Gå til innhold

Veien til Medisinstudiumtråden


Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har bestemt meg for å gå medisin, tar realfag på sonans nå fordi jeg ikke har dem fra før av. Jeg ønsker ikke å gå i Norge siden snittet er så høyt, og jeg da må vente et par år før jeg kommer inn, og det orker jeg ikke, vil begynne så raskt som mulig.

Etter i år får jeg fagkombinasjonen fy1, kj1, kj2, bi1 og bi2.

Jeg har sett på absolutt alt av skoler på ansa osv, og de jeg kanskje ender opp med å stå mellom er Warsawa, Krakow og Praha.

Er opptakskravene absolutte, feks ved det Jagellonske universitetet i Krakow? Der står det at man må ha R1, men jeg vet ikke om jeg er motivert til å ta det i tillegg til biologi 2 og kjemi 2 neste halvår. Evt om jeg heller burde gått for Warsawa eller Praha - noen som har noen erfaringer? Blir gal av å ikke helt finne ut hvilket som er "best"..

Lenke til kommentar

Står det at matte er et krav må man nok ha faget. Sikter selv mot Krakow, og tar fy1, kj1+2, bi1+2 og matte 1T+R1 over to år, siden jeg ikke orker alt på et år, mest fordi jeg pendler til studiestedet, og har jobb som kan relateres til medisinstudiet (psykiatri) ved siden av.

 

Jeg ville satset på å ta matten også, har hørt veldig mye bra om Jagellonian iallfall!

Endret av Arsenal89
Lenke til kommentar

Står det at matte er et krav må man nok ha faget. Sikter selv mot Krakow, og tar fy1, kj1+2, bi1+2 og matte 1T+R1 over to år, siden jeg ikke orker alt på et år, mest fordi jeg pendler til studiestedet, og har jobb som kan relateres til medisinstudiet (psykiatri) ved siden av.

 

Jeg ville satset på å ta matten også, har hørt veldig mye bra om Jagellonian iallfall!

 

Hvor tar du det hen? :)

 

Åhh, men jeg er så lite gira på matte. Alle sier at det er mye enklere enn fysikken osv, så kanskje jeg bare skal melde meg på R1 til våren da, og ta det samtidig som Kj2 og Bio2. Men frister veldig lite altså, men så har jeg også hørt veeldig mye bra om det Jagellonske. Men tror også Warsawa er bra altså. Kan jo forsåvidt høre først om man er helt absolutt nødt til å ha R1 da, eller om det er en vei utenom.

Lenke til kommentar

Nokon som har erfaring og eventuelle tips viss ein vil ta opp igjen mange fag for å koma inn i Norge ? Virke som det kan ta lengre tid enn før p.g.a nye reglar

 

Har du vitnemål etter ref94 eller kunnskapsløftet?

 

Kunnskapsløftet!

 

Da er du heldigvis ikke stuck i reformsklemma. Det er med andre ord bare å ta fag, det. Hvilke regler sikter du til?

Lenke til kommentar

Nokon som har erfaring og eventuelle tips viss ein vil ta opp igjen mange fag for å koma inn i Norge ? Virke som det kan ta lengre tid enn før p.g.a nye reglar

 

Har du vitnemål etter ref94 eller kunnskapsløftet?

 

Kunnskapsløftet!

 

Da er du heldigvis ikke stuck i reformsklemma. Det er med andre ord bare å ta fag, det. Hvilke regler sikter du til?

 

Er faktisk litt usikker, for eg synst eg las at etter dei nye aldersreglane og poeng for realfag, så er det vanskelegare å kome inn når du må ta fag om igjen. Btw, det er ikkje "bare å ta fag" :p , for det er veeldig mykje jobbing :hrm: Kjedelig å f.eks ta Norsk om igjen.. Men det må til skal eg inn i Norge, desverre. Må ta ca 16-20 fag om igjen, avhengig av kor lenge eg vente før eg søker. Så det er ganske heavy.

Lenke til kommentar

Aldersgrenser og poeng for realfag? Huh? Om du uansett ikke kommer inn med førstegangsvitnemålet ditt så er det jo bare å begynne å ta opp fag, disse karakterene får du på sekundærvitnemålet ditt, og i den kvoten teller også alderspoeng, militærpoeng etc.

 

Ja, er klar over det. Var berre i tvil på om det er blitt vanskeligare enn før å kome inn på ordinær kvote. Men motivasjonen er ikkje heilt på topp skjønner du. Så spørsmålet er om eg er motivert nok til å bli lege når eg kan "nøye" meg med å reise til utlandet, men kanskje ikkje er motivert nok til å ta meg sammen og kome inn i Norge. Vil eg virkelig bli lege viss eg ikkje gidd å ta om igjen fag og kome inn i Norge ?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nokon som har erfaring og eventuelle tips viss ein vil ta opp igjen mange fag for å koma inn i Norge ? Virke som det kan ta lengre tid enn før p.g.a nye reglar

 

Har du vitnemål etter ref94 eller kunnskapsløftet?

 

Kunnskapsløftet!

 

Da er du heldigvis ikke stuck i reformsklemma. Det er med andre ord bare å ta fag, det. Hvilke regler sikter du til?

 

Er faktisk litt usikker, for eg synst eg las at etter dei nye aldersreglane og poeng for realfag, så er det vanskelegare å kome inn når du må ta fag om igjen. Btw, det er ikkje "bare å ta fag" :p , for det er veeldig mykje jobbing :hrm: Kjedelig å f.eks ta Norsk om igjen.. Men det må til skal eg inn i Norge, desverre. Må ta ca 16-20 fag om igjen, avhengig av kor lenge eg vente før eg søker. Så det er ganske heavy.

 

Haha.

I fjor tok jeg fire privatisteksamener (blant annet norsk), en universitetseksamen, og tre realfag ved privat skole. I år tar jeg BI1, BI2, R1, R2 og KJ2.

Så takk, jeg vet akkurat hvor mye jobbing det er.

Lenke til kommentar

Har også i det siste kanskje vendt blikket mot England, da jeg ser at det ikke er umulig å studere der hvis man feks tar 3 år biomedisin og deretter 4 år medisin. Noen erfaringer med det?

Sjansene for å klare å komme inn på medisin etter biomedisin er mildt sagt veldig små. Across the pond reklamerer for dette, fordi da vil dem lykkes med å rekkrutere deg til et av deres samarbeidsuniversitet som biomedstudent. Det er deres levebrød. Jeg sendte mail, hvor jeg reagerte på fremstilling deres av sjansene (som veldig gode). Dette har dem nå endret på nettsiden sin, til noe litt mer realistisk. Det er faktisk lettere å komme inn på 5-årsprogrammet, men lang ifra lett. Å komme inn på medisin i England er svært vanskelig for internasjonale studenter. Sannsynligvis vanskeligere enn å komme inn i Norge. Men, for all del, det er mulig. Ville aldri anbefalt noen å ta en bachlorgrad i biomed, dersom det eneste ønsket er å bli lege. Det er risky!

Lenke til kommentar

Blir nok Polen for meg, enten Bialystok eller Szczecin. Er det nokon andre her som skal til Polen, evt som har høyrt noko bra/dårleg om universiteta i dei byane ? :)

 

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article2664051.ece

 

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/banket-opp-av-polske-nynazister-2506837.html

 

Hvis du er av minioritetsbakgrunn ville jeg prøvd å styre unna Bialystok.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...