Gå til innhold

Dødsfallet på Tøyen, er politiet trent opp til å være systematiske slaver?


Anbefalte innlegg

Ut ifra lydloggen mener jeg at AMK har behandlet situasjonen på en dårlig måte:

 

I: Hele familien er der, og de har ikke mobil. Slutt å spør, bare send en forpult ambulanse.

 

M: Du, hallo. Nå må du prøve å roe deg ned.

 

Innringeren forklarte situasjonen, men AMK-medarbeideren velger å ignorere dette, og irettesetter innringeren i stedet.

 

Det samme gjelder denne:

 

I: Det er ingen her som er syk, vi er på Tøyen. Hun er død. Vi kommer... Jævla fitter. Jævla horunger!

 

M: Tror du du får hjelp når du holder på sånn?

 

Her kommer påstander om drapstrusler ut av løse luften:

 

I: Sug meg, sug meg, ok!

 

M: Du kan ikke true med å drepe folk.

 

Hvilken relevans har navnet på den syke?

 

M: Hvem er det som er syk?

 

I: Svigermooooooor!

 

M: Men hva heter hun da?

 

Etter første påstand om drapstrusler kommer den første reelle drapstrusselen:

 

I: Hun er bevisstløs - hun er på gulvet, vi har fått beskjed - hun er død, hun er død. Hvis hun er død, du er død også.

 

Mer useriøsitet fra AMK:

 

I: Mann - kan du sende en ambulans, fort fremme med en gang? AMBULANS, hallo?

 

M: Vet du hva, jeg orker, jeg gidder ikke å snakke med deg når du holder på sånn.

 

Andre drapstrussel:

 

I: Du, jeg.....Hvis du ikke sender ambulans nå med en gang, jeg kommer faen meg... Send ambulans...Faen i helvete, hvis hun dør, hvis hun dør, du er ferdig, du er ferdig, hun er død, hun er død, hun er DØD. HALLO, SEND AMBULANS!

 

M: Du, jeg forteller deg en ting, jeg, at politiet er nå på vei, så du er klar over det.

 

I: Du er FERDIG, DU ER TOTALT FERDIG, DU ER TOTALT FERDIG!

 

Usaklig kommentar:

 

M: Tror du andre nordmenn holder på sånn som dere holder på der?

 

Enda en:

 

M: Tror du andre siviliserte folk gjør det?

 

Nok en drapstrussel:

 

I: Ja, for deg ja. Det hjelper ikke når et liv er tapt vet du. Da går flere liv, din forpulte fitte.

 

Useriøsitet:

 

I: Jeg er ikke der. Jeg er sykepleier selv, jeg vet hva jeg skal gjøre. Men de, de som er der, de kan ikke no'...fort.

 

M: Ja, men jeg sier til deg, hvis du er sykepleier så burde du virkelig oppføre deg annerledes.

 

Voldstrusler:

 

M: Politiet er på vei fordi at du er helt vill.

 

I: Jeg skal komme faen meg å slå Politiet, hvis dem kommer... Jeg skal faen meg. Kom her, jævla idiot!

 

Det påstås at det er kommet drapstrusler før de faktisk har kommet. Det er mye rart som kommer fra AMK.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utrolig dårlig av AMK. Hvordan skal man opptre når din mor ligger for døden???

Og hvorfor driver AMK å snakker om ting som ikke har no med saken å gjøre, mens moren ligger døende???

AMK fikk jo opplysninger om adressen, hvem som var syk allerede i første samtalen??

Hvor er kompetansen til AMK? AMK burde vel ha nok kunnskap om hvilken panikk folk kan få i en slik situasjon?

Vet de ikke at sjokk, panikk og frykt kan gi folk forskjellige reaksjoner og oppførsel?

At de tar seg nær av det, når han sier send den forpulte ambulansen, så skal AMK i tillegg rette på norsken hans?

 

Når man er så hysterisk så tenker man vel ikke så klart..Dette burde vel AMK være klar over????????

Lenke til kommentar

De "referatene" til tv2 er litt dårlige, hvis du hører på selve lydloggene hører du at "hvis du ikke har sendt ambulanse så er *litt utydelig* drepe."

 

Så drapstruslen er allerede satt igang der.

 

Enig i at AMK kunne opptredt litt mer profesjonellt, men å få informasjon fra en part som ikke er der når man må vite essensielle ting, og istedenfor får masse banning og drapstrusler (ja, det var drapstrusler, noe som kommer ganske tydelig fram), er vanskelig og så er det klart at sikkerheten må settes i fokus.

 

Hvorfor ringte de noen andre, som så kunne ringe ambulansen når de ikke var på stedet og ikke kunne gi mer en annenhåndsinformasjon?

