Gå til innhold

Norsk sykeordninger, trydgeproblemer og arbeidsmoral


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
La oss nå få det på det rene: det er veldig få som VIL gå på trygd.

 

I utgangspunktet vil ikke folk gå på trygd nei, ingen har det som drøm eller mål med livet. Jeg tror heller det er en tilstand noen mennesker "sklir" ut i, som en konsekvens av at det er for lite press fra samfunnets side til å være selvstendig økonomisk. Det er utrolig hva folk er i stand til dersom de bare får riktig motivasjon, og jeg mener at dagens trygdeordning eller sykebetalingsordning ikke er gunstig for å motivere folk til en god arbeidsmoral og det å ta ære i en hard dags arbeid. Som du sier, det er de færreste som ønsker å gå på trygd, det strider enkelt og greit mot vår natur å ikke gjøre noe som helst. Jeg tror også at det er mentalt sunt å være i arbeid, for mennesker som er fysisk i stand til det.

Lenke til kommentar

Veldig få vill egentlig jobbe. Alle vil helst gjøre hva de selv vil.

De færreste vil ha en jobb. Alle slavene hadde jobber. Alle i Sovjet Unionen hadde jobber. Men ingen ville egentlig ha disse jobbene. Jobber må være produktive.

 

Det er ikke produktivt å ha folk på trygd. Det er ingen gode argumenter å ha folk til å gjøre ikke noe.

Lenke til kommentar
Veldig få vill egentlig jobbe. Alle vil helst gjøre hva de selv vil.

De færreste vil ha en jobb. Alle slavene hadde jobber. Alle i Sovjet Unionen hadde jobber. Men ingen ville egentlig ha disse jobbene. Jobber må være produktive.

 

Det er ikke produktivt å ha folk på trygd. Det er ingen gode argumenter å ha folk til å gjøre ikke noe.

Altså, jeg har det for meg at de aller fleste liker å ha en jobb. Kjæresten min gikk rundt i et par måneder uten å få tak i en jobb, og det var et sant helvete. Det er ingenting som ødelegger en rutinemessig og strukturert hverdag som å gå rundt uten arbeid. Det er IKKE noe du bør misunne dem.

Lenke til kommentar
La oss nå få det på det rene: det er veldig få som VIL gå på trygd.

 

Så det er ingen som utnytter systemet?

 

Jeg kan med sikkerthet si, at mange som går på trygd/sosialen idag ikke har lyst på jobb en gang. Hvorfor det når hjulene går rundt likevel?

 

Fra : din side

Rekordmange anmeldt for trygdesvindel

 

Til nå i år har NAV anmeldt 563 personer for trygdesvindel av over 64 millioner kroner.

 

Hvis de kan jobbe mer utenom, kan de like godt ha en full jobb.

 

Det er maange som utnytter det, alle unnskyldingene de kommer med er bare latterlig!

 

Et eksempel: Faren til en bekjent av meg har kols og kan derfor ikke jobbe sier han. Likevel kan han sitte foran PC'en sin 10 timer i døgnet og røyke en halv tobakk.

Hvorfor kan ikke han f.eks jobbe på et kontor?

 

Hvor mange er ikke i tilsvarende situasjon?

 

Det er nok ondt i viljen og lysten det går i.

Lenke til kommentar
Det er ikke produktivt å ha folk på trygd. Det er ingen gode argumenter å ha folk til å gjøre ikke noe.

 

Så hvorfor nekter du helt konsekvent å svare på disse argumentene da?

 

Du kommer jo ikke med noen gode argumenter for å ha folk på trygd. List opp de du har (bare de beste).

Lenke til kommentar
Min jobb er å sitte foran en PC 8 timer hver dag (gjelder forøvrig også 40 av mine 50 kolleger), avbrutt av noen turer til kaffeautomaten. Jeg kan for mitt bare liv ikke se noe som hindrer noen fra å utføre denne jobben, annet enn sterke psykiske problemer eller amputasjon av begge armer. Det finnes mange jobber som min.

 

Men det er også de jobbene som gjerne er vanskeligst å få. Det er jo nettopp de jobbene som er mest fysisk og psykisk krevende som er enklest å få.

 

 

Du kommer jo ikke med noen gode argumenter for å ha folk på trygd. List opp de du har (bare de beste).

 

Jeg skrev et svar som du enda ikke har svart på. Er det mulig at du rett og slett ikke forstår argumentasjon som er litt mer kompliserte enn enkle slagord og moral?

Lenke til kommentar
Min jobb er å sitte foran en PC 8 timer hver dag (gjelder forøvrig også 40 av mine 50 kolleger), avbrutt av noen turer til kaffeautomaten. Jeg kan for mitt bare liv ikke se noe som hindrer noen fra å utføre denne jobben, annet enn sterke psykiske problemer eller amputasjon av begge armer. Det finnes mange jobber som min.

