Gå til innhold

130,- kr timen, lite?


Anbefalte innlegg

Hola.

 

Jeg jobber på en liten privatdrevet kiosk og blir betalt 130 penger per time. Jeg har ingen tillegg (helg, helligdag, etter kl xx:xx), ingen tips, ingenting ekstra. Vi holder åpenet nesten 365 dager i året fra 09:00 til 21:00 på kvelden(stengt 24.des om ikke annet). Er 130,-kr derfor lite å få i forhold til hva man kan forvente seg som deltidsansatt? 60-70% stilling.

 

//ciao.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
130,- er ikke gale, men ingen tillegg på helligdager eller på søndager virker svært rart. Ikke noe ekstra om du jobber mer enn 8 timer om dagen heller?

 

 

nope. jobber dok bare 6 til 7.5 timer dagen.

i butikker starter jo en del tillegger å tikke etter å ha passert 48 timer på en måned, men dårlig med det her du :/

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Tariffen ligger mellom 122 og 125 kroner. Altså tjener du mer enn minstelønn! Det er jo bra!

Tariffen sier også ett og annet om ubekvem arbeidstid.

hvem sin tarriff? er man ikke organisert og/eller arbeidsgiver ikke har noen avtale med no fagforening, så finnes det ingen gjellende tarriff man skal følge! Om en tarriffavtale fremligger å den ikke blir fulgt, så er det en sak for fagforeninga. man har krav på lønn, og er avtalt lønn 130 kr timen uansett arbeidstid og noe annet ikke fremgår av noen kontrakt, så er det fullt lovlig. Reglen gjelder forøvrig ikke 100% av tida, da jeg veit det er et punkt i arbeidsmiljøloven som sier at man i en gitt situasjon har krav på minst 40% tillegg (husker ikke om detta var røde dager, overtid, nattarbeid eller hva det gjaldt), men generelt så har du ikke krav på noen tillegg.

 

130 kr timen er forøvrig helt normalt i forhold til alder, annsvar å utdannelse i forhold til jobben. Veit om mange yrker hvor annsvar og arbeidsoppgaver er vesentlig høyere samtidig som lønna er vesentlig lavere.

Lenke til kommentar

Sukk. Jeg vet at tariffen ikke gjelder om du ikke har tariffavtale på arbeidsplassen, men nå var det altså en som mente 130 var bra siden tariffen sier 125. Men når du får 130 og ingen kveldstillegg er det dårlig deal om du jobber mye kveld.

for å vite om man tjener bra eller dårlig er jo å sammenligne med tariff logisk.

 

Og 40% er minimum overtidstillegg ja.

Lenke til kommentar
Sukk. Jeg vet at tariffen ikke gjelder om du ikke har tariffavtale på arbeidsplassen, men nå var det altså en som mente 130 var bra siden tariffen sier 125. Men når du får 130 og ingen kveldstillegg er det dårlig deal om du jobber mye kveld.

for å vite om man tjener bra eller dårlig er jo å sammenligne med tariff logisk.

 

Og 40% er minimum overtidstillegg ja.

130 er ikke galt har kompiser som har jobbet for 45kr timen ;) som snekkere eller servitører ;)

Lenke til kommentar

10kr for kveldstillegg , og 19kr for helgetillegg , det er kanskje snakk om 500-700kr i mnd hvis du jobber fullt og jobber 2-3 helger i mnd.

 

130kr timen er ikke så gale,

 

men du kan jo gå ned til tarifflønn , og så få tillegg hvis du vil, men det blir samme utbetaling , så er ikke noe å klage på dette.. :D

Lenke til kommentar
Tariffen ligger mellom 122 og 125 kroner. Altså tjener du mer enn minstelønn! Det er jo bra!

Tariffen sier også ett og annet om ubekvem arbeidstid.

 

Kun etter klokka 21, og han sier han ikke jobber lenger enn det. Ok, det tar vel fort en halv til en hel time etter stengetid før han faktisk kan dra hjem, men 42 kr tillegg på den ene timen er ikke all verden..

Ehh. Har du lest den der selv? Etter klokka 18 på hverdager, etter 13 på lørdager og hele døgnet søndager.

 

Det sagt tror jeg ikke den der gjelder for kioskene. Gjelder i alle fall ikke bensinstasjoner (som har egen overenkomst).

Lenke til kommentar
Ehh. Har du lest den der selv? Etter klokka 18 på hverdager, etter 13 på lørdager og hele døgnet søndager.

 

Det sagt tror jeg ikke den der gjelder for kioskene. Gjelder i alle fall ikke bensinstasjoner (som har egen overenkomst).

 

Ja, i motsetning til deg (som tydeligvis stoppet på side 10) leste nemlig jeg helt til side 74... ;) (OK, jeg hoppet over en masse uvesentlig innimellom, men fikk i alle fall med meg det som var spesifikt for kiosk)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...