Gå til innhold

Stryingsrenten opp. Negativt for meg som skal ha lån, eller?


Bjarnemann

Anbefalte innlegg

Slik jeg har forstått det skal styringsrenten etterhvert opp ganske mye. Ifølge Aftenposten opp på et mer normalt nivå, til 5-7%. Jeg regner med å komme meg inn på boligmarkedet om et år, og er ganske snurt pga dette. Hvis renta går opp 4% betyr det 60k ekstra i året i renteutgifter om jeg har lån på 1.5 mill (rait?). Dette suger. Eller? Er det kanskje rimelig å tro at en evt renteoppgang vil føre til at mange venter med å komme seg inn på boligmarkedet, og at det dermed blir mindre press på det? Og at prisene vil gå ned? Eller er jeg helt på bærtur nå?

 

:cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1500000x0.04=600000 så du har rett i renteutgiftene dine, men noe av dette kan vel skrives av på skatten hvis jeg ikke husker helt feil.

Negativt i den forstand at du må betale mer i renter på lånet, men det er ikke urimelig å se for seg at prisene på bolig vil falle i takt med renteøkninger så det tjener du på. Hvis du ikke klarer et rentenivå på 5-7% hadde jeg lagt planer om å kjøpe bolig på is inntil videre.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvor i landet du planlegger boligkjøp, eller hva du definerer som bolig.. Leilighet, hus, ?

 

Over tid så stiger boligprisene jevnt og trutt i overkskuelig fremtid uansett. Eneste prisfall av betydning vil være i forbindelse med et eventuelt krakk, og det skjer neppe.

 

Du bør vurdere etter ditt tidsperspektiv. Midlertidig eller "for godt"?

 

Flere aspekter vil være at du per i dag kan binde renten på relativt lavt nivå hvis du har behov for kontinuitet økonomisk sett, samt at meglerhonorarer vil tappe lommebøker betydelig kraftigere etter 01.01.2011

 

Sentralt satses det ikke på kraftig renteoppgang, men et fulgt inflasjonsmål på 2,5%, dvs at renten vi har i dag skal sakte men sikkert opp mot tidligere nivå på 5-6-7 %. Dette i hht rentens terminstruktur illustrert i DN.

Dermed betyr det at det i nærmeste fremtid heller ikke vil være betydelig lavere interesse for boliger enn ellers. Markedet er intendert å fungere normalt de nærmeste 2 årene, med jevn pågang på blant annet bolig.

 

Kjøp når du føler for det, det slår gjerne feil å spekulere i fremtidige plutselige prisfall eller lignende.

Lenke til kommentar

Bor i Oslo hos foreldra mine nå, og planen er å flytte ut til neste år. Trenger bare litt mer kapital. Blir nok litt uttafor byen (men med enkel transport dit håper jeg), og det mest crappye jeg finner.. Så lenger jeg kommer inn på markedet, og slipper å leie er jeg fornøyd :) Det jeg er redd for er at når jeg kjøper bolig og tar lån, si om nøyaktig et år, så har renta steget til 4-5%. Flytende rente på 4-5% blir slik jeg har forstått det ~5-6% om en binder det, og det er ganske mye for en 18-åring med stort lån..

Lenke til kommentar

Om din økonomi ikke vil takle en rente på 5-6%, så tror jeg du uansett ikke vil få innvilget lån hos noen banker.

 

Renta vil stige, med mindre det skulle skje noe helt forferdelig i norsk økonomi i nærmere fremtid.

Så, tror nok du bare må innfinne deg i at renta vil være høyere når du skal kjøpe, en hva den er i dag.

 

For egen del så valgte jeg å ikke ta opp høyere lån en at jeg ville klare en 8-9% rente innen de neste 5 årene. Blir renta noe særlig høyere en dette så ryker nok bilen.

 

Jeg vil heller ikke bli spesielt overrasket om det kommer en reduksjon i rentefradraget, hvis ikke grepene til gjedrem får dempet prisveksten på boliger.

Lenke til kommentar
At renten er så lav som den er nå, varer sjelden. Du må alltid være forberedt på 6-7% rente.

 

Er riktig som de sier, du må ikke basere deg på dagens rente, den vil udiskutabelt stige til normalnivå. Leste nettopp at Gjedrem regner med styringsrente på 2,75 i desember neste år, det vil si at vi nesten er tilbake på normalen.

 

Hvis du kun er 18, så råder jeg deg til å leie, eller fremdeles bo hjemme. Jeg bor ikke hjemme, men jeg har ei venninne som studerer på BI i Nydalen, hun er 23 år og bor fremdeles hjemme hos foreldra på Kolbotn. Sparer masse. Selv med pendlingen.

Mange unge med foreldre i Oslo bor gjerne hjemme til de er over 20 og mer, fordi det er så kostbart å komme seg inn på boligmarkedet her i byen.

 

Kjøper du "crappy" leilighet vil du uansett kunne risikere større vedlikeholdskostnader enn du liker.

Lenke til kommentar

Sant sant :) Vet det er billig å bo hjemme, men saken er at jeg VIL ut og få meg mitt eget sted. Koste hva det koste vil :) Med crappy tenkte jeg mer dårlig beliggelse eller liten/stygg leilighet. Mitt største ankepunkt mot å leie er vel at det blir å regne for bortkasta penger? Koster det 8k i måneden er det 96k i året, og nesten 300 etter 3 år.. Hvis jeg eier derimot får jeg gleden av å betale ned på lånet mitt, i tillegg til at jeg får ta del i prisøkningen i boligmarkedet.