 

 

Du med din jobsituasjon er en av de som risikerer tidlig helseproblemer.

 

Forutsatt at du ikke trimmer titt og ofte på din fritid.

 

Ser også FRP,s Siv Jensen har vært ute.

 

Når det gjelder Siv Jensen assosiserer jeg henne med broilere som har vært i AP og andre partier bla Høyre siden midten av 70-tallet.

 

Hva vet Siv Jensen om Norsk arbeidsliv?

 

Hun har i over 20 år sittet på Carl. I. Hagens fang og lekt ride ranke før hun fikk sin leder post.

 

Hun har aldri vært i produktiv arbeide, og er for meg nærmest som helselaus å regne.

Dette gjelder forøvrig hele bundten av Norske politikere i dag, uansett parti tilhørighet.

 

 

Er sikkert noen som utnytter dette, men noen stor "fortjeneste" nekter jeg å tro det vil bli, arbeidsmengden med å overbevise lege og spesialister, NAV og flere overgår det meste av hva vanlige arbeidere kommer borti i sitt daglige virke.

 

Og hvem er situasjonen uholdbar for?

 

De som ikke vil betale sin skatt?

De som ikke vil bidra til fellesskapet inkludert noen kjøpmenn?

 

Samtidig som Norske politikeres største hodepine er sykemeldinger, så blir landet utsatt for plyndring av gjenger fra EU land.

 

De siste som skal være moraliserende er kjøpmenn og politikere.

 

Disse har så mange svin både på skogen og i hjemmet at de bør trå litt mere forsiktig enn hva de har gjort hittil.

 

Er vel neppe noen der rikdom har kommet så lett til, som for disse falske personer.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar
Du kommer jo ikke med noen gode argumenter for å ha folk på trygd. List opp de du har (bare de beste).

Jeg skrev et svar som du enda ikke har svart på. Er det mulig at du rett og slett ikke forstår argumentasjon som er litt mer kompliserte enn enkle slagord og moral?

Siter deg selv. Finn frem igjen argumentasjonen din, jeg har ikke tid til å lese gjennom tråden igjen å lete etter dine argumenter. Jeg gjentar meg selv, finn frem dine beste argumenter for å ha folk på trygd, så skal du få diskusjon.

Lenke til kommentar
"Nesten halvparten av dem som innvandret til Norge på 1970-tallet, er trygdet i dag. Av dem som ikke er i jobb, er 74 prosent uføretrygdet."

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.1227386

 

Så av de 2500 som var undersøkt arbeidet 1250 og av de 1250 andre så var 74% uføretrygdet?

Dvs : 925 personer? I og med at dette ikke utgjør hele norges befolkning så utgjør denne gruppen neppe en alvorlig trussel for vår velferd.

 

Skal man se på statistikk så bør man se på tall fra feks Nav :

http://www.nav.no/209765.cms

 

Leser man litt igjennom disse tallene ser man at de som får ofte problemer i arbeidslivet ikke er de unge 18 - 30 år men de som er eldre.

 

Gruppen 35-40 år dobbler seg i forhold til forrige gruppe og sånn går det oppover , men sammenligner du menn og kvinner så vil du se at kvinnene utgjør en større andel enn menn, noe som sannsynligvis har en sammenheng med di yrkesgruppene di tradisjonelt har utgjort.

 

I dag så er det ofte sånn at innvandrere har vaskejobbene som norske kvinner tradisjonelt hadde før i tiden.

Lenke til kommentar
"Nesten halvparten av dem som innvandret til Norge på 1970-tallet, er trygdet i dag. Av dem som ikke er i jobb, er 74 prosent uføretrygdet."

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.1227386

 

Så av de 2500 som var undersøkt arbeidet 1250 og av de 1250 andre så var 74% uføretrygdet?

Dvs : 925 personer? I og med at dette ikke utgjør hele norges befolkning så utgjør denne gruppen neppe en alvorlig trussel for vår velferd.

 

Skal man se på statistikk så bør man se på tall fra feks Nav :

http://www.nav.no/209765.cms

 

Leser man litt igjennom disse tallene ser man at de som får ofte problemer i arbeidslivet ikke er de unge 18 - 30 år men de som er eldre.

 

Gruppen 35-40 år dobbler seg i forhold til forrige gruppe og sånn går det oppover , men sammenligner du menn og kvinner så vil du se at kvinnene utgjør en større andel enn menn, noe som sannsynligvis har en sammenheng med di yrkesgruppene di tradisjonelt har utgjort.

 

I dag så er det ofte sånn at innvandrere har vaskejobbene som norske kvinner tradisjonelt hadde før i tiden.

 

74 % er uansett mye!!! På de samme statistikkene hos SSB er innvandere overrepresentert på den negative siden av statistikken.

