Gå til innhold

Norske bilister - generelt litt "hissige"?


Carisma'03

Anbefalte innlegg

Hey ;) Har lagt merke til en ting siden jeg fikk lappen; mange bilister har en ganske

hissig/sint holdning bak rattet. Det er mulig disse er hyggelige ellers (som privatperson),

men de fleste som er ute å kjører bilen sin er litt sånn. Med hissig mener jeg at de fort ser

stygt på andre som gjør ting rundt bilen deres, f.eks. kjører litt nærmere bilen enn hva

som er vanlig. Eller om du gjør en minste ting der ute som kan ses på som en smule

dårlig eller uforsvarlig kan du lett få et stygt blikk fra en annen medtrafikkant...

 

Tar et eksempel her: Satt på med en kompis her om dagen, vi kjørte rundt i Oslo og

skulle finne en P-plass da vi skulle på Eldorado kino. Rundt i området er det mange

enveiskjørte gater, og litt vrient å finne frem. Plutselig kjørte vi feil retning / kom inn

på en enveiskjørt vei, i feil reting. Kompisen min hadde oversett noe som gjorde at vi

merka dette første et godt stykke inne på veien - og det kom en bil imot...

Vi skjønte da at vi kjørte feil retning, bilen blinka også på oss. Vi kjørte

inn til siden og stoppa for å vise hensyn mot den andre bilisten, og for så

å snu etterpå. Men som kommer vi til poenget: Da denne mannen kjørte

forbi oss, så han selvfølgelig veldig stygt på oss. "Hvis blikk kunne drepe..."

 

Det var mørkt, så jeg så ikke han som kjørte forbi. Etter han hadde kjørt forbi

sa jeg at jeg vedda en hundrings på at bilisten så stygt på kompisen min...

Det kunne han trygt bekrefte. Uansett, utifra mange lignende situasjoner,

og ting som skjer der ute, virker det som veldig mange faktisk har denne

holdningen bak rattet. Folk som ofte ser stygt på andre trafikkanter og har kort lunte.

 

Ok. Hvorfor er mange Nordmenn "generelt hissige"?

Er folk så sinnsykt redde for at det skal skje noe

(med enten den dyrebare bilen eller seg selv)?

Andre som har lagt merke til dette?

Noen som kjenner seg igjen her?

 

Takker for tilbakemeldinger,

håper dette er en grei tråd da.

Edit: Kan si min mening senere... sove først ;)

Endret av Carisma'03
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja, det er vel bevisst / forsket på at man blir litt mer agressiv når man sitter i en bil, men jeg tror nok at mange folk hadde sett litt sure ut hvis de møtte noen som kjørte i feil kjørefelt =P

 

Tror heller ikke at norske bilister topper lista for å være hissige eller sure. I hvert fall sammenlignet med Russland. Når du går over på grønt lys og holder på å bli påkjørt av en bil vil det gjerne være slik at det er du som får kjeft i tillegg, hvis bilisten faktisk stopper :shrug:

Lenke til kommentar
Nja, det er vel bevisst / forsket på at man blir litt mer agressiv når man sitter i en bil, men jeg tror nok at mange folk hadde sett litt sure ut hvis de møtte noen som kjørte i feil kjørefelt =P

 

Ok. Joa, men han trenger vel ikke se på oss som om han kunne hoppa ut og drept oss

når vi tydelig demonstrerer at vi kjører inn til siden for å snu bilen!? Uansett gjør jo alle feil.

Hadde vært en helt annen sak hvis kompisen min bevisst kjørte feil bare fordi han ikke fant frem...

Lenke til kommentar
Ok. Joa, men han trenger vel ikke se på oss som om han kunne hoppa ut og drept oss

når vi tydelig demonstrerer at vi kjører inn til siden for å snu bilen!? Uansett gjør jo alle feil.

Hadde vært en helt annen sak hvis kompisen min bevisst kjørte feil bare fordi han ikke fant frem...

1. Så en person er de fleste?

Hey ;) Har lagt merke til en ting siden jeg fikk lappen; mange bilister har en ganske

hissig/sint holdning bak rattet. Det er mulig disse er hyggelige ellers (som privatperson),

men de fleste som er ute å kjører bilen sin er litt sånn.

2. Kanskje det også er mulig å tolke litt annerledes... man kan ikke rope at det er enveiskjøring heller, hvordan mener du man skal hinte. Kanskje han ville bare gi dere en advarsel om at dere kjørte feil i tilfelle dere ikke visste det.

