Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skifting av tåkelys, mye jobb? :


tnex

Anbefalte innlegg

Hei, skal skifte pærer i et grøft lys som har gått på en Opel Vectra C GTS 2005 mod, problemet er at jeg er ikke sikker på om jeg eventuelt må ha bilen på verksted eller om jeg har muligheten for å gjøre det selv, har også lenge tenkt med xenon 35w 4300k i disse, som jeg også har liggende, vil det da bli mye modifisering til å få disse til å passe på en vanelig h3 pær etc.

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er omtrent like vanskelig som å bytte pære på en lampett i stua. Som alt annet ikke xenox lys.

er du helt dust eller? prøver å få et svar som kan hjelpe meg, men om det er mulig å få et seriøst svar, nei!, Hva men den sokkelen som pæra alerede står på da? er ikke sikkert at xenon pæra passer inn på den sokkelen siden det ikke går noen ledninger ut fra den pæra, men fra xenon pæra gjør det det. mmh!

Lenke til kommentar
Det er jo noe du må finne ut av selv. Tviler på at det er mange som har bygd om Vectran sine tåkelys til xenon på forumet her for å være ærlig. På Eu-kontroll blir det mangellapp hvertfall.

 

Anbefaler deg H3 pære.

det er h3 pære, bare xenon, men det jeg spør om, er hvordan komme til pæra? og hvordan vil sokkelen se ut, slik at jeg har muligheter til å tilpasse xenon pæra, siden den har ledning på seg, å det har ikke h3 halogen pæra. derfor vil sokkelen være fult med innmat til h3 halogen pæra?

Endret av tnex
Lenke til kommentar

Ei h3 pære har en ledning hengende på.

 

Slik ser ei H3 pære ut:

120425_b64965c3.jpg

 

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med "tilpasse pæra"? Enten så er det h3 pære, eller så er det noe annet (som da selvfølgelig ikke vil kunne brukes).

 

For å komme til pæra må du sannsynligvis skru ut tåkelykta og åpne på baksiden.

Lenke til kommentar

Det du tenker å gjøre noe er farlig. For det første tilpasser man ikke sin egne pærer. Hvis du har prøvd bare det å holde ei pære fast i ei slik lykt uten å sette på klipsen, så vil du merke at uten klipsen tilkoblet blir lysmønsteret feil uansett hvor mye du prøver å presse pæra på plass. Grunnen til det er at reflektoren er så ekstremt tilpasset at glødetråden skal stå akkurat der pæreholderen plasserer den, og i korrekt vinkel. Litt feil gir totalt feil lys.

 

Det går ikke an å få en xenonpære til å i det hele tatt i nærheten av å replikere glødetråden i ei H3-pære. H3-pærer har i motsetning til de fleste andre glødetråden stående på tvers av pæra, ikke på langs, og i tillegg er den mye lengre enn på ei H1 eller H7. De pærene som markedsføres som "H3 xenon" er ei D2S-pære plassert på en H3-sokkel, og D2S har en langsgående lysbue, ikke slik H3 har sin glødetråd. Resultatet av å sette ei slik pære i ei H3-lykt er at du får to hotspots, et på høyre side og et på venstre side, som da er livsfarlig lys.

 

For å få inn ei D2S-pære i ei H3-lykt må du også fjerne koppen som står over pæra i reflektoren som brukes for å fjerne mesteparten av lyset og bare slippe lys til enkelte steder i reflektoren. Ei vanlig H3-pære gir til en viss grad for mye lys for å kunne brukes som tåkelys, og mye av lyset blir derfor fjernet, og kun enkelte punkter på reflektoren utnyttes. Å fjerne denne vil gjøre at lykten sprer lys i alle retninger, og dermed får man det man ofte ser på xenonettermontert tåkelys, nemlig at du ser to store blå flekker som blender i stor grad som fjernlys (lysmengden forover er lavere enn på et fjernlys ettersom det spres i alle retninger, ikke bare rett fremover).

Lenke til kommentar
Det er omtrent like vanskelig som å bytte pære på en lampett i stua. Som alt annet ikke xenox lys.

er du helt dust eller? prøver å få et svar som kan hjelpe meg, men om det er mulig å få et seriøst svar, nei!, Hva men den sokkelen som pæra alerede står på da? er ikke sikkert at xenon pæra passer inn på den sokkelen siden det ikke går noen ledninger ut fra den pæra, men fra xenon pæra gjør det det. mmh!

Ikke no hyggelig å kalle et annet medlem for slikt?

Forventer du virkelig at andre skal hjelpe deg å gjøre lysene dine direkte trafikkfarlig for oss som kommer imot deg? Xenonpærer i en reflektorlykt beregnet for halogen er ikke bare ulovlig, men det er også farlig. Punktum.

Skaff deg gode halogenpærer, og stikk hue under bilen, så ser du fort hvordan pærene kan byttes. Begynner du å skru på skruen som er i forkant av spoiler, ved siden av lyktene, må du få lyktene justert.

Lenke til kommentar
Det du tenker å gjøre noe er farlig. For det første tilpasser man ikke sin egne pærer. Hvis du har prøvd bare det å holde ei pære fast i ei slik lykt uten å sette på klipsen, så vil du merke at uten klipsen tilkoblet blir lysmønsteret feil uansett hvor mye du prøver å presse pæra på plass. Grunnen til det er at reflektoren er så ekstremt tilpasset at glødetråden skal stå akkurat der pæreholderen plasserer den, og i korrekt vinkel. Litt feil gir totalt feil lys.

 

Det går ikke an å få en xenonpære til å i det hele tatt i nærheten av å replikere glødetråden i ei H3-pære. H3-pærer har i motsetning til de fleste andre glødetråden stående på tvers av pæra, ikke på langs, og i tillegg er den mye lengre enn på ei H1 eller H7. De pærene som markedsføres som "H3 xenon" er ei D2S-pære plassert på en H3-sokkel, og D2S har en langsgående lysbue, ikke slik H3 har sin glødetråd. Resultatet av å sette ei slik pære i ei H3-lykt er at du får to hotspots, et på høyre side og et på venstre side, som da er livsfarlig lys.

 

For å få inn ei D2S-pære i ei H3-lykt må du også fjerne koppen som står over pæra i reflektoren som brukes for å fjerne mesteparten av lyset og bare slippe lys til enkelte steder i reflektoren. Ei vanlig H3-pære gir til en viss grad for mye lys for å kunne brukes som tåkelys, og mye av lyset blir derfor fjernet, og kun enkelte punkter på reflektoren utnyttes. Å fjerne denne vil gjøre at lykten sprer lys i alle retninger, og dermed får man det man ofte ser på xenonettermontert tåkelys, nemlig at du ser to store blå flekker som blender i stor grad som fjernlys (lysmengden forover er lavere enn på et fjernlys ettersom det spres i alle retninger, ikke bare rett fremover).

Det du sier om at ei D2S pæra er mye større enn ei h3 pære er feil, h3 pæra er 49mm lang, og d2s pæra er 50mm lang, det som er lengere er det "kontakten", men den kommer jo ikke så vidt jeg vet inne i lykta, så derfor vil koppen som står over pæra fortsatt være der.

Endret av tnex
Lenke til kommentar

ECE regulativ 37 sier at ei H3-pære skal være maksimalt 32mm fra bunn av sokkelen til toppen av kapselen.

post-19072-1260295152_thumb.png

 

Det er 22mm etter hva jeg ser på ei modifisert D2S-pære fra toppen av brennkammer til toppen av pæra. Maksimalt fra toppen av glødetråd til toppen av kapselen på ei H3 skal være 18mm.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...