Gå til innhold

Norske bilister - generelt litt "hissige"?


Carisma'03

Anbefalte innlegg

Trenger ikke nødvendigvis å ha negativ holdning for å oppfatte andre bilister som sure. I større byer er det ganske sannsynlig å møte bilister som har dårlig tid og som ellers er stresset.

Det har jeg heller ikke sagt... men "de fleste", det synes jeg er mange med det faktum at jeg ikke har møtt på en eneste sur billist de siste 3 årene.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trenger ikke nødvendigvis å ha negativ holdning for å oppfatte andre bilister som sure. I større byer er det ganske sannsynlig å møte bilister som har dårlig tid og som ellers er stresset. Hvis du bare skal ta deg en tur til butikken og ikke bryr deg så mye om tiden så er det godt mulig du kjører ganske avslappet, hører på radio og trekker litt på smilebåndet. Om du derimot skal rekke en tidsfrist og i tillegg har stått en del i kø og nå kjører gjennom Oslo-sentrum, hvor du må dele den smale gata med trikken, passe på å svinge i tide for å ikke havne i et helvete med enveiskjøringer, som vil koste deg masse ekstra tid, samtidig som fotgjengere løper over veien og den seine bussen skal alltid kjøre på gult/rødt lys ettersom den er flere minutter sein. Ettersom det i tillegg ikke er så godt med sykkelplass på fortauene så er det alltid en jævel som sykler i 10km/t i en oppoverbakke og gjør det umulig å kjøre forbi, en lastebil med varer står utenfor en butikk så fotgjengere tvinges ut på veien og det er kun mulig å kjøre i en retning om gangen + kvinner/pensjonister som skal bruke 2 min på lukeparkering og blokkere halve gata... Vel, jeg vet ikke om jeg hadde sittet i bilen og prøvd å sette noe rekord i verdens største smilefjes.

 

Det meste er satt litt på spissen, men enkelte byer er det kanskje litt verre å kjøre i enn andre. Når det i tillegg er ganske mange folk som skal rekke et eller annet så blir det gjerne små irritasjonsmomenter som kan føre til at enkelte er litt sure i trynet, men det trenger ikke bety at de vil drepe deg med en gang de kommer ut av bilen. :)

 

Min mening.

 

Helt enig! Det der tror jeg faktisk er hovedgrunnen til at folk blir lett sure/sinte.

Lenke til kommentar
Trenger ikke nødvendigvis å ha negativ holdning for å oppfatte andre bilister som sure. I større byer er det ganske sannsynlig å møte bilister som har dårlig tid og som ellers er stresset.

Det har jeg heller ikke sagt... men "de fleste", det synes jeg er mange med det faktum at jeg ikke har møtt på en eneste sur billist de siste 3 årene.

 

Det er vel kanskje noe med det at vi tolker ordet "sure" litt forskjellig i denne tråden.

Trådstarteren tok vel utgangspunkt i det at folk ser sure ut i ansiktet, ikke at de på noen måte oppfører seg sure i trafikken. Hvordan man tolker at noen er sur eller ikke er vel ganske personlig.

Senest for ca. en måned siden så jeg og en kompis av meg på et bilde av persjon X. Jeg hadde sett bildet på forhånd og oppfattet som at X smilte litt og ellers så helt normalt ut. Så kommer kompisen min og ser det samme bildet og utbryter: "X så da jævlig sur ut på det bildet her!!". Tror ikke jeg svarte noe på det, men ble litt overrasket over det at vi greide å tyde samme ansiktsuttrykk så totalt forskjellig.

 

Jeg synes det er motsatt. Altså at norske bilister er veldig rolige i forhold til i mange andre land. Sammenlignet med hvordan det er i f.eks. Italia er det veldig lite tuting og andre tegn på aggressivitet i Norge.

 

Det er jeg faktisk enig i. Hvis man ser på selve kjøringen så er norske bilister veldig rolige i forhold til enkelte land.

Lenke til kommentar
Det er vel kanskje noe med det at vi tolker ordet "sure" litt forskjellig i denne tråden.

Trådstarteren tok vel utgangspunkt i det at folk ser sure ut i ansiktet, ikke at de på noen måte oppfører seg sure i trafikken.

Over halvparten er fremdeles alt for mye.

 

Vedder på at når TS så i øynene på motgående sjåfør så han nok ganske sur ut selv.

