Gå til innhold

Test: Kingston SSDnow V+ 64 GB


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har lekt litt med tanken om å oppgradere en eldre laptop (Fujitsu amilio med AMD XP3000 og 1GB RAM). Denne har en IDE-disk, så utvalget er ikke så stort. Tenkte på denne: http://old.prisguide.no/product.php?produc...29&cat_id=9

 

Maskina brukes kun til surfing/word/mail og slikt, men den blir fort treg ved flere ting opp.

 

 

vil en slik oppgradering gjøre maskina merkbart raskere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

 

Har lekt litt med tanken om å oppgradere en eldre laptop (Fujitsu amilio med AMD XP3000 og 1GB RAM). Denne har en IDE-disk, så utvalget er ikke så stort. Tenkte på denne: http://old.prisguide.no/product.php?produc...29&cat_id=9

 

Maskina brukes kun til surfing/word/mail og slikt, men den blir fort treg ved flere ting opp.

 

 

vil en slik oppgradering gjøre maskina merkbart raskere?

 

Kort sagt,ja.

Det er hovedsakelig 2 gruner til at en maskin føles treg i den forstand at det går helt i sirup:

- For lite RAM (hvilket fører til diskswapping)

- For treg harddisk (hvilket rammer bærbare spesiellt hardt da de som regel bare er 5200rpm av hennsyn til støy/eneriforbruk/varme mm.). Hvs du da i tillegg har litt lite RAM og harddisken må fungere som swap så kan du fint opplevere at alt bare stopper opp totalt og virker å ta en evighet.

 

Selv en bærbar med relativt slapp CPU vil virke veldig responsiv så lenge du har ok med RAM + en annstendig SSD (slik som denne i testen).

 

Det er kanskje den beste oppgraderingen du kan gjøre for en eldre laptop når det gjelder at den skal føles mer responsiv. Det avhenger dog av at du ikke har behov for så voldsomt mye plass, eller er villig til å investere en del penger evt.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Folk her som ikke eier en Intel X25-M SSD har gått glipp av en heftig opplevelse! En Raptor føles som treg når man er blitt vant med SSD

 

Jeg oppgraderte den vegen, storfornøyd.

I tillegg får jeg noe som tåler 1500G og er lydløs samt bruker mindre strøm.

 

For dere som snakker om SSD i en eee`pc så er de bare latterlige.

Et 50kr SD-kort er raskere.

Jeg måtte demontere ALT for å finne den.

Lenke til kommentar
Vurdere 2stk i Raid-0 som ny OS disk. Men lurer litt på om integrert Raid kontroller vil kunne klare det. Eller om jeg vil trenge en ekstern en.

Jeg skjønner ikke helt poenget med SSD og raid 0 til OS. Med raid 0 får man lavere aksesstid ved aksessering av små filer og høyere overføringshastighet.

 

Dette gir vanlige HDD'er en ytelsesøkning fordi de har veldig høy aksesstid i forhold til SSD. For SSD vil ikke raid 0 gi noe særlig gevinst mtp. aksesstid fordi den er så lav i utgangspunktet.

Overføringshastighet vil øke omtrent likt for både HDD og SSD (nesten en dobling så lenge kontroller ikke er flaskehals), men fordi OS og mange programmer har flere små filer som skal leses så vil man ikke oppleve den helt store forskjellen i hastighet i praksis.

 

Skal du kjøre raid og få betydelig forbedret ytelse så må du etter min mening ut med et et par tusen for å få tak i et godt nok raid kort.

Lenke til kommentar

Har Hardware-testeren vært på for mange julebord i det siste?

Han er jo ikke i stand til å finne den testede V+ disken hos en eneste nettbutikk!

 

Her er linken til den billigste (kr 1314) butikken jeg fant:

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...56;c:36376;r:pg

Komplett tar kr 1395, ikke på lager:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=491002

Dustin har den faktisk listet opp til kr 1519, men ikke på lager:

http://www.dustinhome.no/pd_5010330574.aspx

 

Denne V+ disken er endelig lagt til i Prisguiden, men den korrekte prisen dukker først opp på 28-plass!

Husk at dette er modell SNV225-S2/64GB, IKKE SNV125...

