Gå til innhold

Veien til Medisinstudiumtråden


Vaio

Anbefalte innlegg

http://www.legejobber.no/Nyheter/Farre-vil-bli-lege/

 

Søkertallene til høyre utdanning holder seg på et høyt nivå, trolig på grunn av det trange arbeidsmarkedet og store alderskull blant de som utgjør de viktigste søkergruppene, skriver Samordna Opptak. For første gang siden 1996 hadde de registrert over 100 000 søkere da søknadsfristen gikk ut i april.

 

Søkningen til teknologiske fag og realfag går frem, og størst fremgang har femårig integrert masterstudium i teknologiske fag (siv.ing.), med 8,2 %. Medisinstudiet har en tilsvarende tilbakegang. 8,3 % færre vil studere medisin i år enn i fjor. Også sykepleie er noe mindre populært. Lærer, vernepleier og sosionom er det flere som vil bli.

 

Det er imidlertid fortsatt vanskelig å komme inn på medisinstudiet. Ved Universitetet i Oslo har det en poenggrense på 67,9 poeng i ordinær kvote, ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) 66,4, Universitetet i Bergen 65,1 og ved Universitetet i Tromsø 65,9.

 

Supert :D

Tror dere at dette er en trend som kommer til å fortsette? At medisin får færre søkere? Eller at poenggrensene i alle fal ikke stiger igjen? Det blir selvfølgelig bare gjetting, men er uansett interessant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"

Medisinerstudentene i Sentral-Europa har selv tatt initiativ til en undersøkelse om bl.a gjennomføringsprosent og trivsel, se foreløpig resultat her: https://docs.google.com/View?id=dfvx8fzc_0g7j8bsqb

"

 

Noen tanker? Jeg ble svært skuffet over hvor dårlig gjennomføringsprosenten i Pecs og Martin var, da jeg virkelig var interessert i Bjørknes' 1+5 program.

Kan du linke til websiden som linker til dokumentet? Ønsker å linke dette på første side.

Det der, ganske nyttig informasjoner. Takk! :)

Lenke til kommentar

Kan noen forklare hvorfor kun 25% uteksamineres på anslått tid i martin? :S det er forsvinnnende få da!

 

Enig..! Håper noen som studerer i Pecs eller Martin tar turen innom tråden.

 

Vaio: Den er ikke pubilisert enda da den ikke er ferdig slik jeg forstod det. Jeg har bare den linken.

Lenke til kommentar

snakket med sonans utdanning, de mente at grunnen til dette er at gjennomsnittelig student der er mindre motivert og dyktig en en som kommer inn en plass med høye opptakskrav, IE. Krakow og warzawa

 

virker logisk, han sa også at stedene rent utdanningmessig sett var ganske like og ville ikke anbefale den ene forran det andre :)

 

blir nok martin på meg ja!

Lenke til kommentar

han sa også at stedene rent utdanningmessig sett var ganske like og ville ikke anbefale den ene forran det andre :)

 

 

Men tjener ikke de penger på å formidle studieplassene dit? - Det gjør jo så de er særdeles lite troverdige som kilde. Skulle sett noe nøytral informasjon.

Lenke til kommentar

Hei:) jeg går nå siste året på videregående og har alltid hatt lyst til å studere medisin, men etter en tur på bjørknes her om dagen ble alle mine drømmer knust. Rådgiveren sa rett og slett at jeg ikke hadde særlig store sjanser til å komme inn på ett studiet.Men jeg har altså regnet litt på dette og har funnet ut at det er verdt å prøve.

 

Det jeg lurer på er om det er mulig å ta opp biologi 1 hos privatist nå i vg3, og erstatte de 3 int. engelskkarakterene (muntlig, skriftlig og muntlig eksamen) jeg fikk i vg2? Vet det er mulig å erstatte fag, men er dette også mulig når jeg har kommet opp i eksamen i faget? Vil da biologikarakteren erstatte alle 3 engelskkarakterer?

