Gå til innhold

svart vertikal strek over tv'en ..

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

har en samsung 656 52" ,

og har lagt merke til en svart vertikal strek fra topp til bunn på skjermen.

10cm inn på skjermen på venstre side. den er ikke så kjempelett å få øye på men legger merke til den i lyse partier.

er ikke snakk om tykk strek men er vel kanskje på 1-2 mm eller noe.

kan ikke si jeg har lagt merke til den før nå for et par uker siden.

har hatt tv'en i litt over 1 år.

noen som har peiling? om det er selve tv'en, eller om det er tv signalene.

har altibox kobla til en HK255 forsterker og hdmi videre til tv'en.

Endret av toazty
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har nok fått en død linje med piksler.

Et LCD-panel består av mange piksler, ser du HELT inn på skjermen, vil du se mange små prikker som tilsammen danner et bilde.

Du har nok den svarte streken der konstant, bare at du legger mer merke til den når den er i kontrast med lysere partier. I mørkere områder kan pikslene "smelte" inn i resten av bilde.

Slike pikselstriper kan oppstå fra tid til annen. Noen produsenter har garantiordninger med døde piksler, så du kan prøve å henvende deg til produsenten av bilde. Jeg vet at det har vært en del problemer med den modellen fra Samsung, slik som backlight clouding m.m.

Døde piksler forsvinner ikke. Av og til kan pikslene "henge igjen" i skjermen, slik som når jeg plutselig fikk 3 svarte prikker på pc-skjermen min, men disse gikk bort av seg selv etter at jeg kjørte et "skjermflimmer" for å løsne opp pikselen igjen.

Det har ingenting med HDMI-kabelen din å gjøre, i det hele tatt. Men du kan jo prøve med en vanlig scart-kabel direkte fra altiboxen til tven...

Det du beskriver kalles altså en "vertikal, død, pikselstripe".

Skrevet

ok, så før vel ta kontakt med de som solgte meg tv'en å høre med dem?

får teste ut med scart hvis jeg finner en.

men det er litt merkelig, for nå har jeg sett og irritert meg over den stripa store deler av kvelden,

men nå klare jeg ikke engang å se den...

nesten slik at den kommer å går.. var derfor jeg lurte på om det kanskje hadde noe med signalene å gjøre..

Skrevet
ok, så før vel ta kontakt med de som solgte meg tv'en å høre med dem?

får teste ut med scart hvis jeg finner en.

men det er litt merkelig, for nå har jeg sett og irritert meg over den stripa store deler av kvelden,

men nå klare jeg ikke engang å se den...

nesten slik at den kommer å går.. var derfor jeg lurte på om det kanskje hadde noe med signalene å gjøre..

Det er ikke uvanlig at det tar litt tid før den "brenner seg fast" i LCD-displayet. Jeg har også hørt om døde piksler som bare forsvinner helt av seg selv også. Det kan jo også skje, hvis du er heldig.

Du kan koble på en bærbar pc, og kjøre denne: http://www.jscreenfix.com/ fra pcen din. Men kan ikke garantere noe. Det gjorde jeg på min, og det fungerte.

Skrevet

ser nesten ut som det kommer og går den streken, den forsvinner stort sett etter en haltimes tid, men så kommer den tilbake senere.. lever istt eget liv :p

Skrevet (endret)

Ta bilde av den når TVen viser noe lyst. så har du bildebevis på det. Ofte mye enklere å få reklamasjon gjennom hvis du har noe slikt å vise til. (så unngår du at de tar TVen inn og kommer tilbake med en "vi fant ikkeno feil" melding.)

En evt. død pixel garanti vil ikke være tingen å prøve på her. Den gjelder ett fåtall av pixler, ikke en hel rekke. Det er en helt klar defekt på TVen og kan tas på generell garanti, eller reklamasjonsrett.

Endret av MrLee
Skrevet

Jeg legger alltid ved ett brev der jeg opplyser om at jeg vil ha porto tilbakebetalt til konto X.

Mange nettbutikker er notorisk "glemsomme" med det med mindre du spesifikt ber om det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...