Gå til innhold

Førstegangstjeneste fallskjermjeger eller kystjeger


sneipen92

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De to jeg nevnte utfører nesten identiske oppdrag som spesialstyrkene, samt at de har bedre kompetanse innen visse ting. Nå snakker jeg først og fremst om fjern.esk.

 

Jeg sier jo at de IKKE er spesialstyrker, men tjenesten vil ikke være så annerledes var det jeg ville komme frem til.

 

Svært så sære folk er idag da :p

Lenke til kommentar
Er bare FSK og MJK som har spesialstyrkestatus, men vi har mange andre som er i nærheten også. Fjernesk og kystjeger etter verneplikten er nære.

 

Hvalder, Når du først er der så er det motivasjonen som teller. Poenget mitt er at hvis han er motivert i forkant så kan han kanskje komme seg unna ting som skal være diskvalifiserende.

137 luftving. "Fjernesk og kystjeger etter verneplikten har ingenting med spesialstyrker å gjøre" jahaja....

Lenke til kommentar
137. luftving er en spesialstyrke? Javel, ja. Tror du har misforstått ett og annet...

Og nei. Både fjernoppklaringseskadronen (sammen med resten av EBN) og kystjegerkommandoen er ordinære styrker.

Jeg misforstått? Haha, nei. De er og blir det, uavhengig hva du syns. Det interesserer meg egentlig ikke litt engang.

 

Ordinær styrke, kanskje. "Ingenting med spesialstyrker å gjøre" Feil.

Lenke til kommentar

Hvordan er det feil at de ikke har noenting med spesialstyrker å gjøre?

Selvfølgelig samvirker de med spesialstyrker, alle delene av forsvaret vårt "har noe å gjøre" med spesialstyrker (litt avhengig av hvor langt ut i treet du går), så det var kanskje en flåsete måte å ordlegge meg på, men det er altså ikke spesialstyrker, like lite som TMBN er en spesialstyrke.

 

Det er for øvrig ikke "kanskje" ordinære styrker. Det er ordinære styrker.

 

Du er klar over at 137. luftving består av en skvadron bell-helikoptre, en EK-skvadron med Jet Falcon samt et detasjement fra 330-skvadronen (Sea King redningshelikoptre). Det er altså overhodet ikke en spesialstyrke. 720-skvadronen (bell-helikoptrene) har som oppgave å støtte landstyrkene, blant annet FSK/HJK, men er ikke en spesialstyrke.

Lenke til kommentar
Jeg misforstått? Haha, nei. De er og blir det, uavhengig hva du syns. Det interesserer meg egentlig ikke litt engang.

 

Hva med hva mil.no synes? Interesserer det deg litt?

 

"Forsvarets spesialstyrker består av Forsvarets spesialkommando / Hærens jegerkommando og Marinejegerkommandoen"

 

Jeg kan ikke se noe om noen luftving i teksten over, eller på nettsiden det er hentet fra.

Lenke til kommentar
Vil anbefale KJK. Bra leir, ekstremt bra mat, bra velferd og kult kit.

 

Bra mat... wtf? Ellers er jeg enig :)

 

Trådstarter:

Jeg har tjenestegjort på KJK for noen få år siden og kan dele noen erfaringer. Om det er slik i dag vet jeg lite om dessverre.

 

På sesjonen gjelder ønsket ditt aller mest. Sier du at du vil til KJK, så vil jeg tro sjansen for at du kommer dit er stor. Når det gjelder krav, så er de bare for å motivere folk til å være i god form. Det er bare tull at hvis man ikke klarer kravet i ant push-ups, så kommer man ikke inn. Det er ikke antall push-ups som gjør en soldat god - det er mentaliteten og ståpåviljen. Selvfølgelig kan man ikke følge kjøret der uten å være i god form, så jeg vil anbefale å trene deg opp slik at du klarer kravene med god margin. En i troppen overgikk beste resultat på alle tester med glans, men han holdt bare i noen uker fordi det ble litt for mye natur for han:) Jeg kunne gjerne tenkt meg å ta det året en gang til, men da satt akkurat hakket mer pris på naturen.

 

Har du mulighet til å trene opp leddbåndene dine på noe vis? Hvis du ikke sier noe om dette og ender opp med å ødelegge et kne langt pokkers oppe på fjellet så er det litt dumt. Det vil i alle fall patruljen din synes når de må bære deg og oppakningen din ned i tillegg til alt de bærer på fra før av. Tren på å gå med sekk er kanskje det viktigste du gjør før man skal tjenestegjøre i KJK. Å gå i 4 dager i strekk med 40kg på ryggen kommer til å skje. Det du må være sikker på er at knær og andre ledd kan tåle det.

 

I KJK kommer det til å bli en del lyng, gress og skog. Så hvis det er slik at du ikke kan gå i skogen en vårdag engang, vet jeg ikke helt om det er lurt å satse på KJK. Det er nok ikke noe stress å ha med medisin i felten, men problemet kommer den dagen medisinen ikke er tilgjengelig av en eller annen grunn og du står midt i skogen :)

 

For å si noe om hvor hardt det kan bli: Da vi startet var vi over 400stk som ville prøve seg. Vi var bare 14 igjen på slutten.. (Mulig det bare var slappinger som hadde søkt?)

Lenke til kommentar

Takk takk, nå ble jeg litt lettet, jeg tror jeg har god hørsel godt syn og god IQ. OG jeg tror at jeg skulle klart kravene her og nå. Men har nå begynt å trene meg opp til å bestå med glans :)

Trener kondis 1 gang i uke og styrke 4 ganger.