 

Takker for svar! dette kan kanskje redde meg:)

Lenke til kommentar

Hei:) jeg går nå siste året på videregående og har alltid hatt lyst til å studere medisin, men etter en tur på bjørknes her om dagen ble alle mine drømmer knust. Rådgiveren sa rett og slett at jeg ikke hadde særlig store sjanser til å komme inn på ett studiet.Men jeg har altså regnet litt på dette og har funnet ut at det er verdt å prøve.

 

Det jeg lurer på er om det er mulig å ta opp biologi 1 hos privatist nå i vg3, og erstatte de 3 int. engelskkarakterene (muntlig, skriftlig og muntlig eksamen) jeg fikk i vg2? Vet det er mulig å erstatte fag, men er dette også mulig når jeg har kommet opp i eksamen i faget? Vil da biologikarakteren erstatte alle 3 engelskkarakterer?

 

Takker for svar! dette kan kanskje redde meg:)

 

Hadde du kunne bytte ut engelsk med biologi så tror jeg alle karakterene hadde blitt byttet ja, men jeg er rimelig sikker på at du ikke kan fjerne engelsk. Engelsk, i likhet med et par andre fag er obligatoriske for at vitnemålet skal være komplett og gi deg generell studiekompetanse.

 

 

Jeg feks, tar realfag i år, men kan ikke bytte ut de mediefagene jeg har 4ere i med de nye fagene da vitnemålet mitt er et medie vitnemål. For at det fortsatt skal være komplett uten alle mediefagene må jeg konvertere det til et almennfaglig vitnemål og for å gjøre det må jeg legge til et ekstra fremmedspråk + geografi. Dette koster mer enn det smaker så jeg legger bare til realfagene og får mange fag i steden.

Lenke til kommentar

Hei! Noen som vet om jeg kan ta matte S1 + S2 itillegg til matte R1 og R2? Vil jeg få realfagspoeng for begge eller "overlapper" de hverandre? Lurer også på om det an å ha matte R1 og S2 som gjeldende programfag? (altså ikke S1 og R2)

 

Veldig vanskelig å forstå alle regler synes jeg :hmm: ...

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar

Hei:) jeg går nå siste året på videregående og har alltid hatt lyst til å studere medisin, men etter en tur på bjørknes her om dagen ble alle mine drømmer knust. Rådgiveren sa rett og slett at jeg ikke hadde særlig store sjanser til å komme inn på ett studiet.Men jeg har altså regnet litt på dette og har funnet ut at det er verdt å prøve.

 

Det jeg lurer på er om det er mulig å ta opp biologi 1 hos privatist nå i vg3, og erstatte de 3 int. engelskkarakterene (muntlig, skriftlig og muntlig eksamen) jeg fikk i vg2? Vet det er mulig å erstatte fag, men er dette også mulig når jeg har kommet opp i eksamen i faget? Vil da biologikarakteren erstatte alle 3 engelskkarakterer?

 

Takker for svar! dette kan kanskje redde meg:)

 

En god venn av meg hadde 3 karakterer i Internasjonell engelsk fra vg2. Han tok privatisteksamen i Geofag 1, og fikk fjernet de 3 engelskkarakterene, og satt igjen med én karakter i Geofag 1. Derfor ser jeg ingen grunn til at det tenker på ikke skal være mulig å gjøre. Lykke til ;) (( men snakk med skolen om det for sikkerhets skyld, på skolen min virket det som om det var de i resepsjonen som hadde mest peiling på slike ting ))

Lenke til kommentar

Hei! Noen som vet om jeg kan ta matte S1 + S2 itillegg til matte R1 og R2? Vil jeg få realfagspoeng for begge eller "overlapper" de hverandre? Lurer også på om det an å ha matte R1 og S2 som gjeldende programfag? (altså ikke S1 og R2)

 

Veldig vanskelig å forstå alle regler synes jeg :hmm: ...

