Gå til innhold

Uke 50mm 2009 | diskusjonstråd


Anbefalte innlegg

Synes det er en teit konkuranse. :thumbdown:

 

Så lenge man tillater alle mulige Crop og fullformat synes jeg man burde tillate fastopptikk som tilsvarer 50mm også.

 

De av oss som har skaffet seg en 35mm for å ha noe som tilsvarer normalformat er utelukket, mens man kan bruke 50mm på alle mulige formater som kan tilsvare vidt forskjellig brennvidde fra normal til tele...

 

alternativt må dere love å ha en slik konkuranse i uke 35 og...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke for å klage men mener dette ser ut som utstyrs jag for å være med i disse kvalifikasjons krava.

Tror mange ramler utenfor det gode selskap innimellom mens de som har mye utstyr kan være med på samtlige konkurranse.er

 

for det første: ingen av disse utfordringene er å anse som konkurranser - de er kun utfordringer. En kan ikke vinne noe.

 

for det andre: å delta på uke 50mm krever kun et 50mm-objektiv, vanligvis det rimeligste objektivet i enhver produsents sortiment. Å hevde at det her legges opp til "utstyrs-jag", synes jeg dermed å skyte over mål. I så måte vil jeg heller hevde at alle utstyrstestene, utstyrsdiskusjonene og ikke minst prisguiden her på akam.no bidrar. Utfordringene er flotte initiativer som motiverer folk til å faktisk fotografere, og (i mine øyne) flytte fokus bort fra utstyrshysteri og over på det artige: fotografering.

Lenke til kommentar
Ikke for å klage men mener dette ser ut som utstyrs jag for å være med i disse kvalifikasjons krava.

Tror mange ramler utenfor det gode selskap innimellom mens de som har mye utstyr kan være med på samtlige konkurranse.er

 

for det første: ingen av disse utfordringene er å anse som konkurranser - de er kun utfordringer. En kan ikke vinne noe.

 

for det andre: å delta på uke 50mm krever kun et 50mm-objektiv, vanligvis det rimeligste objektivet i enhver produsents sortiment. Å hevde at det her legges opp til "utstyrs-jag", synes jeg dermed å skyte over mål. I så måte vil jeg heller hevde at alle utstyrstestene, utstyrsdiskusjonene og ikke minst prisguiden her på akam.no bidrar. Utfordringene er flotte initiativer som motiverer folk til å faktisk fotografere, og (i mine øyne) flytte fokus bort fra utstyrshysteri og over på det artige: fotografering.

Og så kan jo de som synes dette er alt for blodig urettfeigt heller lage sin egen utfordring?

 

Det jeg synes er litt teit, er at man må fotografere alle dagene. Hvis man ikke klarer å ta et bilde en av dagene, så er man ute. Woops.

 

Men det er jo bare å lage en alternativ utfordring uten den begrensningen også. :D

Lenke til kommentar

#week50mm på twitter kan kanskje bli en ressurs for ekstramateriale?

 

Jeg forstår ekskluderingsdiskusjonen, men brennvidde er og blir en målbar fysisk egenskap. Dette har ikke noe med normaloptikk å gjøre, men er likt (ulikt) for alle. Vil du ha vidvinkel bruker du mellomformat, for normal må du ha 36x24, og mindre formater gir litt tele.

Endret av Kjetil-H
Lenke til kommentar
Ikke for å klage men mener dette ser ut som utstyrs jag for å være med i disse kvalifikasjons krava.

Tror mange ramler utenfor det gode selskap innimellom mens de som har mye utstyr kan være med på samtlige konkurranse.er

De eneste stramme utstyrskravene er til de to nevnte ukesutfordringene - som bare er kortvarig gøy. Som Sverrelerre skriver - man kan ikke vinne noe, det er bare en moro-ting. Det er ikke konkurranser.

 

Angående de andre aktivitetene er det bare Oktoberfesten som krever noe spesielt - fastoptikk av en eller annen type. Dette er ikke først og fremst utstyrsjag - å skyte med fastoptikk er en helt annen måte å fotografere på og se motiver - og er først og fremst en begrensning og en utfordring. Heller ikke her kan man vinne noe.

 

Det skal også nevnes at det aller billigste objektivet til Canon er - en fast 50mm.

 

Hva blir det neste? At hvis man arrangerer en filmuke skal folk klage på at man ikke har filmkamera? Eller ditto med blitsuke eller mobilkamerauke, hvis man skulle holde det? ;)

 

 

Hvis det jevnlig hadde vært konkurranser og utfordringer med "zoom med minst f/2.8", "fastoptikk med minst f/1.4", "10x zoom", "teleoptikk over 300mm" og sånt - det hadde vært utstyrstull.

Dette er derimot det mest normale av det normale, og litt moro med konseptet "50mm i uke 50"! :fun:

Det er til og med lagt på en annen "normal" uke for å løse problematikken Stratos klager over.

 

Her på et forum hvor man skal prøve ut forskjellige fototeknikker og annet - hva er da galt med å ha noen ganske få utfordringer hvor man prøver noe spesielt utstyr?

Lenke til kommentar
Til dere som ikke har 50mm. Hva med å starte en egen utfordring? Det er fritt fram for alle.

Jeg tviler tomsi har enerett på utfordringene, eller..? :glare:

Joda, jer enerett på utfordringen :p

 

Neida, det fritt frem for andre å lage utfordringer, også alternativer til disse faste postene som vi har vært år.

 

Tom

Lenke til kommentar
Det var en Wannabe uke 50 i fjor med zoomobjektiver @ 50mm, men det var bare én som fullførte. Kjør på, hvis det er noen som har lyst og kommer til å kjøre løpet ut..

 

Hah! Jeg stiller på 50mm denne uka, og kjører "zoom på 51mm i uke 51" :D

 

svarte... jeg har jo ikke noen zoom som er innom 51mm.

 

Hva med "post ett bilde tatt med 18-55 hver dag fra uke 18 til uke 55"? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...