 

Smil til verden og verden smiler til deg sier jeg bare.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Merker lite til at folk er sure i trafikken, greit nok noen ganger er det noen som er helt bak mål. Men folk som gjør feil i trafikken er irriterenes, typisk, kjøre i feil kjøreretning, legge seg midt mellom to felt i kryss og blokke all vei osv. Og kjøre i motsatt kjørerettning er en ganske grov feil da. ;)

Lenke til kommentar
Merker lite til at folk er sure i trafikken, greit nok noen ganger er det noen som er helt bak mål. Men folk som gjør feil i trafikken er irriterenes, typisk, kjøre i feil kjøreretning, legge seg midt mellom to felt i kryss og blokke all vei osv. Og kjøre i motsatt kjørerettning er en ganske grov feil da. ;)

Da hadde nok jeg også blitt sur... :)

 

Edit:

Tenker da ikke på små enveiskjørte gater men heller på akselrasjonsfelt/bremsefelt og slikt.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Og kjøre mot et slikt skilt er ganske godt gjort, ville nok blitt litt irritert selv. Gjør man slikt ofte bør man kanskje revurdere seg selv som sjåfør...

Akkurat det synes ikke jeg er det verste... mye snø og vind sørger fort for en effektiv tildekking av skilt.

 

I tillegg hvis man kjører på en litt ukjent plass er man også litt "nervøs" og da blir ofte oppmerksomheten litt feil rettet.

Lenke til kommentar
Og kjøre mot et slikt skilt er ganske godt gjort, ville nok blitt litt irritert selv. Gjør man slikt ofte bør man kanskje revurdere seg selv som sjåfør...

Akkurat det synes ikke jeg er det verste... mye snø og vind sørger fort for en effektiv tildekking av skilt.

 

I tillegg hvis man kjører på en litt ukjent plass er man også litt "nervøs" og da blir ofte oppmerksomheten litt feil rettet.

 

Nettopp det som blir et problem ofte. Stresser man skikkelig,

og det er mye trafikk og masse folk så gjør man fortere feil.

 

Det med skilt tildekket med snø la jeg merke til på vei til/fra

Kristiansand i romjula. Mange steder med umulige fartsskilt :p

Lenke til kommentar
Nettopp det som blir et problem ofte. Stresser man skikkelig,

og det er mye trafikk og masse folk så gjør man fortere feil.

 

Det med skilt tildekket med snø la jeg merke til på vei til/fra

Kristiansand i romjula. Mange steder med umulige fartsskilt :p

Enig men fartsskiltene er ikke så viktig, bare kjør omtrent det du tror er grensen hvis du ikke ser skiltet.

 

Så på TV at før politiet har fartskontroller så sjekker de skiltet, at de ikke er dekket med snø, vegetasjon, etc.

 

Hvis du da ser ett tildekket skilt så er det ikke fartskontroll :)

 

Edit:

Skulle kanskje ikke sagt det :p

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Det var nyttig informasjon! :)

 

Men var bare litt kjipt allikevel på en strekning (rundt Arendal tror jeg det var), hvor jeg hele tiden var litt usikker på om det var 60, 70 eller 80, også var det minefelt med fotobokser langs veien ;)

 

Edit:

Edit:

Skulle kanskje ikke sagt det :p

Jo takk :p

Endret av Carisma'03
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg blir lett irritert når jeg kjører, fordi det er jo ingen grunn til å gjøre så mye feil i trafikken..

Er så mange som skal nøle og bremse og mye annet sprøtt fordi de er usikre.

Er det virkelig så vanskelig å ikke kvele motoren når det blir grønt!?

Kvele motoren på grønt er ikke farlig så det er ingenting å bli hissig over. Derimot lysfeil og brudd på vikeplikt er noe som får meg til å bli irritert.

Lenke til kommentar

Nja, kjøre imot kjøreretningen er vel en ganske grov feil. Men som du sier så gjør vi alle feil iblandt. Det som irriterer meg mest i trafikken er bøse unødvendige forbikjøringer som faktisk ikke bare setter den personen som gjør den + resten han/hun måtte ha med i bilen i fare men også meg når han kjører forbi og ikke har kontroll. Og selvfølgelig folk som ligger en halvmeter fra ræva di generelt og ikke gir seg. De setter også andre i fare som er helt unødvendig.

 

Jeg kan heller ikke komme på at jeg har sett mange som lager stygge grimaser osv. hvis en gjør en feil, pleier heller ikke å gjøre det selv. Men har seriøst vurdert å bremse litt brått noen ganger når folk ligger alt for nærme bare for å gi de en DYR lærepenge. ^^

Endret av Dragonstrike
Lenke til kommentar

Tja er mange unøvendige forbikjøringer som skjer pga uforsvarlig kjøring fra den som ligger å kjører foran. Ligger du i 40km/t i en 50km/t sone så er det 97% sikkert at du irriterer vettet av nesten alle bak deg og dermed så er det bare å forvente at du blir forbikjørt :)

 

Det er helt rett og rimelig at folk er mer irritable i trafikken da feil kan skade både bil, mennesker og dyr :)

Åe hadde jeg møt TS sin kompis feil vei i enveiskjørtgate så hadde jeg brukt hornet samt ett stygt blikk. Det er fortjent

Endret av MongoMan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...