Gå til innhold

Førstegangstjeneste fallskjermjeger eller kystjeger


sneipen92

Anbefalte innlegg

Hei, gleder meg veldig veldig til militæret og har mest av alt lyst til å gå førstegangstjenste som fallskjermjeger eller kystjeger. Er ikke helt sikker på hvordan systemet fungerer. Jeg er 92 altså 18 til våren, når blir jeg kalt inn til sesjon? Må jeg gå gjennom de fysiske prøvene der?

 

Også det vanskelige: Har jeg i det hele tatt sjangs til å bli med?

HAr sett gjennom minstekravene og regner med at det skal gå rimelig greit hvis jeg trener litt påforhånd, noe jeg allerede har begynt med. Men dette er det som bekymerer meg:

Jeg har antydning til astma, påvist hos lege, men bruker aldri medisiner.

Jeg er allergisk mot gress og bjørk (ikke veldig mye da, tar litt medisiner på våren)

Jeg har slakke leddbånn noe som har ført til at kneskålene mine har gått ut av ledd 3 ganger, og skuldera en gang.

 

Takk for svar?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Blir jeg tjenstedyktig da? Skal kaanskje få operert knærene mine snart da, så kanskje det hjelper. Det at jeg vil så mye i militæret som jeg vil bør vel telle litt?

 

klart, det teller litt.

men problemer er jo om du funker i felt eller ikke, hva om kneet går ut av ledd midt på fjellet?

hva om du får astma-anfall midt under ett gass-angrep?

 

slike ting ødelegger en del for deg, forsvarets behov teller langt over dine ønsker, men om du kommer inn eller ikke er det de på sesjon som avgjør, men jeg tviler.

 

husk, kroppen blir utsatt for en god del mer på øvelser og slikt enn det du er vant med ellers, så det som ikke er noe stort problem nå kan fort bli det på øvelse.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Blir jeg tjenstedyktig da? Skal kaanskje få operert knærene mine snart da, så kanskje det hjelper. Det at jeg vil så mye i militæret som jeg vil bør vel telle litt?

 

klart, det teller litt.

men problemer er jo om du funker i felt eller ikke, hva om kneet går ut av ledd midt på fjellet?

hva om du får astma-anfall midt under ett gass-angrep?

 

slike ting ødelegger en del for deg, forsvarets behov teller langt over dine ønsker, men om du kommer inn eller ikke er det de på sesjon som avgjør, men jeg tviler.

 

husk, kroppen blir utsatt for en god del mer på øvelser og slikt enn det du er vant med ellers, så det som ikke er noe stort problem nå kan fort bli det på øvelse.

 

Astma anfall har jeg aldri hatt, har bare litt dårlig lungkapasitet, og litt dårlig oksygen opptak, og astmamedsinen gjør det bedre. Faller kneet ut, klarer jeg og få det tilbake selv. Men skjønner selvfølgelig hvor du vil hen.

 

Jeg synes hvertfall at jeg er en tipp-topp motivert kar :D

 

og KJK, er ikke det kystjegerkommandoen? Det er jo dit jeg vil :D

Lenke til kommentar
Med mindre eg har misforstått deg har du ikkje moglegheit til å bli tatt opp i jegerstyrkene.

Eg ser ikkje på dette som noko tvilstilfelle.

 

Med den leddgreia er det ikkje sikkert du kjem inn i militæret i det heile tatt.

 

Dagens gladnyhet. Hvis det stemmer så er det jævelig kjipt. Kanskje jeg kan unlate og fortelle om knærene mine ?

Lenke til kommentar

Alt handler om motivasjonen din. Er du motivert og trener så har ikke du noe MINDRE forutsetninger enn alle andre. Bare sørg for å få 9 på alt på sesjon. Er grei skurring hvis du går inn for det. Var du bra på sesjon og er aktiv i søknadsprosessen før og eventuellt etter opptaket så kan du få en jævlig fet tjeneste selvom du kommer eller ikke kommer inn i k.jeger eller f.jeger.

Lenke til kommentar
Alt handler om motivasjonen din. Er du motivert og trener så har ikke du noe MINDRE forutsetninger enn alle andre. Bare sørg for å få 9 på alt på sesjon. Er grei skurring hvis du går inn for det. Var du bra på sesjon og er aktiv i søknadsprosessen før og eventuellt etter opptaket så kan du få en jævlig fet tjeneste selvom du kommer eller ikke kommer inn i k.jeger eller f.jeger.

 

Det er direkte feil.

 

I alle avdelingene i militæret er det diskvalifiserande moment, f.eks. astma eller div. skader.

I spesialstyrkene er det i tillegg fysiske opptakskrav og dei diskvalifiserande momenta er strengare.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det diskvalifiserende hvis han er en aktiv asmatiker o.l Hvis han ikke blir plaget derimot er ikke dette noe hinder. Jeg har vært plaget av både astma og allergi tidligere, men har ikke vært plaget de siste år.

Jeg kom med på opptak fallskjermjeger 2008, og kunne blitt fallskjermjeger hadde jeg klart opptaket. Legen eller offiserene som intervjuet meg nevnte på ingen måte min medisinske historie. Nå skal det sies at jeg fikk 9 på alt på sesjon da.

Endret av jayplay
Lenke til kommentar

Er bare FSK og MJK som har spesialstyrkestatus, men vi har mange andre som er i nærheten også. Fjernesk og kystjeger etter verneplikten er nære.

 

Hvalder, Når du først er der så er det motivasjonen som teller. Poenget mitt er at hvis han er motivert i forkant så kan han kanskje komme seg unna ting som skal være diskvalifiserende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...