Gå til innhold

Førstegangstjeneste fallskjermjeger eller kystjeger


sneipen92

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg sa da ingen verdens ting om de andre rådene villvin kom med, sa jeg? Det eneste jeg bestrider er hans råd om å holde seg unna vekter, og det er altså et problem? Jeg sier ikke at hovedfokus skal legges på vektløfting, eller noe lignende, men et generelt råd om å holde seg unna vekter klarer jeg ikke se at er noe annet enn tullete, uansett hva du måtte mene om meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har forøvrig planer om fallskjermjeger og har gjort en del research samt fått en del tips. Til tross for at jeg ikke har vært inne enda, tror jeg at jeg kan konkludere med at denne seigheten, utholdenheten og sekkegåingen er betydelig viktigere enn å få litt større brystkasse eller ta noen ekstra kilo mark/knebøy. Klart, generell styrke tror jeg er lurt å trene litt på, men heller da i form av egenvekt.

 

Har selv startet medlemmskap i svømmehallen som jeg håper kan gi meg en slags "kombinert styrke/kondisjons"-ferdighet sammen med sekk som jeg går en del med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trening med vekter skader ingen. Såklart om du skal søke fallskjermjeger eller noe tilsvarendes, så bør hovedfokuset være på push/pull/situps, men å supplere med vekttrening ser jeg på, og tror jeg er bare positivt, så lenge du trener rett. Du blir ikke automatisk stor, bare fordi du trener med vekter, noe jeg antar at de fleste her inne er fullt klar over :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noe jeg har lurt på. Hvordan er det å være spesialjeger?

Bor man i egen leilighet? Hvor er man stasjonert?

Er det liksom vanlig arbeidstider, utenom når det er oppdrag og øvelser ogsånt?

Er mann på jobb hver dag? Er det mye fri?

 

Hektisk, lite tid til annet enn øvelser, kurs og trening. Og oppdrag, dersom det skulle oppstå.

Jeg aner ikke så mye mer enn det. De trener, trener og trener mer enn å trene.. De kan alltid bli bedre og gir aldri opp.

 

Livet som spesjeger er morsomt og spennende, men krevende. De er stasjonert i en egen avgrenset del av Rena Leir. Noen bor i leilighetene inne på Rena Leir, og noen bor på Rena utenfor leiren eller i Elverum. Mange pendler hjem i helgene. Det som daim911 sier, at det ikke blir tid til annet enn trening og kurs stemmer ikke helt, for avdelingen prioriterer familien til sine ansatte veldig høyt, faktisk så er det en av de bedre avdelingene å jobbe i på dette området. Ingen klarer å holde seg motivert hvis en ikke får tid til familien. Som regel normal arbeidstid utenom øvelser og reiser, og såklart oppdrag (men dette er jo ikke noe som skjer svært ofte i Norge).

 

Det er ikke uten grunn at de sier at det er en av de beste jobbene en mann kan ha.

Lenke til kommentar

Spesjegerne er jo også arbeidstakere slik som alle oss andre, så de samme reglene som gjelder i arbeidslivet gjelder der, med noen få unntak såklart. Fem uker i året er vel normalen, men du jobber alltids inn noen timer her og der, så det kan jo bli litt mer enn det også. Utover dette så har du en periode med fri etter en lengre deployering i f.eks Afghanistan. Det er nok flere muligheter til å ta mer fri men kommer ikke på alt i farten. Når det er sagt så krever avdelingen mye av sine ansatte, så det å ta fri bør ikke være en avgjørende faktor for at du søker eller ikke...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Var nylig inne på sesjon del 2. Fikk 8/9 på den formlik-, ordlikhets- og mattetesten, i tillegg til 9 i syn og hørsel. Løp 13.45 på tredemøllen (vet dette ikke er særlig bra, men jeg var på russekro dagen før) og i samtale med offiser ble jeg anbefalt å søke marinejeger til 1.gangstjenesten. Jeg er veldig motivert, men har hørt fra venner at "ingen" kommer inn hit. Hvor store sjanser og hva kreves av en marinejeger gitt at man er i den fysiske formen som kreves?

Lenke til kommentar

Gitt at du klarer de fysiske minstekravene som marinejegerkommandoen har oppgitt på forsvaret.no, så skal du i utgangspunktet være fysisk rustet til å bestå opptaket. Desto bedre fysisk kapasitet du har over minstekravet, desto bedre er det da dette vil gi deg mer å gå på. Opptak går _mye_ på psyken, og det er i stor grad den som avgjør om du kommer igjennom eller ikke. Det er et trangt nåløye, men klarer du å holde motivasjonen oppe og ikke bryte psykisk sammen i en opptakssammenheng så er du på god vei. Du må altså mestre å være fysisk utslitt, kombinert med svært lite søvn, mat og mye kjefting fra befal og kontrameldinger om hva som skal gjøres.

 

Se ellers denne videoen for å få en liten smakebit:

 

Endret av Killswitch
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...