Dessverre. 1 personer er for mye.

Jeg ser ikke at de kan være noe positivt i disse tallene?

Du har rett i at 1 personer ikke alene feller systemet, men summerer man opp alt så ser man et grimmere bilde. Stakkars de som er på trygd osv, de vil garantert ikke gå noen lysere fremtid i møte, siden de kan vente seg at 50 % av alle innvandere også blir trygdet, det er ikke mulig å opprettholde samme nivå at tilbud og utbetalinger i lengden, kvaliteten og tilbudet vil synke på sikt. Det er en uholdbar utvikling.

 

Arbeidsledige: 77.100

På attføring eller rehabilitering: 105.000

AFP: 48.500

Uføre: 341.400

Total arbeidsstyrke i Norge: 2,62 millioner

Andel nordmenn i arbeidsfør alder på trygd: 22 % (inkluderer ikke kontantstøtte, barnebidrag o.l.)

Andel nordmenn som er uføre: 13 %

Andel nordmenn som er arbeidsledige: 3 %

Totale utbetalinger til uføre i 2008: 56,53 milliarder

Kilde: SSB og DN

Lenke til kommentar

Ja, i følge deg så er det vel fult mulig å ha et samfunn der ingen er syke?

Eller hadde du foretrukket at skattepengene blir brukt på noe annet? Kan du komme med et konkret eksempel på hvordan samfunnet skal fungere om det ikke er lov til å bli syk?

 

Du tilføyer debatten ingenting, du sutrer og hyler men kommer faktisk ikke med noen innspill på hvordan samfunnet skal fungere om vi ikke har disse ordningene.

 

Du mener kanskje at arbeidsledige ikke skal ha noe dagpenger?

At sykepenge ordningene må avskaffes?

At man ikke har lov til å bli en byrde for samfunnet?

 

Hvor mange tror du er blinde i Norge for eksempel?

 

"130 000 synshemmede i Norge hvor ca. 1000 er helt blinde. "

Hvor mange av disse tror du har behov for diverse trygdeytelser?

 

Og sånn kan vi faktisk ta for oss mange av gruppene, det finnes mange årsaker til at folk ikke kan jobbe , noen rett og slett fordi det er fysisk umulig andre fordi di ikke får jobb på arbeidsmarkedet lengre ogsv.

 

Nei, dagens samfunn i Norge sørger for at vi alle har muligheten for å få et verdig liv, uavhengig av bakgrunn eller rase, å ønske å fjerne disse godene er som å gå flere hundre år tilbake i tid.

 

Edit : Om noe, så bør kjeltringene fjernes, ordninger utprøves så at alle som ønsker det kommer i arbeid og de som kan komme i jobb med støtte bør få den hjelpen de ønsker.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Tja..nå viste det seg at mange som lurte til seg penger gjennom trygdeytelsene var leger, psykologer, behandlere, og institusjoner.

 

Dette er i mange av sakene personer som er "rikfolk" fra før, nemlig Høyre og FRP velgere, sikkert også noen AP og andre velgere.

 

Men den "helselause" får skylda.

Lenke til kommentar

Er 30 ukers ventetid på MR røntgen hos UNN i Tromsø, mens det er 4 ukers ventetid i Oslo

 

Samtidig har en av FRP,s jyplinger vært ute med breiflabben, og uttalt seg om kommunale sykemeldinger.

 

I helsesektoren er det mange slitasjeskader, og med ventetider på over 30 uker på MR røntgen, ja da vet man hvor det bærer av sted, nemlig langtidsykemeldinger.

 

I sted for å utbasunere sine ubegrunnede meninger burde FRP, som har sittet på tinget i X antall år, få Norsk helsevesen opp på beina igjen.

 

Stemte FRP ved siste stortingsvalg, men var allikevel glad for at den sittende regjering vant selv om jeg ikke har mye til overs for dem.

 

Selv ble jeg henvist til Fysioterapaut for ca året siden, tok aldri de timer.

 

Med de egenandeler man opererer med, hadde jeg ikke økonomi til dèt.

Når man har gått sykemeldt siden 2003 sier det seg selv at man ikke kan finansiere høyinntektsgrupper med støtte fra NAV.

 

Voltaren ble min "redning" for en stund.

 

Jeg håper alle, eldre, pensjonister og syke nå ser hvor FRP står når det gjelder sykdom.

 

FRP har sammen med de øvrige partier på stortinget latt Norsk helsevesen gå dukken, og gitt velgerne skylden for dette.

 

På sett og hvis har de rett, ikke fordi at man skal ha dårlig samvittighet grunnet sykdom, men fordi man har stemt på FRP, Høyre, AP, KRF, SV, Venstre, SP i alle de år.

 

kandidater for disse partier har sittet og toet sine hender de siste 30 - 40 åra uten å ha tatt tak i noe som helst.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...