 

Hvis ambulanse skulle bli sendt ut for hver eneste person som ringer inn og har en person som er "dårlig" så ville ambulansetjenesten slitt ganske kraftig. Det er forståelig også at AMK blir frustrert over den overdrevne banningene og truslene når de prøver å utlede informasjon om situasjonen, problemet er bare at de som ringer egentlig ikke vet hva som har skjedd fordi de ikke er på stedet og legger på i irritasjonen ("slutt å mas, send ambulanse, ha det") istedenfor å være på linja og forklare det de vet.

Lenke til kommentar
Da det totalt fraværende moralpoliti på disse sider ikke evner å følge opp det de selv legger til grunn kommer tilsvaret såpass sent.

Vet ikke om det er undertegnede som liksom skal være moralpolitiet her. (Skulle ønske dere klarte jobben selv.) I såfall: Nei, vi evner ikke alltid å følge opp. Det er ikke mange nok av oss, og vi får ikke betalt for jobben. Og så lenge det er en frivillig oppgave kan vi ikke forlange at moderatorene skal sjekke hver eneste post i hver neste tråd. Vi må nesten stole på at dere stort sett oppfører dere, og at dere rapporterer innlegg som ikke gjør det slik at vi kan gripe inn.

 

Men i alle fall: Nå ble noen innlegg borte igjen. Hadde det ikke væt greiere om dere lot være med personangrep og flamebaits og sparte oss alle for bryderiet og irritasjonen?

 

Svar kan dere ta på PM, ikke i tråden.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Leit å se hylekoret som dukker opp hver gang det påstås at noen har gjort en feil. Den største feilen er vel at AMK ikke har 200 ambulanser tilgjengelig, som fører til at operatøren på AMK faktisk må vurdere hvilke saker som skal prioriteres.

Medlemmene hadde hylt fra andre kanten av saken den dagen deres eget barn ikke fikk hjelp siden siste ledige ambulanse på det tidspunktet kjørte for å hjelpe en med å åpne pilleesken sin (som ville føles svært alvorlig for den det gjaldt og dermed mente det var helt ok å ringe 113).

 

Det er liten tvil om at flere av svarene gitt fra AMK her var av det dårlige slaget, en nødoppringing bør ikke være forum for hverken norskopplæring eller irettesettelser.

Lenke til kommentar
Hvilken relevans har navnet på den syke?

 

M: Hvem er det som er syk?

 

I: Svigermooooooor!

 

M: Men hva heter hun da?

 

Navnet er da faktisk svært viktig sidan det då er mulig å sjekke opp journalen til vedkommande for å finne medisinsk historie å eventuelle alergier og liknande.

 

Den medisinske historia som pårørande kjem med er svært tynn, der informasjonen fyrst er at pasienten er veldig syk, deretter har hjerte og karsykdomer, deretter ikkje har puls og til slutt at pasienten er død.

Her går du frå å være ein situasjon som ikkje er akutt (å være veldig syk er ikkje akutt) til at pasienten er død noke som igjen betyr at situasjonen ikkje lengre er akutt sidan pasientens liv ikkje lengre står til å redde.

 

Om eg skal komme med kritikk av AMK så må det eventuellt være her:

[...]

En annen kommer i telefonen og snakker med sentralen

 

I: Nå skal jeg prøve å snakke rolig, kjappe med anrop.

 

M: Ja, vet du hva, hvis du klarer.

 

I: Hør her, hør her. Moren til moren min - som sitter og griner bak i setet her, morra hennes på Tøyen, hun ligger og er dau. Du står her og truer meg med at du tar opp samtalen. Hør, når et liv er borte trur du jeg bryr meg om hva Pol'ti, trur du jeg bryr meg om noe?

 

M: Tror du andre nordmenn holder på sånn som dere holder på der?

[...]

Her skulle nok AMK operatøren trukket pusten dypt, ignorert siste settning for så å begynde på nytt med å forhøyre seg om pasientens status og å gi veiledning til kva den pårørande skal gjere for å hjelpe pasienten.

Lenke til kommentar
Hvorfor ringte de noen andre, som så kunne ringe ambulansen når de ikke var på stedet og ikke kunne gi mer en annenhåndsinformasjon?

Dette vet jeg ikke, kanskje fordi innringer er en av de bedre som kan norsk? Innringer sier jo at de andre ike har mobil, men tenk deg da innringeren som ikke var der var så hysterisk, hvordan tror du de andre som hadde vært til stedet oppført seg?

 

Informasjon som ble gitt:

 

Første setningen til innringeren: Vi trenger ambulanse til Jens Bjelkesgate 43 med én gang.

 

Det gjelder bestemoren min, hun har - det har skjedd noe med henne.

 

Første etasje.

 

Hun er dårlig, hun er dårlig, sier jeg, hun er dårlig, veldig dårlig.

 

Ja kjapt. Det ligger en eldre kvinne å dø - dø

 

Hun har hjerte- og karsyksom. Hun har kollapset. Ingen puls, ingenting.