Da trener jeg: Knebøy, markløft, chins, dips, militærpress og roing. Men når er det jeg blir kalt inn til sesjon og tar disse testene?

Lenke til kommentar
(Mulig det bare var slappinger som hadde søkt?)

Forsvaret ravar jo stadig avgarde om korleis "alle" kan bli med bare du er i normalt god form :p

 

Du skal vel heller vere godt over normalen både fysisk og spesielt psykisk for å ha ein sjanse der.

 

Takk takk, nå ble jeg litt lettet, jeg tror jeg har god hørsel godt syn og god IQ. OG jeg tror at jeg skulle klart kravene her og nå. Men har nå begynt å trene meg opp til å bestå med glans :)

Trener kondis 1 gang i uke og styrke 4 ganger.

Da trener jeg: Knebøy, markløft, chins, dips, militærpress og roing. Men når er det jeg blir kalt inn til sesjon og tar disse testene?

 

Tren på å gå med sekk, det er noko av det viktigaste i alle avdelinger i militæret.

 

Du blir ikkje testa fysisk på sesjon.

Endret av HValder
Lenke til kommentar
Vil anbefale KJK. Bra leir, ekstremt bra mat, bra velferd og kult kit.

 

Bra mat... wtf? Ellers er jeg enig :)

 

Trådstarter:

Jeg har tjenestegjort på KJK for noen få år siden og kan dele noen erfaringer. Om det er slik i dag vet jeg lite om dessverre.

 

På sesjonen gjelder ønsket ditt aller mest. Sier du at du vil til KJK, så vil jeg tro sjansen for at du kommer dit er stor. Når det gjelder krav, så er de bare for å motivere folk til å være i god form. Det er bare tull at hvis man ikke klarer kravet i ant push-ups, så kommer man ikke inn. Det er ikke antall push-ups som gjør en soldat god - det er mentaliteten og ståpåviljen. Selvfølgelig kan man ikke følge kjøret der uten å være i god form, så jeg vil anbefale å trene deg opp slik at du klarer kravene med god margin. En i troppen overgikk beste resultat på alle tester med glans, men han holdt bare i noen uker fordi det ble litt for mye natur for han:) Jeg kunne gjerne tenkt meg å ta det året en gang til, men da satt akkurat hakket mer pris på naturen.

 

Har du mulighet til å trene opp leddbåndene dine på noe vis? Hvis du ikke sier noe om dette og ender opp med å ødelegge et kne langt pokkers oppe på fjellet så er det litt dumt. Det vil i alle fall patruljen din synes når de må bære deg og oppakningen din ned i tillegg til alt de bærer på fra før av. Tren på å gå med sekk er kanskje det viktigste du gjør før man skal tjenestegjøre i KJK. Å gå i 4 dager i strekk med 40kg på ryggen kommer til å skje. Det du må være sikker på er at knær og andre ledd kan tåle det.

 

I KJK kommer det til å bli en del lyng, gress og skog. Så hvis det er slik at du ikke kan gå i skogen en vårdag engang, vet jeg ikke helt om det er lurt å satse på KJK. Det er nok ikke noe stress å ha med medisin i felten, men problemet kommer den dagen medisinen ikke er tilgjengelig av en eller annen grunn og du står midt i skogen :)

 

For å si noe om hvor hardt det kan bli: Da vi startet var vi over 400stk som ville prøve seg. Vi var bare 14 igjen på slutten.. (Mulig det bare var slappinger som hadde søkt?)

Jepp, maten er bra. Fisken der er noe av det bedre jeg har smakt. Ikke panert, ren filèt. Kakebordet på fredager kom også godt med. :-DD

Lenke til kommentar
Du skal vel heller vere godt over normalen både fysisk og spesielt psykisk for å ha ein sjanse der.

Jepp. Jeg vil si psyken er minst 80%, men selvfølgelig kommer man ikke langt om man ikke har fysikken på nogenlunde stell.

 

Takk takk, nå ble jeg litt lettet, jeg tror jeg har god hørsel godt syn og god IQ. OG jeg tror at jeg skulle klart kravene her og nå. Men har nå begynt å trene meg opp til å bestå med glans :)

Trener kondis 1 gang i uke og styrke 4 ganger.

Da trener jeg: Knebøy, markløft, chins, dips, militærpress og roing. Men når er det jeg blir kalt inn til sesjon og tar disse testene?

 

Tren på å gå med sekk, det er noko av det viktigaste i alle avdelinger i militæret.

Jeg vil si at det å gå med sekk ER det viktigste, samt at jeg ville ha lagt om treningen din ganske mye. Kondisjon 4 ganger i uken og styrke kanskje på 2 av de dagene bare for å holde det vedlike. Hjelper ikke å være sterk som en bjørn om du bare holder i en times tid. Lengste tiden vi var ute i strekk var 2.5 uke og det ble flere døgn på rad uten mat og søvn.

 

*snip*

Jepp, maten er bra. Fisken der er noe av det bedre jeg har smakt. Ikke panert, ren filèt. Kakebordet på fredager kom også godt med. :-DD

Da var dere heldig! Vi kunne si oss fornøyde om vi fikk noe som kunne minne om selvdaua hval eller bedervet grevling :) ..men når man er jeger skal man ikke klage på maten så lenge det er nok kalorier i den og den ikke gjør deg syk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...