Endret av Frobe
Lenke til kommentar
Det første som slår meg når jeg leser SSD-tester er at det hadde vært veldig fint å hatt en ordinær HD å teste den opp imot. Det er tross alt det man vanligvis oppgraderer opp i fra. Hva med å slenge inn en standard WD 1TB disk? Eller er jeg helt på jordet nå?

Veldig godt poeng Lars! Svært mange lurer på nettopp hvordan SSD yter i forhold til harddisker og om det er verd prisen. Det får vi ikke noe svar på i denne testen.

Lenke til kommentar

Den billigste V+ som dere tester her er hos amentio og koster 1314,- dog ikke på lager.

 

V-series som dere har i prisguiden koster 950,- men den har maks lesing på 100 MB/s så dette vil muligens lure folk til å kjøpe noe de ikke burde.

 

Som de andre ovenfor her, dere må spesifisere størrelse på filene dere overfører både store og små og hvilke versjoner av SSD'ene dere tester opp imot.

Lenke til kommentar
Vurdere 2stk i Raid-0 som ny OS disk. Men lurer litt på om integrert Raid kontroller vil kunne klare det. Eller om jeg vil trenge en ekstern en.

Har kjøpt med en X25-M til for å teste to i RAID0 på et AMD basert HK med 750SB-kontroller. Du får evt følge med i SSD-tråden, så kommer det nok noen resulater etterhvert.

Vil tro RAID0 med to disker fungerer godt på en integrert kontroller, men drar man på flere disker så kommer nok fordelene med et eget kontrollerkort tydeligere frem.

Endret av Mozze
Lenke til kommentar

Skal vi se her da.

 

Jeg har nå oppdatert prisguiden, slik at Intel SSD-en vil bli merket som G1 i tiden fremover.

 

Jeg har også poengtert at resultatene som brukes i denne testen, er oppdatert etter de originale testene (slik som tallene for Intel SSD-en).

 

Sluttkonklusjonen er også oppdatert, sett i forhold til prisen. Denne var feil, ja, og takk for rettelsen på dette!

Lenke til kommentar

Dere får trøste dere med at dere har returrett på varer kjøpt på nettet, men det er dumt hvis nettbutikkene må lide for feil som Hardware.no gjør. Kanskje den tregere V-modellen vil bli ennå billigere som B-varer når folk returnerer dem etter å ha kjøpt feil på grunn av denne testen og Hardwares konsekvente linking til SNV125?

 

Forøvrig virker vel ikke TRIM på Raid-oppsett, Win XP, Linux, Win Vista osv. Dersom du ikke kjører Win 7 uten Raid har TRIM ingen virkning, og man er avhengig av ekstra software eller innebygget Garbage Collection i firmware for å beholde ytelsen på SSD.

Siden jeg har tenkt å kjøre XP på flere av maskinene en stund til var innebygget Garbage Collection grunnen til at jeg kjøpte denne (SNV225) disken. Alt fungerer raskere nå, bortsett fra enkelte trege nettsider...

Lenke til kommentar

TRIM støttes vel så langt kun av G2-serien til Intel. MEN, kun i W7 med Microsift sine egne AHCI-drivere. Legger man f.eks inn AMD's AHCI-drivere så ryker TRIM.

Intel har imidlertid Intel SSD Toolbox som kan kjøre TRIM manuelt også i XP for de som bruker det fortsatt.

Hvorfor det er så vanskelig for andre produsenter å implementere TRIM kan ikke jeg forså på annen måte enn at SSD fortsatt er på spebarnstadiet og så vidt har begynt å krabbe.

Lenke til kommentar

Det blir feil å fjerne G1 fra listen. Selv om G2 har kommet så er fortsatt G1 en knakende god ssd (står en i laptopen jeg poster fra nå) og den er fortsatt "lett og ledig i vendingene". Og raskere enn billigere ssd'er i mange sammenhenger.

 

Det burde uansett vært nevnt om det er en G1 eller G2 som er benchmark, og testen av den igjen burde vært oppdatert hvis den baserer seg på den første testen HW gjorde, da den ikke var helt riktig gjennomført den heller.... for å si det mildt.

 

Mozze: Indilix (OCZ) var ute med TRIM før intel.

 

I signaturen min ligger det noen gamle youtubevideoer som viser en gammel win7 build kjørende på en X-25M G1 på en gammel Dell Latitude D630. Der kan man få en viss feeling på hvor kjapt ssd er.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...