 

Pluss at du hører i bakgrunnen folk som gråter osv, så må du skjønne at det er noe alvorlig som foregår?

Og de som ringer inn er hysteriske..Når moren din ligger for døden, så er det ikke så lett å holdet kaldt..

Dette burde vel AMK skjønne?

Lenke til kommentar

Det at hun var bevisstløs forsvant i støyet, og var noe av det viktigste. Det burde kommet fram i første innringning, men siden det var en person som ikke visste helt hva som hadde skjedd så er hun kanskje enda mer hysterisk og kan ikke gi noe god informasjon. Jeg tror de som faktisk hadde vært der kunne gitt en riktigere beskrivelse, enn hun som ikke helt vet hva som foregår.

 

Ambulansen var på vei så fort beskjeden om at hun ikke pustet og var bevisstløs (slik jeg har forstått det). Men så begynte også truslene rett etterpå. Så det var klart at det kunne bli en truende situasjon og derfor måtte politiet også inn. Selv om ikke AMK håndterte telefonene så profesjonellt som ønskelig, så er det klart at det er familiens håndtering av situasjonen som gjorde den verst mulig.

Lenke til kommentar

Mange av dere her tar det for gitt at.. "De burde ha skjønt at det var alvorlig"

 

AMK hadde rundt 120.000 innringinger i fjor, hvor mange av disse tror du var av "akutt" art? Hvor mange ganger får dem ikke sinte mennesker på telefonen, som jeg leste i en artikkel på VG http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=590809

 

Våre operatører tåler både fornærmelser og skjellsord nærmest daglig. Tall fra i fjor viser tolv klager på i alt 120.000 gjennomførte ambulanse- og luftambulanseutrykninger fra AMK-sentralen i Oslo og Akershus. Dette sier noe om at kommunikasjonen lykkes i svært stor grad.

 

:)

 

Disse innringerne var av den frekke og motbydelige sorten. Folk tror at ringer man 113 så kommer gud og enhver til å hjelpe med en gang... Sannheten er at det må vurderes om du VIRKELIG trenger hjelp...

 

Som noen sa her, noen poster lenger opp, at det som for deg kan virke veldig viktig (du har vondt [ett eller annet sted] og du mener du trenger hjelp øyeblikkelig. I og med at innringer ikke visste hva som var "galt" og sa at ikke var tilstedet ble det vanskelig for AMK å finne ut av situasjonen. Det at han karen var skikkelig frekk og motbydelig i språkbruken hjalp ham ikke i det hele tatt. Enkelte folk skjønner bare ikke normal folkeskikk.

 

Familiens skyld at ALT dette skjedde, det at de gikk til mediene for å "fremme sin sak" er nok litt av en backfire. Husker i en av de første artiklene hevdet kona til han som ble lagt i jern av politiet, at hun "gikk rolig ut for å prate med dem." men på videoen ser du hun roper en hel del setninger på Tyrkisk(?) og river av seg jakka i jakten på politimannen som anholder hennes mann (mens hun blir holdt igjen av to tjenestemenn).

 

Familien har mesteparten av skylden mener jeg, sånn oppførsel er uakseptabel uansett hva som har skjedd.

Endret av geoeri
Lenke til kommentar

Nei, jeg tror dessverre familien ikke helt visste hvordan man ringte etter en ambulanse. Dét, og misforståelser hos AMK førte til et dødsfall. Det er viktig å lære av hendelsen. Det er et must at nye borgere lærer seg samfunnskunnskap i tillegg til språket, og AMK må lære å bli litt mindre kyniske. Ikke alle innringere rapporterer en bagatell.

Lenke til kommentar

Hvorfor er de luringer?

 

Kanskje fordi de på stedet ikke kunne så godt norsk?

Kanskje innringeren var en av de bedre som kune det norske språket??

 

Det at hun var bevisstløs forsvant i støyet, og var noe av det viktigste. Det burde kommet fram i første innringning,

I: Det er svigermoren min - det er veldig dårlig.

 

M: Ja, er hun bevisstløs?

 

I: Ja, de ringe meg med én gang - gråter. Kom med én gang.

 

Er det bare jeg som ser at dette kommer fram her??

Endret av PrettyBoy
Lenke til kommentar

De bør kunne såpass grunnleggende norsk eller engelsk at de på stedet kan forklare at det er en som ligger på gulvet, man ikke får kontakt med.

 

Det at hun var bevisstløs forsvant i støyet, og var noe av det viktigste. Det burde kommet fram i første innringning,

I: Det er svigermoren min - det er veldig dårlig.

 

M: Ja, er hun bevisstløs?

 

I: Ja, de ringe meg med én gang - gråter. Kom med én gang.

 

Er det bare jeg som ser at dette kommer fram her??

