Gå til innhold

Test: Sony Ericsson Aino


Anbefalte innlegg

Tingen er at N97, og de aller fleste andre mobiler med trykkskjerm, faktisk kan brukes fullt ut med trykkskjermen. Du kan (selvfølgelig) lese mail, surfe på nettet, ringe kontakter fra telefonlisten, osv. osv. uten å dra frem tastaturet.

 

Ikke bare har SE skyndtet seg og laget et halvferdig touch-grensesnitt, de har attpåtil gjemt de da nødvendige navigasjonsknappene sammen med resten av input-tastene. Det er ingen krise, men det fører til at man for første gang må åpne telefonen for å gjøre selv de enkleste enkle handlinger.

Endret av genser
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Poe.. Du har ikke lagt frem ett eneste bevis.. Du kaller det kanskje ett bevis, men det er bare en påstand.. Nå mener du nok at jeg er en nokia fanboy siden jeg ikke ser bevisene dine.. Men som du kanskje har merket har ikke en eneste person omtrent gått frem og sagt at han/hun er enig med deg.. Så absolutt alle må jo være Nokia fanboys? eller kanskje noen er så beskjedne at de ikke tør si meningen si på nettet gjemt bak ett nick? Ikke vet jeg..

 

 

Nå frister du meg til å bli personlig, men skal klare å styre meg.Jeg klarer faktisk å sr flere personer som er enig med meg, men jeg klarer også å se at det er den gamle nokia-gjengen som er uenig med meg, og som absolutt skal demonstrere for alle og enhver hvor dårlig SE er, og hvor feil jeg tar, og det i en SE tråd.Jeg har postet konkrete bevis. Les tråden en gang til du. Les gjerne Satio tråden også, da jeg tror et av bevisene er postet der. Kan jo gi deg et par stikkord. ''størrelse'' ''fw-bugs''Siste er forøvrig rettet på nå, noe som skal gøre aino sitt trykkfølsomme ui mye raskere. Blant annet kameradelen, som NokiAmobil trakk i monn for...

Lenke til kommentar
Tingen er at N97, og de aller fleste andre mobiler med trykkskjerm, faktisk kan brukes fullt ut med trykkskjermen. Du kan (selvfølgelig) lese mail, surfe på nettet, ringe kontakter fra telefonlisten, osv. osv. uten å dra frem tastaturet.

 

Ikke bare har SE skyndtet seg og laget et halvferdig touch-grensesnitt, de har attpåtil gjemt de da nødvendige navigasjonsknappene sammen med resten av input-tastene. Det er ingen krise, men det fører til at man for første gang må åpne telefonen for å gjøre selv de enkleste enkle handlinger.

 

 

For første gang?? Du sja jo nettop selv at de aller fleste kamskjelltelefonene må åpnes for å gjøre ''selv de enkleste ting''. Har aldri sett du har klaget på dette før, så din troverdighet erlik null.Og det trykkfølsomme ui-et, er ikke et ui for telefonen, men for mediaspilleren. Så du kan ikke bruke det mot telefonen, selv om NokiAmobil sikkert presterte å gjøre det i sin test. SE skjønte vel at det ikke bare er å gjøre et ui som er designet for taster trykkfølsomt. Vi har jo sett skrekkeksempler på slikt før. Og ser det vel strengt tatt ennå på de fleste trykkfølsomme nokiaer.

Lenke til kommentar

Dette blir, som flere har påpekt før meg, rett og slett for dumt, Poe.

 

For første gang?? Du sja jo nettop selv at de aller fleste kamskjelltelefonene må åpnes for å gjøre ''selv de enkleste ting''. Har aldri sett du har klaget på dette før, så din troverdighet erlik null.

Ja, når man kjøper en kamskjelltelefon gjør man kompromisser mot å få bedre beskyttelse av skjermen og en annen formfaktor. Men det blir uansett irrellevant. U10i er en slider, og bør selvfølgelig sammenlignes med andre mobiler av samme type. Men ja, skal man ha en kamskjellsmobil må man gjøre kompromisser i brukervennlighet, slik er det ikke med slidere.

 

Faktum er at i alle andre slidere kan man bruke telefonen til ca. alt annet enn tekst/tall-input uten å måtte åpne mobilen. Det er ingen krise at man må det, men det er i aller høyeste grad både unødvendig og lite brukervennlig.

 

Og det trykkfølsomme ui-et, er ikke et ui for telefonen, men for mediaspilleren. Så du kan ikke bruke det mot telefonen

Det er nettopp dette jeg prøver å presisere. SE har laget en halvferdig touch-mobil som ikke kan styre annet enn mediespilleren med trykkskjermen. Dette er ille nok, men forverres altså ytterligere av at de gjemmer bort nødvendige taster for elementær telefonbruk.

