Gå til innhold

Veien til Medisinstudiumtråden


Vaio

Anbefalte innlegg

Stykprosent (forhold mellom studenter tatt opp, og studenter som fortsatt henger med etter 1 år)

 

Få stryker første året siden vi ikke har eksamen i hverken anatomi eller histologi første året. Andre året har man anatomi, og histo til jul, og resten til sommeren. Her vil jeg si at alt fra 1/2 til 2/3 klarer seg avhengig av kullet.

 

Folk stryker enten fordi de har dårlig studieteknikk, som ikke gjør det mulig å ta opp stoffet raskt nok, eller fordi de gir opp. Vær sikker på at du har en fungerende studieteknikk.

 

miljø

Norsk koloni, på godt og vondt...

 

bo og levepriser

Du kan bo i enroms leilighet til 300 Euro i måneden.

 

kvalitet på undervisere

Tvilsom, de kan sakene sine, men engelsken er ikke akkurat flytende.

 

Hvis du skulle ha tid, kunne du ha reist ned til forskjellige studiesteder og sammenlignet, finn FB gruppen til de norske studentene ved de forskjellige fakultetene og finn ut av hva som er best.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stykprosent (forhold mellom studenter tatt opp, og studenter som fortsatt henger med etter 1 år)

 

Få stryker første året siden vi ikke har eksamen i hverken anatomi eller histologi første året. Andre året har man anatomi, og histo til jul, og resten til sommeren. Her vil jeg si at alt fra 1/2 til 2/3 klarer seg avhengig av kullet.

 

Folk stryker enten fordi de har dårlig studieteknikk, som ikke gjør det mulig å ta opp stoffet raskt nok, eller fordi de gir opp. Vær sikker på at du har en fungerende studieteknikk.

 

miljø

Norsk koloni, på godt og vondt...

 

bo og levepriser

Du kan bo i enroms leilighet til 300 Euro i måneden.

 

kvalitet på undervisere

Tvilsom, de kan sakene sine, men engelsken er ikke akkurat flytende.

 

Hvis du skulle ha tid, kunne du ha reist ned til forskjellige studiesteder og sammenlignet, finn FB gruppen til de norske studentene ved de forskjellige fakultetene og finn ut av hva som er best.

 

var dette svar på mitt spørsmål om martin i slovakia? isåfall takk så mye!

 

om du går der, vil du anbefale Studiestedet?

 

har du intrykk av at studiestedet \ proffessorer med hensikt prøver og kutte ned på antall studenter den første tiden på grunn av at for mange blir tatt opp?

Endret av digitalglenn
Lenke til kommentar

Vel, da blir det Industriell kjemi og bioteknologi på NTNU. Kanskje prøver jeg på nytt neste år, men det kommer an på hvor godt jeg trives på ind. kjem. Var lenge i tvil om jeg i det hele tatt ville studere medisin, så det er ingen katastrofe om jeg ikke kommer inn.

Lenke til kommentar

haha, fml, jeg er nummer 1 på venteliste til NTNU

 

 

Lykke til, får håpe du til slutt får et tilbud! Hvor mange poeng har du, og hva var poengkravet ved hovedopptaket? Jeg lurer, fordi det kan gi et bilde av hvor mange poeng man egentlig trenger etter supplementeringsopptaket, og du var jo perfekt å spørre,s iden du er nr. 1 på venteliste. Når man kan rykke opp så mange plasser, vil jo det si at det egentlig er lettere å komme inn,enn det som publiseres etter hovedopptaket. Og det er gode nyheter for en som skal kjempe seg til en plass neste år:)

Lenke til kommentar

haha, fml, jeg er nummer 1 på venteliste til NTNU

 

 

Lykke til, får håpe du til slutt får et tilbud! Hvor mange poeng har du, og hva var poengkravet ved hovedopptaket? Jeg lurer, fordi det kan gi et bilde av hvor mange poeng man egentlig trenger etter supplementeringsopptaket, og du var jo perfekt å spørre,s iden du er nr. 1 på venteliste. Når man kan rykke opp så mange plasser, vil jo det si at det egentlig er lettere å komme inn,enn det som publiseres etter hovedopptaket. Og det er gode nyheter for en som skal kjempe seg til en plass neste år:)

 

58.4 poeng, forøvrig det samme som personen over meg som kom inn i følge samordnaopptak.no ;)

Lenke til kommentar

http://www.legejobber.no/Nyheter/Farre-vil-bli-lege/

 

Søkertallene til høyre utdanning holder seg på et høyt nivå, trolig på grunn av det trange arbeidsmarkedet og store alderskull blant de som utgjør de viktigste søkergruppene, skriver Samordna Opptak. For første gang siden 1996 hadde de registrert over 100 000 søkere da søknadsfristen gikk ut i april.