 

Takker for svar!

 

Nei, du kan ikke ha R-matematikk og S-matematikk på samme vitnemål.

Lenke til kommentar

Hadde du kunne bytte ut engelsk med biologi så tror jeg alle karakterene hadde blitt byttet ja, men jeg er rimelig sikker på at du ikke kan fjerne engelsk. Engelsk, i likhet med et par andre fag er obligatoriske for at vitnemålet skal være komplett og gi deg generell studiekompetanse.

 

Det er forskjell på faget Engelsk som man har i VG1 og Internasjonal engelsk som man har i VG2. Førstnevnte er obligatorisk, mens sistnevnte er et valgfritt programfag som kan fjernes fra vitnemålet dersom det fremdeles oppfyller kravene for et vitnemål.

Endret av operg
Lenke til kommentar

Jeg har internasjonal engelsk ja, så vet at det går ann å bytte, spørsmålet var bare om det gikk ann med eksamen... Jeg fant iallefall dette:

 

Fag utover minstekravet

Elever som tar fag utover fastsatte minstekrav til timetall og fagsammensetning i Læreplanverket for Kunnskapsløftet, eller tar fag som privatist innen ordinært opplæringsløp, kan velge om disse skal påføres vitnemålet. Krav til antall eksamener i henhold til gjeldende bestemmelser om uttrekk til eksamen må være oppfylt. ( http://www.handboka.no/Larer/Planer/Kulo/Vurder/vimavgo.htm#a391 )

 

Hva betyr egentlig den siste setningen der?

Lenke til kommentar

Med tanke på hvor dumme mange nordmenn er i utlandet, er det overraskende at slikt ikke skjer oftere, uavhengig av land. For å komme med en motsatt erfaring (som selvfølgelig har like lite generell gyldighet som det aktuelle tilfellet der en ble drept) har jeg selv sovet på herberge i Budapest og følte meg like trygg som alle andre steder jeg var i Europa.

 

Når det gjelder skytedramaet i Slovakia hadde det vært bekymringsverdig hvis slikt hadde skjedd med jevne mellomrom, men det er ikke tilfellet og bør ikke påvirke noen til å velge et annet land enn Slovakia.

 

Edit: Ser man på statistikken har de nære delene av Øst-Europa (Slovenia, Slovakia, Tsjekkia, Polen) omtrent like mange drap som Vest-Europa og Nord-Amerika.

Endret av operg
Lenke til kommentar

Med tanke på hvor dumme mange nordmenn er i utlandet, er det overraskende at slikt ikke skjer oftere, uavhengig av land. For å komme med en motsatt erfaring (som selvfølgelig har like lite generell gyldighet som det aktuelle tilfellet der en ble drept) har jeg selv sovet på herberge i Budapest og følte meg like trygg som alle andre steder jeg var i Europa.

 

Når det gjelder skytedramaet i Slovakia hadde det vært bekymringsverdig hvis slikt hadde skjedd med jevne mellomrom, men det er ikke tilfellet og bør ikke påvirke noen til å velge et annet land enn Slovakia.

 

Edit: Ser man på statistikken har de nære delene av Øst-Europa (Slovenia, Slovakia, Tsjekkia, Polen) omtrent like mange drap som Vest-Europa og Nord-Amerika.

 

Ser ut til at den drepte 21-år gamle jenta var norsk medisinstudent..

Lenke til kommentar

Ser ut til at den drepte 21-år gamle jenta var norsk medisinstudent..

 

Skulle begynne på veterinærstudiet, og hadde gått "pre-vet" året før.

 

-----

 

En annen ting jeg lurer på, til nåværende nyutdannede leger, alt snakket om legeoverskudd, turnuskø osv., merker dere dette nå når dere begynner på turnusen? Evt. andre ting som var overraskende?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...