 

Vi har jo sett skrekkeksempler på slikt før. Og ser det vel strengt tatt ennå på de fleste trykkfølsomme nokiaer.

Jeg antar du sikter til S60 v5. Jeg er personlig ingen stor fan av dette grensesnittet. SE derimot har allerede en mobil på markedet med S60 v5, og snart kommer det fler.

Lenke til kommentar
Vi har jo sett skrekkeksempler på slikt før. Og ser det vel strengt tatt ennå på de fleste trykkfølsomme nokiaer.

Jeg antar du sikter til S60 v5. Jeg er personlig ingen stor fan av dette grensesnittet. SE derimot har allerede en mobil på markedet med S60 v5, og snart kommer det fler.

 

Sikter du til den feilfrie kongetelefonen Satio?

Lenke til kommentar
Vi har jo sett skrekkeksempler på slikt før. Og ser det vel strengt tatt ennå på de fleste trykkfølsomme nokiaer.

Jeg antar du sikter til S60 v5. Jeg er personlig ingen stor fan av dette grensesnittet. SE derimot har allerede en mobil på markedet med S60 v5, og snart kommer det fler.

 

Sikter du til den feilfrie kongetelefonen Satio?

 

Psst, forsiktig, jeg ville ikke være sikker på at sarkasme fungerer i denne diskusjonen ;)

Lenke til kommentar
Det er nettopp dette jeg prøver å presisere. SE har laget en halvferdig touch-mobil som ikke kan styre annet enn mediespilleren med trykkskjermen. Dette er ille nok, men forverres altså ytterligere av at de gjemmer bort nødvendige taster for elementær telefonbruk.
Nei. Se har laget en fullverdig mobil der man kan styre den avanserte mediaspilleren med hjelp av et trykkfølsomt ui. Tipper du hadde forstått konseptet hadde det stått Nokia på den. Men egentlig tror jeg du forstår konseptet ganske så godt, men du bare må kverulere ettersom dette er en SE og ikke en nokia. Og hadde du/dere tatt dere bryderiet med å lese mine poster så ser dere at jeg kritiserer Satio, nettop pga ui-et. Men NokiAmobil er jo oppvokst med symbian på innerlommen, så for dem må jo dette være himmelen, noe det også hadde vært hadde telefonen vært en Nokia Satio. Etter min mening skulle alle telefoner som blir lansert med dette latterlige ui-et automatisk fått en 3 er og en stor advarsel ''KUN FOR SPESIELT INTERESERTE!'' Men nå er det ikke slik her på NokiAmobil, og de elsker dette forhistoriske tungvinte og bakvendte ui-et, så lenge det står Nokia på telefonen, vel å merke.
Lenke til kommentar
Les gjerne Satio tråden også, da jeg tror et av bevisene er postet der. Kan jo gi deg et par stikkord. ''størrelse'' ''fw-bugs''Siste er forøvrig rettet på nå, noe som skal gøre aino sitt trykkfølsomme ui mye raskere. Blant annet kameradelen, som NokiAmobil trakk i monn for...

Jeg tror ikke det er postet "bevis" for noen av dine påstander der. Her tror jeg du må komme med en link :D

Endret av audunms
Lenke til kommentar
Nei. Se har laget en fullverdig mobil der man kan styre den avanserte mediaspilleren med hjelp av et trykkfølsomt ui. Tipper du hadde forstått konseptet hadde det stått Nokia på den. Men egentlig tror jeg du forstår konseptet ganske så godt, men du bare må kverulere ettersom dette er en SE og ikke en nokia. Og hadde du/dere tatt dere bryderiet med å lese mine poster så ser dere at jeg kritiserer Satio, nettop pga ui-et. Men NokiAmobil er jo oppvokst med symbian på innerlommen, så for dem må jo dette være himmelen, noe det også hadde vært hadde telefonen vært en Nokia Satio. Etter min mening skulle alle telefoner som blir lansert med dette latterlige ui-et automatisk fått en 3 er og en stor advarsel ''KUN FOR SPESIELT INTERESERTE!'' Men nå er det ikke slik her på NokiAmobil, og de elsker dette forhistoriske tungvinte og bakvendte ui-et, så lenge det står Nokia på telefonen, vel å merke.

 

Så Satio skulle fått en 3er i følge deg, ikke 5/6?

 

Jeg tror for øvrig det vår mann 'genser' sikter til er manglene ved touch-grensesnittet. Equalizer for mp3-spilleren for starters. Hvorfor må jeg skyve fram tastaturet, for å finne mediaplayeren og endre equalizerinnstillinger der? Dette kunne SE elegant ha bakt inn i touch-UI og gjort det mer selvstendig som mediafunksjon.

