Gå til innhold

Hva er IT- og TN-nett?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

400 volt er til aparater som vil ha 400 volt. Kobler du f.eks. TV-en din til 400 volt vil den dø =) Ved høyere spenning trenger du ikke å trekke like stor strøm for å få overført samme menge energi, derfor er kablene du ser i strømmaster ol. høyspente. Da slipper vi at de må være av så stor dimensjon for å takle strømmen =)

 

IT/TN er, så vidt jeg husker, to sett "regler" for hvordan alt skal kobles og fordeles i strømnettet (helt fra krafstasjon til husvegg og videre inn i huset). Noe andre kan sikkert utdype dette bedre.

 

EDIT: Alle norske husstander skal ha ca. 230 volt i stikkontaktene sine. 400 volt brukes som oftes i fabrikker, på scener ol.

Endret av Jckf
Lenke til kommentar

TN har 230v mellom fase og nøytralleder. Det er det du har i vanlige stikkkontakter. Det har 400v mellom fasene, derfor kan du bruke utstyr laget for 400v 3fas på det og senke strømmen med roten av 3 (1.72) i forhold til 230v. Da trenger du og en mindre kabel, penger spart.

 

IT har 230v mellom fasene. Det er det du får i de vanlige stikkkontaktene.

Endret av Larssv
Lenke til kommentar

Et IT-nett skal ikke være jordet i stjernepunktet i trafoen.

TN skal derimot være jordet i stjernepunktet.

I tillegg kan man føre nøytralleder og jordleder i samme leder fra til første fordeling i et TN-nett. Dog etter første fordeling skal N og jord være adskilt.

 

Neste store forskjell er størrelsen på jordfeilstrømmene i IT og TN-nett. I et IT-nett har man oftest jordfeilstrømmer i mA størrelse og kan i et eldre anlegg (uten jordfeilbrytere) takle en jordfeil uten at sikringen går. Dog vil den gå etter andre jordfeil.

Mens i et TN-nett vil jordfeilstrømmene være i kA størrelse, og dermed ta skringen ved første jordfeil.

 

Hvilken spenning man har på et IT-nett og TN-nett kan variere. Jeg har vært borti i IT-nett med 400V mellom fasene, så ikke ta det for gitt at det "skal" være 230V. I tillegg kan man komme over instalasjoner som bruker 690V.

Dessuten har man en del maritime anlegg som bruker noen "morsome" vrier som f.eks. 440V/60Hz koblet i IT.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar
Neste store forskjell er størrelsen på jordfeilstrømmene i IT og TN-nett. I et IT-nett har man oftest jordfeilstrømmer i mA størrelse og kan i et eldre anlegg (uten jordfeilbrytere) takle en jordfeil uten at sikringen går. Dog vil den gå etter andre jordfeil.

Mens i et TN-nett vil jordfeilstrømmene være i kA størrelse, og dermed ta skringen ved første jordfeil.

Vil man dermed kunne konkludere med at TN-nett er tryggere enn IT-nett?

Jeg tenker på risikoen for å få elektrisk støt.

Lenke til kommentar
Vil man dermed kunne konkludere med at TN-nett er tryggere enn IT-nett?

Jeg tenker på risikoen for å få elektrisk støt.

Marginalt. Du kan nok slippe unna støt hvis du tar i N-leder (ikke noe jeg anbefaler) og har forbindelse til jord, da både N og jord skal ha samme potensiale i utgangspunktet.

Tar du derimot i faseleder og har forbindelse til N eller jord vil du få støt. Så på denne måten er det tryggere mtp. støt.

En annen sak er jo at det ofte er 400V mellom fasene, og hvis du arbeider med 3-fas vil berøring mellom fasene bli farligere pga. høyere spenning.

 

Støt i forbindelse med jordfeil i et TN-nett skal være ikke eksisterende, da sikringen skal gå ved første jordfeil i et TN-nett.

I dag er det så vidt jeg vet påbudt med jordfeilbryter på hver kurs, så på et nyere IT-nett vil det være like sikkert i forhold til støt og jordfeil (hvis du har jordfeilbryter).

 

Edit:

For å se om man har IT eller TN-nett inn i huset, så kan du se om du har 4-ledere + jord (TN) istedet for 3 eller 2 + jord (IT).

Har du TN-nett vil du sansynligvis se en brun, svart, grå og blå leder i sikringsskapet ditt.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...