Gå til innhold

EU godtar nettleserordning i Windows


Anbefalte innlegg

Det blir tullete å dra inn den maskina i denne diskusjonen, men hvis du vil ha hele historien:

 

 

Jeg setter opp den nettleseren som vil gi henne den beste brukeropplevelsen. For ordens skyld blir det ikke Firefox som jeg er mest vant til, men Opera siden den egner seg bedre for den aktuelle maskina. IE er ikke mulig å velge på Linux. Windows er uaktuelt på grunn av systemkrav. Hun er vant til å bruke Firefox til vanlig, men er ikke en mer avansert bruker enn at Opera vil fungere like bra for henne. For enkelhets skyld vil hun ha det samme ikonet på denne maskina som på den hun bruker til vanlig. Altså Firefox-ikonet.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Microsoft må da få gjøre slik de vil med sitt eget operativsystem?

Det kan de forsovidt i en viss grad også, men om de ikke følger lover å regler innenfor de stedene produktet skal selges, må de enten rette seg etter disse lovene og reglene, eller slutte å selge sine produkter i disse områdene.

 

At det finnes lover å regler produsenter må forholde seg til for å ikke skape en urettferdig konkurransefordel, og dermed ødelegge for at andre produkter skal kunne tilpasse seg og entre markedet er bare sunt for forbrukeren. Synes helt klart at MS har benyttet seg av en god del konkurransefientlige teknikker for å presse frem sine produkter til massene for å så holde konkurrentene borte, deriblant også IE. En ting jeg synes er rart at det ikke har blitt gjort endringer i, er at man nærmest er påtvunget å få med Windows-lisens når man kjøper en PC.

Lenke til kommentar
Det blir tullete å dra inn den maskina i denne diskusjonen, men hvis du vil ha hele historien:

 

 

Jeg setter opp den nettleseren som vil gi henne den beste brukeropplevelsen. For ordens skyld blir det ikke Firefox som jeg er mest vant til, men Opera siden den egner seg bedre for den aktuelle maskina. IE er ikke mulig å velge på Linux. Windows er uaktuelt på grunn av systemkrav. Hun er vant til å bruke Firefox til vanlig, men er ikke en mer avansert bruker enn at Opera vil fungere like bra for henne. For enkelhets skyld vil hun ha det samme ikonet på denne maskina som på den hun bruker til vanlig. Altså Firefox-ikonet.

Ja, det er mye som er tullete her i verden, og mer skal det bli: når Windows-brukere på din mors nivå (no offense) - og det finnes sikkert millioner av dem i Europa - blir konfrontert med "the ballot screen" en gang i mars neste år, så vil jeg tippe at ganske mange sønner & døtre med familialt supportansvar blir innkalt for å ordne opp.

Lenke til kommentar

Det kan godt hende. Jeg har selv hatt mange familiesupport-oppdrag som har foregått omtrent slik:

 

- Hjelp meg Simen. Jeg fikk opp en dialogboks og vet ikke hva jeg skal gjøre.

- Hva står det i boksen da?

- Det står velg A eller B.

- Ønsker du A eller B da?

- Jeg vil B.

- Trykk B.

- Ok, tusen takk for hjelpen. Du verden hva du kan.

 

Det er til å bli oppgitt over, men slike brukere trenger å få bryne seg litt mer på egenhånd. Nettleservalget blir en slik "nøtt" for noen. Siden det ikke finnes noen fasit på hva som er rett og galt valg så får de bare prøve seg frem eller få noen til å hjelpe dem. Smak og behag. Noen liker tomatsild, andre liker blåmuggost eller kaviar. Noen har ikke smakt noen av de og har dermed ikke noe grunnlag til å velge.

 

For ordens skyld så har jeg også hatt familesupport-oppdrag der mora mi installerte en stor PATA harddisk, klonet og fjernet den som var for liten bare med telefonstøtte fra meg og ingen hjelp på stedet. Det gikk så bra at jeg ble imponert. Hun har aldri før eller siden sett innsiden av en datamaskin. :)

 

Det finnes altså håp om man gir god støtte. Nettleservalget blir nok ikke noen katastrofe selv om det alltids skal krisemaksimeres litt. ;)

Lenke til kommentar

nebrewfoz, èn ting som er rimelig sikkert er i alle fall at selv om kanskje 80-90% av alle som blir blir konfrontert med dette valget spør noen om hjelp, så vil det store flertallet som spør ende opp med noe annet enn IE, og dette vil i de fleste tilfeller være en bedre situasjon for både brukere og marked enn om dette valget ikke ble gitt i det hele tatt.

 

Få vil ta initiativ til å forandre noe, siden det krever enten misnøye eller kunnskaper. Konfrontert med et valg vil noen automatisk velge det de er vant med av frykt for forandring eller fordi de ikke er misfornøyde med status quo, og det store flertallet vil ta minste motstands vei (spør første tilgjengelige person som har peil, og si OK). Jeg kan tenke meg at både Firefox og Opera vil få veldig gode biter av kaka her i norge, men chrome vil nok også få en god bump. IE vil nok bli slaktet hos privatpersoner, men hos industri og offentlige institusjoner er det en annen sak.

Lenke til kommentar

jeg tror at det er lengt flere en dere tror som vil velge nettopp IE for denne har de brukt hele tiden.

bl.a. pg.a. logoen

 

derimot de som vet lit mere med stor sannsynlighet ville velge bort IE.

 

en av årsaken er at så mage blir Tvunget " til å ta i bruk date til enkelte tjenester.

detter person som har liten interesse for data og dermed også mangelfulle kunnskaper.

noen vil nok også søke support enten hos venner og familie eller hos et firma som driver med slikt .

 

min konklusjon her blir at dette valget er greit og sikker riktig på en ny maskin ( førstegangs bruk ell) men mest til plage for dem som har bruk samme Windows-versjon i flere år og har bestem seg for lenge siden

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...