Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe A8 2006 modell?


velkledd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 2006 modell A4 i dag men trenger større plass (bakoverlent barnesete gjør at ingen over 1,40 høy kan sitte i passasjersetet) . Jeg er veldig glad i Audi-designet, så det må bli en Audi, og da selvsagt med quattro, diesel (pga forbruket) og automat. Prisklassen er 400-500.000. Alternativene jeg ser for meg er enten A6 2,7 TDI avant quattro, eller en A8 3.0 TDI. Ca 2006 modell blir det (må ha singleframe -grill)

 

Fordelen med A6 er det store bagasjerommet og billigere service/deler. A8 er penere, og ikke like A4 :). Spørsmålet blir derfor: Hvor mye dyrere blir det for meg å velge A8? Og er det noen forskjell på kvaliteten? Og hvilke andre forskjeller har jeg ikke tenkt på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

A8 er bedre når det kommer til komfort, opplevd kvalitet og plass. A6 er vel egentlig ikke bedre på noe utenom drivstofføkonomi og pris på deler og service. Kjøp A8 hvis du har penger til å prioritere det, men utenom service og diesel, så ser jeg ikke hvordan en A8 skal være dyrere enn en A6.

Skrevet

A8 vil trolig koste mer å forsikre, delvis på grunn av prisen på karosserireparasjon. Å rette ut en A8/A2/XJ er ikke billig (eller var ikke da jeg sjekket for noen år siden), og kan kun gjøres på et fåtall steder i Norge.

 

A8 har vel ikke mulighet til å legge ned setene? Sjelden man bruker det, men er veldig greit å ha den dagen man trenger det. Hvis husstandens andre bil er en Caravelle eller tilsvarende er det jo ikke så nøye.

 

Snakket med en eier av gamle A8 (uten parksensor) som mente det var veldig mye bil å parkere i trange sentrumsgater, men så stor som A6 har blitt er det gjerne ikke rare forskjellen lenger.

Skrevet
A8 vil trolig koste mer å forsikre, delvis på grunn av prisen på karosserireparasjon. Å rette ut en A8/A2/XJ er ikke billig (eller var ikke da jeg sjekket for noen år siden), og kan kun gjøres på et fåtall steder i Norge.

 

A8 har vel ikke mulighet til å legge ned setene? Sjelden man bruker det, men er veldig greit å ha den dagen man trenger det. Hvis husstandens andre bil er en Caravelle eller tilsvarende er det jo ikke så nøye.

 

Snakket med en eier av gamle A8 (uten parksensor) som mente det var veldig mye bil å parkere i trange sentrumsgater, men så stor som A6 har blitt er det gjerne ikke rare forskjellen lenger.

 

Jeg sjekket med If, og det var faktisk litt billigere å forsikre A8. Merkelig!

Skrevet

Sannelig merkelig ja, hos postbanken fikk jeg nesten 50 % høyere pris på A8 enn A6. Lurer på om det statistiske grunnlaget på A8 er veldig tynt.

Skrevet

Du kan jo ikke sammenlikne A8 med A6.. A8 er en bil man kjøper fordi man har lyst på den, om man har privatsjåfør, er mafiaboss og/eller statsleder :)

De er enorme, men veldig kule. Deler og sånt er det vanskelig med, lite med kommpetanse også. Det er ikke en bil for hvermannsen, men et sikleobjekt for oss i vw-audiklubbben :D

Skrevet

Gamlingen hadde en slik, og det var fryktelig mye trøbbel. For det meste elektronikk.

 

Har også hørt om flere andre som har hatt trøbbel med elektronikken i A8. Som nevnt blir også karosseriskader ekstremt dyrt i forhold til andre biler, og dele- og serviceprisene er nok en god del høyere enn for A6.

 

Vet blant annet at Møller tar over 2000 kroner i timen for å skru på A8...

Skrevet
Du kan jo ikke sammenlikne A8 med A6.. A8 er en bil man kjøper fordi man har lyst på den, om man har privatsjåfør, er mafiaboss og/eller statsleder :)

De er enorme, men veldig kule. Deler og sånt er det vanskelig med, lite med kommpetanse også. Det er ikke en bil for hvermannsen, men et sikleobjekt for oss i vw-audiklubbben :D

Dette er typisk noe jeg hører mange si. Men jeg savner mer konkret info om dette. Hva er det som blir så voldsomt mye dyrere? Jeg skjønner at service blir et par tusenlapper mer i året. Men hva snakker vi om ellers? Hvor mye mer vil det koste meg å ha en A8 sammenlignetmed en A6?

Skrevet

Karosseriet er i aluminium. Flott med tanke på rust og vekt, men det koster penger dersom du skader det.

 

Hos Møller, som du helst bør bruke på en slik bil, koster det over 2000 kroner i timen for verkstedbesøk med A8. Grunnen til at det er så dyrt, er den samme som hvorfor du skal bruke de - de har spesialopplæring i å skru på A8.

 

Du må ha rett datautstyr for å få skiftet bremseklosser, hvis ikke risikerer du å ødelegge skivene til mange tusen kroner stykket.

 

A8 har generelt mye mer elektronikk, og dermed er det også mer som kan gå galt på den fronten.

 

Men for all del. Hvis du har lyst på en slik bil, og er klar over farene, så må jeg bare si én ting: Kos deg! A8 er en flott bil når den fungerer.

Skrevet

Det er en flott bil, det spørs bare bruksområdet! Men kjøper du en, for all del, gå all the way med en 4.2 v8, noen fine felger og en fin farge og høyde. Det er mye elektronikk, men det er det jo på alle tilsvarende modeller også (bmw 7, merc s).

Ikke gå for en kjip 3.0tdi iallefall...

 

Hvor gammel er du, hvilken type kjøring er din stil, liker du det går fort, behagelig, at den følger bra med i svinger, har du kone, har du unger?

 

A8 er vel egentlig ment på mer eller mindre velstående forretningsmenn på over 50 som vil kjøre stilfullt, gjerne har andre som kjører for seg (hence overflod av luksus i baksetet), og som fortsatt har barn som bor hjemme. Ikke jeg som fant på det altså, er det Audi skrev i infoen når A8 ble lansert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...