Lenke til kommentar

Apropos Symbian så har jo Nokia varslet en vesentlig forbedring iløpet av 2010. Og for å sitere GSM Arena: Well, it was about time, if not a bit too late. Still we appreciate the good intentions and the fact that Nokia finally understood that the Symbian OS is not the problem, but its outdated user interface.

 

Og jeg foreslår at Amobil oppretter en ny tråd til hver test av Sony Ericsson og Nokia: "poe's meninger om testen - et forum for utskjelling og generell synsing og føleri".

 

:)

Lenke til kommentar
Apropos Symbian så har jo Nokia varslet en vesentlig forbedring iløpet av 2010. Og for å sitere GSM Arena: Well, it was about time, if not a bit too late. Still we appreciate the good intentions and the fact that Nokia finally understood that the Symbian OS is not the problem, but its outdated user interface.

 

Og jeg foreslår at Amobil oppretter en ny tråd til hver test av Sony Ericsson og Nokia: "poe's meninger om testen - et forum for utskjelling og generell synsing og føleri".

 

:)

 

Symbian i seg selv er jo rimelig komplett. Uketall på kalender og mulighet til å justere snooze i minutter på alarmen er ting jeg ikke finner på f.eks Windows Mobile eller Android uten å installere tredjepartsprogram. Godt Nokia skjønner at teknofolket er lei UIet!

 

Må nevnes: Som selger opplever jeg ofte at de mer tradisjonelle brukerne (les: de som ikke bor i mobilene slik mange av oss gjør) setter pris på velkjent logikk og ikoner på Nokias touchtelefoner (dette går for Satio også, merker jeg!), og velger disse på grunn av det, ikke på tross av det.

Lenke til kommentar
Les gjerne Satio tråden også, da jeg tror et av bevisene er postet der. Kan jo gi deg et par stikkord. ''størrelse'' ''fw-bugs''Siste er forøvrig rettet på nå, noe som skal gøre aino sitt trykkfølsomme ui mye raskere. Blant annet kameradelen, som NokiAmobil trakk i monn for...

Jeg tror ikke det er postet "bevis" for noen av dine påstander der. Her tror jeg du må komme med en link :D

 

 

Bevisene er postet og du vet det. Du trekker se for størrelse der du gir pluss til nokia. Og så presterer du å skylde på følelsene dine etterpå. Men ser at hele nokiabunchen her på NokiAmobil er ute etter meg nå, så tror eg skal skygge banen ei stund.

Lenke til kommentar
Bevisene er postet og du vet det. Du trekker se for størrelse der du gir pluss til nokia. Og så presterer du å skylde på følelsene dine etterpå. Men ser at hele nokiabunchen her på NokiAmobil er ute etter meg nå, så tror eg skal skygge banen ei stund.

Du har visst ikke fått med deg at alle her som har holdt i begge telefonene er enig om at Satio er en kantete og slett ikke så kompakt sak. Og dette med at jeg har skyldt på følelser har jeg vel bedt deg komme med konkrete sitater på nå x antall ganger, men som vanlig er ikke linker til fakta din sterke side.

Lenke til kommentar
Bevisene er postet og du vet det. Du trekker se for størrelse der du gir pluss til nokia. Og så presterer du å skylde på følelsene dine etterpå. Men ser at hele nokiabunchen her på NokiAmobil er ute etter meg nå, så tror eg skal skygge banen ei stund.

Du har visst ikke fått med deg at alle her som har holdt i begge telefonene er enig om at Satio er en kantete og slett ikke så kompakt sak. Og dette med at jeg har skyldt på følelser har jeg vel bedt deg komme med konkrete sitater på nå x antall ganger, men som vanlig er ikke linker til fakta din sterke side.

 

Her er hva du skriver, selv om du i samme setning benekter det du skriver!? :cry:

"Jeg har derimot snakket om hvor en telefon føles i lommen, altså om den er stor, liten osv, noe som selvsagt er svært relevant for inntrykket man har av størrelsen på en telefon."

 

Og jeg tipper at du føler deg uvel hver gang du har en SE i lomma...

 

edit: Ser frem til testen av Nokia X6. Den bør jo få slakt da den er direkte diiiiiger i forhold til Satio...

Endret av poe
Lenke til kommentar
Bevisene er postet og du vet det. Du trekker se for størrelse der du gir pluss til nokia. Og så presterer du å skylde på følelsene dine etterpå. Men ser at hele nokiabunchen her på NokiAmobil er ute etter meg nå, så tror eg skal skygge banen ei stund.