 

3. Det er vel slik at vi kanskje er litt mer hissige i trafikken enn ellers men det tror jeg faktisk er av den grunn at det er vanskelig å kommunisere skikkelig. Men å være hissig er ikke bare å vise ett surt tryne, det kan også være å tolke andre mer negativt enn kanskje realiteten er... hint hint :)

 

Edit: Har kjørt i Trondheim i 3 år men kan ikke huske å ha opplevd noen sure sjåfører enda, tvert i mot.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Ok. Joa, men han trenger vel ikke se på oss som om han kunne hoppa ut og drept oss

når vi tydelig demonstrerer at vi kjører inn til siden for å snu bilen!? Uansett gjør jo alle feil.

Hadde vært en helt annen sak hvis kompisen min bevisst kjørte feil bare fordi han ikke fant frem...

1. Så en person er de fleste?

 

Som jeg prøvde å forklare, de fleste som ser på meg eller folk jeg sitter på med, har hatt denne holdningen...

 

2. Kanskje det også er mulig å tolke litt annerledes... man kan ikke rope at det er enveiskjøring heller, hvordan mener du man skal hinte. Kanskje han ville bare gi dere en advarsel om at dere kjørte feil i tilfelle dere ikke visste det.

 

Unødvendig å stirre ( :mad: ) som en nazi (når han allerede hadde blinka med lyshornet sitt,

og vi tydelig viste at vi hadde gjort en feil + at vi stoppa langt ute på siden + snudde...??

 

3. Det er vel slik at vi kanskje er litt mer hissige i trafikken enn ellers men det tror jeg faktisk er av den grunn at det er vanskelig å kommunisere skikkelig. Men å være hissig er ikke bare å vise ett surt tryne, det kan også være å tolke andre mer negativt enn kanskje realiteten er... hint hint :)

 

Edit: Har kjørt i Trondheim i 3 år men kan ikke huske å ha opplevd noen sure sjåfører enda, tvert i mot.

 

Trenger ikke hinte noe til meg takk ;) Nå vet ikke jeg så mye om åssen

trøndere oppfører seg i trafikken, men her er det ikke snakk om bare

litt feiltolking når jeg stadig ser folk ser vanvittig stygt på hverandre.

Har sett ett par menn klikke på faren min av bare småfeil også!

 

Edit: Nå er jeg nødt til å kvelde, begynner på bli seint.

Endret av Carisma'03
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

Norske bilister er ikke noe verre enn bilister andre steder i verden. Men generelt aksepterer folk mindre i trafikken, kanskje fordi feil i trafikken er mye farligere enn å ikke klare å tenne en fyrstikk.

Lenke til kommentar
Noen andre som tror at folk som har svindyre og fine biler,

er så redde for bilen sin at de fort blir sinte om det nesten skjer noe?

Tror mer det er slik at hvis du ser noen med en fin bil så har de plutselig en negativ grimase... kanskje underbevisstheten din er misunnelig. Ikke du altså, for all del :)

Lenke til kommentar
Norske bilister er ikke noe verre enn bilister andre steder i verden. Men generelt aksepterer folk mindre i trafikken, kanskje fordi feil i trafikken er mye farligere enn å ikke klare å tenne en fyrstikk.

 

Ok skjønner, det er et bra poeng :) Feil kan fortere ha store konsekvenser, osv. = mindre toleranse? ;)

 

Noen andre som tror at folk som har svindyre og fine biler,

er så redde for bilen sin at de fort blir sinte om det nesten skjer noe?

Tror mer det er slik at hvis du ser noen med en fin bil så har de plutselig en negativ grimase... kanskje underbevisstheten din er misunnelig. Ikke du altså, for all del :)

 

Snakker du om?

Lenke til kommentar
Snakker du om?

Det jeg snakker om er dine forutintatte (eller hva det heter) holdninger som ser masse som ingen andre her ikke legger spesielt merke til.

 

Er det da at ALLE andre trafikkanter oppfører seg annerledes akkurat mot deg eller er det kanskje du som tolker det meste negativt.

Lenke til kommentar
Snakker du om?

Det jeg snakker om er dine forutintatte (eller hva det heter) holdninger som ser masse som ingen andre her ikke legger spesielt merke til.

 

Er det da at ALLE andre trafikkanter oppfører seg annerledes akkurat mot deg eller er det kanskje du som tolker det meste negativt.

 

Jeg vet da hva jeg har sett? Også er det ikke sånn at jeg tolker alt negativt?

Gjør jeg noe som kanskje er litt rart, som f.eks. å kvele bilen min i et kryss

også kjører jeg forbi en med et sånt uttrykk: :mad: så hvordan ellers skal jeg tolke det?