 

Søkningen til teknologiske fag og realfag går frem, og størst fremgang har femårig integrert masterstudium i teknologiske fag (siv.ing.), med 8,2 %. Medisinstudiet har en tilsvarende tilbakegang. 8,3 % færre vil studere medisin i år enn i fjor. Også sykepleie er noe mindre populært. Lærer, vernepleier og sosionom er det flere som vil bli.

 

Det er imidlertid fortsatt vanskelig å komme inn på medisinstudiet. Ved Universitetet i Oslo har det en poenggrense på 67,9 poeng i ordinær kvote, ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) 66,4, Universitetet i Bergen 65,1 og ved Universitetet i Tromsø 65,9.

Lenke til kommentar

Jeg skal begynne på medisin NTNU nå i august, og har et lite spørsmål: Når vi skal levere inn "originalvitnemål", er det selve originalen eller en kopi av originalen som menes?

 

 

Originalvitnemål (årsak bl.a.: http://www.ba.no/nyheter/krim/article3484672.ece) + politiattest. Vitnemålet får du tilbake utover i semesteret. Kom du forresten inn ved NTNU? Gratulerer så meget:)!

Endret av medisinstudent_2010
Lenke til kommentar

Jeg skal begynne på medisin NTNU nå i august, og har et lite spørsmål: Når vi skal levere inn "originalvitnemål", er det selve originalen eller en kopi av originalen som menes?

 

 

Originalvitnemål (årsak bl.a.: http://www.ba.no/nyheter/krim/article3484672.ece) + politiattest. Vitnemålet får du tilbake utover i semesteret. Kom du forresten inn ved NTNU? Gratulerer så meget:)!

 

Gjorde det, så takk. Nå gjelder det å ordne bolig osv før studiestart... ;)

Ender det med at du starter på 2. året ved NTNU eller?

Lenke til kommentar

Jeg skal begynne på medisin NTNU nå i august, og har et lite spørsmål: Når vi skal levere inn "originalvitnemål", er det selve originalen eller en kopi av originalen som menes?

 

 

Originalvitnemål (årsak bl.a.: http://www.ba.no/nyheter/krim/article3484672.ece) + politiattest. Vitnemålet får du tilbake utover i semesteret. Kom du forresten inn ved NTNU? Gratulerer så meget:)!

 

Gjorde det, så takk. Nå gjelder det å ordne bolig osv før studiestart... ;)

Ender det med at du starter på 2. året ved NTNU eller?

 

Flott:). Tirsdag er første skoledag ved UiO, lurer på om det kanskje frigjøres plass etter det. I motsatt fall er jeg klar for 2. året ved NTNU (avhengig av om det er ledige plasser på kullet) med oppstart 23. Aug.

 

Alle studentbyer inkludert VOLL er fulle. Du må kanskje se litt på privatmarkedet. Jeg sliter litt hvis jeg plutselig må pakke kofferten og dra oppover...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det nokon som veit noko om medisinstudie i Østerrike ? Er det vanskeleg å kome inn der? På eit universitet i Østerrike kjem alle inn, men etter eit år blir kullet mindre, og på resten er det opptaksprøvar. Stort meir veit eg ikkje. Østerrike virker som eit spennande land å studera i, så viss nokon skal studera der/ veit om noken som har studert der, så er det heilt topp viss de deler infoen med meg ;)

Lenke til kommentar

Er det nokon som veit noko om medisinstudie i Østerrike ? Er det vanskeleg å kome inn der? På eit universitet i Østerrike kjem alle inn, men etter eit år blir kullet mindre, og på resten er det opptaksprøvar. Stort meir veit eg ikkje. Østerrike virker som eit spennande land å studera i, så viss nokon skal studera der/ veit om noken som har studert der, så er det heilt topp viss de deler infoen med meg ;)

http://www.ansa.no/Fag_og_Land/Fag/Medisin/Medisin_i_Osterrike/

Lenke til kommentar

Vet dette er blitt spurt om tidligere, men da ble det såvidt jeg så ikke svart på så jeg prøver igjen. :)

 

Bjørknes har et såkalt 1+5 program der du kan ta første året ditt i Norge og resten i slovakia eller Ungarn. Har noen erfaringer med denne ordningen? Positive eller negative.

 

Jeg er også usikker om jeg burde gå i Ungarn etter å ha lest her at Ungarn er generelt vanskeligere enn Polen. Men samtidig, kanskje det hjelper å ha en norsk utdanningsinstutisjon i ryggen... Jeg er usikker!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...