HeHauken
Lenke til kommentar

Jeg har vel ikke sammenlignet som i filmtype, mer det at jeg syntes at Samurai ikke fortjener å være der inne og etter å ha sett litt på den selv, kan jeg ikke skjønne hvorfor andre syntes det heller. Men det er mulig at filmguruer for opp et annet syn for film med tiden og da vil filmer som bla Samurai være god. Jeg har ikke noe mot Asiatisk filmer heller, en av mine favorittfilmer er Oldboy.

 

Det er mulig at jeg er litt for glad i effekter osv til at jeg helt kommer til å like en type action/eventyr-film som Samurai da jeg syntes den rett og slett henger så langt etter i alt det som jeg liker.

 

Jaja, nå får jeg jobbe videre med kinorommet mitt, 12m2 dedikert til film med en benq w5000 fullHD pj og komplett 7.1 surround. Men jeg må bare få malt ferdig rommet før jeg kan begynne å benytte meg av herligheten.

 

God kveld!

Lenke til kommentar
(...)og så har jeg bestemt meg for å tyne meg gjennom filmen en gang, når det blir aner jeg ikke:)

Tror heller du først bør se andre gamle filmer og andre japanske/asiatiske som tiltaler mer til deg, for å "utvikle" smaken din

Dessuten kan man jo se korte filmer enn Seven Samurai til å begynne med. Den er tre timer. Rashomon er vel ganske kort.

 

Selvom Seven Samurai faktisk er en av de første filmene jeg så når jeg ble ordentlig filminteressert, nærmere 2,5 år siden tror jeg. Bestemte meg for å se litt "klassikere", så jeg sjekka IMDb-toppen og sjekket ut disse rare ukjente filmene. Ble skikkelig frelst!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...