Skal jeg tolke det som om han/hu bare later som, for at det skal være morsomt eller noe?

 

Dessuten, som E.C. sa...

 

Nja, det er vel bevisst / forsket på at man blir litt mer agressiv når man sitter i en bil

 

Åssen tolker du et stygt blikk / sint sjåfør da?

Lenke til kommentar
Åssen tolker du et stygt blikk / sint sjåfør da?

Nå har du allerede tatt tolkningen med den kommentaren... kanskje han verken var sur eller sint men at du tolket det som om han var det fra flere meter gjennom 2 vindusruter.

 

Edit:

Gidder ikke diskutere dette mer, du kan bare fortsette å se "sure" folk i trafikken du... hadde det vært sant hadde du nok hatt flere kommentarer i denne tråden tror jeg.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Du må tåle å diskutere når du selv skriver i tråden (dette er da diskusjon.no),

men så trekker du deg bare fordi jeg kommer med motargumenter? Feigt.

Poenget med tråden var jo å finne ut mer om folks oppførsel bak rattet.

Ble til og med undervist om dette på trafikalt grunnkurs. Denne ble vist.

Nei, jeg trekker meg fordi at dette gir meg null... akkurat som motargumentene dine :!:

 

Da er det lite vits i å bruke tide på det...

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Very well. Synes de andre kom med noen gode poeng, så det er ikke nødvendig heller :green:

Du må ihvertfall innrømme at vi har kommet til en plass der vi bare gjentar oss selv.

 

Du påstår de fleste trafikkanter er sure, jeg tror du har selv en negativ holdning som gjør at du tolker mer negativt enn realiteten.

Lenke til kommentar

Uten å blande meg inn i diskusjonen vil jeg hevde at det er et viktig og interessant tema som blir tatt opp her, nemlig agressivitet i trafikken. Vi har sikkert alle våre erfaringer rundt dette tema, enten de nå går i den ene eller andre retningen. Uansett skal man langt fra avvise at nordmenn er agressive i trafikken, dette er også understøttet av empiri.

Lenke til kommentar

Vil bare si at jeg ofte blir irritert i trafikken. Som feks om en gjøk kjører 10 km under grensa (greit nå om vintern) midt på sommern på fine, tørre veier, ja, da blir jeg sykt irritert, spesielt om det er vanskelig å få kjørt forbi. På en måte føler jeg kanskje jeg har litt "dårlig tid" ofte. Misforstå ikke, jeg er ingen råkjører som kjører dritfort overalt, men om jeg står bak en bil i et lyskryss, og det blir grønt og han foran bruker 8 sekunder før han kjører, da blir jeg såpass irritert at jeg legger meg på hornet.. Og jeg tror nok ikke det bare er meg. På den annen side, så kan ikke folk ta seg nær av folk som blir sinte på deg i trafikken da..

Lenke til kommentar

Trenger ikke nødvendigvis å ha negativ holdning for å oppfatte andre bilister som sure. I større byer er det ganske sannsynlig å møte bilister som har dårlig tid og som ellers er stresset. Hvis du bare skal ta deg en tur til butikken og ikke bryr deg så mye om tiden så er det godt mulig du kjører ganske avslappet, hører på radio og trekker litt på smilebåndet. Om du derimot skal rekke en tidsfrist og i tillegg har stått en del i kø og nå kjører gjennom Oslo-sentrum, hvor du må dele den smale gata med trikken, passe på å svinge i tide for å ikke havne i et helvete med enveiskjøringer, som vil koste deg masse ekstra tid, samtidig som fotgjengere løper over veien og den seine bussen skal alltid kjøre på gult/rødt lys ettersom den er flere minutter sein. Ettersom det i tillegg ikke er så godt med sykkelplass på fortauene så er det alltid en jævel som sykler i 10km/t i en oppoverbakke og gjør det umulig å kjøre forbi, en lastebil med varer står utenfor en butikk så fotgjengere tvinges ut på veien og det er kun mulig å kjøre i en retning om gangen + kvinner/pensjonister som skal bruke 2 min på lukeparkering og blokkere halve gata... Vel, jeg vet ikke om jeg hadde sittet i bilen og prøvd å sette noe rekord i verdens største smilefjes.

 

Det meste er satt litt på spissen, men enkelte byer er det kanskje litt verre å kjøre i enn andre. Når det i tillegg er ganske mange folk som skal rekke et eller annet så blir det gjerne små irritasjonsmomenter som kan føre til at enkelte er litt sure i trynet, men det trenger ikke bety at de vil drepe deg med en gang de kommer ut av bilen. :)

 

Min mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...