 

Takk for svar btw

 

Edit: Om jeg ikke er så kresen på størrelse kan jeg tydeligvis få ~20 kvadratsleiligheter for 600k til en mill. Er det mulig å leve i noe slikt?

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

20 kvad. er LITE.. hadde aldri giddet kjøpt noe slikt. Det er pult, stol, seng og dass, samt integrert kjøkken i ettroms-en. Du skal være kreativ for å få se tv fra en sofa på 20 kvad. Må se tv fra senga..

 

Leier du for 8000 får du 2 roms på Ullern med parkering..

 

Prisøkningen på eiet bolig vil ikke være av betydning for deg med mindre ditt tidsperspektiv passerer 4-5 år, i hvertfall ikke hvis du kjøper en rønne.

 

Hvis du ikke må bo innenfor ring 3, fins det plenty av utleiemuligheter til +- 5000 i mnd, og da snakker vi 20-30 kvm egen sjappe. Nå liker jeg meg best på vestkanten da hehe, men du får nok mye mer for penga om vi snakker Økern/Hasle/Furuset/Høyenhall etc. Grefsen er jo sentralt?

 

Skal du leie vestover må du nok et stykke for å finne tilsvarende muligheter til 5000/mnd.

 

Kollektiv er en mulighet, dette er jo gjerne grisebillig. 2-3 tusen i mnd sammen med noen folk på ullevål f.eks. Det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar

Sant sant :) Men det er ikke bare prisøkning som får meg til å tenke bolig. Om jeg leier vil jeg bruke en ganske betydelig sum vær måned på leie. Hadde jeg eid kunne pengene gått til å betale ned på et lån isteden. Ellers har jeg også tenkt litt på å evt bo i kollektiv. Tar meg et friår, jobber som faen mens jeg bor i kollektiv, og slipper unna med et mye mindre lån til bolig etterpå :)

Lenke til kommentar
Å leige er ikkje så dyrt som mange skal ha det til. Eit lån på opp mot 1 million betyr store summar til renter. Om du betaler 70 000 i renter (inkludert frådrag) eller 70 000 i leige betyr vel lite? Fast eigedom kan sjølvsagt gå opp i pris, men den kan og gå ned.

Det vil nok på lang sikt lønne seg å eie, men problemet som 18-åring er lang sikt. Du kan få deg en kjæreste du vil bo sammen med, ønske å studere i et annet land eller annen by og alt dette betyr at du enten leier ut igjen leiligheten din (som er vanskeligere i borretslag) eller må selge.

Det viktige poenget er at å selge er veldig dyrt. Beregn minst 50 000 og gjerne 100 000 i utgifter ved salg og flytting. Det vil veldig fort spise opp verdiøkningen av å bo et sted 2-3 år. Derfor og bo i kollektiv eller leie en liten leilighet er lurt når man flytter hjemmefra. Da får du friheten til å si opp og så være ute etter ca 3 mnd.

 

Cobos

Lenke til kommentar

Borettslag skal godkjenne at du leier ut, og i noen tilfeller skal de også godkjenne leietaker.

 

Du vil nok ikke kunne få lån til å kjøpe 2 leiligheter, så da skjønner jeg ikke helt hvorfor du skal leie ut første om du skal flytte. Det er ikke lønnsomt å leie ut leilighet. Skal du dekke lånet på den må du skatte av inntekten, og skal du bruke nettofortjenesten til å dekke lånet skal det litt til at du finner noen som er villig til å betale det du trenger for å leie.

Og i tillegg kommer jo selvfølgelig fellesutgifter i borettslag (fellesgjeld, forsikring, vaktmester, renovasjon, m.m.) som du også skal ha råd til.

Lenke til kommentar
Borettslag skal godkjenne at du leier ut, og i noen tilfeller skal de også godkjenne leietaker.

 

Du vil nok ikke kunne få lån til å kjøpe 2 leiligheter, så da skjønner jeg ikke helt hvorfor du skal leie ut første om du skal flytte. Det er ikke lønnsomt å leie ut leilighet. Skal du dekke lånet på den må du skatte av inntekten, og skal du bruke nettofortjenesten til å dekke lånet skal det litt til at du finner noen som er villig til å betale det du trenger for å leie.

Og i tillegg kommer jo selvfølgelig fellesutgifter i borettslag (fellesgjeld, forsikring, vaktmester, renovasjon, m.m.) som du også skal ha råd til.

Det er også en tidsbegrensning på hvor lenge du kan leie ut uten å bo der selv ifølge borettslagsloven, tror du må bo der minst 2 år før du kan leie ut for 2 år. Dermed skal du ta litt utdanning i utlandet eller en annen by et år går det nok ann å leie ut istedetfor å selge, men inntil du er sikker på hva du vil og hvor du vil bo vil jeg si at utleie er gunstig de første årene.

Får du en studenthybel er de ofte ganske billige og har det aller meste inkludert. Noen steder får du små studentleiligheter hvor du har eget bad og kjøkken.

 

Cobos

Lenke til kommentar

Det er riktig at det kreves samtykke fra styret mht utleie av borettslagsleilighet, MEN samtykke kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn på brukers side. Dvs at den du leier ut til må være "skikket".

Normalt kan ikke utleie nektes dersom bruker på normal måte kunne blitt andelseier. Brl § 5-5

 

Jamfør § 5-5 i brl har du rett til å leie ut i 3 år, såfremt du eller en person som nevnt i § 5-6 (1) 3. har bebodd leiligheten i ett av de siste to årene.

 

Ved utdanning som årsak, vil du kunne anvende § 5-6 (1) 2.

 

Men LiseL har rett i at utleie av slik leilighet jevnt over er et tapsprosjekt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...