Gå til innhold

VG - eit plagiat av Se & Hør?


4588pkdkrikue5c

Anbefalte innlegg

Hei forumfolk,

Eg har den siste tida irritert meg mykje over innhaldet som vart publisert i VG - i likhet med sikkert fleire andre av dykk. Heile dagen idag, og ikkje minst igår har overskrifta "Her er mobilsvar-meldingen hele USA snakker om" pryda forsida.

Dette er naturlegvis berre ei av mange slike saker, rett under får eg óg rynkande fersk servert at Rihanna ikkje har snakka med far sin på eitt år.

Kor faen er nyhetsverdien i slike saker? Tiger Woods er utro. Rihanna snakker ikkje med far sin. Kven bryr seg?

Fleire og fleire aviser tyr til slike agurksaker, og no er begeret snart fult! Kor kan ein lese seriøse nyheter no til dags? Har dei så lite å skrive om?

Byrjer VG (som egentleg er eit lysande eksempel, med óg fleire andre stader) å bli eit plagiat av Se og Hør? Kvifor presser dei ned nyheiter om at nokon er skutt og drept til fordel for at Tiger Woods har pult ei faen vett kven i nokre år?

Trur dei det er fordi dei simpelthen har for lite å skrive om, eller fordi me bevisst veljer ut kjendisnytt fordi me elsker å sjå at dei ikkje er betre enn oss?

Kva tykkjer dei om denne utviklinga?

Berre for å vere enda meir skuleprøve formulerande i innlegget mitt vil eg avslutte med min personlege favoritt - grei ut! :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av samme grunn kjøper jeg ikke VG lengre.

 

For meg så er det utrolig at folk gidder å kaste bort penger på slikt meninsløst vås som se og hør og alle disse bladene er. Hvilken nytte har de av å lese det? Hva er det som er så spennende?

 

Men folk får kjøpe det om de har glede av det, jeg for min del har bedre ting å bruke tida på enn slik meningsløst søppel.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

Det er desverre veldig vanskelig å få tak i papiraviser som formidler nyheter på en objektiv måte. Det bruker jeg internett for, bbc news feks. http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/default.stm

 

Ellers leser jeg dagbladet for synsing og artikler med mer en bare fakta. Journalistene i dagbladet ser ut til å vite hva de skriver om, selv om dagbladet helt klart har en politisk agenda. Du må bare lære deg å se gjennom det :)

Lenke til kommentar
Men kva alternativer har ein? Bruker å lese NRK, då dei ikkje på same måte er ei rein kapitalistisk avis - men er det nokon andre gode?

Jeg har for det meste avskrevet norske medier, selv om Aftenposten har skjerpet seg litt i det siste, med bedring av utenriksdekningen sin.

 

Personlig foretrekker jeg Financial Times, som for meg fremstår som rimelig objektiv og uten agenda. Det kan selvsagt være at det sier mer om meg enn avisen, men mitt rasjonale er at en avis som henvender seg til et internasjonalt publikum av beslutningstagere etterstrebe objektivitet. Ellers vil den over tid fremstå som en dårlig informasjonskilde.

 

Når det gjelder den (for VG) plagsomme likheten mellom VG og Se & Hør, så ble jo det faktisk brukt som et viktig argument da Se & Hør for noen år siden forsøkte å bli klassifisert som avis for å få momsfritak. S&H tapte jo riktignok den saken.

Lenke til kommentar

Er helt enig med førstepost. Man kan ikke gå i en dagligvarebutikk uten å se ordene sex og utroskap pryde forsida av VG. Dette har jo også Nytt på Nytt tullet en del med så de fleste i det norske samfunn er klar over dette, og ler av det. De som derimot liker dette, er også med i fangruppa til Se og Hør. For min del må jeg si at hele VG er latterlig, men så skal det vel sies; er det ikke sex som selger da?

 

Edit: leif

Endret av Torstein!
Lenke til kommentar

Financial Times er ikke "objektiv", det er en finansavis og ligger følgelig til høyre for sentrum. De er pro-kapitalistiske, pro-EU, pro-globalisering (her forstått som økonomisk globalisering med Verdensbanken, IMF og hele pakka) og har tidligere støttet både Thatcher og Reagan, men ligger nå noe nærmere (New) Labour. Ikke dermed sagt at det er en dårlig avis, det er det slett ikke, men det gjør en ikke noe godt å tro at avisen er "objektiv" (hva enn det er).

 

Forøvrig så er Klassekampen rimelig gode på utenriks.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Svært enig med TS her, og dere andre.

 

1 eksempel på VGs "propoganda":

Før sommer prydet VG framsiden med en stoooor sol og skriften "SOL OVER HELE LANDET I DAGENE FRAMOVER!!!11". Ikke akkurat en uvanlig framside av VG. Men i det jeg snur avisen og ser på baksiden på værmeldingen fra Storm, så ser jeg faen meg ikke ei helvetes sol på hele norgeskartet eller de 4-5 neste dagene, bare skyer og regn :wallbash:

 

Det eneste jeg bruker å lese fra VG og DB, er magasin vedleggene som kommer fredager og lørdager, de kan til tider inneholde noen gode artikler.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

VG og Dagbladet er aviser jeg helst unngår, både i papir- og nettutgave. Det er for mye platt stoff i disse. Kjendiser interesserer meg heldigvis svært lite. Dersom jeg skal velge mellom dem, faller valget på Dagbladet. Aftenposten er derimot den definitive favoritten.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Leser sjelden aviser, verken på nett eller på papir. Men tok en titt på vg.no etter å ha lest tråden, og jeg fant masse drapssaker osv, men i tillegg mye som var "se & hør"-stoff, som dette: http://www.vg.no/musikk/artikkel.php?artid=599664

 

Latterlig.. Har ingenting imot Carola, men om vi skulle laget en nyhetssak hver gang en kjendis ble tiltrukket av en annen ville vi trengt langt flere aviser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...