Du har visst ikke fått med deg at alle her som har holdt i begge telefonene er enig om at Satio er en kantete og slett ikke så kompakt sak. Og dette med at jeg har skyldt på følelser har jeg vel bedt deg komme med konkrete sitater på nå x antall ganger, men som vanlig er ikke linker til fakta din sterke side.

 

Her er hva du skriver, selv om du i samme setning benekter det du skriver!? :cry:

"Jeg har derimot snakket om hvor en telefon føles i lommen, altså om den er stor, liten osv, noe som selvsagt er svært relevant for inntrykket man har av størrelsen på en telefon."

 

Og jeg tipper at du føler deg uvel hver gang du har en SE i lomma...

 

edit: Ser frem til testen av Nokia X6. Den bør jo få slakt da den er direkte diiiiiger i forhold til Satio...

 

Kommer den egentlig til norge? Ser den er på noen få nettbutikker, men er litt skeptisk.. Siden nokia ikke har den på sin side og har tideligere sagt at den ikke skal komme her..

 

De har jo fått trykket inn 320mAh større batteri og 32gb internminne i x6 enn satio da, selv om x6 er 4gram lettere, 1 millimeter kortere i høyden og 4 mm kortere i bredden.. men 8mm tykkere da..

Lenke til kommentar
Bevisene er postet og du vet det. Du trekker se for størrelse der du gir pluss til nokia. Og så presterer du å skylde på følelsene dine etterpå. Men ser at hele nokiabunchen her på NokiAmobil er ute etter meg nå, så tror eg skal skygge banen ei stund.

Du har visst ikke fått med deg at alle her som har holdt i begge telefonene er enig om at Satio er en kantete og slett ikke så kompakt sak. Og dette med at jeg har skyldt på følelser har jeg vel bedt deg komme med konkrete sitater på nå x antall ganger, men som vanlig er ikke linker til fakta din sterke side.

 

Her er hva du skriver, selv om du i samme setning benekter det du skriver!? :cry:

"Jeg har derimot snakket om hvor en telefon føles i lommen, altså om den er stor, liten osv, noe som selvsagt er svært relevant for inntrykket man har av størrelsen på en telefon."

 

Og jeg tipper at du føler deg uvel hver gang du har en SE i lomma...

 

edit: Ser frem til testen av Nokia X6. Den bør jo få slakt da den er direkte diiiiiger i forhold til Satio...

 

Kommer den egentlig til norge? Ser den er på noen få nettbutikker, men er litt skeptisk.. Siden nokia ikke har den på sin side og har tideligere sagt at den ikke skal komme her..

 

De har jo fått trykket inn 320mAh større batteri og 32gb internminne i x6 enn satio da, selv om x6 er 4gram lettere, 1 millimeter kortere i høyden og 4 mm kortere i bredden.. men 8mm tykkere da..

 

Nesten en cm tykkere. Da revner nok buksa til Audun :p

Lenke til kommentar

Jeg skulle til å si at 0,8 cm tykkere ville vært en absolutt dealbreaker for meg. Jeg vil nok neppe ha en telefon som er mer enn 1,5 cm tykk igjen, det blir rett og slett for klumpete i buksa.

 

MEN, i følge gsmarena er det altså 0,8 mm i forskjell på tykkelsen på satio og x6.

 

Det er altså forskjell på 0,8 mm og 0,8 cm folkens :)

 

Jeg synes forresten ellers x6 ser fet ut, men for min del er det android som gjelder, og spesielt cpu virker utdatert, og da hjelper ikke design pluss god skjerm.

Endret av bufodill
Lenke til kommentar
Jeg skulle til å si at 0,8 cm tykkere ville vært en absolutt dealbreaker for meg. Jeg vil nok neppe ha en telefon som er mer enn 1,5 cm tykk igjen, det blir rett og slett for klumpete i buksa.

 

MEN, i følge gsmarena er det altså 0,8 mm i forskjell på tykkelsen på satio og x6.

 

Det er altså forskjell på 0,8 mm og 0,8 cm folkens :)

 

Jeg synes forresten ellers x6 ser fet ut, men for min del er det android som gjelder, og spesielt cpu virker utdatert, og da hjelper ikke design pluss god skjerm.

 

Hehe, ja. Det er forskjell. Den er faktisk mindre enn Satio, faktisk så liten som Pixon, så med det i tankene, så får den nok glatt en 7-er her på NokiAmobil.

Forøvrig likte jeg utseende på den, og må si Nokia har kommet seg vedrørende design. Først N97 mini og nå denne. Meeeen, Audun er jo allergisk mot kanter, så da blir vel også denne å føles gigantisk i lomma hans, så da blir det vel kun en 4-er og ikke anbefalt stempel. Iallefall hvis man skal tro på det han sier.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...