Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har jeg veldig høyt blodtrykk?


Dammed

Anbefalte innlegg

Lurer litt på om jeg har bekymringsverdig høyt blodtrykk, jeg har ca 140/80, det varierte mellom 134/76 og 143/82, jeg testet 3 ganger.

 

Litt info om meg selv: Gutt, 21år, 1.80m og veier ca 110kg.

 

Siden jeg veier en del mer enn jeg burde så sjekket jeg blodtrykket hos bestemor med sånn apparat som måler blodtrykk og puls som man setter rundt håndleddet. Og siden jeg fikk nesten like høyt blodtrykk som henne og ho har høyt blodtrykk så ble jeg litt bekymret. Målte også en hvile puls på 81.

 

leste litt på wiki, og jeg hadde blodtrykk som var mellom Prehypertension og Hypertension, noe som vil si at jeg ligger i mellom det de kaller høyt blodtrykk og "normalt-høyt" blodtrykk. (LINK)

 

Burde jeg ta en tur innom legen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10mmHg vil si f.eks. en forskjell på 130/140 over 80 eller hva menes med det?

 

Skal ta en liten "hoved service" hos legen etter nyttår, sjekke om alt er i orden. :p Like greit å være på den trygge siden.

 

Ja det er vel det man i hovedsak ser på, altså det systoliske (overtrykket). Det er normalt med små forskjeller i målt trykk av forskjellige årsaker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...