 

Jeg sa det forsvant i støyen. Han svarer egentlig ikke ordentlig på det spørsmålet. "Ja, de ringe meg med en gang". Det er aldri et klart svar på at hun er bevisstløs, og derfor prøver AMK å finne ut mer, uten hell, fordi de banner og så legger på. AMK sa jo at de var på vei til å komme, men at de måtte vite litt mer.

Lenke til kommentar
Er det bare jeg som ser at dette kommer fram her??

Sikkert ikke, men du/dere har fordelen av å kunne studere lydopptak og transkripsjoner i ro og mak, gang på gang, og danne deg/dere et bilde av hva som skjedde.

 

Det er en luksus som AMK-personellet ikke hadde der og da.

 

I etterpåklokskapens lys er det meste klart og entydig.

Lenke til kommentar

Vel som ting progresserer har jeg ikke mistet noen som helst tiltro til AMK. Jeg ser heller at noen burde få igang litt utdannelse til våre nye landsmenn om hvordan det fungerer og hvordan man bør oppføre seg i slike situasjoner. Jeg mener, de lærer opp samtlige ellers på alt fra barneskoler, fleste bedrifter og andre ting som trafikkurs osv. Her var det en ren kommunikasjonssvikt, hvis skyld jeg plasserer hos innringerene.

Lenke til kommentar
Vel som ting progresserer har jeg ikke mistet noen som helst tiltro til AMK. Jeg ser heller at noen burde få igang litt utdannelse til våre nye landsmenn om hvordan det fungerer og hvordan man bør oppføre seg i slike situasjoner. Jeg mener, de lærer opp samtlige ellers på alt fra barneskoler, fleste bedrifter og andre ting som trafikkurs osv. Her var det en ren kommunikasjonssvikt, hvis skyld jeg plasserer hos innringerene.

Jeg har heller ikke mistet noen som helst tiltro til AMK, men det var rett og slett et trist øyeblikk for familien og AMK, får håpe begge parter lærer av dette, og at vi som ser på dette fra avtsand kan også ta lærdom fra dette, med tanke på hvordan skal oppføre oss i slike situasjoner, jeg har opplevd noe lignende der jeg måtte ringe AMK, og jeg fikk hjerneteppe, svette, stressa var rett og slett hysterisk og forvirra..Men AMK var veldig flinke til å roe meg ned og opplyste om at ambulansen var på vei, hvergang jeg hisset meg opp, det er ikke lett når noen står for døden og hvert minutt teller og AMK spør om hvilke medesiner moren min bruker?Hvilken hudfarge?Hvorfor hun besvimte?Eneste som var i mine tanker var få en ambulanse hit nåå..

En ting til, AMK, dette er jo folk med kompetanse til å takle tøffe situasjoner, som har gått gjennom flere faser hvordan roe ned situasjoner, få person til rett og slett gi den infoen de trenger..Greit de andre slang med leppa og var frekke, men alt de ville var å ha en ambulanse til deres døende mor..

Da kunne de kanskje snakket et internasjonalt språk som engelsk istedet?

Det kunne de helt sikkert hvis de kunne engelsk bedre enn norsk..

 

Jeg er halvt spansk, og i Spania er det mange nordmenn som har bosatt seg der..Kan dem spansk?Og de som kan spansk, tror du de kan flytende spansk?Nei,.Dette med språk er ikke lett og det er ikke no lærer seg over natta,.

De som bosetter seg i Spania hvorfor går ikke de på no språkkurs før dem kommer..

 

Vi som har lest samtalene nå, mener dere AMK var konfliktløsende eller konfliktskapende??

Lenke til kommentar

Når nordmenn i spania trenger hjelp og ikke kan spansk, så de må ringe til en spansk venn langt borte som ikke vet hva som skjer fortløpende, og denne spanske vennen er meget frekk i kjeften med deres AMK sentral, kommer med drapstrussler og vært meget agerende mot polititet tror jeg ikke media hadde brydd seg noe særlig, iallefall ikke i favør til innringeren.

 

Men her i Norge er vi VELDIG redde for å trø noen på føttende, og vi vil gjøre ALT for å ikke bli stemplet som rasister. AMK får skylden uansett av media og når noe slikt som dette skjer, som er en av få enkelthendelser av over hundre tusen hendvendelser blir hele AMK apparatet stemplet som inkompetente rasister som kun er frekke i kjeften.

 

Jeg er også skeptisk til hvor mye denne personen var under sterkt press. Tror mye er holdninger fra innringerens miljø og lite kunnskap om hvordan AMK systemet fungerer (det er ikke som på film at det kommer 18 ambulanser når du blør i fingen). AMK har begrensede ambulanser og må prioritere, da er informasjon viktig, og når innringer heller vil ringe 5 ganger og kjefte så blir det vanskelig for AMK. De er også mennesker.

Endret av Bloodwake
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...